Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Ytterligare ett bevis på att det är så fiskarna ska gå....
    Javisst, löv, bôs, pinnar och skit, inte en enda riktad matning med nykläckt artemia eller något annat... och där är dom - pigga och käcka!
    Det är som förr i tiden när man var liten pligg, på sommarlovet. Man kom hem från sommarvistelsen på ön efter ett par månader - karen halvfyllda efter all vattenavdunstning, morsan hade la gett dom ett par flingor mat en gång i veckan... och där gick diverse ciklider med yngel, stora som små! Ja, jisses!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      I ett kar av denna storlek blir det ju säkert en del microdjur blad alla löv mm som ynglen kan äta.
      Förövrigt blir det nog en Kakadua trio eller par i mitt kar hoppas dom ska trivas för det ser ut som, för att citera, "sjunken vägkant"

      Kommentar

      • j_l0180

        • May 2007
        • 70

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Javisst, löv, bôs, pinnar och skit, inte en enda riktad matning med nykläckt artemia eller något annat... och där är dom - pigga och käcka!
        Det är som förr i tiden när man var liten pligg, på sommarlovet. Man kom hem från sommarvistelsen på ön efter ett par månader - karen halvfyllda efter all vattenavdunstning, morsan hade la gett dom ett par flingor mat en gång i veckan... och där gick diverse ciklider med yngel, stora som små! Ja, jisses!
        Hej Mats!läser allt i din tråd men har aldrig skrivit nåt förut men vill bara säga att du är en enorm inspirationskälla!! angående fjärilsciklider så har jag kommit över en grupp VF som jag hoppas mycket på!Inbillar mej att dom ska vara mycket tåligare än dom odlade!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ja, helt klart så är det så det ska se ut Det är ju mer likt så som det ser ut i naturen. Det är bara vi människor som vill att allt ska se så städat och ordnat ut hela tiden

          Och nu har "dina" flaggor lekt, Mats
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av freddi36
            I ett kar av denna storlek blir det ju säkert en del microdjur blad alla löv mm som ynglen kan äta.
            Förövrigt blir det nog en Kakadua trio eller par i mitt kar hoppas dom ska trivas för det ser ut som, för att citera, "sjunken vägkant"
            Jo, bland bladen bildas en massa smått och gott för fiskarna att snappa åt sig!
            Jag tror det blir toppen med kakaduor, Freddi!
            Kakaduorna är bra apisar, robusta och sköna. De drar sig inte för någonting, och är utmärkta yngelvårdare!
            Kolla den här filmen där ett par har dragit fram sina yngel (man kan se dom precis mitt i bilden, vid sanden om man tittar noga) på en öppen yta i ett 600-literskar - vilka sköna föräldrar!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av j_l0180
              Hej Mats!läser allt i din tråd men har aldrig skrivit nåt förut men vill bara säga att du är en enorm inspirationskälla!! angående fjärilsciklider så har jag kommit över en grupp VF som jag hoppas mycket på!Inbillar mej att dom ska vara mycket tåligare än dom odlade!
              Halloj, j!
              Precis som du blir jag också enormt inspirerad av alla fina akvarister man får "läsa" här på forumet - massor av härliga trådar, och massor av underbara kar att titta på. Kul att du gillar mina krumsprång här i tråden, nya projekt väntar!
              Härligt att du kommit över en grupp (och jag tror att just en grupp är viktigt i sammanhanget) VF-fjärilar. Det blir spännande att få se hur det blir med dessa - dra gärna igång en tråd om dina fjärilar, eller skriv här och i andra trådar hur det utvecklar sig - det kommer att bli jätteintressant! Toppen!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Animaniac!
                Vad formidabelt härligt att höra att "mina" flaggor trivs och leker hos dig. Snart ser det ut ungefär såhär;

                Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 May 2012, 23:49.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Animaniac!
                  Vad formidabelt härligt att höra att "mina" flaggor trivs och leker hos dig. Snart ser det ut ungefär såhär;

                  http://www.youtube.com/watch?v=TuBFbqz2UuM
                  Ja Det tog kortare tid än jag trodde för dem att komma till skott. Kanske för att jag bytte in det ena paret. Nu är de andra cikliderna de delar karet med ett scalarepar (red back), och ett blåciklidpar. Den filmen är riktigt fin, är det samma par som nu har lekt hos mig?

                  En rätt dålig bild (klicka så ser man lite mer), där man ser flaggorna uppe till höger, honan står över äggen, och hanen står och trycker under bladet.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Shepard; 01 June 2012, 00:03.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Ja Det tog kortare tid än jag trodde för dem att komma till skott. Kanske för att jag bytte in det ena paret. Nu är de andra cikliderna de delar karet med ett scalarepar (red back), och ett blåciklidpar. Den filmen är riktigt fin, är det samma par som nu har lekt hos mig?
                    Japp, (det såg jag tydligt på din bild i Mathias tråd) fast filmen visar paret när de var yngre och mycket mindre!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Japp, (det såg jag tydligt på din bild i Mathias tråd) fast filmen visar paret när de var yngre och mycket mindre!
                      Kul att se dem in action på film Får se hur länge de klarar äggen/ynglen hos mig.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Kul att se dem in action på film Får se hur länge de klarar äggen/ynglen hos mig.
                        Just you wait and see!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Just you wait and see!
                          Hehe, förr eller senare lär de ju bli fiskmat, tyvärr. Så jag tycker att blåciklidynglen i kuben kan ta och växa lite snabbare, så att de kan flytta därifrån, och jag kan sätta flaggciklidparet till lek i den, där de i så fall bara skulle dela den med ett gult, svartögt Ancistruspar.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Hehe, förr eller senare lär de ju bli fiskmat, tyvärr. Så jag tycker att blåciklidynglen i kuben kan ta och växa lite snabbare, så att de kan flytta därifrån, och jag kan sätta flaggciklidparet till lek i den, där de i så fall bara skulle dela den med ett gult, svartögt Ancistruspar.
                            Ja, förr eller senare blir ynglen uppätna av andra (tetror oftast), men det gör väl egentligen inget - det är ju ett snyggt naturligt kretslopp liksom, och sedan drar flaggorna igång igen!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ja, men man får ju hoppas att de får behålla ynglen ett tag i alla fall, så de inte triggas till lek med en gång igen, det sliter ju på honan. Hade en discushona en gång, som lekte ihjäl sig, det var rena blåciklidfasonerna på det paret när det gäller lekfrekvensen

                              En bild på just den honan...


                              Paret med ägg... I det karet fick de faktiskt frisimmande yngel en eller ett par gånger.
                              Senast redigerad av Shepard; 01 June 2012, 01:22.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Ja, men man får ju hoppas att de får behålla ynglen ett tag i alla fall, så de inte triggas till lek med en gång igen, det sliter ju på honan. Hade en discushona en gång, som lekte ihjäl sig, det var rena blåciklidfasonerna på det paret när det gäller lekfrekvensen
                                http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...php?photo=3191
                                Jo, men jag tror nog (jag vet) att de kommer att ha ynglen en försvarlig tid, och de blir inte ovänner efter att ynglen är borta.
                                Discusar ja... de är ju värre än guppys... En hetsigare lekfrekvens går knappt att finna hos andra ciklider.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...