Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Tanganyika verkar ha väldigt trevliga fiskar. Minns en dokumentär om afrikas tre stora sjöar där man såg bilder från tanganyika sjön.
    Altolamprologus är nog dom jag gillar mest därifrån (utan att ha haft någon "T"-ciklid innan)
    Troffar har jag inte läst så mycket om men dom ser väldigt fina ut

    Ett SA kar med red-moore och en massa andra nerhängade rötter, löv och kanske torvbotten (?) blir nog jädrigt najs det med. Se bara på 540 karet
    Några stora fina Altums hade ju varit en dröm i ett så stort kar med den inredningen
    Lägg till en jädra massa bilbukar på ytan så har du ett kar jag drömmer om att ha någon gång

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, Freddan, du "terrar" hur bra som helst! T-suget finns alltid!

      Intressant att läsa Mathias tankebanor kring sina Malawi, och Tack, men nej tack! Kanske Gonzo kan ta dom - skall han köra Malawi i sitt hörnkar?

      Ansjo, i början av aug - bra!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av freddi36
        Tanganyika verkar ha väldigt trevliga fiskar. Minns en dokumentär om afrikas tre stora sjöar där man såg bilder från tanganyika sjön.
        Altolamprologus är nog dom jag gillar mest därifrån (utan att ha haft någon "T"-ciklid innan)
        Troffar har jag inte läst så mycket om men dom ser väldigt fina ut

        Ett SA kar med red-moore och en massa andra nerhängade rötter, löv och kanske torvbotten (?) blir nog jädrigt najs det med. Se bara på 540 karet
        Några stora fina Altums hade ju varit en dröm i ett så stort kar med den inredningen
        Lägg till en jädra massa bilbukar på ytan så har du ett kar jag drömmer om att ha någon gång

        Ja, ungefär så som du beskriver det, går mina tankebanor också!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Behöver knappast låta min åsikt komma in här, eftersom den stämmer så bra överens med Mats, vilket ingen är förvånad över

          Men jag skulle vilja sätta en ribba för karet, att en fullvuxen Karinaltetra inte ska riskera att bli mat.

          Samt att växterna ska ge så många gömställen att även ett stim Smycketetror ska kunna överleva.

          Små fiskar i mycket vatten är det mäktigaste som finns
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Jag tror nog inte det spelar så stor roll vilken inriktning du väljer. Du kan både SA och Tanga bättre än de flesta. Inrednings mässigt så är det nog lika mycket utmaning men på olika vis. Jag tror faktiskt ett T kar är mer utmaning att få till än ett SA. Men sedan blir nog ett T kar lite mer statiskt. Ett SA även om det är stort bjuder alltid på lite mer pyssel. Så frågan är nog mer hur du vill leva i framtiden. Vill du stå på huvudet i en burk och ansa växter och flytta rötter? Eller vill du sitta framför ett akvarium och smutta på favoritsoppan?
            Sedan tror jag risken är ganska stor att vad du än väljer kan abstinensen leder till anskaffandet av ett till akvarium med den inriktning du inte väljer först.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Behöver knappast låta min åsikt komma in här, eftersom den stämmer så bra överens med Mats, vilket ingen är förvånad över

              Men jag skulle vilja sätta en ribba för karet, att en fullvuxen Karinaltetra inte ska riskera att bli mat.

              Samt att växterna ska ge så många gömställen att även ett stim Smycketetror ska kunna överleva.

              Små fiskar i mycket vatten är det mäktigaste som finns

              Jodå, den "ribban" har jag också funderat på! Jag kan säga direkt att, även hur läskande det än är, så blir det inga Discusar i karet, och jag kommer nog att hålla mig från Altum-scalarer också - men här lägger jag in en liten "brasklapp"; dyker det upp en bra grupp pigga, friska, hyfsat unga - rejäla och tåliga Altum, kanske runt 10-15 stycken - eller fler, så kan jag falla till föga...

