Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Spanks! Fortsättning följer...
    Yo Bet! Men, gud i brallan, vilken logistik som måste planeras innan det blir "akvarium" av det hela... det kommer att ta tid...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Inga problem, bara jag kommer hem från Norge så har det lugnat ner sig här för min del, då drar vi igång med din källare och fasad, och allt vad det innebär! En långhelg så har vi gjort mycket av den delen, sedan kan vi hyra en kärra och handla det du behöver till stugan, bara snickar-Jens gör upp en lista...
      Det ska bli kul det här!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Inga problem, bara jag kommer hem från Norge så har det lugnat ner sig här för min del, då drar vi igång med din källare och fasad, och allt vad det innebär! En långhelg så har vi gjort mycket av den delen, sedan kan vi hyra en kärra och handla det du behöver till stugan, bara snickar-Jens gör upp en lista...
        Det ska bli kul det här!
        Det låter helt magiskt! När är du tillbaka från Norge - på ett ungefär?

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Ursprungligen postat av ansjo
          Så är det nog, dels är det kanske lite "enklare" att köra på ett T-ciklidkar och att du även känner dig mer hemma där.
          Men sett från min synvinkel, så hade jag hellre sett ett SA-kar då du får spela mer med inredningen. Visst kan du göra det även i ett ciklidkar, men jag vet dina konstnärliga talanger och ser det nästan som ett hån att inte förverkliga dessa...

          Ja precis, där satt du huvudet på spiken.

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Japp, jag vill ju verkligen dra på rejält med inredningen - det är ju så jädra kul - och med största sannolikhet blir det SA. Jag har ju dessutom samlat på mig en massa stockar och grenar som jag vill göra något kreativt med!

          Jösses vad du sätter griller i huvudet på en
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av ansjo
            Så är det nog, dels är det kanske lite "enklare" att köra på ett T-ciklidkar och att du även känner dig mer hemma där.
            Men sett från min synvinkel, så hade jag hellre sett ett SA-kar då du får spela mer med inredningen. Visst kan du göra det även i ett ciklidkar, men jag vet dina konstnärliga talanger och ser det nästan som ett hån att inte förverkliga dessa...
            Mats - jag håller med Anders i allt vad han säger ang. SA-kar...bara så du vet.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Mats - jag håller med Anders i allt vad han säger ang. SA-kar...bara så du vet.

              //Inger
              Jag röstar för Afrika-tema, lite Calvus eller A. Compressiceps Kigoma ihop med massa annat roligt, du kan ju bygga det rent magiskt med en snäckis-koloni på ena sidan

              SA är ju kul men då måste det ju gå någon halvstor fisk i det, Altum kanske? Blir det lek i stugan då med plockar jag med dunkar och kommer
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ibland får man lust att byta till Tanganyika, men det är ändå alltid SA som drar det längsta stråt, och som jag finner mest rofyllt, och estetiskt tilltalande. Så länge växterna klarar sig förstås

                Men varför inte, en klippbiotop från Tanganyika eller Malawi är ju heller inte fel, får man nå´n gång plats med två större kar, så blir det väl både SA, och Tanganyika
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Jag hade gärna velat se vad du kan göra med ett asien tema Guramis på ytan och någon mindre Channa på botten. Fullt med växter och en redig Lotus. Slammig botten med massor av gömmställen för Channorna.

                  Men SA är snyggt det också.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ah, kul med så många idéer kring olika teman!
                    Jag gillar ju både SA och Tanganyika - och med jämna mellanrum växlar intresset, därför olika kar. Nu tror jag dock att det blir SA, dels för att det blir en utmaning i ett större kar (vilket det ju visserligen blir med ett T-kar också...) och dels för att jag verkligen gillar mindre fiskar i ett större kar. Freddis idé om Asien-tema är intressant, men inget jag funderar på så jättemycket när det gäller det nya karet - men kul att du nämner det ändå, Freddi!

                    Sedan vill jag säga något om min inställning till Malawi, det har ju blivit några inlägg tidigare där jag går ganska hårt åt dessa ciklider - och det är inte riktigt meningen att det skall låta så "tufft".
                    Jag tycker ofta att Malawi-kar ser ganska "likadana" ut - och det kanske är så att det inte, i de flesta fall, går att variera inredningsteman för Malawi-kar så mycket (jag har några idéer dock..).

                    Jag var ute i Torslanda för ett tag sedan, hos en kompis som har Malawi som intresse. Jag hade inte träffat honom på två år, sedan vi flyttade därifrån - och alla karen såg precis ut som då... Fiskarna också. Alltså; samma omkringsimmande Malawiciklider som i ett enda stort moln drar fram och tillbaka...
                    Jag vet, man måste sätta sig in i beteendemönster, olika arters egenskaper o.s.v. Men det här är en ciklidgrupp som helt enkelt får mitt intresse att svalna väldigt fort - speciellt när man ändå i någon timmes tid försöker hitta någon sort nämnare för karets innehåll. Fiskarna i sig är jättevackra, men... det händer liksom ingenting...
                    Jag dissar alltså inte Malwiciklider eller de som håller dessa - jag har full respekt för detta, men är inte intresserad rent personligt.

