Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ah, det låter perfa det där!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Ah, det låter perfa det där!
      You Bet Brother!
      Vi hörs irl.

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jo, det skall nog bli murrigt värre!

        Glad Påsk!
        Håller på att läsa ikapp, massvis att kommentera.

        Bl.a. så är alla lååånga inlägg supernice, inredningstjôt och liknande. Massor skoj, fina bilder och ja som alltid en underbar tråd

        Men just nu kan jag inte sluta skratta, är i påsk och läser och såg din bild hahahahaha!

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Ursprungligen postat av c90368
          Hupp, här ramlade det in en film som får sorteras in under Mats inspiration

          '

          Ahh, det är en av mina favvostimmare. Kanske om det passar sig med nyckelhål och scalare att de kan få komma hem?

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          OK, då skapar jag nya "Ribbor" - Kan helt enkelt inte ha "helt fel"! Finns inte på kartan! Jag kommer att göra rätt - oavsett vad andra tycker är "rätt eller fel" - oavsett vad!
          Nice

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          OJ, Jädrar... nu har jag varit inne här på påskfyllan också...
          Vi var bjudna till några stycken ett par hus bort... och plötsligt tycks jag ha tagit mig in på zoopet - hur går det till alltså?

          Ja, det blev tydligen någon "inredningsdebatt" eller vad man nu skall kalla det - jag svär, skriver på engelska och har mig - helt bedrövligt. Hur noga jag än läser vad som skrivits blir jag inte klok på vad det handlar om.
          Men nu sitter de jädra inläggen där och man kan inte ta bort dom...
          Så jag får be samtliga inblandade om ursäkt!
          Haha, sålänge det inte finns några regler som hindrar dig så fortsätt vara du och blir det som ovan beskrivet så piggar det bara upp, gör det hela mer personligt och kuligt att läsa

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, en lätt slöja av Ågren hänger över huvudet. Men, det är mer en känsla av förundran - fan, man får ju knappt av sig brallorna, men peta på tangentbordets bokstäver går hur fint som helst... mycket underligt!
          Haha, jag känner igen det där

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Den här tråden får väl liksom ses som något vi alla har någon form av anknytning till, både som läsare och med-filosoferare (nytt ord? kom ihåg vart ni såg det först om sådant är fallet)

          Att det blir prat om annat och lite sidospår är förmodligen det som gör tråden så levande. Jag gillar detta skarpt, för det speglar er själva lite vilket faktiskt är lite glädjande. Ja gillar tråden, samtalen och undervisningen som bedrivs på nästan daglig basis, jag uppskattar det verkligen.

          Så, påsknubben gör även den sitt jobb för att forumet skall leva på ett bra vis, det är bra!

          Nu ska jag ansa växter, lev väl och frodas!

          Tack!
          Word!
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Innan mina kommande kommentarer neråt till så vill jag bara säga att jag i vanlig ordning när jag har fallit ur Zoopet en liten stund alltid kommer tillbaka till underbara långläsarstunder i din tråd

            Det enda hemska med att man liksom läser ikapp och inte med är att om man ska kommentera, skriva och fundera så kommer det inte på "rätt" plats i tråden. Men det får gå ändå, därav så har jag faktiskt undvikit att göra ett dunderinlägg med typ 50 citat som kommenteras. Kan dock nämna att dessa är överhängande positiva.

            Det jag kan urskilja är att allt gagg och hur fiskar vill ha ex. och tips mm. Som det eminenta mastodont inlägg om apisto du skrev är sånt ögongodis, sådan inspiration och kick, här kan också tilläggas att jag inte bara läser, sen gör tvärtemot och inte fattar varför det inte funkar, utan jag suger åt mig. Belive you me


            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Det blir Kolglödstetror (de som går i det avvecklade 540-karet just nu).
            Jag köpte denna vildfångade gruppen bara för att de såg så pigga och friska ut - kunde liksom inte låta bli...

