Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av macke_fisk
    Det är så jäkla snyggt med solstrålarna . Om du lyckas få till så att det ser naturligt ut med solstrålarna så är du kung ! Väntar spänt.
    Ja det är bara att låta solen sköta sitt, och se till att det finns lite grejer vid ytan som delar upp solljuset så att det blir ljuspelare som spelar ner i karet. Får jag till fönstret så skall det fixa sig!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Mindre elkostnad och lampbyten om man använder solen ju
      Och det är ju precis rätt ljus.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av freddi36
        Mindre elkostnad och lampbyten om man använder solen ju
        Och det är ju precis rätt ljus.
        Ja, om man nu kan utnyttja solen så är det ju ett oslagbart ljus att ha i ett kar. En del av filmerna på Rödturk-discusarna, när de gick med sina yngel är filmade i solljus. När jag hade 540-karet i stugan fick jag ett par timmar på eftermiddagen, sommartid, då solen sken in snett ner i karet, och det var så jädra fränt att se.

        Nu när jag ändå flyttar en gavel och expanderar stugan hade jag tänkt att försöka sätta ett fönster i taket och på så sätt fånga solen som skiner rakt ner på taket från typ 13-tiden till sen eftermiddag under sommarhalvåret. Detta gör jag inte för att spara på el eller något annat, utan mer för att det skulle kunna vara möjligt att få till. Det skall ju ändå fixas ljus på flera sätt, men som sagt, ett naturligt solljus är svårslaget - kolla bara bilderna från Universeum i inl.: 5646, lite tidigare i tråden.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          hade ju ett litet lowtech på 30L i köksfönstret som drevs av enbart solljus. å även i en sådan liten skala så ser det verkligen härligt ut med solljus istället för lysrör
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av MrH
            hade ju ett litet lowtech på 30L i köksfönstret som drevs av enbart solljus. å även i en sådan liten skala så ser det verkligen härligt ut med solljus istället för lysrör
            Javisst, det är ju helhäftigt - kan man dessutom kombinera med konventionellt ljus, så är ju mycket vunnet. Man får ju acceptera att det är under vissa förhållanden som solljus funkar - men, som sagt, kan man utnyttja detta - så varför inte, eller hur?

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det är ju en riktigt vacker dag här i götet idag, så jag fick lite feeling och samlade ihop några riktigt bra grenverk som jag tror kan få en plats i det nya karet nästa år. Det är en lite ovanlig Syren (som enbart blommar med toppskott längst ut på grenarna), har tyvärr glömt namnet på den... Dessa får ligga och torka ut några månader till.
              Tog en bild på Ormhasseln också - denna skall jag flytta till baksidan av huset till våren, så den får växa ostört och fritt!
              Du, det där var finfina grejer!
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag kan ordna ett par trädstammar som vi klyver på mitten, så det blir två stammar av en. Dessa fäster du på väggen bakom karet som sedan grenarna kan utgå från och ner i karet...hänger du med?
              Smart plan där, snacka om naturtrogen 3D-bakgrund.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Hela idén med solljus uppifrån känns ju helrätt på alla sätt. Det jag suttit och grunnat på är att det vill sig ju att man sätter fönstret rätt, samt att det kommer att fungera optimalt under en viss månad. Men en idé för att förlänga det hela skulle kunna vara att man monterar en större spegel på ett reglerbart fäste (lite typ platt-TV fästen eller liknande) då kan man vinkla spegeln så att ljuset skickas ned till akvariet. Med ett arrangemang med flera speglar kan man ju förlänga solstråleperioden radikalt. Måste säga att jag själv är nöjd med idén
                Hightech-varienten är ett motordrivet fäste som till en parabol där man med en fjärrkontroll skulle kunna vinkla spegeln mera.

                Sedan gillade jag dina kvistar/grenar tidigare i tråden.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Och jag får ordet algodling i mina kanske negativa funderingar...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Akvariestugan

                    Men Mats får ju inga alger......
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Akvariestugan

                      Finns förresten rullgardiner etc. Med olika nivåer av solskydd om man vill ha solljus men med lägre lux. I en större burk blir väl vägen ljuset tar genom vattnet också lite dämpande jämfört med sol mot framsidan på akvariet?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Haha! Ja, ni är för sköna alltså!
                        Forum har den här lite slingriga egenskapen att saker och ting förvanskas ganska fort...

                        Men jag skall förklara hur jag menar; Det är alltså inte tänkt att ett möjligt fönster i taket på stugan skall ersätta det vanliga ljuset, utan skall kunna användas som kompliment. Det finns fönster i alla väggar på stugan redan nu, och under några timmar på eftermiddagen - sommartid - letar sig solen snett in och har belyst det 540-kar som stod där innan, både rätt in i rutan och lite ovanför.
                        Det var det här ljuset som jag fick en tanke om att försöka "förädla" genom att sätta ett fönster i snedtaket rakt ovanför det kar som planeras.
                        Givetvis måste man sätta en ljustät rullgardin, eller liknande (vilket jag också nämner i ett tidigare inlägg) vid detta fönster så att man inte belyser karet med solljus, i stort sett, hela dagen - då blir det nog som Ansjo funderar, ganska mycket algväxtlighet. Men, min idé är att man skall kunna sätta sig framför burken - dra undan rullgardinen och låta solen skina ner en stund, bara för att det ser så läckert ut. Det var så mina tankegångar gick, Ladies and Hängslemen!

