Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Gott Mats, bara resten kvar...
    Ja, fy fan - nu är det bara resten kvar. Men, det skall liksom bli lite spännande och kul samtidigt.
    Fasen, Anders - vi kanske river en vägg och ett tak inom en inte alltför avlägsen tid... Det står ett 540-kar och en ställning med ett 100-literskar i stugan som jag har tvingat på dig... Vad säger du? En träff med gagg och lyfta tungt inom kort?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det låter perfekt, jag behöver ta en sväng till Nol med...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Javisst, bra idé! Jag hänger inte med riiiiiktigt, men ändå...
        Jag har dock en liten damm i trädgården där det växer en mycket fin näckros som återkommer år efter år. Trädgårdsmästaren (en god vän till mig) som gjorde den nya parkanläggningen vid Näckrosdammen här i Göteborg i våras tog med sig en bärkasse och satte ut denna där. Den tog sig ordentligt och vi spånade loss (han är akvarist till på köpet) om att låta en sådan näckros få agera ytväxt i det nya karet - och så får det bli!
        Sedan skall jag nog försöka få stugan att inte drälla med kar - jag har ju två jädrans 50-kuber som står i kåkens källare redan, fulla med respektive Endlersguppys och platys - och dessa åker resolut i storbaljan som pilotfisk!
        Sedan vete fan om det inte blir enkom småfisk i karet - ett myller liksom, utan plattfisk och Altum... men man vet aldrig..?

        så här.
        Bifogade filer
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det låter perfekt, jag behöver ta en sväng till Nol med...
          Toppen - jag vill till Nol också och läska upp mig!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            så här.
            Ahaaa... Ja, det var sannerligen inga dåliga grejer det där! Men, först skall det byggas en ny burk!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Jag skall dit i slutet på veckan är det tänkt, väntar bara på svar på mail som fiskarna jag vill ha finns inne.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Sakta men säkert framåt!
                Nu är carporten riven - och jag har upptäckt att jag faktiskt har en rygg därbak någonstans...
                Tänkte visa utrymmet utanför "stugan" där vi skall flytta en vägg utåt och lägga en betongplatta för karet. Det är 2 meter på "djupet" och styvt 2.70 "brett" så jag tänker väl mig att det bör få plats ett hyfsat kar där senare.
                Det gäller att "tänka stort"!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Fy fasen vad gott att se det börjar röra på sig, Mats. Det är inte masken som ger sig tillkänna nu när du får kröka rygg?
                  Snart får vi dra igång våra nya trådar, kanske de kommer igång samtidigt!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Sakta men säkert framåt!
                    Nu är carporten riven - och jag har upptäckt att jag faktiskt har en rygg därbak någonstans...
                    Tänkte visa utrymmet utanför "stugan" där vi skall flytta en vägg utåt och lägga en betongplatta för karet. Det är 2 meter på "djupet" och styvt 2.70 "brett" så jag tänker väl mig att det bör få plats ett hyfsat kar där senare.
                    Det gäller att "tänka stort"!
                    Gör du det 70 högt så har du ju i alla fall typ 3780 liter att klämma i fisk i.

                    Du spöar således Kjell med 780 Liter..

                    Mycket eftersträvansvärt
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Fy fasen vad gott att se det börjar röra på sig, Mats. Det är inte masken som ger sig tillkänna nu när du får kröka rygg?
                      Snart får vi dra igång våra nya trådar, kanske de kommer igång samtidigt!
                      Visst, det rör på sig sakta men säkert! Det här är liksom bara en logistisk "röj-start", nu skall altanen ner och sedan skall kåken dräneras - när den skiten är klar skall stugan planeras upp! Så, det är lång väg kvar!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Gör du det 70 högt så har du ju i alla fall typ 3780 liter att klämma i fisk i.
                        Du spöar således Kjell med 780 Liter..
                        Mycket eftersträvansvärt
                        Japp, det finns många sköna mått man kan labba med. Man skulle ju kunna göra ett 240 x 170 x 90 eller något i den stilen. Det får bli lite på volley - men det ordnar sig när vi börjar bygga!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ganska tråkiga problem du ligger inne med...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Ganska tråkiga problem du ligger inne med...
                            Ja, vi får se hur stort karet är möjligt att göra - och jag är verkligen inte ute efter att "knäcka någon"! Men skall jag ändå dra på så skall jag göra det så ordentligt det bara går!