            Tyvärr kommer det nog ta ända till i höst innan det nya projektet i stugan blir klart (det blir mer arbete än jag kunde tänka mig) och jag hade tänkt att ha en stor grupp D. filamentosus i det nya karet. De som går i kuben nu skall få flytta dit då nya baljan är klar!
            Kunde inte hålla mig ifrån ett par kommentarer hahahah,.
            Okej, det är lite träligt kanske när ett projekt dröjer, men som du jag, ansjo & C90 med många andra vet och tycker så är ju planerandet och fixet inför bland det roligaste, och man har alltid något kuligt att se fram emot. Så hur mkt det än kliar i akvarienerven så är det bäst att skynda långsamt, något jag själv insett de senaste åren samt fortsätter att tillämpa och med goda resultat.
            Mer intressanta scape's, fiskuppsättningar, bättre ihållande intresse av hobbyn, färre misslyckanden och ja en nice stämning och hela tiden lite att sukta efter "jobbigt" men ändå sweet


            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Zoopet ändå... What Joy!
            För att kortfatta mig: Word!

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Detsamma Pia!

            Nu hoppas man bara att det skulle kunna få bli lite gôtt väder också, en förhoppning som lär grusas å det grövsta. Nu har det ju varit en riktigt fin dag igår, och idag, torsdag, verkar det bli ytterligare en kanondag. Ikväll skall den nya Landmann-grillen testköras, en saftig tunna med plats för massor av käk för både snabbgrillade rätter och sådant som kräver längre tid. Men, imorgon... ja, det blir väl galonställ på och sedan en innekväll vid braskaminen.
            Och, nej, det här är inget "gnäll", bara en rent realistisk betraktelse. Man har ju förstått nu att "sommar" inte existerar som årstid, på västkusten skall tilläggas, i sverige.
            Vädermässigt måste västkusten vara det absolut sämsta geografiska läget om man vill uppleva lite sol och värme den tid på året då vintern är som mildast - alltså; runt månaderna juni, juli och augusti.
            Det vi värmelängtande västkustbor kan göra är att dra oss norröver, där det oftast råder tropisk hetta denna tid på året.
            Haha, jaa nu tänket jag som dig med, midsommar är regn och rusk oavsett vädret dagarna runt om kring, inte pessimistiskt alls bara ren fakta haha
            MEN! I år fick vi helt okej temperatur, lite tråkigt snålblåst mellan varven och några moln, men regnet kom inte föränn 23:30 och man kunde sitta i short's och kortbyxor till iaf 22:00 utan problem, det är rekord på ett par vad midsommarväder anbelangar.
            Sen är ju jag en tokvärmetok så sisådär 28-32 grader i skuggan är supernice tycker jag, kanske 22-26 om man ska spatsera länge i solen på stan.

            Ursprungligen postat av ansjo
            Eller söderöver, inte en minut under 30 i vare sig luften eller vattnet. Nackdelen var dagtid, 35 grader i skuggan och en luftfuktighet som gjorde att man knappt kunde vistas torr ute i mer än ett par minuter. Duschade man och torkade sig var man lika blöt igen efter en minut...men jag älskar ändå den värmen!

            Gott att komma hem och se att det händer lite grejer i akvarievärlden! Snyggt jobbat Mats, och snart är det väl jag som får komma hem till dig och jobba?
            Söder i landet eller utomlands?



            En avslutande kortfattad kommentar angående din och andras respons på just dina inlägg, ditt stuff, din grej och andras respons är att:

            Jag älskar dig Mats
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ååååhhh...
              Ja, det är härligt att höra att du gillar att läsa igenom grejerna i tråden. För de allra flesta människor här på zoopet är jag nog bara en tjôtig gubbjävel som lägger mig i och har åsikter om inredningar o.dyl. och som dessutom skriver långa romaner om t.ex. Fjärilsciklider - det var en tråd som handlade om detta för några veckor sedan...
              Men kan man få ett fåtal att känna att det man skriver har relevans så är det bara kul!

