Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Som vanligt på morronkulan, är det zoopet och kaffekoppen som får mig att vakna upp - så även idag.

    Mats, du ödmjuka duktiga, tålmodiga m.m. Jag lider med dig - jag sittter här tårögd och är så himla ledsen för din skull.
    Du får absolut inte försvinna härifrån - hör du det!! Jag vill att du ska fortsätta att tjöta på mig, om alla möjliga och omöjliga tokigheter, som jag förmodligen kommer att göra...fortsättningsvis också.
    Ja, på tal om mentor - så är du min mentor!
    Styrkekramar Mats!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Jaxen
      • July 2012
      • 45

      Jag som nykomling har fått enormt med inspiration av denna tråden. Jag har läst hela under semestern. Tg lite tid

      Jag vet hur det kan vara med hus. När jag köpte mitt första hus rasade oljepannan efter ett år. På den tiden var det knepigt att få lån så det blev lite mixtrande och manipulerande samt blodpudding ett tag för att klara det. På den tiden köpte jag nybesiktigade skrotbilar och körde ett år styck. Allt rättade til sig med åren av inflation och löneökningar så till slut kostade bilen mer än huset i månaden.

      Jag ser gärna ditt deltagande som en inspiratör. Gå in och sparka på oss nybörjare ibland för att hålla oss borta från dumheter

      Kommentar

      • SCB
        • November 2011
        • 134

        Det fins en handfull trådar här på forumet som är rena guldgruvorna med härlig inspiration och bra tips, detta är en av dom.
        Det har tait tid att läsa igonom den men det har varit trivsam läsning hela tiden.

        Lycka till med huset.
        //Olof
        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ha, här satt jag och funderade på hur du byggt upp kuben med bakgrunden och rötterna, det fanns således 1 som brydde sig

          Tanken om detta akvarium kommer nog finnas kvar hos dig, kan det inte vara lite skönt med en liten paus och suga på karamellen? Tänk dig alla mässor och resor du hinner med under denna period, där hinns det med att få många nya och fina idéer. Du är ju en magisk akvarist, även om huset behöver dräneras och du har ju en given plats på forumen, även om du inte har så många akvarier igång.


          Du har ett språk som är väldigt levande, lite av akvaristernas egen Stieg Larsson eller Honoré de Balzac. Till detta sitter du och trycker på ett bildmaterial som är få förunnat.

          Vad vill jag då säga med detta? Artiklar, texter och böcker är bra och det är enbart ambitionsnivån som sätter gränserna. Tänk hur många artiklar du skulle kunna skriva, som fjärilarna till exempel.

          Aja, lycka till, jag väntar här
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, som sagt, det är gôtt att läsa era kommentarer - det värmer fint!
            Att man som husägare måste vara beredd på skitgöra är ett välkänt faktum - det var dock jävligt trist att stugan skulle behöva "åka med" i just den här svängen. Men, så är det - inget att göra åt.

            Och, visst kikar jag in här på forumet titt som tätt, jag kan nog inte hålla mig!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, som sagt, det är gôtt att läsa era kommentarer - det värmer fint!
              Att man som husägare måste vara beredd på skitgöra är ett välkänt faktum - det var dock jävligt trist att stugan skulle behöva "åka med" i just den här svängen. Men, så är det - inget att göra åt.

              Och, visst kikar jag in här på forumet titt som tätt, jag kan nog inte hålla mig!
              Gillar.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                nja, Mats nu är du nog lite blygsam av dej. Det är bara att suga i sej dom orden och fundera på dom för det ligger en hel del i vad Mathias säger (skriver) hehe...
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Väldigt trist att höra Mats.
                  Jag började läsa tråden för kanske 1 och 1/2 år sedan och det har varit den tråd på forumet jag tyckt varit absolut bäst, mest inspirerande, roligast, you name it! Jag tror många tycker så, se bara på visnings antalet!
                  Denna tråden är full av så mycket bra info, men så lång, över 5000 poster, har du inget att göra så skriv ihop några artiklar, jag hade läst dom!

                  Jag kommer sakna tråden, lova att hänga kvar på forumet och att dra igång tråden igen någon gång.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Verkligheten knackar på dörren och då är det bara att bita ihop och ta tag i den.

                    Även jag har och har haft lågvatten en tid, även det beroende av en verklighet jag inte kan styra över.

                    Men vi kommer igen och förverkligar drömmarna, lite senare bara
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Mats,
                      Som du vet å går den här hobbyn upp och ned och tålamod är en dygd. Så också när värdsliga problem sätter käppar i hjulen. Jag vet att du snart är i gång igen. Det kanske inte är helt fel att ha en liten paus och låta drömmar och idéer få tid att mogna! Jag hoppas också att du under tiden kan medverka här på forumet med dina kloka råd och idéer som stöd för de ”unga arga (inte nödvändigtvis i ålder!)” som kan behöva lite oakademisk vägledning ibland.

                      Här står det bara 3 små burkar och puttrar och allt med akvarier går på sparlåga av ekonomiska och hälsosjäl. Men det finns lite ljus i tunneln och det kommer nog du snart att se också.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Det var som fan, inte kul att läsa efter jag själv haft en bra vecka i Nordnorge! Men Mats, vi får ta detta mellan fyra ögon så ska det säkert bli lite skönare tongångar på orden. Se det som en möjlighet istället, hur trevligt hade det inte varit med en nybyggd Friggebod på 15 m2 framöver? I den kan man sedan planera lite bättre, samt bygga den ordentligt för framtida projekt. Jag hjälper dig mer än gärna, det vet du!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det var som fan, inte kul att läsa efter jag själv haft en bra vecka i Nordnorge! Men Mats, vi får ta detta mellan fyra ögon så ska det säkert bli lite skönare tongångar på orden. Se det som en möjlighet istället, hur trevligt hade det inte varit med en nybyggd Friggebod på 15 m2 framöver? I den kan man sedan planera lite bättre, samt bygga den ordentligt för framtida projekt. Jag hjälper dig mer än gärna, det vet du!
                          Precis det är bara att hojta till om man behöver snickar hjälp.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Inger, Ulrik, Freddi, Maths och Bosse!
                            Det värmer fint att läsa era kommentarer!

