Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Massor med jobb framöver - huvudsaken är att du ser framåt och planerar, å det gör du ju. Härligt, att du uppdaterar i din tråd vad som händer - även om det nu inte är så skojsiga saker.
    Det var kul, att läsa ni två Mats/Maths nattsurr i helgen.
    Saknar lååånga inlägg i förumet numer.

    //Inger
    Jodå, nu börjar jag till och med tycka att hela den här grejen är riktigt... kul är väl fel ord - men ändå upplyftande på något sätt. Det kommer ju att se ut som en Amerikansk demokratiseringsprocess i trädgården ett tag, och det tar väl våren i anspråk att fixa till det mesta - men, visst, här blickas framåt och planeras lite lätt. Att planera alltför mycket är ingen idé då det aldrig blir som man tänker sig, men suga på idéer kan ju inte skada.

    Japp, vi nattsurrade lite i helgen i C90-Maths tråd... Jag hade inmundigat lite "läskeblask" och hajade inte riktigt vad han hade för problem - men det är ju en duktig karl och han brukar ju få till det riktigt bra!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Fy fasen vad gott att höra, Mats! Nu har vi en del att gå igenom till helgen, idéerna bara sprutar ut nu känner jag!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Christer5

        Det är ju naturligtvis väldigt jobbigt det här med dräneringen av husgrunder men det är tyvärr smällar man får ta och att det kommer för eller senare vet man ju om.

        Väldig tur du har att du inte hunnit med att installera nya akvarium

        Lycka till nu med allt stök du kommer att ha men det kommer ju att bli bra när allt är klart och kanske det kommer ut något positivt i slutändad.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Fy fasen vad gott att höra, Mats! Nu har vi en del att gå igenom till helgen, idéerna bara sprutar ut nu känner jag!
          Ja, jävlar Mannen! Det skall bli så gôtt att få träffas till helgen - suga kräfs och gagga lite idéer. Jag vet att du har massor med stuff att välta mig med!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Christer5
            Det är ju naturligtvis väldigt jobbigt det här med dräneringen av husgrunder men det är tyvärr smällar man får ta och att det kommer för eller senare vet man ju om.
            Väldig tur du har att du inte hunnit med att installera nya akvarium
            Lycka till nu med allt stök du kommer att ha men det kommer ju att bli bra när allt är klart och kanske det kommer ut något positivt i slutändad.

            Tack skall du ha Christer! Ja, det är lite "tur" att akvarieböket inte hade hunnit sätta igång innan dräneringen var tvungen att fixas - då hade jag nog hängt mig, tror jag...
            Och, visst, det här är trista smällar att ta, men det blir gôtt efteråt!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Gott att höra Mats Ses på lördag
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, situationen i stugan är ju som den är - det kommer att ta lång tid innan det blir ett nytt kar.
                Även om jag inte kan toppa 2 miljoner liter, som uppenbarligen inte är några problem för vissa, så kanske jag kan dra av åtminstone tre nollor på den siffran och komma tillbaka lite senare.
                Så, vad gör man - jo, man driver folk till vansinne och lägger långa (och totalt meningslösa, tycks det), inlägg i andra människors trådar. Nu senast i Gonzos tråd om Corydoras - där högg man i sten totalt... Jag har lagt ett inlägg i Falconers EBJD-tråd också - säkerligen heller ingen bra idé...
                So, Fuck It! Jag gör som jag brukar när det är lite trist - letar i bildpapperskorgen. Där brukar finnas små "gems", bilder som är helt misslyckade, men som ändå är lite fräna på nåt sätt.

                Jag har delat på den vildfångade gruppen av D. filamentosus, som gick i ena 50-kuben. En av hanarna där hade tagit över fullständigt och jagade undan den andra hanen våldsamt. I z-shopen gick det kvar två honor från denna VF-grupp - och jag tog hem dessa två idag, drog ner dom hos endlersguppyna, fångade upp den jagade hanen och släppte i honom i samma kar som de nya honorna. Nu går det alltså 1+2 i två olika kar.
                Jag skulle ta några bilder på nytillskotten, men det funkade inte alls... så jag plockade upp några riktigt misslyckade bilder från papperskorgen på Endlersguppyna istället. Tänk om dessa bilder hade blivit skarpa och lyckade... ja, jädrar...
                Bifogade filer

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag har delat på den vildfångade gruppen av D. filamentosus, Nu går det alltså 1+2 i två olika kar.
                  Det är förmodligen en väldigt bra ide.

                  Man har svårt att tro att dessa lugna fina och skygga fiskar kan vara så fruktansvärt grymma mot varandra. När en hanne får för sig att en annan hane eller för den delen en hona ska bort från reviret så börjar en utstuderad mobbning som pågår dygnet runt och det finns ingenstans där offret kan gömma sig, eftersom den dominanta patrullerar av varje skrymsle av karet.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Det är förmodligen en väldigt bra ide.

                    Man har svårt att tro att dessa lugna fina och skygga fiskar kan vara så fruktansvärt grymma mot varandra. När en hanne får för sig att en annan hane eller för den delen en hona ska bort från reviret så börjar en utstuderad mobbning som pågår dygnet runt och det finns ingenstans där offret kan gömma sig, eftersom den dominanta patrullerar av varje skrymsle av karet.

                    Japp, precis som du skriver - det var ett evigt jagande. Helt otroligt att en hane så utstuderat kan jaga en annan - precis hela tiden. Så, det var liksom inget annat att göra än att separera dessa två.
                    Men, nu blev det ju finfint resultat ändå - jag hade ju lite tur som kunde plocka hem de två sista honorna av dessa VF D. filamentosus, och det är faktiskt riktigt kul att ha två olika grupper. Den jagade hanen, som var likblek och trött, fick tillbaka färgerna bara några minuter efter att ha sluppit sin antagonist.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag håller nog med dig, det är bättre och troligen intressantare att hålla sig på sin sida av trådarna...
                      Kul att et funkar bättre i kubenra nu, hoppas det fortsätter på det viset.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        ...inge kul längre när inte ni två är med och livar upp "stämmningen" i era trådar - saknar dom.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          ...inge kul längre när inte ni två är med och livar upp "stämmningen" i era trådar - saknar dom.

                          //Inger

                          vill oxå se fler inlägg fråmn herrarna i andra trådar....



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jodå, jag skall liva upp lite, så får ni flabba!

                            Med tanke på "papperskorgsbilderna" på guppyna, så skulle jag filma "brädorna" i guppykaret... gick ju sådär...
                            Det blev en guppyfilm av det hela istället, men de är ju förvisso rätt snygga...
                            Och så kan det ju vara bra att putsa rutan innan man filmar också.

                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 August 2012, 14:35.

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              Herregud vad guppyna är snygga! Där är ju några med blå stjärt också!
                              Du ska inte ner till mässan i Danmark som är nu snart? Isåfall hade du gärna fått ta med dig några om du vill bli av med några

                              Eller du vet kanske ifall dom brukar sälja dessa endlers på liknande mässor?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Nej, jag skall inte med till Danmark - har en spelning då, så tyvärr...

                                På mässor kan man verkligen hitta häftiga grejer - men man vet ju aldrig innan vad som skall dyka upp. De här Endlers "tiger" köpte jag i tyskland, inte på mässan dock, utan på Zoozajac (stavning?) 4+4 och det har ju blivit några stycken...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...