              Det nya akvarieprojektet kommer att ta lång tid - och grejen är att jag inte har bråttom det allra minsta! Nu i sommar skall jag spela musik en hel del, mestadels på helgerna då det alltid blir lite större intresse för livemusik när det är "varmt och skönt" utomhus.
              Sedan är ett annat stort projekt igång - och det är ny tvättstuga och nytt badrum i huset. Jag kan tänka mig att det projektet kommer att äta upp mer eller mindre hela sommaren i tid. Givetvis skall det under tiden även planeras för stugans nya kar, men det blir nog inte "vatten i det" förrän i höst/vinter någon gång.
              Men, självklart kliar det i fingrarna - man vill ha saker och ting färdiga nu med en gång, fort, fort! Så fungerar det inte dock, utan man får bita ihop och ta veckorna som dom kommer.
              Även jag tycker att det skall bli spännande med lite mer akvarierymd och till det planerade karet blir det att tänka i lite andra banor - jag kommer att få planera mycket mer noga med inredning då det blir svårt att ändra på något när karet blir vattenfyllt - man får liksom tänka; "innan vatten och efter vatten" och försöka visualisera saker i förväg. Det skall bli spännande!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 June 2012, 11:53.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                @Apeviax: Om du menar värmen så var det i Thailand...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ååååhhh...
                  Ja, det är härligt att höra att du gillar att läsa igenom grejerna i tråden. För de allra flesta människor här på zoopet är jag nog bara en tjôtig gubbjävel som lägger mig i och har åsikter om inredningar o.dyl. och som dessutom skriver långa romaner om t.ex. Fjärilsciklider - det var en tråd som handlade om detta för några veckor sedan...
                  Men kan man få ett fåtal att känna att det man skriver har relevans så är det bara kul!

                  Det nya akvarieprojektet kommer att ta lång tid - och grejen är att jag inte har bråttom det allra minsta! Nu i sommar skall jag spela musik en hel del, mestadels på helgerna då det alltid blir lite större intresse för livemusik när det är "varmt och skönt" utomhus.
                  Sedan är ett annat stort projekt igång - och det är ny tvättstuga och nytt badrum i huset. Jag kan tänka mig att det projektet kommer att äta upp mer eller mindre hela sommaren i tid. Givetvis skall det under tiden även planeras för stugans nya kar, men det blir nog inte "vatten i det" förrän i höst/vinter någon gång.
                  Men, självklart kliar det i fingrarna - man vill ha saker och ting färdiga nu med en gång, fort, fort! Så fungerar det inte dock, utan man får bita ihop och ta veckorna som dom kommer.
                  Även jag tycker att det skall bli spännande med lite mer akvarierymd och till det planerade karet blir det att tänka i lite andra banor - jag kommer att få planera mycket mer noga med inredning då det blir svårt att ändra på något när karet blir vattenfyllt - man får liksom tänka; "innan vatten och efter vatten" och försöka visualisera saker i förväg. Det skall bli spännande!
                  Det låter alldeles kanoners det

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  @Apeviax: Om du menar värmen så var det i Thailand...
                  Ahaa, ja jo det menade jag. Då var det ju supernice ju på riktigt också

                  BTW, Mats. Kalla denna länk, kanske kan ge några tips, är en bra överskådlig mycket prisvärd "guide". För din systemkamera alltså (Kan tillägga att det funkar för de flesta kameror, men de 2 nämnda är kanske lite mer ingående representerade...)
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Aaaahhh! Nu är det dags att avsluta denna del av projektet "Akvariestugan". Det har varit många och fina turer, och riktigt kul att dokumentera allt som hänt.
                    Nu är det dags att börja väva på logistiken för nästa kapitel - och då tror jag det kan bli en riktigt trevlig fortsättning i stugan och i tråden.
                    Nu är alltså allt släckt och stängt (äntligen). Ap. sp. Rio Mamore-ynglen fick åka hem till PiaJo i onsdags och 540-karet, som jag tömt idag, samt ställningen med 112-litaret skall till Ansjo i Varberg.

