Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, där finns åtskilligt som kommer att återanvändas. Framför allt de två exceptionellt tystgående och driftsäkra Eheim-2250 och 2260-ytterfiltren, men även en hel del av rötterna man ser på bilden.
    Det mest intressanta står nog i den lilla snickarboden och "väntar till sig"; stockar och grenar från Äpple- och Plommonträd på 150- och 200 centimeter vardera. Det finns även fina grenverk av Päronträd. Dessa stockar, träd och grenar skall noga väljas ut, skäras till och inpassas i burken senare - även om inte allt kommer att användas. Det gäller bara att hitta någon lämplig liten vattensamling (finns många) i skogen här bakom, där de får ligga ifred, så att de får suga till sig lite vatten så de sjunker. Ett jädra jobb blir det - men fasen vad kul!

    Nice med rejäla stockar
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av freddi36
      Om man ser till vad som har skapats i stugan innan, och vad du har att jobba med så kommer det nog bli hur bra som helst!

      Glöm nu inte att ta bilder på allt som händer i stugan, jag tycker personligen att det är minst lika kul att få se allt förarbete som det färdiga karet

      Jodå, jag skall fotografera, filma och dokumentera hela skiten - mest på grund av att jag många stunder kommer att stå handfallen bredvid och titta på... man har ju tyvärr tummarna både mitt i näven och dessutom upp i rôva - typ samtidigt...

      Nu ikväll har jag varit runt på nätet och kollat... och börjar bli svårt sugen på ett sjuhelvetes Tanganyika-kar... igen...
      Har till och med varit ute i markerna här och tittat på en del stenar som jag tror kan passa riktigt bra. Ja, vi får se! Tråden dör väl helt och hållet då - men skit vare med det!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Nice med rejäla stockar
        Ja, nu hann jag slänga in en kommentar innan jag såg ditt inlägg - men stockar kan användas även i Tanganyika-kar (om jag nu bestämmer mig för denna inriktning) och man får väl vara den som vågar göra realitet av det...

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, nu hann jag slänga in en kommentar innan jag såg ditt inlägg - men stockar kan användas även i Tanganyika-kar (om jag nu bestämmer mig för denna inriktning) och man får väl vara den som vågar göra realitet av det...
          Är ju också nice. Men skippa inte växtkaret som du snackat om, som du säger tålamod o projekt i kö
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Tanganyika låter väl perfekt! Tänk dig ett jättestimm troffar i ett sånt kar, wow

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jodå, jag skall fotografera, filma och dokumentera hela skiten - mest på grund av att jag många stunder kommer att stå handfallen bredvid och titta på... man har ju tyvärr tummarna både mitt i näven och dessutom upp i rôva - typ samtidigt...

              Nu ikväll har jag varit runt på nätet och kollat... och börjar bli svårt sugen på ett sjuhelvetes Tanganyika-kar... igen...
              Har till och med varit ute i markerna här och tittat på en del stenar som jag tror kan passa riktigt bra. Ja, vi får se! Tråden dör väl helt och hållet då - men skit vare med det!
              Tror knappast stugtråden kommer att dö ut - du å Anders (när han också kommer till skott, vilket jag ser fram emot) kommer säkerligen att hålla oss intresserade av, vad ni pysslar med...som vanligt.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Just nu lurkar jag bara runt här på Zoopet, lite sommarlågvatten kan man säga. Tur att man inte bor i Småland iaf.
                Jo, mitt intresse börjar suga sig allt starkare just nu, men jag vet inte riktigt vilket håll det kommer att ta. Jag har för lite plats för det jag vill, och våra husplaner ligger definitivt på is för tillfället, tack vare knepiga banker och skattemyndigheternas regler.
                Men skam den som ger sig, vi får se hur vi löser detta.
                Min plan framöver är Mats 540 med troligen T-ciklider (Troffar), sedan har jag mina räkkar som då får flytta på sig och även en liten ställning jag skulle vilja ha igång på ett eller annat vis.
                Det bästa hade varit en liten lokal, men ska det bli någon bra lösning bör lokalen vara i ganska närheten av där man bor, annars rinner det bara ut i sanden....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Såklart du ska ha tanganyika Anders, troffar i 540 liters kar låter som en utmärkt ide.

