Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Betyder det att du mer "ser" utvecklingen av inredningen eftersom. Mera som en kreativ process? Att du går mer eller mindre på känsla?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Betyder det att du mer "ser" utvecklingen av inredningen eftersom. Mera som en kreativ process? Att du går mer eller mindre på känsla?
      Ja, ungefär så.
      Det låter alltid förmätet när man hasplar ur sig; "jag har varit med si och så länge, hej å hå och bla, bla, bla...". Men faktum är att jag gjort så många olika inredningar genom åren att en "inre blick" har etablerat sig.
      Det här är en process som kan liknas vid att spela musik, eller att måla, skulptera o.s.v. Det handlar om att den kreativa förmågan (som finns i oss alla) måste få ett handlag för att kunna sättas i realitet. Alla som sysslar med musik och andra kreativa konstformer vet att övning ger färdighet - och när man kan reglerna, kan man också bryta dom. Matlagning är en mycket intressant aspekt av detta också.
      Så, precis som du skriver/frågar - så är inredning, för min del, en kreativ process och det hela sker "på känsla".

      Rent tekniskt går jag till väga ungefär såhär; Jag börjar med att visualisera hur stort (på ett ungefär) karet skall vara. Sedan mäter jag ut riktlinjer för storleken. I mitt fall handlar det om ett ganska stort kar denna gång, så jag stegar upp den ungefärliga storleken - till exempel mot en vägg, en altanhörna eller något liknande. Då får jag "se" hur stort karet kommer att bli.
      Sedan funderar jag på vilken typ av miljö; SA, Tanganyika... o.s.v. jag vill ha. När det valet är gjort faller det material som kommer att användas sig ganska naturligt.
      Vad jag i huvudsak sysselsätter mig med nu (när hjärnan inte är upptagen av det faktum att det skall donas med en hel del annan skit innan jag får sätta igång) är att visualisera inredningen, dels som "färdig" - alltså hur jag skulle kunna tänka mig ett slutresultat, och dels som inredningssegment.
      Tänket med att visuellt inreda i segment är något man måste öva sig på ganska mycket.
      Vi diskuterade detta en hel del i min "960-liter Tanganyika"-tråd. Där visade jag de mängder av lager med sten som jag byggde, och för varje lager jag adderade tyckte folk; "fan, där har du det, vad snyggt, stoppa nu" o.s.v. Jag berättade hela tiden att; "de lager jag lägger nu kommer inte att synas senare - jag bygger massor nu som helt enkelt kommer att täckas med sand senare".
      Idén här är att liksom tänka i vida schackdrag - några steg före hela tiden. Med andra ord bygger man lager av inredning, som förvisso kan se jättesnygga ut, men som man på förhand vet kommer att täckas av annan inredning "ovanpå - utanför". Att göra på detta vis brukar jag kalla för "kill your darlings"-principen.
      Så, jag har en ganska klar bild av slutresultatet (som aldrig blir ett slutresultat eller någonsin färdigt) och det är ett lagunliknande landskap - en bäckfåra upp mot en översvämmad skogsglänta. Inspiration får jag genom att titta på filmer från de områden jag vill försöka att efterlikna.
      För att åstadkomma denna vision i reell inredning måste jag börja bakifrån - alltså längst bak i karet. Där kommer jag att bygga upp en slags "osynlig" siktlinje (så att man inte skall förnimma att karet har ett slut, bakåt) med hjälp av massvis av rötter, stenar, växter och sand. Tanken är vidare att bygga framåt efter att "bakgrunden" är satt. Då kommer stockar, grenar, större stenar, växter o.s.v. att dra blicken från "bakgrunden" och göra att man glömmer bort att det finns en bakgrund över huvud taget.
      Många fokuserar på bakgrunden och lägger tonvikt på denna - jag gör precis tvärtom! Jag vill att man inte ens skall tänka; "aahh, vilken frän bakgrund...", utan mer; "aahh, var tar egentligen karet slut..?"