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av bossep
                Jag tror nog inte det spelar så stor roll vilken inriktning du väljer. Du kan både SA och Tanga bättre än de flesta. Inrednings mässigt så är det nog lika mycket utmaning men på olika vis. Jag tror faktiskt ett T kar är mer utmaning att få till än ett SA. Men sedan blir nog ett T kar lite mer statiskt. Ett SA även om det är stort bjuder alltid på lite mer pyssel. Så frågan är nog mer hur du vill leva i framtiden. Vill du stå på huvudet i en burk och ansa växter och flytta rötter? Eller vill du sitta framför ett akvarium och smutta på favoritsoppan?
                Sedan tror jag risken är ganska stor att vad du än väljer kan abstinensen leder till anskaffandet av ett till akvarium med den inriktning du inte väljer först.
                Gôtt inlägg där, Bosse!
                Nja, jag vill inte hålla med om att jag "kan" vare sig SA eller Tanganyika bättre än de flesta - på andra forum skulle de säga att jag är en fullkomlig tokstolle, som har alldeles oakademiska och ovetenskapliga idéer - trots att det bara handlar om att iaktaga fiskarna man har i sitt kar, jämföra med studier om hur de beter sig i det naturliga, och sedan dra slutsatser... Jag bryr mig inte särdeles mycket - folk får stoppa vad de vill i sina kar och sedan undra över varför tetror inte stimmar, varför två apistogramma-arter inte kan komma överens i ett 100-literskar eller varför Fjärilsciklider inte "kommer överens" när de köptes som "ett par" - o.s.v.

                Det här är inga svåra grejer om man har lite öga, erfarenhet och - för att använda ett alldagligt ord - "vana", och att man är intresserad av de fiskar man tänker sig ha i sitt kar, tar reda på, bara åtminstone, en grundläggande bas av fakta och sedan applicerar detta i sitt kar.
                (Nu känner jag att jag skulle kunna skriva en mindre "avhandling" i detta ämne - och måste således hålla mig i skinnet och inte bli för långrandig...).

                Nu tillbaka till ditt inlägg; Precis som du säger är nog ett T-kar en större utmaning, i ett större kar. Varför? Jo; I ett SA-kar har vi en ganska klar bild - vi ser massvis av olika "exempel på inredningar" från diverse filmer och skildringar från den naturliga miljön. Få av oss omsätter det vi ser på bilder och filmer i en akvaristisk realitet miljömässigt, men håller en imaginär "bild", eller uppfattning av det vi ser, och tror oss återbilda detta i karet vi inreder. Den absoluta mångfald i varierande miljö vi ser från bilder och filmer från exempelvis Amazonas olika flöden ger oss ingen chans mer än att koka ner intrycken till en "standard", som blir vedertagen i akvareiesammanhang - därav; de olika rot-, gren-, blad-, och växtsystem vi ser i olika SA-kar. Snygga, förvisso, men...
                Det som händer, allt som oftast, är att vi lägger lite sten, rötter och växter i en samlad "snygg" ordning - och kallar detta för SA...

                Nu, Bosse! Lika mycket som jag har har försökt att utforska SA-miljön - som ju givetvis är oändligt skiftande i omfattning och utformning - har jag försökt att på bästa möjliga vis (utan att själv ha varit där och dykt) prövat på att förstå mig på T-sjöns olika "vyer", stenstränder, klippformationer, snäckskals-slätter, de olika vikar med grunt vatten där allsköns bråte som träd och växtlighet finns - och som utmynnar i branta stup och bråddjup, med kullersten och andra intrikata klipp- och stenformationer (o.s.v.)... utan att egentligen ha en enda aning om hur det ser ut - och bilda mig en uppfattning om hur man inreder för ett enstaka antal arter i ett mindre kar...
                Snacka om utmaning...

                Jodå, jag skulle nog kunna inreda ett ganska malligt T-kar i typ två kubik - jag har redan en ganska intrikat plan om hur det skulle se ut - och du har rätt, Bosse, det skulle nog bli en alldeles formidabel utmaning... men, nu har jag ju skaffat mig en fullkomlig "amazonas-skog" av stockar, grenar och kvistar - och en idé om vilka fiskar som skall gå där... så - i nuläget - lutar det mot sA...
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 July 2012, 03:53.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Jag har ju haft fortfarande har möjlighet att plaska runt i ett antal biotoper och för att vara lite tråkig vet jag nog inga som skulle göra sig i ett akvarium, det skulle bli ganska enformigt och se riktigt skitigt ut. Det enda som kanske kunde vara likt ett akvarium var i ett par bäckar i Cameroun, Västafrika. Men de var så små och grunda så man knappt fick plats och allt blev sabbat när man hoppade i. Men dessa liknade de akvarier du inreder med pinnar, grenar och framför allt löv och blad.

                  Så det man måste göra är att inreda efter fiskars och andra djurs behov och fortfarande efterlikna en naturlig miljö fast mer komprimerad. Sedan skall det ju vara trivsamt att titta på och gå att sköta. Det är just det som du lyckas så bra med. Ser till att både fiskar och folk trivs. Exempelvis så skulle nog ett 2 000 litersakvarium med endast slimline bakgrund och kanske lite sand kunna liknas vid en ”skiva” biotop från många sjöar i världen. Men skulle det funka som ett akvarium och skulle fiskarna trivas?