                  MVH/Freddan



                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Just nu lurkar jag bara runt här på Zoopet, lite sommarlågvatten kan man säga. Tur att man inte bor i Småland iaf.
                  Jo, mitt intresse börjar suga sig allt starkare just nu, men jag vet inte riktigt vilket håll det kommer att ta. Jag har för lite plats för det jag vill, och våra husplaner ligger definitivt på is för tillfället, tack vare knepiga banker och skattemyndigheternas regler.
                  Men skam den som ger sig, vi får se hur vi löser detta.
                  Min plan framöver är Mats 540 med troligen T-ciklider (Troffar), sedan har jag mina räkkar som då får flytta på sig och även en liten ställning jag skulle vilja ha igång på ett eller annat vis.
                  Det bästa hade varit en liten lokal, men ska det bli någon bra lösning bör lokalen vara i ganska närheten av där man bor, annars rinner det bara ut i sanden....

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Mmm, du får se till att få bra fart på dina tills dess...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Just nu lurkar jag bara runt här på Zoopet, lite sommarlågvatten kan man säga. Tur att man inte bor i Småland iaf.
                      Jo, mitt intresse börjar suga sig allt starkare just nu, men jag vet inte riktigt vilket håll det kommer att ta. Jag har för lite plats för det jag vill, och våra husplaner ligger definitivt på is för tillfället, tack vare knepiga banker och skattemyndigheternas regler.
                      Men skam den som ger sig, vi får se hur vi löser detta.
                      Min plan framöver är Mats 540 med troligen T-ciklider (Troffar), sedan har jag mina räkkar som då får flytta på sig och även en liten ställning jag skulle vilja ha igång på ett eller annat vis.
                      Det bästa hade varit en liten lokal, men ska det bli någon bra lösning bör lokalen vara i ganska närheten av där man bor, annars rinner det bara ut i sanden....
                      Anders! Det hörnet där du har det onödiga 60-kub-karet nu... Där sätter du 540-baljan (det får precis plats) - och där i skall du ha en forjävvlig svärm troffar! Och om jag så skall dit där i Varbergslandet i egen hög person så skall det bli det fränaste Troffekaret i mannaminne!!! Och därmed pasta... africana med ananas - eller vad de nu har i sörjan..?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Mmm, du får se till att få bra fart på dina tills dess...
                        Ja, och du kommer väl ihåg vilken troffe-fest jag hade i 960-karet - med Freddans yngel - som blev hur mäktiga som helst.
                        Kolla Freddans tråd nu och se de juveler som finns där!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Nja, i mat är inte riktigt min grej....
                          Problemet med att ha karet där är soffan, då står den precis framför och det är kanske inte den bästa lösningen. Jag funderar på att ev. ordna en ställning till Dennerlekuberna där, och ha 540-karet där kuberna är idag. Vi får se hur det blir, men just nu är det 540:t som är prio ett. Kuberna kan alltid få bo i sovrummet...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Nja, i mat är inte riktigt min grej....
                            Problemet med att ha karet där är soffan, då står den precis framför och det är kanske inte den bästa lösningen. Jag funderar på att ev. ordna en ställning till Dennerlekuberna där, och ha 540-karet där kuberna är idag. Vi får se hur det blir, men just nu är det 540:t som är prio ett. Kuberna kan alltid få bo i sovrummet...
                            Ah, OK! Jo, du kan ju ha helt rätt i att 540-burken kan hamna där plutte-karen står idag - kan faktiskt bli ännu bättre. Det hindrar dock inte att jag kommer vara där och "supervisa" troffekaret - du kan pumpa upp luftmadrassen redan nu!

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Ja, det börjar bli bra fart på dom redan.

                              MVH/freddan


                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Mmm, du får se till att få bra fart på dina tills dess...

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Och fler troffe-fester kommer det bli framöver. Måste ju få in lite bilder på dom nyinköpta black pemba-gruppen också

                                MVH/Freddan

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, och du kommer väl ihåg vilken troffe-fest jag hade i 960-karet - med Freddans yngel - som blev hur mäktiga som helst.
                                Kolla Freddans tråd nu och se de juveler som finns där!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...