                    Nu skall det bara fixas en ny tvättstuga och ett nytt badrum i kåken - sedan är det "Full Throttle" med stugan.
                    Det planeras för ett par tusen liter, och det kommer givetvis ta ett tag innan man kan dra igång ett sådant kar - men tålamodet finns, jag är van...
                    I sovrummet, i huset står nu två 50x50x50-kuber och puttrar - här finns de fiskar (D. filamentosus, Kolglödstetror och Endlers-guppys) som blir startfiskar och testpiloter i det nya karet framgent.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Mats, jag buendrar din förmåga att hela tiden skaffa nya projekt, ser fram emot nästa!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Skynda dej på med badrum å tvättstuga - längtar efter lååånga inlägg i stugtråden.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Aaaahhh! Nu är det dags att avsluta denna del av projektet "Akvariestugan". Det har varit många och fina turer, och riktigt kul att dokumentera allt som hänt.
                          Nu är det dags att börja väva på logistiken för nästa kapitel - och då tror jag det kan bli en riktigt trevlig fortsättning i stugan och i tråden.
                          Nu är alltså allt släckt och stängt (äntligen). Ap. sp. Rio Mamore-ynglen fick åka hem till PiaJo i onsdags och 540-karet, som jag tömt idag, samt ställningen med 112-litaret skall till Ansjo i Varberg.

                          Nu skall det bara fixas en ny tvättstuga och ett nytt badrum i kåken - sedan är det "Full Throttle" med stugan.
                          Det planeras för ett par tusen liter, och det kommer givetvis ta ett tag innan man kan dra igång ett sådant kar - men tålamodet finns, jag är van...
                          I sovrummet, i huset står nu två 50x50x50-kuber och puttrar - här finns de fiskar (D. filamentosus, Kolglödstetror och Endlers-guppys) som blir startfiskar och testpiloter i det nya karet framgent.
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Mats, jag buendrar din förmåga att hela tiden skaffa nya projekt, ser fram emot nästa!
                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Skynda dej på med badrum å tvättstuga - längtar efter lååånga inlägg i stugtråden.

                          //Inger

                          Japp, jag skall snabba mig med tvättstuga och badrum - och nog skall det bli långa goa inlägg i tråden!

                          VD - projekten står i kö här, så det är bara att ta dom i tur och ordning. Jag beundrar alla de duktiga hantverkare som kommer att jobba här framöver.
                          Det skall verkligen bli spännande och kul!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Fanbyalperna

                            • September 2005
                            • 752

                            Det ser ut som att har lite material att jobba med iaf :-)
                            Har inte alltid rätt, men fel ibland

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                              Det ser ut som att har lite material att jobba med iaf :-)
                              Ja, där finns åtskilligt som kommer att återanvändas. Framför allt de två exceptionellt tystgående och driftsäkra Eheim-2250 och 2260-ytterfiltren, men även en hel del av rötterna man ser på bilden.
                              Det mest intressanta står nog i den lilla snickarboden och "väntar till sig"; stockar och grenar från Äpple- och Plommonträd på 150- och 200 centimeter vardera. Det finns även fina grenverk av Päronträd. Dessa stockar, träd och grenar skall noga väljas ut, skäras till och inpassas i burken senare - även om inte allt kommer att användas. Det gäller bara att hitta någon lämplig liten vattensamling (finns många) i skogen här bakom, där de får ligga ifred, så att de får suga till sig lite vatten så de sjunker. Ett jädra jobb blir det - men fasen vad kul!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                Om man ser till vad som har skapats i stugan innan, och vad du har att jobba med så kommer det nog bli hur bra som helst!

                                Glöm nu inte att ta bilder på allt som händer i stugan, jag tycker personligen att det är minst lika kul att få se allt förarbete som det färdiga karet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...