                  Sedan tror jag att många akvarister stirrar sig blinda på att fisken leker som ett betyg på att man har lyckats. Du vet att det inte är så utan försöker få till det så fiskens andra behov tillfredsställs inte bara möjligheten att yngla av sig.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Sedan vill jag säga något om min inställning till Malawi, det har ju blivit några inlägg tidigare där jag går ganska hårt åt dessa ciklider - och det är inte riktigt meningen att det skall låta så "tufft".
                    Jag tycker ofta att Malawi-kar ser ganska "likadana" ut - och det kanske är så att det inte, i de flesta fall, går att variera inredningsteman för Malawi-kar så mycket (jag har några idéer dock..).

                    Jag var ute i Torslanda för ett tag sedan, hos en kompis som har Malawi som intresse. Jag hade inte träffat honom på två år, sedan vi flyttade därifrån - och alla karen såg precis ut som då... Fiskarna också. Alltså; samma omkringsimmande Malawiciklider som i ett enda stort moln drar fram och tillbaka...
                    Jag vet, man måste sätta sig in i beteendemönster, olika arters egenskaper o.s.v. Men det här är en ciklidgrupp som helt enkelt får mitt intresse att svalna väldigt fort - speciellt när man ändå i någon timmes tid försöker hitta någon sort nämnare för karets innehåll. Fiskarna i sig är jättevackra, men... det händer liksom ingenting...
                    Jag dissar alltså inte Malwiciklider eller de som håller dessa - jag har full respekt för detta, men är inte intresserad rent personligt.

                    Jag brukar ta vid mig en smula när någon säger att de inte gillar "småfisk", alltså mindre ciklider, eller när någon ondgör sig över Discus - och kanske menar att de är långsamma och tråkiga - och ungefär menar det jag säger om Malawiciklider; att de är trista och att det inte händer någonting.
                    På samma sätt förstår jag att jag kanske gör människor som gillar Malawiciklider lite "ledsna" när jag orerar om dessa. Alla är vi olika och gillar olika saker - det är som det skall vara, och ingenting är "fel" eller "rätt". Ville liksom bara klargöra detta! Jag har full respekt för alla akvarister, oavsett vilka miljöer, fiskar eller inriktningar som har valts!
                    Mkt intressant, och så riktigt

                    Gillar dessa långa inlägg både det ovan citerade och de efterföljande, att jag nu är hemma sjuk och inte kunnat titta på 2 dagar p.g.a svullna tätade ögon har ju inte gjort det lätt, men nu när jag iaf kan se lite så får man njuta av dessa härliga diskussioner
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Nja... Det händer inte så mycket i stugan - det är fortsatta planeringar kring själva byggandet av karet som inte kommer att dras igång förrän en hel del annat fixats först. Så är det alltid och man får plocka fram tålamodet, för nu är jag redigt sugen på att få börja dona med ett rejält kar.
                      Jag tänkte att några bilder på 50-kuberna ändå kunde vara kul. Nu har de stått några månader utan att jag gjort ett dugg med dom.
                      Jo, jag bytte en spann vatten i dom för några dagar sedan, men annars - ingenting.
                      I Endlerskaret har en dunge med Najas kommit igång rätt bra och en liten fin "buske" med Feather-moss har också etablerat sig, allt omringat av Windelöv-java och småbladig Anubias.
                      I den andra kuben där gruppen av D. filamentosus går händer egentligen ingenting heller, det lunkar på.
                      Kolglödstetrorna är fint utfärgade med en djupt orange färg - och det är omöjligt att få en vettigt bild på grund av att både tetror och "brädor" rör sig hela tiden. Jag fick en hyfsat skarp bild på en av hanarna, givetvis precis mitt i ett simtag, så fenorna syns inte så mycket...

                      De här två kuberna skall senare monteras ned helt och integreras i det nya karet.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Vad skall man kalla det..? Ett tidens tecken, ett avståndstagande – en bugning och ett adjö, ett tack för vad som varit – det var kul en tid, men nu är det slut?


                        Ja, jo – jag talar både om det senaste inlägget jag gjorde i tråden. Fullständigt meningslöst och i ärlighetens namn ett desperat inlägg, fjantigt nog bara för att hålla någon sorts intresse för tråden igång. Vem i Helvete är intresserad av två sketna kuber, och vad som (inte) händer i dessa? Inte någon såklart!


                        Jag talar även om en annan sak – men mer om detta längre fram i inlägget.


