Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    Läckert kar
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      c90, är det bilder på hur karet ser ut nu - så jädrans snyggt.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Aha! OK, Maths - xyz fattade jag kristallklart! Jag frågar lite som Inger, är det hur karet ser ut nu?

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Nej, som jag skrev tidigare i tråden så fick jag riva hela inredningen och börja om.

          Det såg ut så här för tre månader sedan.

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Nej, som jag skrev tidigare i tråden så fick jag riva hela inredningen och börja om.

            Det såg ut så här för tre månader sedan.
            Aaah, nu är jag med på noterna, och hajar vad du skrev i ditt tidigare inlägg bättre. Du förstår, när jag var inne här i natt vid 3-draget hade jag ungefär fem skärmar framför mig och en jädra massa tangenter med konstiga bokstäver att välja på...
            Ja, det var synd att du fick riva hela rasket och börja om, men den nya inredningen är för jädra fin den också!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Men va kul Maths, nu är du ju på rätt "köl" igen - å nu ser man ju fiskarna också.
              Nu vill vi se flera bilder framöver, hur karet utvecklas å så.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, det är gôtt att se Maths back in bissniss - men det är en salt pôjk, och han fixar till sina kar med stadig hand!

                Med inte så stadig hand skall jag idag gräva två gropar och ställa tillbaka två Syréner som jag upptäckte när jag kikade ut genom köksfönstret - de ligger uppgrävda och jag hoppas att de kan klara sig. Det blir också som att göra ny inredning på nåt sätt...

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Diskusvarberg. eller KajP skickade upp den här filmenen på YT. Jag får mail när han skickar upp en ny film, så jag vet inte om den finns i någon tråd på forumet.

                  Men anledningen till att jag tar upp den här filmen är att den så tydligt visar herakin i en Diskus flock. Jag reagerade på att de första fiskarna man ser har så tydlig stress teckning. Men sen ser man en en Diskus helt utan ränder segla in och en bit in i filmen kommer ytterliggaren en. Det dominanta paret alltså.

                  Jag känner liksom att du Mats kan utveckla detta mycket bättre än vad jag kan

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Inget akvarium, utan den riktiga världen.

                    The Underwater Observatory at the University of Gothenburg is the first of its kind that continuously sends real-time video observations of life in the ocean.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Diskusvarberg. eller KajP skickade upp den här filmenen på YT. Jag får mail när han skickar upp en ny film, så jag vet inte om den finns i någon tråd på forumet.
                      Men anledningen till att jag tar upp den här filmen är att den så tydligt visar herakin i en Diskus flock. Jag reagerade på att de första fiskarna man ser har så tydlig stress teckning. Men sen ser man en en Diskus helt utan ränder segla in och en bit in i filmen kommer ytterliggaren en. Det dominanta paret alltså.
                      Jag känner liksom att du Mats kan utveckla detta mycket bättre än vad jag kan
                      Eyyy, Mathserola! My Man! Det var fan inte dåligt av dig att att hitta den här tråden (av alla intressanta i nuläget...).

                      Jodå, jag fick ner syrenerna i marken, men nu är det bara att chilla stilla och vänta in lite skön vårvärme, vilken kan komma någon gång i augusti kanske..?
                      Men, vi upplever ju nu verkningarna av människans miljöförstöring (och det är enbart vårt fel att jorden blir hetare för var dag som går... duhh...) och går en alldeles förbövlat varm vinter till mötes. Nu när "The Global Warming" är i full swing ser jag fram emot att plantera både potatis och passionsfrukt i rännorna runt kåken, så blir det både potatisgratin och fruktsallad till jul!
                      Om allt står rätt till väntar vi väl åtminstone +20°C till nyårsafton, och kanske till och med något varmare i januari - förhoppningsvis +25-30°C...
                      Lustigt nog är det nu svinkallt, (varför kan man undra..?), sisådär -8-9°C, och mina passionsfruktplanteringar går i stå - så det blir enbart uppvärmd stuga som planeras i nuläget...

                      Men, nu var det inte detta som ditt inlägg handlade om - utan Discusfilmen, right?

                      Jag tror att man måste betänka de här ciklidernas naturliga tillstånd, i initialskedet. Vi vet att de inte uppehåller sig i en miljö (hur god den än är - med tanke på att filmen härstammar från något av Kajs kar) som syns på filmen...
                      Detta är ciklider som givetvis inte tänker; "aha... nu jävlar är jag inte i min rätta miljö, och jag tycker inte det är direkt min födelsedag här, så jag lägger mig till med stressbars - så kanske någon uppmärksammar mig..."

                      Det är tvärt om (såklart) en alldeles naturlig sak - för en ciklid av den här magnituden - att anlägga en distraktionsbeklädnad, för att smälta in i en grupp, en "helhet" - där ett neutralt läge är det bästa att uppnå, speciellt om en eller flera individer redan har etablerat någon form av hierarki (som vi uppenbart ser på filmen).