                        Jag skall också göra ett försök med en vatten-hyacint, som frodas fint i den lilla "dammen" jag har i trädgården (den kan kanske komma att behöva några solljustimmar också). Denna vatten-hyacint har ett växtsätt som påminner om Monstera, och en Monstera kan ni se i vattenytan i Kjells 3 000-literskar. Den slår alltså långa slanor med stora hjärtformade blad och utvecklar ett mycket fint, tätt rotsystem som jag tror kommer att bli rena paradiset för levandefödare. Får man igång en sådan växt räcker det senare att man kör de mindre ljuskrävande Javaormbunke och Anubias i resten av karet - så har man löst den biten också!

                        Bluewing - rest assured! Jag har mina duster med alger också, men fäster inte så stor vikt vid att putsa rutorna lite då och då. Trådalger dyker upp titt som tätt men dessa försvinner ofta ganska snabbt av sig självt. Jag har också haft några omgångar med cyano under årens lopp, men de senaste åren har jag varit, nästan magiskt, förskonad från detta. Varför mina kar beter sig på det här sättet vet jag inte... men det är säkert någon form av ren tur, och det faktum att jag förhåller mig ytterst lugn och inte brôtar i karen om det inte är absolut nödvändigt. Jag städar inte heller upp alltför mycket på botten vid vattenbyte o.dyl. utan låter liksom karen få igång ett eget maskineri - som om man låter saker och ting vara ifred, tycks ta hand om "reningsprocessen" på ett bra sätt. Ja, jag vet inte... det fungerar iallafall...

                        Sedan skall jag bara förtydliga en grej för Visual Darkness; Jag skall alltså bygga en "bakgrund" inne i karet. Det blir inte en fixerad bakgrund, utan en fond, kan man säga. Denna fond kommer att bestå av stora rötter varvat med sten, så att man - förhoppningsvis - kommer att känna en känsla av att karet inte slutar tvärt utan fortsätter bakåt, inåt. Ansjos idé om att sätta några kapade stockar på väggen ovanför, bakom karet - och där fästa grenverk som hänger ner i vattnet kan nog bli riktigt fint, och så att säga, skapa en verklig 3D-bild när man betraktar hela karet.
                        Ja, vi får se hur det blir med de här funderingarna - solfönster, stockar och en massa andra grejer. Det är bara funderingar än så länge och det hela kommer säkert att ändra sig många gånger innan projektet blir verklighet. Fan, jag skall ju få upp en altan på huset först...
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 December 2012, 13:29.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Jahapp, nu har jag läst detta långa härliga inlägg

                          Såg detta inlägget i telefonen men så det tog lite tid innan jag fick satt mig till ro, jag var tyvungen att koka kaffe och starta datorn för att läsa det (glasögonen ligger kvar på jobbet, så jag kan inte läsa så långa texter innna det börjar svi i ögonen....)

                          Jag kan riktigt se karet framför mig och det ger inga dåliga vibbar om man säger så, mycket wow och jösses kommer i tankarna
                          Senast redigerad av PiaJo; 28 December 2012, 13:46.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Jahapp, nu har jag läst detta långa härliga inlägg

                            Såg detta inlägget i telefonen men så det tog lite tid innan jag fick satt mig till ro, jag var tyvungen att koka kaffe och starta datorn för att läsa det (glasögonen ligger kvar på jobbet, så jag kan läsa så långa texter innna det börjar svi i ögonen....)

                            Jag kan riktigt se karet framför mig och det ger inga dåliga vibbar om man säger så, mycket wow och jösses kommer i tankarna
                            Härligt, Pia!
                            Jo, jag ser ju också en räcka bilder framför mig. Det kommer att bli ett sjuhelsikes projekt att ro iland, men jag tror att om man bara har lite deg undanvikt och planerar noga så skall det kunna gå att fixa. Jag har ju duktigt folk till hjälp också!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              OCh jag har köpt en redmoorerot på 7 cm....
                              Skämt åsido, jag vet att detta kommer att bli bra och det är planeringen och nya infallsvinklar som kommer hela tiden som är jäkligt kul att få. Sedan blir det troligen en resa söderöver till hösten, och där får nog inhandlas lite kul grejer på...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                OCh jag har köpt en redmoorerot på 7 cm....
                                Skämt åsido, jag vet att detta kommer att bli bra och det är planeringen och nya infallsvinklar som kommer hela tiden som är jäkligt kul att få. Sedan blir det troligen en resa söderöver till hösten, och där får nog inhandlas lite kul grejer på...
                                Det var en liiten en... jag köpte en som var över metern lång igår.... men som man säger så har ju storleken ingen betydelse
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...