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              nu ska vi se

                              kjellekaret

                              3000 liter
                              bredd 300
                              djup 120
                              höjd 85

                              möjligt matzkar
                              3780 liter
                              bredd 270
                              djup 170
                              höjd 90

                              så, på 4 delar skulle du slå honom på 3......

                              får väl anses som godkänt.


                              jag har ju mina åsikter om framtida invånare, men det tror jag nog att gitarristen själv har spikat.

                              vad som är intressant....är ju bakgrunden


                              skall den skäras ut av frigolit eller skall det skarvas en massa öveblivna slimlines....

                              eller kanske en liten specialbeställning från BTN.....

                              eller...för att inte sno av karets innermått (är ju lite begränsat) kanske en solfilm på baksidan.....




                              botten förutsätter jag blir engelsk sjösten, lite finare, kanske 1-2mm....



                              blommor....

                              tja får väl bli några på botten som tål mindre ljus....

                              några höga saker....modell jättevallis, eller gigantiska svärdisar....


                              belysning......

                              lite metallhalogen kanske ....hängande....med några rejäla ledspottar för effekter....




                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                nu ska vi se
                                kjellekaret
                                3000 liter
                                bredd 300
                                djup 120
                                höjd 85

                                möjligt matzkar
                                3780 liter
                                bredd 270
                                djup 170
                                höjd 90
                                så, på 4 delar skulle du slå honom på 3......
                                får väl anses som godkänt.
                                Ja, haha Det verkar vara många som vill att jag "skall slå" Chefen - men det är är jag inte ute efter att göra! Jag har däremot fått stor inspiration av Kjells kar, speciellt efter senaste träffen. Jag tycker hans balja verkligen har stått till sig bra och det var magiskt att sitta en stund framför det och njuta.


                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                jag har ju mina åsikter om framtida invånare, men det tror jag nog att gitarristen själv har spikat.
                                Nej, faktiskt inte... Men det blir SA, småfisk - och sedan får man se vad det dyker upp för grupper av exempelvis Altum och liknande.

                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                vad som är intressant....är ju bakgrunden
                                skall den skäras ut av frigolit eller skall det skarvas en massa öveblivna slimlines....
                                eller kanske en liten specialbeställning från BTN.....
                                eller...för att inte sno av karets innermått (är ju lite begränsat) kanske en solfilm på baksidan.....
                                Bakgrunden tänker jag bygga upp med rötter, sten och växter - stapla upp liksom. Jag tror själva bakdelen på karet kommer att bli otroligt trevligt för en mängd fiskar att hålla till i.

                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                botten förutsätter jag blir engelsk sjösten, lite finare, kanske 1-2mm....
                                Engelsk sjösten av olika kornstorlekar kommer det säkerligen att bli, till vissa delar - men tanken är att få en mycket blandad botten med delar av mycket finkornig sand också, på sina ställen.

                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                blommor....
                                tja får väl bli några på botten som tål mindre ljus....
                                några höga saker....modell jättevallis, eller gigantiska svärdisar....
                                Jag har en jättesnygg Näckros som jag skall lägga som ytväxt, den hoppas jag kommer att blomma. Sedan blir det nog ungefär de växter som du nämner - jag är ju svag för Java- och Windelövormbunke samt Anubias.

                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                belysning......
                                lite metallhalogen kanske ....hängande....med några rejäla ledspottar för effekter....
                                Japp, ungefär så!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 October 2012, 20:05.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...