Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Det är ju en riktigt vacker dag här i götet idag, så jag fick lite feeling och samlade ihop några riktigt bra grenverk som jag tror kan få en plats i det nya karet nästa år. Det är en lite ovanlig Syren (som enbart blommar med toppskott längst ut på grenarna), har tyvärr glömt namnet på den... Dessa får ligga och torka ut några månader till.
    Tog en bild på Ormhasseln också - denna skall jag flytta till baksidan av huset till våren, så den får växa ostört och fritt!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Instämmer - ser riktigt snygga ut
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Blir nog hur bra som helst! Det coola med ett riktigt stort kar är ju att man kan få ner ett halvt träd i karet, dvs det blir nog ganska likt naturen

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Instämmer - ser riktigt snygga ut
          Ja, de ser riktigt fina ut. Idén är att bygga en "bakgrund" i karet som består av rötter och sten (jag kommer att få montera ett bra tag innan den grejen blir klar) och sedan hänga stora, täta grenverk framför - främst i hörnena - så att det ser ut som nedhängande grenar från träd.
          De avsågade, tjockare delarna på grenarna hamnar alltså ovanför vattenytan. En tanke är också att ha porlande vatten från filtren rinnandes rakt ner i karet, och som då kan brytas av dessa grenverk... Ja, hjärnan jobbar kontinuerligt...

          Jag tror att de här grennarna kan monteras som de är, rakt av, rätt ner i baljan.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jag kan ordna ett par trädstammar som vi klyver på mitten, så det blir två stammar av en. Dessa fäster du på väggen bakom karet som sedan grenarna kan utgå från och ner i karet...hänger du med?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av freddi36
              Blir nog hur bra som helst! Det coola med ett riktigt stort kar är ju att man kan få ner ett halvt träd i karet, dvs det blir nog ganska likt naturen
              Ja, jag skall försöka att få till det så likt naturen som det bara går. Har även funderingar på att sätta ett fönster i ena sidan av snedtaket och få naturligt solljus rakt ner i karet. Man får väl planera in någon sorts "rullgardin" också - men det vore fränt om man kunde få ner lite äkta solstrålar i karet också. Jag fick inspiration av ett SA-kar med jordätare på universeum, som har naturligt solljus. Hoppas den grejen går att lösa - annars är det bara att skippa det.


              Här är några bilder på karet från Universeum;
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag kan ordna ett par trädstammar som vi klyver på mitten, så det blir två stammar av en. Dessa fäster du på väggen bakom karet som sedan grenarna kan utgå från och ner i karet...hänger du med?
                Japp! Skön idé!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, de ser riktigt fina ut. Idén är att bygga en "bakgrund" i karet som består av rötter och sten (jag kommer att få montera ett bra tag innan den grejen blir klar) och sedan hänga stora, täta grenverk framför - främst i hörnena - så att det ser ut som nedhängande grenar från träd.
                  De avsågade, tjockare delarna på grenarna hamnar alltså ovanför vattenytan. En tanke är också att ha porlande vatten från filtren rinnandes rakt ner i karet, och som då kan brytas av dessa grenverk... Ja, hjärnan jobbar kontinuerligt...

                  Jag tror att de här grennarna kan monteras som de är, rakt av, rätt ner i baljan.
                  Låter mumma för ögonen (och fiskarna)
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Låter mumma för ögonen (och fiskarna)
                    Ja, du vet, bilderna tornar upp sig i skallen - sedan skall det realiseras också. Men, med en bra plan så blir det nog fint så småningom!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, du vet, bilderna tornar upp sig i skallen - sedan skall det realiseras också. Men, med en bra plan så blir det nog fint så småningom!
                      vet precis vad du menar

                      jag skall ju göra om ett kar som är ca 30 gånger mindre än vad du planerar och jag har svårt att få till det lilla....
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        vet precis vad du menar

                        jag skall ju göra om ett kar som är ca 30 gånger mindre än vad du planerar och jag har svårt att få till det lilla....
                        Många gånger är det mycket svårare med inredning i mindre kar - minsta lilla detalj förändrar hela utseendet.
                        Men, Pia... så som du inreder kommer ditt kar att bli hur fint som helst! (du skall veta vad din artikel i senaste CB skapar beundrande "vågor" bland många akvarister. Artikeln har utsetts som favoritartikel, har jag sett i många foruminlägg).

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Många gånger är det mycket svårare med inredning i mindre kar - minsta lilla detalj förändrar hela utseendet.
                          Men, Pia... så som du inreder kommer ditt kar att bli hur fint som helst! (du skall veta vad din artikel i senaste CB skapar beundrande "vågor" bland många akvarister. Artikeln har utsetts som favoritartikel, har jag sett i många foruminlägg).
                          Ja, du har kanske rätt om att det är svårare att inreda mindre kar men jag har ju inget att jämföra med.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ja, du har kanske rätt om att det är svårare att inreda mindre kar men jag har ju inget att jämföra med.
                            "Svårare" är ju en definitionsfråga egentligen, men i större kar kan man ju ganska snabbt se vad som kan behövas rättas till - en rot som ligger fel eller någon växt som står lite olyckligt placerad. I ett mindre kar har man liksom "hela bilden" framför sig och det blir lätt att man "inte ser skogen för alla träd" - och de detaljer man skulle kunna ändra blir liksom lite mer delikata och svårupptäckta. Men, skit samma - det har sina "lättheter och svårigheter" i vilka volymer man än jobbar med!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              "Svårare" är ju en definitionsfråga egentligen, men i större kar kan man ju ganska snabbt se vad som kan behövas rättas till - en rot som ligger fel eller någon växt som står lite olyckligt placerad. I ett mindre kar har man liksom "hela bilden" framför sig och det blir lätt att man "inte ser skogen för alla träd" - och de detaljer man skulle kunna ändra blir liksom lite mer delikata och svårupptäckta. Men, skit samma - det har sina "lättheter och svårigheter" i vilka volymer man än jobbar med!
                              så sant
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, jag skall försöka att få till det så likt naturen som det bara går. Har även funderingar på att sätta ett fönster i ena sidan av snedtaket och få naturligt solljus rakt ner i karet. Man får väl planera in någon sorts "rullgardin" också - men det vore fränt om man kunde få ner lite äkta solstrålar i karet också. Jag fick inspiration av ett SA-kar med jordätare på universeum, som har naturligt solljus. Hoppas den grejen går att lösa - annars är det bara att skippa det.


                                Här är några bilder på karet från Universeum;
                                Det är så jäkla snyggt med solstrålarna . Om du lyckas få till så att det ser naturligt ut med solstrålarna så är du kung ! Väntar spänt.
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...