Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Härligtl Mats, att äntligen få se bilder på att...början närmar sig.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      på nått vis så känns det mer som ett scalarkar än ex discus....vet inte vaffö....bara känns så.

      det behöver ju faktiskt inte vara så många scalarer om man har några praktexemplar.

      då får man ändå plats med en shitload med småfisk, kanske ett stim på 200 tetror.....



      altum....mnjannnnjjjjaaaaa....

      hade de inte varit lite roligt med lite lek ibland,,,,,


      kanske några riktigt bra peruaner, de har ju inte samma "feta" kropp som altumen,,,,men fenorna på
      praktexemplaren är vääääldigt långa.


      hade det inte varit kul med säg tre par som leker.

      med feterötter, bra balans, mycket gojs i vattnet så behöver man nog inte dra upp artemian,
      blir nog ett och annat yngel som överlever iaf....

      så naturligt det kan bli....




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        på nått vis så känns det mer som ett scalarkar än ex discus....vet inte vaffö....bara känns så.
        det behöver ju faktiskt inte vara så många scalarer om man har några praktexemplar.
        då får man ändå plats med en shitload med småfisk, kanske ett stim på 200 tetror.....
        altum....mnjannnnjjjjaaaaa....
        hade de inte varit lite roligt med lite lek ibland,,,,
        kanske några riktigt bra peruaner, de har ju inte samma "feta" kropp som altumen,,,,men fenorna på
        praktexemplaren är vääääldigt långa.
        hade det inte varit kul med säg tre par som leker.
        med feterötter, bra balans, mycket gojs i vattnet så behöver man nog inte dra upp artemian,
        blir nog ett och annat yngel som överlever iaf....
        så naturligt det kan bli....
        Ahh, det är just det där jädra lekandet... Ja, vi får se vad det blir för "storfisk". Det kanske inte blir Scalarer alls. Men Altum är väl ändå bra rart, så säg?
        Ja, skall det synas några tetror i baljan får det nog bli fler än 200 stycken - det antalet hade jag i 960-baljan förr; 200 st. Glödbandstetror och styvt 70 Kejsartetror. Nä, fler får det bli!



        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Härligtl Mats, att äntligen få se bilder på att...början närmar sig.
          //Inger
          Japp, nu börjar det rätta till sig!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Läser och är avundsjuk, du är på G

            Det är inte jag
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Läser och är avundsjuk, du är på G

              Det är inte jag
              Nä men se storfrämmande! Härligt Maths!
              Ja, det skall i så fall vara ett gement g.
              Fan, det är lång väg kvar, men man snackar med folk som ändå säger; joooo, ett sådant kar går att greja, vi bygger si och så, lägger i en frontruta på det sättet... o.s.v.
              Det är skönt med människor som menar på att storlek på "behållaren" egentligen inte är något problem, utan mer hur man konstruerar skiten. Det är ännu skönare när man får höra; en halvmeter till här spelar ingen roll - det är ingen större prisskillnad - öka på tills du är nöjd. Ja, vafan - jag är över 50 bast, och det är nu man ställer till med sådana där grejer man läser om i tidningar med glättat papper; "så förverkligade jag min dröm om att bli egen företagare" - "jag köpte en vingård i provence och flyttar aldrig hem till Svedala" - "jag hittade mitt livs kärlek på min frus begravning" - ja, du vet sådana där artiklar som får en att undra varför det skall ta en halv livstid innan man vågar löpa linan ut!

              Men, Maths - vad är det nu som stoppar dig att "vara på G"? Hoppas att det inte är något allvarligt tråkigt, utan något som är av övergående karaktär!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Knepigt att C-90-Maths inte var inne här och kommenterade efter senaste inlägget - jag tog ju mig ändå tid att svara...
                Jag har ju sett att han har varit inne här på forumet, men så är det...
                Skit samma - inga noga, som vi säger här i götet!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Knepigt att C-90-Maths inte var inne här och kommenterade efter senaste inlägget - jag tog ju mig ändå tid att svara...
                  Jag har ju sett att han har varit inne här på forumet, men så är det...
                  Skit samma - inga noga, som vi säger här i götet!
                  Titta på dina personliga meddelanden.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Titta på dina personliga meddelanden.
                    Aha, där var du! Ja, jag tyckte väl att det var lite knepigt.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Blandad sand med kanske lite grus på sina håll måste se fantastiskt ut i ett så stort kar, Jag har ju lite rundslipat grus (som tyvärr inte syns så mycket nu) i mitt 60l som ger ett extra djup och bryter av den platta sanden.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Getingen
                        • August 2010
                        • 325

