Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Klar!

    Nu är det "tillsnyggning", containerhämtning och maskintransport - och det behöver inte jag vara med på. Killen som har gjort dräneringen med mig har även grävt ner rörledningar till stugan så att man kan tömma vatten rätt i dagvattenbrunnen - bara att koppla på sedan när stugan är utbyggd. Inne i kåken är det också planerat var varm och kallvatten skall dras till stugan så att man kan köra smidiga vattenbyten o.dyl. Vattenblandare och rör är inköpta!



    Undra hur giget till helgen skall gå? - mina händer är helt stela och ömma, det känns som om jag har på mig Lovikavantar av torkat Renkött...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Klar!

      Nu är det "tillsnyggning", containerhämtning och maskintransport - och det behöver inte jag vara med på. Killen som har gjort dräneringen med mig har även grävt ner rörledningar till stugan så att man kan tömma vatten rätt i dagvattenbrunnen - bara att koppla på sedan när stugan är utbyggd. Inne i kåken är det också planerat var varm och kallvatten skall dras till stugan så att man kan köra smidiga vattenbyten o.dyl. Vattenblandare och rör är inköpta!



      Undra hur giget till helgen skall gå? - mina händer är helt stela och ömma, det känns som om jag har på mig Lovikavantar av torkat Renkött...
      Åh va härligt Mats, nu är väl det värsta ändå gjort.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Undra hur giget till helgen skall gå? - mina händer är helt stela och ömma, det känns som om jag har på mig Lovikavantar av torkat Renkött...
        playback ?

        du skulle inte vara den första av de stora artisterna som gör det.......


        alternativt gör låtvalen så att du hela tiden står och klappar händerna
        över huvvet och får publiken att göra samma sak.....kanske lite tröttsamt
        efter en timme eller så....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Åh va härligt Mats, nu är väl det värsta ändå gjort.

          //Inger
          Japp, nu är det värsta avklarat! I vinter får trädgården "vila" (här ser ut som själva Fan) och sedan skall det bara planeras vidare - och byggas upp. Mycket skönt!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            playback ?
            du skulle inte vara den första av de stora artisterna som gör det.......
            alternativt gör låtvalen så att du hela tiden står och klappar händerna
            över huvvet och får publiken att göra samma sak.....kanske lite tröttsamt
            efter en timme eller så....
            Playback har jag gjort nog av i mina dagar - trots att vi alltid spelade live med E-Type 1999-2000, så var alla TV-program vi gjorde playback... så, nä, det får vara med den saken. Hela grejen med att spela är just att... spela!
            Att klappa händerna blir nog jävligare än att lira tror jag - så jag skippar den grejen också!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Klar!

              Nu är det "tillsnyggning", containerhämtning och maskintransport - och det behöver inte jag vara med på. Killen som har gjort dräneringen med mig har även grävt ner rörledningar till stugan så att man kan tömma vatten rätt i dagvattenbrunnen - bara att koppla på sedan när stugan är utbyggd. Inne i kåken är det också planerat var varm och kallvatten skall dras till stugan så att man kan köra smidiga vattenbyten o.dyl. Vattenblandare och rör är inköpta!



              Undra hur giget till helgen skall gå? - mina händer är helt stela och ömma, det känns som om jag har på mig Lovikavantar av torkat Renkött...
              Så jäkla gott att det var avklarat, nu är det bara nedförsbacken kvar! Finemang med vattendelen med, bara det är halva nöjet sedan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Så jäkla gott att det var avklarat, nu är det bara nedförsbacken kvar! Finemang med vattendelen med, bara det är halva nöjet sedan.
                Ja, fy fan vad gôtt det känns! Som sagt, nu är det lite trädgårdsvård en tid framåt när man har fått överblick på allt.
                Jag har fått över några riktigt stora, spektakulära flata naturstenar, som låg som "gångplattor" runt huset. Dessa skall jag använda senare i det stora karet, du vet idén om "av rötter söndersprängd" sten, som vi såg i det där Altumkaret. Det är stora tunga stenbjässar, så man får vara försiktig när de skall lyftas i.
                Efter den här jävla dräneringspärsen skall det bli härligt att börja tänka i kar-banor igen, jag tänker inte sky några medel för att skapa ett redigt magiskt kar!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Härligt att se att det börjar närma sig återuppbyggnad! I övrigt så håller jag med Ken, vore det inte fint att ta en gondol på gården över en finfin damm?
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    jag tänker inte sky några medel för att skapa ett redigt magiskt kar!