      Jag tänker alltså lägga stor vikt vid att bygga upp "bakgrunden" - för att sedan inreda framåt så att man inte ens tänker på den. När jag inreder framåt, senare, får detta bli på kontrollerad känsla - om man kan utrycka sig så? En form av kontrollerad kaos-inredning - som vi har diskuterat i många trådar tidigare. Stock och sten får lägga sig, med en hjälpande hand, på ett mer eller mindre "naturligt" sätt, och när det handlar om lite större volymer kommer många korrigeringar att behövas - så att det uttänkt inredda ser helt ogenomtänkt ut i slutresultatet - där har vi pudelns kärna!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det häftigaste med det du skriver är att jag faktiskt förstår vad du säger. Du är förbaskat bra på att med ord beskriva intuitiva ganska svårgreppbara processer. Jag menar, hur ska man beskriva tankeprocesser egentligen när vi tänker ca 20.000-30.000 tankar per dygn och 85% är icke viljestyrda. Våra hjärnor sprutar ju ur sig tankar som popcorn egentligen. Att då få det här "poppandet" beskrivet gällande akvarieinredning blev en ny upplevelse. En aha-känsla faktiskt
        Fattar nu varför du låter processen ta så mycket tid.

        En kompis till mig som är konstnär har ju ofta 4-5 tavlor igång samtidigt och en tavla kan ibland ta flera år att mogna fram.

        Det här måste begrundas ett tag. Goda tankar ska man ju pyssla om.....
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det häftigaste med det du skriver är att jag faktiskt förstår vad du säger. Du är förbaskat bra på att med ord beskriva intuitiva ganska svårgreppbara processer. Jag menar, hur ska man beskriva tankeprocesser egentligen när vi tänker ca 20.000-30.000 tankar per dygn och 85% är icke viljestyrda. Våra hjärnor sprutar ju ur sig tankar som popcorn egentligen. Att då få det här "poppandet" beskrivet gällande akvarieinredning blev en ny upplevelse. En aha-känsla faktiskt
          Fattar nu varför du låter processen ta så mycket tid.
          En kompis till mig som är konstnär har ju ofta 4-5 tavlor igång samtidigt och en tavla kan ibland ta flera år att mogna fram.
          Det här måste begrundas ett tag. Goda tankar ska man ju pyssla om.....
          Aaah! Härligt att du läser inlägget på det sätt du beskriver. Att formulera tankar i ord är snårigt, men jag tycks ha lyckats denna gång - kul!
          Jag har varit igenom de stadier som vi ser många fastna i, speciellt i början av akvariekarriären. Många problem uppstår i det att man tar en snabb väg, genar, till ett slutresultat och glömmer de "ingerdienser" som ett slutresultat bygger på. Ett konstverk, eller en maträtt o.s.v. - hur enkel den än är - bygger på massvis av faktorer som lyfter den färdiga "varan". En duktig kock bygger en till synes skitenkel maträtt genom massor av fina detaljer - som inte syns och bara låter sig smakas i ytterst subtila signaler. Det är ett hantverk och man har inte en aning om varför det smakar så gott - det bara gör så, och man lyckas sällan laga samma rätt hemma.

          Inredning är verkligen ett kapitel för sig, det märker man här på forumet där ämnet diskuteras ofta. Jag tycker det är något av det mest fascinerande som finns med akvariehobbyn - just för att man verkligen skapar något, till synes, magiskt - och framför allt att man lägger en grund för de djur som skall befinna sig i miljön framledes. Planerar man noga sin inredning blir allt mycket lättare senare när fiskbesättningen skall introduceras.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Akvariestugan

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Aaah! Härligt att du läser inlägget på det sätt du beskriver. Att formulera tankar i ord är snårigt, men jag tycks ha lyckats denna gång - kul!
            Jag har varit igenom de stadier som vi ser många fastna i, speciellt i början av akvariekarriären. Många problem uppstår i det att man tar en snabb väg, genar, till ett slutresultat och glömmer de "ingerdienser" som ett slutresultat bygger på. Ett konstverk, eller en maträtt o.s.v. - hur enkel den än är - bygger på massvis av faktorer som lyfter den färdiga "varan". En duktig kock bygger en till synes skitenkel maträtt genom massor av fina detaljer - som inte syns och bara låter sig smakas i ytterst subtila signaler. Det är ett hantverk och man har inte en aning om varför det smakar så gott - det bara gör så, och man lyckas sällan laga samma rätt hemma.

            Inredning är verkligen ett kapitel för sig, det märker man här på forumet där ämnet diskuteras ofta. Jag tycker det är något av det mest fascinerande som finns med akvariehobbyn - just för att man verkligen skapar något, till synes, magiskt - och framför allt att man lägger en grund för de djur som skall befinna sig i miljön framledes. Planerar man noga sin inredning blir allt mycket lättare senare när fiskbesättningen skall introduceras.
            Ska läsa och ha detta som mantra när jag inreder kuben sen..