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Nä men se storfrämmande! Härligt Maths!
                        Ja, det skall i så fall vara ett gement g.
                        Fan, det är lång väg kvar, men man snackar med folk som ändå säger; joooo, ett sådant kar går att greja, vi bygger si och så, lägger i en frontruta på det sättet... o.s.v.
                        Det är skönt med människor som menar på att storlek på "behållaren" egentligen inte är något problem, utan mer hur man konstruerar skiten. Det är ännu skönare när man får höra; en halvmeter till här spelar ingen roll - det är ingen större prisskillnad - öka på tills du är nöjd. Ja, vafan - jag är över 50 bast, och det är nu man ställer till med sådana där grejer man läser om i tidningar med glättat papper; "så förverkligade jag min dröm om att bli egen företagare" - "jag köpte en vingård i provence och flyttar aldrig hem till Svedala" - "jag hittade mitt livs kärlek på min frus begravning" - ja, du vet sådana där artiklar som får en att undra varför det skall ta en halv livstid innan man vågar löpa linan ut!

                        Men, Maths - vad är det nu som stoppar dig att "vara på G"? Hoppas att det inte är något allvarligt tråkigt, utan något som är av övergående karaktär!
                        Själv tror jag att det krävs att du iaf passerat 35-40 för att kunna göra dessa jätteprojekt, men det beror ju också på var man är i livet. Men när framtiden är osäker vill man inte dra igång något. Krävs ju att man känner att man slagit ner sig ordentligt och har tid och ekonomi till det. Då blir det lätt att åren springer iväg.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Blandad sand med kanske lite grus på sina håll måste se fantastiskt ut i ett så stort kar, Jag har ju lite rundslipat grus (som tyvärr inte syns så mycket nu) i mitt 60l som ger ett extra djup och bryter av den platta sanden.
                          Ja, jag hade tänkt att blanda rejält. Det finns några badställen här ute på Hisingen där jag har sett otroligt fina partier med sand och småsten blandat. Det skall bli så som jag sett hur det ser ut där - och lite stenblandad sand från själva stället blir det också!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Getingen
                            Själv tror jag att det krävs att du iaf passerat 35-40 för att kunna göra dessa jätteprojekt, men det beror ju också på var man är i livet. Men när framtiden är osäker vill man inte dra igång något. Krävs ju att man känner att man slagit ner sig ordentligt och har tid och ekonomi till det. Då blir det lätt att åren springer iväg.
                            Javisst är det så! Det krävs att man har plats, tid och ekonomi för lite större, permanenta projekt. För min del handlar det också väldigt mycket om att jag älskar att inreda - och vill göra det i lugn och ro, i ett rejält stort utrymme!
                            Det blir alltså tonvikt på inredning - sedan får det bli fiskar som helt enkelt passar in, utan att man skall behöva plocka ur och skilja individer åt. Därför finns det en liten snegling åt Altum-Scalarer som "storfisk", dessa kommer ju inte att leka och hålla på och man slipper alltså bekymret med jagande hit och dit. Sedan kan jag ju inte hindra dom från att försöka.
                            Att det blir lekar på x-antal småciklider är inget att yvas över - det är bara trevligt och kul att kolla på.

                            Kommentar

                            • Getingen
                              • August 2010
                              • 325

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Javisst är det så! Det krävs att man har plats, tid och ekonomi för lite större, permanenta projekt. För min del handlar det också väldigt mycket om att jag älskar att inreda - och vill göra det i lugn och ro, i ett rejält stort utrymme!
                              Det blir alltså tonvikt på inredning - sedan får det bli fiskar som helt enkelt passar in, utan att man skall behöva plocka ur och skilja individer åt. Därför finns det en liten snegling åt Altum-Scalarer som "storfisk", dessa kommer ju inte att leka och hålla på och man slipper alltså bekymret med jagande hit och dit. Sedan kan jag ju inte hindra dom från att försöka.
                              Att det blir lekar på x-antal småciklider är inget att yvas över - det är bara trevligt och kul att kolla på.
                              Låter bra, Altum är aldrig fel. Ska bli kul sen när du kommer igång med inredning, du är verkligen duktig på det. Tror detta kommer bli jättebra.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Getingen
                                Låter bra, Altum är aldrig fel. Ska bli kul sen när du kommer igång med inredning, du är verkligen duktig på det. Tror detta kommer bli jättebra.
                                Tack skall du ha!
                                Jo, jag går och funderar på olika "bas"-inredningar. Nu är det främst hur jag skall montera det parti som blir en "bakgrund", sedan väver det på naturligt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...