                    förutsätter att det blir ett SA eller CA kar då......

                    finns alldeles för många "magiska" TA/Malawikar.

                    Asien modell större är ju heller inte så vanligt så lite magi där är inte heller fel.....


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Härligt att se att det börjar närma sig återuppbyggnad! I övrigt så håller jag med Ken, vore det inte fint att ta en gondol på gården över en finfin damm?
                      Några dammar blir det inte tal om - det skall snarare läggas sten och småplanteringar i hela jävla trädgården så jag slipper klippa gräs!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                        förutsätter att det blir ett SA eller CA kar då......
                        finns alldeles för många "magiska" TA/Malawikar.
                        Asien modell större är ju heller inte så vanligt så lite magi där är inte heller fel.....
                        Japp, SA står högst på listan! Magiska Tanganyika-kar har jag inte sett så många på sistone (förutom den där danske snubbens burkar), så där kanske man skulle kunna göra en insats. Lite magi i Malawikaren skulle nog göra susen!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Några dammar blir det inte tal om - det skall snarare läggas sten och småplanteringar i hela jävla trädgården så jag slipper klippa gräs!
                          Det är lättare att klippa gräs än att sortera ogräs
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Det är lättare att klippa gräs än att sortera ogräs
                            Nja, vi får se hur det blir - tror ändå jag väljer lite ogräsplockande framför gräsmatta på lera och 465 regndagar om året!

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              Hej Mats har en fråga runt det här med dräneringen, jag blir tvungen att ge mej på detta inom en snar framtid och bara av ren nyfikenhet så undrar jag var du tror ditt kalas kommer hamna på i pengar i slutändan, jag har kollat runt lite.. Men som nästan alla vet så blir det nästan alltid dyrare i slutänadan ändå så därför undrar var du tror du kommer hamna våra hus är troligen samma storlek runt om vårt ligger på 70Km källare +2 våningar till ointresant i detta läget visserligen... Mvh Ulrik jag som vet vad och vilket slit som väntar....
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gonzo44
                                Hej Mats har en fråga runt det här med dräneringen, jag blir tvungen att ge mej på detta inom en snar framtid och bara av ren nyfikenhet så undrar jag var du tror ditt kalas kommer hamna på i pengar i slutändan, jag har kollat runt lite.. Men som nästan alla vet så blir det nästan alltid dyrare i slutänadan ändå så därför undrar var du tror du kommer hamna våra hus är troligen samma storlek runt om vårt ligger på 70Km källare +2 våningar till ointresant i detta läget visserligen... Mvh Ulrik jag som vet vad och vilket slit som väntar....
                                Jag har ett ganska litet hus, 54 kvm på varje plan, så det är inte så stort runt om så att säga. Killen som gjorde min dränering är en av de bästa här i stan - och har gjort de flesta kåkar runt omkring här i området. Mitt hus, med massor av träd närliggande, altan och carport (som fick tas bort) var ganska "besvärlig" att göra en dränering på - på grund av att det inte gick att gräva runt kåken på en gång, vi fick ta det i etapper. I runda slängar går min dränering på 60 000:- innan rot-avdrag. Då får man räkna in att jag har varit med hela vägen och arbetat - förutom att köra grävmaskin och dumpster.

                                Och ja... det kommer att bli ett sjuhelvetes slit - oavsett om din kåk är "enkel" eller svår att dränera. Jag har aldrig, och då menar jag verkligen aldrig varit med om något liknande i kroppsarbete...

                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 November 2012, 14:23.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...