Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Går man in på nordiska ciklidsällskapet och läser och tittar på bilder på troffar i alla troffe-trådar dom har så blir man nästan sjukligt beroende av troffar.

    MVH/Freddan
    Och bilderna är inte de sämsta heller...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Ja, det kommer jag ihåg. Kan nog bli grymt detta

      MVH/Freddan

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Javisst, varför inte egentligen? Kommer du ihåg idén med 960-karet som jag hade för många år sedan? Alltså att inte gå loss med stora, feta, äckliga jättetorskar i 960, utan små, fina arter istället - massor av individer på en stor yta.
      Jag är fanimej lite inne på att göra samma grej igen - fast nu dubbelt så stort... färre arter och med mycket fränare inredning!

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Man kan säga att dom lägger ribban högt

        MVH/Freddan

        Ursprungligen postat av ansjo
        Och bilderna är inte de sämsta heller...

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Fasen, denna variant har jag inte sett tidigare men 1800kr/st är lite väl mycket för mig nu.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Cyprichromis microlepidotus Kasai och http://www.youtube.com/watch?v=F8IiTxUnaxI, Jag dregglar och plånboken springer sin väg.

            Mycket, mycket läckert! Det där är klart görbart, men i mitt kar (om jag nu skulle köra på denna linje) skulle inte alla individer stå med skallarna åt samma håll och kolla på slutspelet mellan Italien och Spanien på storbildsskärm på den lokala puben. Fåntratten som har karet på filmen ifråga har gjort generalfel 1A; trängt ner alldeles för för mycket vattenrörelse i ett T-kar!

            Nu, fatta detta; den vattenrörelse som genereras i T-sjön kan aldrig efterlevas i ett akvarium! Detta är ett faktum som tydligen är lika svårt att förstå för en amatör - som för en akademiskt, vedertaget vetenskapligt koncensusstyrd, allvetande, allrådande och nedgörande av andra, som har oliktänkande uppfattning, att vrida sitt huvud kring!
            Kom med tetror i stim - (och vi kan snacka spaltkilometer), kom med Tanganyikaciklider som "behöver" jätteströmmar i akvarium. Jag tror (och är övertygad) att jag till och med skulle kunna hålla Malawiciklider utan större bekymnmer utan att ha en veritabel "storm" i karet - (men det kommer, thank fuck!, aldrig att ske - Malawiciklider alltså).

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Mitt kar må ha en rejäl pump med insug och utsug på varsin sida av karet men strömmarna är inte alls av jetvaranten. I och med utformningen av karet och framförallt utblåset varierar strömmarna (pga av alger, avlagringar etc) från dag till dag och ibland dyker det även upp någon virvel. Du minns väl hur altosarna verkade vilsna när det var jetvarianten?
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                till allt!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Alltså, jag skulle tycka det var dundernice med ett sånt tanganyikakar. Är ju själv inne på (förlåt att jag svär i kyrkan ) ett malawikar á la mastodont. Nu snackar vi inte kar utan mindre museumstank i en källare när jag är miljonär om sisådär 10-15 år.

                  Men varför inte 2 och det ena med Tanganyika?

                  Däremot så vore det skoj att se den typ av kar du innan tänkt också, kanske inte nu. Men någon gång i världshistorien.

                  Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    Vid det här laget vet väll alla att mats inte kan ha en inriktningen på ett kar och sedan bara låta det vara för alltid?
                    Tror vi får räkna med lite olika skepnader även på det kommande karet genom åren.
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av AffeAlien
                      Vid det här laget vet väll alla att mats inte kan ha en inriktningen på ett kar och sedan bara låta det vara för alltid?
                      Tror vi får räkna med lite olika skepnader även på det kommande karet genom åren.
                      Ja, nog är det så. Men, i det här fallet (med det nya karet) gäller det nog att fundera både en och två gånger på vilken inriktning som blir den faktiska.
                      Jag kommer inte att kunna göra några större förändringar när väl grundinredningen sitter där och vattnet skall i - då får jag ha cyklop och snorkel...
                      Tanganyikafunderingarna baserar sig på ren lathet; tänk vad skönt att bara dra i sten och sedan liksom låta karet vara. Det finns flera idéer som snurrar runt i skallen - men den regerande är nog ändå SA - trots att det kommer att ta evigheter att planera och inreda bottensegmentet innan man kan fylla på med vatten.
                      Men, det dröjer innan karet ens blir färdigt att sätta igång med - och idéerna hinner nog snurra runt några varv till!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Så är det nog, dels är det kanske lite "enklare" att köra på ett T-ciklidkar och att du även känner dig mer hemma där.
                        Men sett från min synvinkel, så hade jag hellre sett ett SA-kar då du får spela mer med inredningen. Visst kan du göra det även i ett ciklidkar, men jag vet dina konstnärliga talanger och ser det nästan som ett hån att inte förverkliga dessa...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Så är det nog, dels är det kanske lite "enklare" att köra på ett T-ciklidkar och att du även känner dig mer hemma där.
                          Men sett från min synvinkel, så hade jag hellre sett ett SA-kar då du får spela mer med inredningen. Visst kan du göra det även i ett ciklidkar, men jag vet dina konstnärliga talanger och ser det nästan som ett hån att inte förverkliga dessa...
                          Japp, jag vill ju verkligen dra på rejält med inredningen - det är ju så jädra kul - och med största sannolikhet blir det SA. Jag har ju dessutom samlat på mig en massa stockar och grenar som jag vill göra något kreativt med!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Och sedan dra ett affärsrejs och köpa fisk låter ganska trevligt!
                            Jadu Mats, jag tror nog att det är rätt väg att gå med SA. Sanna mina ord...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Och sedan dra ett affärsrejs och köpa fisk låter ganska trevligt!
                              Jadu Mats, jag tror nog att det är rätt väg att gå med SA. Sanna mina ord...
                              Så får det bli!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Spanks! Fortsättning följer...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...