Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Otroligt intressant läsning om detta med botten. Men fungerar detta lika bra när man har större fiskar som t.ex. Diskus som skitar ner mer?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Vattnet skall lukta gott - tänk fuktig skog efter ett rejält regn.

      Precis sådär luktade det i mina kar, jag har precis var och sniffat på mina kar, brukar göra det för att lära mig hur det skall lukta och hur det inte skall lukta.

      Skönt - då verkar allt vara ok
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Otroligt intressant läsning om detta med botten. Men fungerar detta lika bra när man har större fiskar som t.ex. Diskus som skitar ner mer?
        Jag har kört samma "grej" i alla mina Discuskar, förutom de nakna lek-kar som jag haft till vissa Discusar, där jag sugit upp skit med jämna mellanrum. Discus är ju ganska stora fiskar och det är klart att de skiter rätt rejält, men jag tycker inte att de skitar ner "något väldigt" - har faktiskt inte tänkt så mycket på det.
        Sedan gäller det väl också att ha fisk - corysar och apor o.s.v. som gillar att dra omkring och luckra upp i mulmen. Discusar går också gärna och plockar på bottnen titt som tätt och tycks trivas fint med detta.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Precis sådär luktade det i mina kar, jag har precis var och sniffat på mina kar, brukar göra det för att lära mig hur det skall lukta och hur det inte skall lukta.
          Skönt - då verkar allt vara ok
          Kör på Pia! Du är ju grym på akvariehållning, och inredning!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Kör på Pia! Du är ju grym på akvariehållning, och inredning!
            hahaaa, det är inte första april idag inte - jag har kollat almanackan

            Jag är ju en nybörjare fortfarande men jag har flera jäkligt bra läromästare så jag lär mig sakta men säkert
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Getingen!

              Jag skall kolla om killen som har gjort filmen har någon hemsida eller liknande och om han där berättar på vilket sätt han gör.
              Vi brukar ofta, lite skämtsamt, säga att näsan är ett bra mätinstrument. Men det finns en sanning i detta och en stor poäng.
              Det kan bildas depåer och fickor i själva sanden där mulm-skit kan lägga sig och bli dåligt, surna till och bilda gaser bland annat, som inte är bra för akvariemiljön. Jag är personligen lite för dålig på akvarie-kemi för att namnge dessa gaser och ämnen som bildas - kanske någon annan vet?
              När sådant uppstår luktar vattnet väldigt illa - surt och dövvet. Alla de fina aromrika, jordiga, växtförmultnande dofterna är då puts väck, och vattnet luktar, ja... skit, på ren svenska. Jämför gärna med hur en frisk och pigg kompost luktar, kontra en som är sur-sjuk.

              Att städa i karet är viktigt ändå. När man byter vatten kan man hålla efter skitkorvar, överbliven mat o.s.v. Men man kan låta det finkorniga "dammet" vara och på så sätt bygga upp en god mulm-matta. Precis som i våra filter bildas här en god bakteriekultur som jag tror har en positiv påverkan i miljöer där denna typ av bottensediment ingår och passar. Är mulmen, så att säga, frisk skall det inte bli några sjukdomar o.dyl.

              Jag har märkt att det mulm som bildas av blad (ekblad oftast, i mina kar) och småpinnar som förmultnar verkar mycket positivt på div. apistogrammor och andra liknande ciklider. De går oavbrutet och äter av de organismer som finns där.

              Vattnet skall lukta gott - tänk fuktig skog efter ett rejält regn.

              Jag tog precis två bilder på bottnen i en av kuberna, där det går Dicrossus filamentosus, som står nere i källaren i kåken här. Jag byter ungefär 25% vatten i dessa kar var fjärde-femte vecka, sisådär. Karet som bilderna visar har väl varit igång något halvår skulle jag tippa. Ibland samlas det lite skitkorvar i något hörne, ibland dör det någon tetra - detta rensar jag undan vid vattenbyte. Tricket är att karet måste få ta tid på sig att kunna "andas" och liksom sköta sig självt - och det bästa är att man låter det hela vara ifred, fast med förnuftigt småstädande och vårdande av miljön.
              Precis

              Jag måste säga att det där med att använda näsan upptäckte jag tidigt. Har aldrig haft direkt råd med vattentester eller för den delen "behövt" då det som du säger faktiskt avslöjar väldigt mkt beroende på hur karen doftar eller i värsta fall stinker.

              Kan inte annat än säga att ett "friskt" kar faktiskt doftar gott, och som du säger jordigt och härligt

              Angående mulm så hade jag ett kar där innerfiltret var mer eller mindre dött, fiskarna fick mat väldigt oregelbundet och ibland för mkt, rötterna "smulade" lite men inga alger och glasklart vatten, tro fan att det kan varit mulmmagin där med
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                gillar iden med bladfisk.. hade ett par alldeles när jag började.. lyckades vänja dem till dött men de blev så ifrånväxta att jag inte kunde behålla dem..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Getingen
                  • August 2010
                  • 325

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Halloj Getingen!

