Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Det där var några riktiga snyggingar, Mats! Och i det karet kommer dom säkerligen att trivas, det hade jag gjort om jag var fisk
    Ska dom få gå ensamma i detta karet eller blir det kanske några tetror också?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av j_l0180
      Hej Mats! dina filmer och bilder är otroligt läckra och inspirerande så fortsätt du med detta! Jag har själv ett par filamentosus o dom är ju för sköna dom går ihop med en grupp VF 2+3 fjärilsciklider +ett stim kolglödstetror 60st. dom går i ett 250l kar. Har tyvärr ingen kamera.Kanske skaffar en så småningom.
      Det låter som ett alldeles fantastiskt skönt kar! Hoppas man får kolla in någon bild på det längre fram.
      Det skall i just Kolglödstetror i kuben också - går ett litet stim kvar i 540-baljan.

      Kommentar

      • Christer5

        Ursprungligen postat av AffeAlien
        Såg att netonet hade några stativ för 300kr så kanske ska slå till på ett då.
        Min Nikon D90 ska tydligen vara en rätt bra sak, men har ju inte så mycket koll ännu heller som sagt, men filma HD ska den också klara men då måste man ju nästan ha stativ annars blir det nog en väldigt skakig film.
        Köp inte för billigt stativ du kommer bara att ångra dig då det inte blir stabilt !

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av freddi36
          Det där var några riktiga snyggingar, Mats! Och i det karet kommer dom säkerligen att trivas, det hade jag gjort om jag var fisk
          Ska dom få gå ensamma i detta karet eller blir det kanske några tetror också?

          Det blir Kolglödstetror (de som går i det avvecklade 540-karet just nu).
          Jag köpte denna vildfångade gruppen bara för att de såg så pigga och friska ut - kunde liksom inte låta bli...

          Tyvärr kommer det nog ta ända till i höst innan det nya projektet i stugan blir klart (det blir mer arbete än jag kunde tänka mig) och jag hade tänkt att ha en stor grupp D. filamentosus i det nya karet. De som går i kuben nu skall få flytta dit då nya baljan är klar!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Zoopet ändå... What Joy!

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              tjuvstartat på snapsen?
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av AffeAlien
                tjuvstartat på snapsen?
                Nä, men det är en god idé!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Nä, men det är en god idé!
                  Ha en riktigt go midsommar!
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Ha en riktigt go midsommar!
                    Detsamma Pia!

                    Nu hoppas man bara att det skulle kunna få bli lite gôtt väder också, en förhoppning som lär grusas å det grövsta. Nu har det ju varit en riktigt fin dag igår, och idag, torsdag, verkar det bli ytterligare en kanondag. Ikväll skall den nya Landmann-grillen testköras, en saftig tunna med plats för massor av käk för både snabbgrillade rätter och sådant som kräver längre tid. Men, imorgon... ja, det blir väl galonställ på och sedan en innekväll vid braskaminen.
                    Och, nej, det här är inget "gnäll", bara en rent realistisk betraktelse. Man har ju förstått nu att "sommar" inte existerar som årstid, på västkusten skall tilläggas, i sverige.
                    Vädermässigt måste västkusten vara det absolut sämsta geografiska läget om man vill uppleva lite sol och värme den tid på året då vintern är som mildast - alltså; runt månaderna juni, juli och augusti.
                    Det vi värmelängtande västkustbor kan göra är att dra oss norröver, där det oftast råder tropisk hetta denna tid på året.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Jag har packat regnkläder och ingen bikini så det blir säkert kanonväder i Varberg Brukar tilllämpa tvärtomtekniken när man packar kläder.

                      Gott med grillat, det står på menyn hos mig kväll med, med lite gott vin till, mums!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Jag har packat regnkläder och ingen bikini så det blir säkert kanonväder i Varberg Brukar tilllämpa tvärtomtekniken när man packar kläder.

                        Gott med grillat, det står på menyn hos mig kväll med, med lite gott vin till, mums!
                        Ja, det blir liksom "för-midsommar" ikväll, och precis som du/ni gör, skall det inmundigas ett gott rödvin till käket!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Detsamma Pia!