                        Jag skrattade riktigt gott åt ett inlägg som signaturen ”ettfettbranamn” skrev i en tråd idag (Tråd; ”vill du bli min mentor?”. Inlägg nr. 4.) – en beskrivning av Zoopet som jag, motvilligt, men ändå måste skriva under på.


                        Det handlar i grund och botten om den cykel, en slingrande slinga som till slut vrider sig runt sig själv i ett evigt kretslopp – och det problem (jag har varit inne på det förut) som uppdagar sig när man varit på ett forum lite för länge.


                        Ett levande forum är beskaffat så att man endast kan ha relevans om man dels är i ett ”frågande” läge – alltså söker information, eller är i ett auktoritärt läge – alltså delger information som man (rätt eller fel) har kunskap om eller åtminstone besitter någon typ av erfarenhet av. Undergrupper av de här olika ”lägena” är givetvis oändliga – det kan räcka med att man bara har en skön stil, är allmänt trevlig eller på annat sätt sprider en fin känsla och ton i forumet.


                        Ett annat sätt att hålla sin egen relevans levande på ett forum är att skapa en tråd som löpande håller ett intresse, bland forumdeltagarna, gående. Projektavdelningen är perfekt för detta. Det är här på projektavdelningen jag själv har hållit till den mesta tiden av mitt forumdeltagande på Zoopet.
                        Inredning och cikliders (i viss mån även andra fiskarters) beteende är det stora intresset för min egen personliga del. På grund av detta har jag kastat mig ut i olika trådar och försökt bringa lite ordning på en del villfarelser – ovetenskapligt skall understrykas, men till mesta del baserat på egna iakttagelser och erfarenheter.
                        Detta sätt att sprida (återigen personliga och ovetenskapliga) erfarenheter är i de flesta fall helt meningslösa och man ”ger upp” efter några år. Det tillkommer av naturliga skäl nya forumdeltagare som har samma frågor man besvarat oräkneliga gånger innan – och man ”orkar” helt enkelt inte att ännu en gång besvara frågor man snårat sig igenom ett antal gånger tidigare.
                        Det här är naturligt och det tillkommer givetvis massor av nya akvarister som kan föra facklan vidare, och svara på frågor – svar som baserar sig på liknande erfarenheter (eller inte) man själv har.


                        Jag fäster ingen som helst vikt vid mitt ”kunnande” – det är försumbart i sammanhanget – och saknar, i det stora hela, all tänkbar betydelse. Möjligtvis kan man ”inspirera” eller komma med någon form av ”vägledning” (i de bästa fall) och få någon akvarist att ta de nödvändiga steg framåt som ofta behövs i en hobby som kan kännas svår och snårig, då man ofta stöter på patrull.
                        Dessutom är jag autodidakt och även oteknisk – så… det blir mest inredning och beteende, i form av tips och råd från undertecknad.


                        Nåväl, vad föranleder denna långa introduktion i ett inlägg som egentligen betyder; Tack och hej, leverpastej?


                        Jo, det faktum att jag inser att denna tråd är i avsomnande – och det är inte så konstigt då det inte händer ett iota i stugan (och därmed inte i tråden).


                        Ett annat faktum är att själva stugan, faktiskt, inom kort inte kommer att existera…


                        Jag brukar ha tur, glida på en räkmacka och förlita mig på att andra styr upp och hjälper mig med diverse problem – ett tack måste härmed riktas till Anders (ansjo) som är en av mina närmaste vänner (tack vare Zoopet faktiskt).
                        Att ha flyt och ständigt ha lyckan att lyckas med det man företar sig går självfallet i cykler och perioder – så ock med akvariumhållande!


                        De som har läst och kikat i tråden, so far, har noterat att jag planerat ett större kar i den stuga som står i anslutning till det hus jag och min sambo bor i.
                        Dessa planer får nu läggas på hyllan ett bra tag framöver…


                        Det har visat sig att kåken behöver en omfattande dränering. Det innebär att all växtlighet runt huset, altan – och även ”akvariestugan” måste rivas.
                        Ja, det är inget att liksom gnälla över – bara att bita i det fenomenalt sura äpplet och de ofattbart surt förvärvade pengar detta kommer att kosta… och sedan komma igen – i någon typ av framtid, när vet jag inte i nuvarande surrealistiska nutid, bara att det lär dröja innan det står en nybyggd stuga redo för akvarium.


                        Och där/här är vi… eller rättare sagt, jag…


                        Nog tittar jag in här på zoopet då och då, självklart kommer man väl att lägga någon kommentar här och där, men nu blir det ett långt uppehåll i tråden. Skönt tycker nog en del – och skönt kommer jag nog säkert själv att tycka när allt ordnat till sig och man förhoppningsvis återvänder hit till ”stugtråden” med någon akvaristisk nyhet.