                  Jag skall kolla om killen som har gjort filmen har någon hemsida eller liknande och om han där berättar på vilket sätt han gör.
                  Vi brukar ofta, lite skämtsamt, säga att näsan är ett bra mätinstrument. Men det finns en sanning i detta och en stor poäng.
                  Det kan bildas depåer och fickor i själva sanden där mulm-skit kan lägga sig och bli dåligt, surna till och bilda gaser bland annat, som inte är bra för akvariemiljön. Jag är personligen lite för dålig på akvarie-kemi för att namnge dessa gaser och ämnen som bildas - kanske någon annan vet?
                  När sådant uppstår luktar vattnet väldigt illa - surt och dövvet. Alla de fina aromrika, jordiga, växtförmultnande dofterna är då puts väck, och vattnet luktar, ja... skit, på ren svenska. Jämför gärna med hur en frisk och pigg kompost luktar, kontra en som är sur-sjuk.

                  Att städa i karet är viktigt ändå. När man byter vatten kan man hålla efter skitkorvar, överbliven mat o.s.v. Men man kan låta det finkorniga "dammet" vara och på så sätt bygga upp en god mulm-matta. Precis som i våra filter bildas här en god bakteriekultur som jag tror har en positiv påverkan i miljöer där denna typ av bottensediment ingår och passar. Är mulmen, så att säga, frisk skall det inte bli några sjukdomar o.dyl.

                  Jag har märkt att det mulm som bildas av blad (ekblad oftast, i mina kar) och småpinnar som förmultnar verkar mycket positivt på div. apistogrammor och andra liknande ciklider. De går oavbrutet och äter av de organismer som finns där.

                  Vattnet skall lukta gott - tänk fuktig skog efter ett rejält regn.

                  Jag tog precis två bilder på bottnen i en av kuberna, där det går Dicrossus filamentosus, som står nere i källaren i kåken här. Jag byter ungefär 25% vatten i dessa kar var fjärde-femte vecka, sisådär. Karet som bilderna visar har väl varit igång något halvår skulle jag tippa. Ibland samlas det lite skitkorvar i något hörne, ibland dör det någon tetra - detta rensar jag undan vid vattenbyte. Tricket är att karet måste få ta tid på sig att kunna "andas" och liksom sköta sig självt - och det bästa är att man låter det hela vara ifred, fast med förnuftigt småstädande och vårdande av miljön.
                  Tack för svar, det är väl lite så jag tänker också som du skriver, kom dock att tänka på 400L karets som beskrev som ett kar med skum botten.

                  Tror du man kan fuska med torv för att få själva utseendet på bottnen? Bakteriekulturen kan man ju inte fuska sig till.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ApeviaX
                    Precis
                    Jag måste säga att det där med att använda näsan upptäckte jag tidigt. Har aldrig haft direkt råd med vattentester eller för den delen "behövt" då det som du säger faktiskt avslöjar väldigt mkt beroende på hur karen doftar eller i värsta fall stinker.
                    Kan inte annat än säga att ett "friskt" kar faktiskt doftar gott, och som du säger jordigt och härligt
                    Angående mulm så hade jag ett kar där innerfiltret var mer eller mindre dött, fiskarna fick mat väldigt oregelbundet och ibland för mkt, rötterna "smulade" lite men inga alger och glasklart vatten, tro fan att det kan varit mulmmagin där med
                    Det är svårt att säga exakt vilka parametrar som "gäller" vid olika förhållanden - men när det gäller miljöer som SA, eller det vi oftast kallar SA, verkar blad, pinnar och ett friskt mulm vara godartat.
                    Luktar vattnet gott så brukar jag känna att det är ordning på grejerna!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      gillar iden med bladfisk.. hade ett par alldeles när jag började.. lyckades vänja dem till dött men de blev så ifrånväxta att jag inte kunde behålla dem..
                      Japp, dessa fiskar är verkligen facinerande. Jag har kollat in dom i vissa kar irl och dessutom plöjt en hel del filmer både från naturen och i akvarium.
                      Skall jag ge mig på dessa fiskar så måste deras miljö optimeras totalt - alltså så "naturtroget" det bara går i ett kar. Nu står det ett par kuber här nere i källaren där det går typ en miljard Endlers-guppys. De blir bara fler och fler hela tiden, så levande foder till Bladfiskar skall nog kunna fixas till.
                      Jag tror inte det blir Bladfisk i det kommande stora karet, men gärna i något specialkar!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Getingen
                        Tack för svar, det är väl lite så jag tänker också som du skriver, kom dock att tänka på 400L karets som beskrev som ett kar med skum botten.
                        Tror du man kan fuska med torv för att få själva utseendet på bottnen? Bakteriekulturen kan man ju inte fuska sig till.
                        Vet inte riktigt vilket 400-literskar du tänker på... Kan det vara något kar som C90-Maths har skrivit om?
                        Torv har jag kört i vissa fall där lågt ph och riktigt mörkt te-färgat vatten har stått på dagordningen, men då samlat i någon nätpåse i karet eller i filtret. Kanske kan man helt enkelt strö torv i karet, så får det bli vad det blir..? Men annars, lägg i en massa ekblad så har du snart en alldeles ypperlig "levande" botten.

