Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Instämmer med Anders.

    //Inger

    Gôtt, Inger!
    En polare till mig, som är fotograf, har ett något annat intresse än jag - han bygger helt enormt stora modelljärnvägar.
    Han visade mig en alldeles fantastisk grej; en kameralins - eller objektiv på fiberkabel. Denna fiberkabel kör han in och ut i tunnlar, tågperronger och andra grejer i sina modeller och filmar det hela. Det ser verkligen fränt och verkligt ut med dessa kameraåkningar genom modellerna.
    Jag frågade honom om det finns sådana grejer som går att filma under vatten med - och, ja, det finns det...
    Jag funderar på att testa detta sedan, i det stora karet - hur fränt hade inte det varit, på en skala?

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Gôtt, Inger!
      En polare till mig, som är fotograf, har ett något annat intresse än jag - han bygger helt enormt stora modelljärnvägar.
      Han visade mig en alldeles fantastisk grej; en kameralins - eller objektiv på fiberkabel. Denna fiberkabel kör han in och ut i tunnlar, tågperronger och andra grejer i sina modeller och filmar det hela. Det ser verkligen fränt och verkligt ut med dessa kameraåkningar genom modellerna.
      Jag frågade honom om det finns sådana grejer som går att filma under vatten med - och, ja, det finns det...
      Jag funderar på att testa detta sedan, i det stora karet - hur fränt hade inte det varit, på en skala?
      På en skala 1-10, såklart 10.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        På en skala 1-10, såklart 10.

        //Inger
        Japp! Det finns även "ljus" i toppen på den där "poden" i änden på fiberkabeln, som man kan vrida och vända på via remote - så att det blir ett konstant ljus där man "sonderar".
        Tänk in och bakom rötter o.s.v. Kan bli redigt fränt!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Now we are talking...
          Senast redigerad av ansjo; 23 October 2012, 10:20.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Japp! Det finns även "ljus" i toppen på den där "poden" i änden på fiberkabeln, som man kan vrida och vända på via remote - så att det blir ett konstant ljus där man "sonderar".
            Tänk in och bakom rötter o.s.v. Kan bli redigt fränt!
            Det hade varit fränt att filma så! Vilka filmer det hade blivit
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Now we are talking...
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Det hade varit fränt att filma så! Vilka filmer det hade blivit

              Ja, han har erbjudit sig att komma och göra några filmer senare - när karet är i ordning.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Men det blir ju såpass stort att det är bättre att Ivan från Venezuela kommer och dyker i karet med sin filmkamera...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Men det blir ju såpass stort att det är bättre att Ivan från Venezuela kommer och dyker i karet med sin filmkamera...
                  Haha! Ja, han är välkommen - skall bara inreda lite tjusigt först!
                  Fan, sicken jävla holmgång det kommer att bli; att krypa omkring i baljan och montera. Man skulle haft de asistenter han japanen Tamagochi, eller vad han nu heter, har till förfogande. Frågan är hur man skall göra när basinredningen är klar och det skall i växter..? Man får väl fylla på vatten allt efter som på nån vänster.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Har du börjat kolla mer allvarligt på hur du ska bygga burken, Mats? Blir det betong med en glasskiva eller helglas?
                    Kanske du ska limma det själv, det är ju så enkelt....särskilt om du har gjort det så många gånger, och tänk inte på 3500 liter vatten på golvet, det blir bara en vattennivå på drygt 20 cm i stugan.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Haha! Ja, han är välkommen - skall bara inreda lite tjusigt först!
                      Fan, sicken jävla holmgång det kommer att bli; att krypa omkring i baljan och montera. Man skulle haft de asistenter han japanen Tamagochi, eller vad han nu heter, har till förfogande. Frågan är hur man skall göra när basinredningen är klar och det skall i växter..? Man får väl fylla på vatten allt efter som på nån vänster.
                      Jag lovar att vara närvarande och hjälpa dig, samt hålla filmkameran i andra näven. Badbyxor på din solbrända kropp blir en Youtube-hit.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        Jag blev erbjuden att ha en radiostyrd ubåt i mitt nya kar, det kanske kan va nått
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Har du börjat kolla mer allvarligt på hur du ska bygga burken, Mats? Blir det betong med en glasskiva eller helglas?
                          Kanske du ska limma det själv, det är ju så enkelt....särskilt om du har gjort det så många gånger, och tänk inte på 3500 liter vatten på golvet, det blir bara en vattennivå på drygt 20 cm i stugan.

                          Det blir, så som planerna ser ut nu, en betongplatta, regelverk och en frontruta! Skall bygga ut stugan och då blir det betonggolv.
                          Har funderingar på att kolla med "Majornas" vad ett helglas kostar - men det blir nog forjävvla dyrt. Hört mig för om att bygga ett kar med lite folk som gjort det innan - och det verkar kunna fungera bra. Inga problem, säger dom, bara säg hur stort det skall vara så smäcker vi upp det!
                          Nädu, jag skulle aldrig få för mig att limma ett kar själv - hur fan skulle det gå till..? Ett hundraliters kanske... men, nä!
                          Kolla i Kjells "källarkontor-tråd" vilket jädra företag det var att limma hans 3 000-litare - men där var det ju fackmän som gjorde det! Ordning och reda!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag lovar att vara närvarande och hjälpa dig, samt hålla filmkameran i andra näven. Badbyxor på din solbrända kropp blir en Youtube-hit.
                            Jo det blir "bländande"!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av KristianE
                              Jag blev erbjuden att ha en radiostyrd ubåt i mitt nya kar, det kanske kan va nått
                              Visst, med en liten filmkamera längst fram!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Mats du får hänga med på Västräffen på lördag för att i Rays akvarielokal få lite inspiration till vilka fiskar du skall ha (där har de jäkla massa konstiga saker som man inte ser någon annanstans) och till Lasse för att lära dig hur du skall göra med belysningen för att inte ruinera dig (som jag) eller för den delen som Lasse också gjort (det kostar att ligga på topp).

                                Ser fram emot att få kolla in i din akvariestuga.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...