                          Nu hoppas man bara att det skulle kunna få bli lite gôtt väder också, en förhoppning som lär grusas å det grövsta. Nu har det ju varit en riktigt fin dag igår, och idag, torsdag, verkar det bli ytterligare en kanondag. Ikväll skall den nya Landmann-grillen testköras, en saftig tunna med plats för massor av käk för både snabbgrillade rätter och sådant som kräver längre tid. Men, imorgon... ja, det blir väl galonställ på och sedan en innekväll vid braskaminen.
                          Och, nej, det här är inget "gnäll", bara en rent realistisk betraktelse. Man har ju förstått nu att "sommar" inte existerar som årstid, på västkusten skall tilläggas, i sverige.
                          Vädermässigt måste västkusten vara det absolut sämsta geografiska läget om man vill uppleva lite sol och värme den tid på året då vintern är som mildast - alltså; runt månaderna juni, juli och augusti.
                          Det vi värmelängtande västkustbor kan göra är att dra oss norröver, där det oftast råder tropisk hetta denna tid på året.

                          Du skall icke sukta efter norrland Mats, här råder ingen tropisk värme. Okey då - idag har vi 18 i skuggan, men det är bara tillfällig "värme".
                          Raggsockar på, sen blir det väl till att värma sej inombords med nåt.
                          Trevlig midsommar Mats,

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Du skall icke sukta efter norrland Mats, här råder ingen tropisk värme. Okey då - idag har vi 18 i skuggan, men det är bara tillfällig "värme".
                            Raggsockar på, sen blir det väl till att värma sej inombords med nåt.
                            Trevlig midsommar Mats,

                            //Inger
                            Detsamma Inger!
                            Här nere på vä(r)stkusten kan vi vara glada om det stiger över 10°C i skuggan - "sommarn" gick över på två veckor i maj, som vanligt. Tillfällig, lånad värme från kontinenten - men man skall vara nöjd med det lilla (inte i akvariestorlek dock).

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Detsamma Pia!

                              Nu hoppas man bara att det skulle kunna få bli lite gôtt väder också, en förhoppning som lär grusas å det grövsta. Nu har det ju varit en riktigt fin dag igår, och idag, torsdag, verkar det bli ytterligare en kanondag. Ikväll skall den nya Landmann-grillen testköras, en saftig tunna med plats för massor av käk för både snabbgrillade rätter och sådant som kräver längre tid. Men, imorgon... ja, det blir väl galonställ på och sedan en innekväll vid braskaminen.
                              Och, nej, det här är inget "gnäll", bara en rent realistisk betraktelse. Man har ju förstått nu att "sommar" inte existerar som årstid, på västkusten skall tilläggas, i sverige.
                              Vädermässigt måste västkusten vara det absolut sämsta geografiska läget om man vill uppleva lite sol och värme den tid på året då vintern är som mildast - alltså; runt månaderna juni, juli och augusti.
                              Det vi värmelängtande västkustbor kan göra är att dra oss norröver, där det oftast råder tropisk hetta denna tid på året.
                              Eller söderöver, inte en minut under 30 i vare sig luften eller vattnet. Nackdelen var dagtid, 35 grader i skuggan och en luftfuktighet som gjorde att man knappt kunde vistas torr ute i mer än ett par minuter. Duschade man och torkade sig var man lika blöt igen efter en minut...men jag älskar ändå den värmen!

                              Gott att komma hem och se att det händer lite grejer i akvarievärlden! Snyggt jobbat Mats, och snart är det väl jag som får komma hem till dig och jobba?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Eller söderöver, inte en minut under 30 i vare sig luften eller vattnet. Nackdelen var dagtid, 35 grader i skuggan och en luftfuktighet som gjorde att man knappt kunde vistas torr ute i mer än ett par minuter. Duschade man och torkade sig var man lika blöt igen efter en minut...men jag älskar ändå den värmen!

                                Gott att komma hem och se att det händer lite grejer i akvarievärlden! Snyggt jobbat Mats, och snart är det väl jag som får komma hem till dig och jobba?
                                Haha! Jaså, du är hemma nu, din mocklis - den värmen du beskriver skulle jag gärna ha året runt!
                                Jodå, du skall allt få komma och "titta till" lite. Den nya duschen står på plats, monterad och klar - premiärduschad i morse! Sedan finns en helt otroligt bra ny Landmann-grilltunna redo också - så vi lägger på lite gott, och så kan vi jobba lite mellan varven också!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...