Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Sv: Akvariestugan

    Hmm jag har inte varit aktiv på ett bra tag. Men vilken tråd lever än jo denna . Kul

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      Sv: Akvariestugan

      Ursprungligen postat av Animaniac
      Tack för tipsen Tycker bara det är lite konstigt, för ett tag se´n hade jag inga alls. Men i och för sig hade jag haft ett gäng siamesiska algätare i ett tag, som hade rensat, men det var faktiskt snyggt ett tag efter att jag hade tagit bort dem. Kan tycka att i lagom mängd, på rätt ställen (kanske på en rot nära ytan, vid utblåset) så kan det vara rätt effektfullt, men när de sitter lite överallt, och på växterna, ledsnar man ju lite. Vet inte vad som räknas som kraftig cirkulation i det här fallet, har ett Fluval 305 ytterfilter.
      Köp väteperoxid på apoteket och spruta på dem. Eller häll vid vattenbyte på dem som är ovanför ytan. Funkar skit bra.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Faltaren
        Hmm jag har inte varit aktiv på ett bra tag. Men vilken tråd lever än jo denna . Kul

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
        Ja, det är ganska märkligt... det finns ju inte ett kar kvar i stugan - men vi gaggar på här lite ändå, och så uppdaterar jag - lite slött sådär - om de två kuberna som nu är flyttade till källaren i kåken.

        Det är rejäla planer på gång om ett nytt kar i stugan (jag har berättat i tidigare inlägg varför projektet har senarelagts) och det blir i storleksordningen; "större" - och när detta kommer igång så skall nog tråden vakna upp "på riktigt", har jag vaga förhoppningar om.

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          Sv: Akvariestugan

          Jaså stugan är tom? Det var det jäkligaste. Ja snacka kan folk här . Jag sålde ju av mitt diskuskar förra sommaren. Sjukt sugen på ett nytt modell större men ekonomin tillåter inte iår, lägenhetsfixning på schemat nu. Hur stort är större?

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Faltaren
            Jaså stugan är tom? Det var det jäkligaste. Ja snacka kan folk här . Jag sålde ju av mitt diskuskar förra sommaren. Sjukt sugen på ett nytt modell större men ekonomin tillåter inte iår, lägenhetsfixning på schemat nu. Hur stort är större?

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
            Japp, stugan är tom - det har varit ganska många inlägg om detta några sidor bak i tråden. Det är "husfix" som är anledningen till "uppehållet". Jag hade tänkt dra igång det nya projektet nu i höst, men fick lite förhinder...
            Nu passar jag på att expandera stugan med några kvm, medans jag ändå håller på, och jag tänker mig åtminstone ett par tusen liter i nya karet.

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Japp, stugan är tom - det har varit ganska många inlägg om detta några sidor bak i tråden. Det är "husfix" som är anledningen till "uppehållet". Jag hade tänkt dra igång det nya projektet nu i höst, men fick lite förhinder...
              Nu passar jag på att expandera stugan med några kvm, medans jag ändå håller på, och jag tänker mig åtminstone ett par tusen liter i nya karet.
              Några tusen. Det var det jäkligaste. ja jag tänkte runt 1200 l när jag kommer till skott igen. Kan beställa mycket kul från tyskland
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Faltaren
                Några tusen. Det var det jäkligaste. ja jag tänkte runt 1200 l när jag kommer till skott igen. Kan beställa mycket kul från tyskland
                1 200-liter är ju riktigt saftigt, och det beror ju lite på var man placerar karet - men nu när jag mäter omkring här i stugan så får det ju ändå plats ett riktigt rejält kar. Nu är bara frågan om man skall låta limma ett helglas på plats (att köpa ett färdigt är ju uteslutet då det inte går att få in...) eller kanske bygga ett kar på annat sätt - alltså att enbart ha ett frontglas. Håller på att kika på en del olika lösningar.
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 September 2012, 11:47.