                    Jag brukar ta vid mig en smula när någon säger att de inte gillar "småfisk", alltså mindre ciklider, eller när någon ondgör sig över Discus - och kanske menar att de är långsamma och tråkiga - och ungefär menar det jag säger om Malawiciklider; att de är trista och att det inte händer någonting.
                    På samma sätt förstår jag att jag kanske gör människor som gillar Malawiciklider lite "ledsna" när jag orerar om dessa. Alla är vi olika och gillar olika saker - det är som det skall vara, och ingenting är "fel" eller "rätt". Ville liksom bara klargöra detta! Jag har full respekt för alla akvarister, oavsett vilka miljöer, fiskar eller inriktningar som har valts!

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ah, kul med så många idéer kring olika teman!
                      Jag gillar ju både SA och Tanganyika - och med jämna mellanrum växlar intresset, därför olika kar. Nu tror jag dock att det blir SA, dels för att det blir en utmaning i ett större kar (vilket det ju visserligen blir med ett T-kar också...) och dels för att jag verkligen gillar mindre fiskar i ett större kar. Freddis idé om Asien-tema är intressant, men inget jag funderar på så jättemycket när det gäller det nya karet - men kul att du nämner det ändå, Freddi!

                      Sedan vill jag säga något om min inställning till Malawi, det har ju blivit några inlägg tidigare där jag går ganska hårt åt dessa ciklider - och det är inte riktigt meningen att det skall låta så "tufft".
                      Jag tycker ofta att Malawi-kar ser ganska "likadana" ut - och det kanske är så att det inte, i de flesta fall, går att variera inredningsteman för Malawi-kar så mycket (jag har några idéer dock..).

                      Jag var ute i Torslanda för ett tag sedan, hos en kompis som har Malawi som intresse. Jag hade inte träffat honom på två år, sedan vi flyttade därifrån - och alla karen såg precis ut som då... Fiskarna också. Alltså; samma omkringsimmande Malawiciklider som i ett enda stort moln drar fram och tillbaka...
                      Jag vet, man måste sätta sig in i beteendemönster, olika arters egenskaper o.s.v. Men det här är en ciklidgrupp som helt enkelt får mitt intresse att svalna väldigt fort - speciellt när man ändå i någon timmes tid försöker hitta någon sort nämnare för karets innehåll. Fiskarna i sig är jättevackra, men... det händer liksom ingenting...
                      Jag dissar alltså inte Malwiciklider eller de som håller dessa - jag har full respekt för detta, men är inte intresserad rent personligt.

                      Jag brukar ta vid mig en smula när någon säger att de inte gillar "småfisk", alltså mindre ciklider, eller när någon ondgör sig över Discus - och kanske menar att de är långsamma och tråkiga - och ungefär menar det jag säger om Malawiciklider; att de är trista och att det inte händer någonting.
                      På samma sätt förstår jag att jag kanske gör människor som gillar Malawiciklider lite "ledsna" när jag orerar om dessa. Alla är vi olika och gillar olika saker - det är som det skall vara, och ingenting är "fel" eller "rätt". Ville liksom bara klargöra detta! Jag har full respekt för alla akvarister, oavsett vilka miljöer, fiskar eller inriktningar som har valts!
                      Ifall du ändrar dig så får du mina, inga problem

                      Det är helt enkelt stirrigt och man tröttnar fort, till detta så är det ett jäkla jagande på svagare individer vilket inte är speciellt roligt efter ett tag. Jag har inte hittat "rätt" person att ta över dem ännu, jag hoppas lite på Gonzo Sen så gillar ungen att somna framför just det akvariet vilket gör det hela lite mer besvärligt.

                      Jag förstår helt klart din bild av dem, den stämmer ju faktiskt bra. Sedan kan man ju inte ha något mer i karet vilket är en rätt stor nackdel. Jag har provat med lite olika Malar i min grupp men det är bannemig omöjligt att få dem till och klara sig. Det är helt klart en fin fisk för nybörjaren och jag slår vad om att de får många att ge upp som verkligen försöker att få till det. Det är en fin balansgång, jag fick ju introducera Auratus bara för att få ordning och någorlunda lugn i karet.

                      Nej, här blir det Tanganyika istället, det är roligare.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ett kar med Malawi hade även jag somnat framför....

                        @Mats! Jag är hemma från Söröya helgen runt den 4 augusti ungefär...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Såklart det ska vara tanganyika. Jag har i och för sig både SA och tanganyika-kar här hemma, men just nu är tanganyika-karet som drar till sig mest uppmärksamhet här hemma.

                          Men jag ska terra Mats lite med bilder på lekande troffar och lite annat smått o gott, så får vi se vad som händer i karet längre fram.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Jag lägger in lite bilder här på både SA och tanganyikaciklider













                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Bidde det svårare nu Mats?

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Missa ju en bild



                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...