                        Slänger in en film på ett VF Apistogramma sp. "Rio Mamore"-par. Man ser tydligt att honan vallar sina yngel där det är mycket blad och "godis" på botten. Det blev flera vuxna yngel från den här kullen och jag matade ingenting extra som nykläckt artemia eller liknande - de skötte sig helt och hållet själva.
                        Man kan också se vilket stort revir hanen patrullerar och vilken fin balans det är mellan hona och hane när deras roller får möjlighet att spelas ut. Kolla gärna till slutet av filmen, där kan man se att honan inte räds att utmana en mycket större Flaggciklid.


                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ja, det var mitt 400 kar som "havererade" efter 4 år med tät grönska och mycket rötter och stenar, vilket medförde att det omöjligt att suga grums från botten.

                          Det fanns ingen dålig lukt i karet och jag hade sett till att det fanns cirkulation i hela karet genom att sätta en cirkpump i bortre hörnet.

                          Men uppenbarligen sög förmultningsprocessen så mycket syre att det blev obalans i karet. Det är min teori, men det kan bero på något helt annat som jag inte förstår?

                          Men jag kan säga att jag hade inte rivit ut i princip alla växter och hela inredningen i det karet om jag inte var tvungen, så något var i väldigt stor obalans som jag aldrig upplevt tidigare och jag tror mig ha en tillräckligt mycket erfarenhet för att förstå de flest nybörjare problem man kan råka ut för.

                          Det som är lite roligt med det karet nu är att växtena börjar komma tillbaka från det som blev kvar på botten. Nu är de dock täckta av ett lager nya rötter osv. så jag får en layout som man omöjligen kan plantera

                          Så jag kanske får fram något helt nytt? Kör ett planterat kar i fyra år, riv sen bort alla växter och lägg på en ny inredning, sen kommer växterna tillbaka underifrån, då kan vi snacka om tålamod
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Ja, det var mitt 400 kar som "havererade" efter 4 år med tät grönska och mycket rötter och stenar, vilket medförde att det omöjligt att suga grums från botten.

                            Det fanns ingen dålig lukt i karet och jag hade sett till att det fanns cirkulation i hela karet genom att sätta en cirkpump i bortre hörnet.

                            Men uppenbarligen sög förmultningsprocessen så mycket syre att det blev obalans i karet. Det är min teori, men det kan bero på något helt annat som jag inte förstår?

                            Men jag kan säga att jag hade inte rivit ut i princip alla växter och hela inredningen i det karet om jag inte var tvungen, så något var i väldigt stor obalans som jag aldrig upplevt tidigare och jag tror mig ha en tillräckligt mycket erfarenhet för att förstå de flest nybörjare problem man kan råka ut för.

                            Det som är lite roligt med det karet nu är att växtena börjar komma tillbaka från det som blev kvar på botten. Nu är de dock täckta av ett lager nya rötter osv. så jag får en layout som man omöjligen kan plantera

                            Så jag kanske får fram något helt nytt? Kör ett planterat kar i fyra år, riv sen bort alla växter och lägg på en ny inredning, sen kommer växterna tillbaka underifrån, då kan vi snacka om tålamod
                            Ja, jävlar, Maths... Jag skall villigt erkänna att jag läst ditt inlägg säkert 8-9 gånger utan att egentligen fatta någonting. Det är mig det är fel på - det är då ett som är säkert!
                            För att slippa undan de problem som uppstått i det där karet du skriver om kanske gödning efter konstens alla regler hade varit bra..?

                            Jag måste säga att jag är mycket glad, nöjd och tacksam att jag slipper hålla på med en massa jädrans gödningar, tillsatser och skit i mina kar - det växer, lever, leks och trivs på både på fisk- och växtfronten utan dessa "tillbehör", så att det räcker till och blir över - thank fuck!

                            Men, som jag skrev till dig innan, det vore kul att få se lite nya bilder och filmer på dina kar snart! Ös på Maths!

                            Edit; (psst, Maths - som du märker är det ingen som kollar stuffet i den här tråden - det har bara varit du och jag här det senaste dygnet, så lägg in lite bilder som du kanske inte vill visa en större publik - på det gamla sjuka 400-karet - det vore intressant att få kolla in. Ingen kommer att märka någonting - jag lovar!)
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 November 2012, 03:14.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              xyz
                              Bifogade filer
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Nice, Maths!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...