                      Hade detta nu varit i naturen, och inte i ett kar, hade antagligen den här gruppen Discusar stått och och simmat i en gruppsamling (det som felaktigt kallas för stim, eller stimmande), i en ström typ av miljö. Det hade funnits växtlighet i närheten - gruppen kunde när som helst ha delats upp - kanske för att något par (de syns på filmen) eller flera, hade simmat avsides och "gjort sin grej" - och resten hade stått kvar, i öppet vatten eller i närhet av växtlighet i form av pinnar och brôte - och sett ut exakt så som de gör på filmen.

                      I naturligt skede är "stressbars" inte en anläggning av svarta ränder beroende på "stress", utan ett naturligt sätt att smälta in i den miljö de befinner sig i.
                      I ett akvarium där det inte finns naturliga undanflyktsställen och då ett naturligt beteende inte fungerar, måste kroppsbeteckningen spegla det Discusen vill; att inte synas eller skapa uppmärksamhet.

                      En Discus kan, i naturligt läge, alltid dra sig undan, ställa sig vid sidan, anlägga den typ av kroppsteckning som är adekvat - och på så sätt undkomma aggressiva artfränder, eller smälta in i en "gruppmiljö", i ett neutralmode.
                      I akvariemiljö är detta mer eller mindre omöjligt på grund av karets volym, och tillhandahavande av naturliga "gömställen". Därför är större grupper av Discusar i akvarium lättare att hålla, för att de går i "neutralmode" - och håller sig så, eller delas upp mycket snabbt om det bildas ett eller flera par.

                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 December 2012, 02:22.

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Eyyy, Mathserola! My Man! Det var fan inte dåligt av dig att att hitta den här tråden (av alla intressanta i nuläget...).

                        Jodå, jag fick ner syrenerna i marken, men nu är det bara att chilla stilla och vänta in lite skön vårvärme, vilken kan komma någon gång i augusti kanske..?
                        Men, vi upplever ju nu verkningarna av människans miljöförstöring (och det är enbart vårt fel att jorden blir hetare för var dag som går... duhh...) och går en alldeles förbövlat varm vinter till mötes. Nu när "The Global Warming" är i full swing ser jag fram emot att plantera både potatis och passionsfrukt i rännorna runt kåken, så blir det både potatisgratin och fruktsallad till jul!
                        Om allt står rätt till väntar vi väl åtminstone +20°C till nyårsafton, och kanske till och med något varmare i januari - förhoppningsvis +25-30°C...
                        Lustigt nog är det nu svinkallt, (varför kan man undra..?), sisådär -8-9°C, och mina passionsfruktplanteringar går i stå - så det blir enbart uppvärmd stuga som planeras i nuläget...

                        Men, nu var det inte detta som ditt inlägg handlade om - utan Discusfilmen, right?

                        J
                        "När Jorden blev isfri för 300–240 miljoner år sedan var klimatsvängningarna extrema. Det fick dramatiska effekter på vegetationen och koldioxidmängden i atmosfären varierade från dagens nivå till drygt åtta gånger mer."

                        Saxat ur en forskningsrapport jag läste när jag läste global hållbar utveckling..

                        Jag ställer mig alltid frågan: Hur mycket bil körde de då? Milankovi´c-cykler menar ju att en tiltning av jorden är normal, vare sig vi vill frysa eller inte.

                        Jag fattar inte riktigt grejen, oftast. Vi bor och verkar i ett system som alltid förändras men nu får det inte förändras som det förändrats förut. Det är en dålig förändrig för förändringar leder alltid till något jobbigt.

                        Jag hoppas på permafrost och 29-, det tycker jag att jag är värd då jag alltid tvingas att genomgå somrar som är för varma i mitt tycke samtidigt som vintrarna är för milda.

                        Förlåt för OT, var bara tvungen att visa att jag gillar det



                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Helt OK Mathias, yo sidebreaker, yo!
                          Vi får hoppas Maths kikar bakåt en sida...

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            De VF vi köpte Mats, hade inga stressränder här hemma i "normala" fall. Men däremot i en trygg grupp och det helt plötsligt är en individ som får det, kunde man hoppa upp och sätta sig på att det var något fel med den fisken. Och många gånger var det så, vitskitandet kom som ett brev på posten...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              De VF vi köpte Mats, hade inga stressränder här hemma i "normala" fall. Men däremot i en trygg grupp och det helt plötsligt är en individ som får det, kunde man hoppa upp och sätta sig på att det var något fel med den fisken. Och många gånger var det så, vitskitandet kom som ett brev på posten...
                              Ja, jag kommer ihåg det. De vildfångade vi köpte var helt fantastiska, och precis som du säger; om någon blev sådär blek med skarpa "bars" så kunde man ge sig fanken på att något var fel med den.
                              Dom har ju dessa ränder, precis som Scalarer, av en anledning och det är kamouflage som får dom att smälta in i sin miljö. Discusarna på filmen tror inte jag i egentlig mening är stressade, utan bara anlägger en neutral "insmältande" dräkt - dom är ju ute på lite "öppet vatten", så att säga.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Fasiken vilken kvalité det är i trådarna ibland. Få läsa om detta så här en söndagsmorgon är verkligen häftigt. Slurp i hjärnan direkt! Tror jag läser om inlägget en gång till...
                                Och intressant film Maths!
                                Senast redigerad av Bluewing; 02 December 2012, 10:46.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...