            Jag lägger ju bara i prylarna och planterar massa växter runt, det gör ju så att det inte ens blir hälften så snyggt..

            MEN, jag har ju din kub-video sparad och bilder att gå efter, att härma är väl en fin väg till kunskap
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Ska läsa och ha detta som mantra när jag inreder kuben sen..

              Jag lägger ju bara i prylarna och planterar massa växter runt, det gör ju så att det inte ens blir hälften så snyggt..

              MEN, jag har ju din kub-video sparad och bilder att gå efter, att härma är väl en fin väg till kunskap
              Att härmas är mycket bra!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag var inne på NCS idag och kikade lite - det är mycket hundar på Zoopet just nu... Man är ju medlem i NCS - men jag är inte aktiv på forumet - har dragit in några inlägg, men... Skit samma!
                Jag hittade en tråd som heter "Amazon Biotope" som handlar om ett spännande projekt som signaturen "Kryckan" har. Det skall bli kul att följa den tråden där. Men, Kryckan hade lagt in en fin YT-film som jag snor rakt av och lägger här. Filmen visar några riktigt härliga sekvenser från Amazonas (titta noga på miljöerna och låt er inspireras!) och de växter som finns där. Namnen på växterna visas i bild - så det är bara att fatta pennan och skriva upp.
                Bra med en sådan här film - och, Tack, Kryckan, för att du la upp den!


                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Inte illa pinkat av en räkguru som Chris...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Härlig film.

                    Här ser man i början av filmen Mats, vad du menar med, "att inte se slutet".

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      Kör ju även denna tråd här på Zoopet.
                      Men kul att du hittade den. Kanske lönar sig att den ligger på två sidor.
                      Förutom denna grymma film så blir det nog en del inspiration från dina fantastiska kar.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Inte illa pinkat av en räkguru som Chris...
                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Härlig film.
                        Här ser man i början av filmen Mats, vad du menar med, "att inte se slutet".
                        //Inger

                        Japp, det är en flott film!
                        Exakt, man ser inte slutet någonstans - och det är just den där känslan man vill åt. Man får ju ha en saftig burk, men det skall väl gå att ordna!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Kryckan
                          Kör ju även denna tråd här på Zoopet.
                          Men kul att du hittade den. Kanske lönar sig att den ligger på två sidor.
                          Förutom denna grymma film så blir det nog en del inspiration från dina fantastiska kar.
                          Heter tråden likadant här? Fasen att jag missat den i så fall... det skall jag råda bot på! Då ligger filmen säkert i din tråd, här på Z också...
                          Ja, det gör inget - den är väl värd att synas lite var stans i vilket fall!
                          Tack, skall du ha Kryckan - kan man entusiasmera och inspirera, bara det allra minsta, så är känns det fin-fint!

                          Kommentar

                          • Kryckan
                            • November 2011
                            • 283

                            Heter tråden likadant här? Fasen att jag missat den i så fall... det skall jag råda bot på! Då ligger filmen säkert i din tråd, här på Z också...
                            Ja, det gör inget - den är väl värd att synas lite var stans i vilket fall!
                            Tack, skall du ha Kryckan - kan man entusiasmera och inspirera, bara det allra minsta, så är känns det fin-fint!
                            Jepp. Samma namn.
                            Filmer av den kalibern borde ligga lite varstans så att alla hittar de.
                            Du kan nästan leja de där undervattensfotograferna till din kommande tank. Kan nog bli en bra video.

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              Tack så väldigt mycket för den filmen! En av dom bästa på länge

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Kryckan
                                Jepp. Samma namn.
                                Filmer av den kalibern borde ligga lite varstans så att alla hittar de.
                                Du kan nästan leja de där undervattensfotograferna till din kommande tank. Kan nog bli en bra video.
                                Jag hittade din tråd!

                                Faktum är att jag känner en kille som gör undervattensfilmer (i sportsammanhang - men han har lite idéer med en kameralins på fiberkabel... ja, jävlar...), vi får se senare!

                                Nu skall jag mata VF-brädorna. En hona är pajascrazy just nu - med illröda bröstfenor... Det skall väl inte bli F1:or inom kort..?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...