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  1 200-liter är ju riktigt saftigt, och det beror ju lite på var man placerar karet - men nu när jag mäter omkring här i stugan så får det ju ändå plats ett riktigt rejält kar. Nu är bara frågan om man skall låta limma ett helglas på plats (att köpa ett färdigt är ju uteslutet då det inte går att få in...) eller kanske bygga ett kar på annat sätt - alltså att enbart ha ett frontglas. Håller på att kika på en del olika lösningar.
                  Jo det är stor. Men kommer bli nästa höst om jag har tur. har ett litet 100L nu så jag har något iaf . Då blir det en ny projekttråd?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Faltaren
                    Jo det är stor. Men kommer bli nästa höst om jag har tur. har ett litet 100L nu så jag har något iaf . Då blir det en ny projekttråd?
                    Det låter trevligt, dra igång en ny tråd bara! Ja, jag sitter med två "pluttiga" 50-kuber i källaren - men det är trevligt det också. Mindre kar är inte att förakta. Jag får se när mina planer för stugan går att realisera, först gäller det, som sagt, lite "husfix" för min del.

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      Haha jag tycker små kar är skit tråkigt . Men men vi är alla olika. Tänkte beställa ett sånt här med lite speciallmått. http://www.diamantaquarien.de/Aquari...hler::146.html

                      Riktigt nice. Ja klart den blir en tråd. Måste ju skryta :P. Ska renovera kök och hall innan bara så känns som en rätt lång startsträcka.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        1 200-liter är ju riktigt saftigt, och det beror ju lite på var man placerar karet - men nu när jag mäter omkring här i stugan så får det ju ändå plats ett riktigt rejält kar. Nu är bara frågan om man skall låta limma ett helglas på plats (att köpa ett färdigt är ju uteslutet då det inte går att få in...) eller kanske bygga ett kar på annat sätt - alltså att enbart ha ett frontglas. Håller på att kika på en del olika lösningar.
                        Herre jäklar - 1200 liter är ju ett yngelakvarium
                        Nu när du får utrymme du se till att bräcka mig
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Herre jäklar - 1200 liter är ju ett yngelakvarium
                          Nu när du får utrymme du se till att bräcka mig

                          Hahaaaa, du märkte väl hur jag spionerade på 3 000-literskaret hemma hos dig senast, va? Frågade om mått och allting.
                          1 200-liter kommer nog Faltaren att gilla hemma hos sig - men, Kjell - vi skall se om det kan bli en "bräckning" i stugan!

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Hahaaaa, du märkte väl hur jag spionerade på 3 000-literskaret hemma hos dig senast, va? Frågade om mått och allting.
                            1 200-liter kommer nog Faltaren att gilla hemma hos sig - men, Kjell - vi skall se om det kan bli en "bräckning" i stugan!
                            Haha vem gillar inte ett 1200L? . När det blir hus en vacker dag ska jag bräcka er båda, men den lär dröja
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Faltaren
                              Haha vem gillar inte ett 1200L? . När det blir hus en vacker dag ska jag bräcka er båda, men den lär dröja

                              Visst, vem gillar inte ett 1 200-liters? Jag gör det verkligen och, som sagt, det beror ju alldeles på var man skall ha karet!
                              Jag var ju ytterst glad och nöjd med mitt 960-L. som jag hade förut - och skulle mer än gärna haft kvar det!
                              Jag tror nog Kjelle kommer att ligga på topp länge till!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Hahaaaa, du märkte väl hur jag spionerade på 3 000-literskaret hemma hos dig senast, va? Frågade om mått och allting.
                                1 200-liter kommer nog Faltaren att gilla hemma hos sig - men, Kjell - vi skall se om det kan bli en "bräckning" i stugan!
                                Ja det är ju storleken allt hänger på och hänger man inte med på det ena får man satsa på det andra
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 September 2012, 16:47.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...