                        Lycka till nu, ALLA, med era akvaristiska intentioner – må det gå gott och vara harmoni i era kar!

                        Kommentar

                        • irwin_fletch
                          • April 2009
                          • 544

                          Mycket tråkigt att läsa detta Mats! Men bara göra som du säger, bita i det supersura!

                          Får tacka för allt denna tråd har bidragit med, betytt mycket för min "akvaristiska utveckling".
                          Jag hoppas att det i framtiden dyker upp en lika go tråd som handlar om ett jättekar

                          Lycka till med allt nu och hoppas du är tillbaka inom en snar framtid.

                          Ha de gott

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            Surt som fasen kan man tycka men det är juden bistra verkligheten som husägare konstigt att ingen besiktingsman noterade det när ni köpte det dock. Det är bara bryta ihop och komma igen det här med att svara på samma frågor om och om igen känner vi nog alla igen och det blir ju naturligtvis jobbigare för tex dig som lägger ned mycket tid och tanke bakom ett inlägg än för den som rycker på axlarna och scrollar vidare. Det blir ju även lite olika läger med mycket ryggdunkade som bitvis blir lite träigt och tar upp det stora flödet.

                            Jag har ju också träffat en "broder" genom zoopet det kunde ingen tro när man anslöt till zoopet väst första gången och jag hoppas att vi spridit lite ljus och humor på träffarna. Vi kommer nog stöta ihop vad det lider Mats det går ju komma på västmötena även om man har lågvatten hemma vi är ju trots allt ett gött gäng.

                            Fridens tills nästa gång vi hörs.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av irwin_fletch
                              Mycket tråkigt att läsa detta Mats! Men bara göra som du säger, bita i det supersura!

                              Får tacka för allt denna tråd har bidragit med, betytt mycket för min "akvaristiska utveckling".
                              Jag hoppas att det i framtiden dyker upp en lika go tråd som handlar om ett jättekar

                              Lycka till med allt nu och hoppas du är tillbaka inom en snar framtid.

                              Ha de gott
                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Surt som fasen kan man tycka men det är juden bistra verkligheten som husägare konstigt att ingen besiktingsman noterade det när ni köpte det dock. Det är bara bryta ihop och komma igen det här med att svara på samma frågor om och om igen känner vi nog alla igen och det blir ju naturligtvis jobbigare för tex dig som lägger ned mycket tid och tanke bakom ett inlägg än för den som rycker på axlarna och scrollar vidare. Det blir ju även lite olika läger med mycket ryggdunkade som bitvis blir lite träigt och tar upp det stora flödet.

                              Jag har ju också träffat en "broder" genom zoopet det kunde ingen tro när man anslöt till zoopet väst första gången och jag hoppas att vi spridit lite ljus och humor på träffarna. Vi kommer nog stöta ihop vad det lider Mats det går ju komma på västmötena även om man har lågvatten hemma vi är ju trots allt ett gött gäng.

                              Fridens tills nästa gång vi hörs.

                              Tack för dom goa kommentarerna, Pojkar!
                              Jodå, Irwin Fletch, nog fan skall det återkommas med nya projekt - när jag får upp en "ny stuga" så är jag tillbaka, och då blir det i den här tråden jag fortsätter!

                              Visst är vi flera helsköna "bröder och systrar" som träffats genom zoopet och framförallt västträffarna - ingen nämnd och ingen glömd - och detta har man allstädes närvarande i tankarna - helt klart!

                              Frasse; besiktningsmannen hytte med fingret - den gamla dräneringen fungerade fint förvisso, men som alltid är det ett vågspel. Antingen gör man en dränering om tio dagar eller om tio år. För min del har det nu visat sig att det är nödvändigt att göra skitjobbet förr, än senare - och det är lika bra att få eländet fixat, så kan man dona och njuta av annat som är trevligare efteråt. Nu får jag omprioritera lite och skjuta upp en del idéer på framtiden!

                              Nu kan man snacka om att vårda tålamodet, som man gaggat och mässat om i så många år här på forumet - i lite andra banor, skall erkännas, men det fixar sig alltid... på något sätt!

                              Kommentar

                              • Fanbyalperna

                                • September 2005
                                • 752

                                Lycka till med med ditt dräneringsprojekt. Hoppas det går bra så att du snart är åter med nya projekt på akvariefronten.
                                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                                Kommentar

                                Arbetssätt...