                            Nu skall jag absolut inte dra detta med att det nya karets (och stugans) byggnad får skjutas på framtiden, i långbänk. Det handlar ju ändå inte om att jag skall "lägga av" - utan, som flera skrivit här, att man tvingas ta en längre paus.

                            Skit händer... alltid, förr eller senare! För min del blir hösten annorlunda än jag hade tänkt mig, men det är en ny erfarenhet som väntar och ju mer jag tänker på det, ju mer känns det nästan lite kul att få göra något (med experters hjälp så klart) man aldrig gjort förut.
                            Jag har ju tummarna mitt i nävarna - och som om det inte vore nog så har jag dessutom sett till att köra upp de olyckligt placerade tummarna en bra bit upp i rôva också. De två buttpluggarna är det dags att dra ut nu och lösa uppgiften. Sedan kommer jag tillbaka med en fortsättning i "stugan".

                            Det skall mycket till att få mig att tappa akvarielusten - den blir faktiskt starkare i sådana här lägen, för man väver ihop en massa nya idéer - något som många faktiskt har påpekat här i tråden på senaste tiden. Avbrott, pauser och uppehåll har man ju haft med spridda mellanrum i alla år - senast för två år sedan när vi flyttade, då jag tvingades avbryta ett par trevliga projekt och tyvärr lämna bort mitt sköna 960-kar. Och nu är det dags för ytterligare ett avbräck.

                            En tanke som slog mig - om jag får breda ut mig en smula - är den plötsliga ingivelse jag fick i vintras/våras då jag, av någon anledning, slogs av en idé att avveckla alla kar i stugan, göra mig av med dessa och ge bort alla fiskarna. Stendkerparet placerades om, mina fina Kardinalräkor (som trivdes och förökades i en otrolig fart) fick nytt hem, alla andra kar och fiskar blev under några hektiska månader omplacerade och stugan tömdes.
                            Varför? Jo, jag hade en idé om ett enda stort kar i stugan, istället för många små, och den idén skulle realiseras nu till hösten och vintern... trodde jag!

                            Visst är det vackert på något sätt, hur det man funderar på, planerar, skissar o.s.v. oftast tar en omväg, en slingrande sådan, över, under och förbi en räcka andra saker, för att till slut landa i någon form av variant av den ursprungliga idéen, eller hur? Tänk om jag hade haft alla kar och fiskar kvar i nuläget när ett oväntat problem dök upp... Wow, jag får svindel bara jag tänker på det! Undermedvetet har jag alltså gjort helt rätt i att tömma stugan - men inte haft en "vaken" tanke på det, och inte gjort det av den anledning jag trott.

                            Nu har jag ett ganska litet problem med att vatten tar sig in i källaren. Det är ingen katastrof och man skulle kanske kunna dränera bara en sida av huset... men jag fungerar inte på det viset. Jag vill göra saker rätt från början. Har det visat sig att det finns potential att det framledes kan bli större bekymmer, så skall dessa åtgärdas på ett effektivt sätt. Genvägar är senvägar, och bla, bla, bla... men det där är en sanning som skall tas på allvar. Jag blir lika förbannad varje gång jag tvingas säga till mig själv; "Gör om, gör rätt", för måste jag säga det, så har jag goofat och därmed inte tänkt efter före och förberett mig på ett adekvat sätt! Nä, nu blir det kåkvård - och sedan nya akvarieäventyr som en liten bonus efteråt!

                            Jag gillar ju Zoopet - tycker det är kul att läsa vad ni andra skriver, kolla på bilder och filmer. Jag tycker också att det känns bra att kunna ge lite råd och tips om inredning och fiskars beteende m.m. Självklart kommer jag inte att kunna "hålla mig" från detta, och kika in här då och då även fotsättningsvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det var som fan, inte kul att läsa efter jag själv haft en bra vecka i Nordnorge! Men Mats, vi får ta detta mellan fyra ögon så ska det säkert bli lite skönare tongångar på orden. Se det som en möjlighet istället, hur trevligt hade det inte varit med en nybyggd Friggebod på 15 m2 framöver? I den kan man sedan planera lite bättre, samt bygga den ordentligt för framtida projekt. Jag hjälper dig mer än gärna, det vet du!
                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Precis det är bara att hojta till om man behöver snickar hjälp.

                              Härligt att höra, Lillfrasse och Anders!

                              De idéer du har där Anders, har även jag!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Tråkigt att höra Mats att du för tillfället har en dipp i hobbyn - men det är ju bara som så att ibland får man ta några steg tillbaka för att kunna börja gå framåt igen.

                                Vi är jäkligt många här som har gillat din tråd (denna och dina tidigare) och du har på vägen inspirererat väldigt många. Jag har ofta tänkt på hur sjutton du bara orkar med att hela tiden komma med nya ideer. Vi andra mer normala har inte alls den energin - jag har ju också ett akvarierum och stratade en tråd om den som snabbt "dog" - inte pga att andra tröttande, utan på att jag tröttnade på att skriva i den.

                                Så det känns änså lite skönt Mats att du har blivit lite mer normal och hamnat på min och andras nivå där man ibland är evinnerligt trött på hobbyn och ibland tycker det är kul och får ny inspiration.

                                Så - ta det det lugnt en tid och tänk på annat tills inspirationen rinner till igen.

                                Vi ses
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...