Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Kensa
    om det nu inte kan bli en massa småkar, utan bara större baljor, så är det väl egentligen
    bara två vettiga spår att gå på.

    A) SA med fetescalarer eller jordisar

    Eller

    B) Tanga med någon mycket ovanlig svart/orange liten fisk i vettig mängd.

    Hoppas han väljer rätt......

    .
    Eller alternativ C: SA utan fetescalarer och Jordätare - möjligtvis en stöddig grupp ordentliga Altum, men de blir ju fetestora (och fula) de också efter en tid.
    Nu när man (förhoppningsvis - men det skall gå) får iordning en rejäl balja, så går större fiskar riksbort för min del - jag vill se ett myller av tetror, corysar, andra malar - och kanske insprängt lite här och var någon grupp mindre ciklider i ap-storlek. Inredningsmässigt har jag några riktigt mysiga planer i skallen (har bland annat ett fällt plommonträd, ostyckat, som ligger och torkar). Man kommer nog att få tillbringa mången skön timme i det karet, hoppa i och ur ideligen och göra layouten i stort sett färdig innan vattnet släpps på.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Eller alternativ C: SA utan fetescalarer och Jordätare - möjligtvis en stöddig grupp ordentliga Altum, men de blir ju fetestora (och fula) de också efter en tid.
      Nu när man (förhoppningsvis - men det skall gå) får iordning en rejäl balja, så går större fiskar riksbort för min del - jag vill se ett myller av tetror, corysar, andra malar - och kanske insprängt lite här och var någon grupp mindre ciklider i ap-storlek. Inredningsmässigt har jag några riktigt mysiga planer i skallen (har bland annat ett fällt plommonträd, ostyckat, som ligger och torkar). Man kommer nog att få tillbringa mången skön timme i det karet, hoppa i och ur ideligen och göra layouten i stort sett färdig innan vattnet släpps på.
      mumma, kommer att bli hur bra som helst
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        Plomomnträd!?
        Du skulle haft det stående och kört sprutfisk
        men finns väll risk att tetrorna blir lunch då.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ni har rätt! Det sprutas både högt och lågt från båda håll - ofta, dock, är det "han den andre" som kommer fram till de smartaste lösningarna, och jag som brukar säga; hrmmmmm, jajaja!
          Jag gissade rätt då - men, antar att ni är ganska lika i erat "tänk" .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Mats, läste lite om dina fjärilar i Ingers tråd. Har du knäckt "koden" om vad som behövs för att hålla dom vid liv?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av freddi36
              Mats, läste lite om dina fjärilar i Ingers tråd. Har du knäckt "koden" om vad som behövs för att hålla dom vid liv?
              Nja, det måste jag erkänna att jag inte gjorde! Jag hade ju det gula paret i en av kuberna. Det dröjde inte länge förrän de lekte men rommen försvann nästan omedelbart. Då inträffade den oerhört känsliga perioden när honan "tappar" sturskheten och hanen får tuppjuck och börjar jaga honan runt i karet. Det blev så att jag fick plocka över det gula paret till 540-karet där de två vanliga fjärilarna som jag fick med mig av misstag gick. Allt frid och fröjd en period - inget jaga och faktiskt inte några direkta rivalstrider mellan de olika paren.
              En dag var den gula honan död... knall och fall. De vanliga fjärilarna går i kuben nu (då 540-karet är nedsläckt) och dessa tycks vara hur pigga och fina som helst. Den gula hanen går också i samma kub, och han ser bra ut också.
              Så, några koder har inte knäckts. Nu skall Fjärilarna få nya hem - även Rio Mamoreparet, som Pia skall ta över. Vi skall bara vänta ut en eventuell lek på dessa först - men drar de inte igång någon lek denna veckan så åker de på lördag!

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                Hmmm, mina apor lämnade precis vattnet så att säga, och det hade varit kul att testa fjärilar. Men vet inte om det är lönt..

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av freddi36
                  Hmmm, mina apor lämnade precis vattnet så att säga, och det hade varit kul att testa fjärilar. Men vet inte om det är lönt..

                  Njao, det kan vara lönt ändå...


                  Om man går ner lite i ph och upp i temp, runt 29°C så klarar sig Fjärilarna fint (om man inte har en jädra otur och får med sig något skit man inte ser i affären).
                  Den riktigt "svåra" grejen med Fjärilar är att vi tänker lite galet om deras beteende. Vi jämför dom gärna med Apistogramma och tror, så att säga, att man kan ha ett par - lite slött sådär, gåendes i karet och att de leker med jämna mellanrum - ungefär så som det brukar fungera med ett välfungerande och inkört Apisto-par med möjligtvis några fler honor i karet.


                  Ett fungerande Fjärilskar skulle kunna se ut såhär: Karet behöver inte vara högt, men gärna långt och djupt. Man kan tänka fin sandbotten och på denna bygga depåer med flata stenar i olika storlekar. I stort sett överallt sätter man (jag är värdelös på växter så jag kan inga namn eller ge några bra exempel på vilka) tätbladiga, ganska lågt växande dungar med växter så att det hela tiden finns buskage att simma genom och in i. Här och var mellan stenarna kan man också ha sanden friliggande så att det ges möjlighet för Fjärilarna att "gå ut" och käka lite och pocka runt i sanden.
                  Ovanpå detta "scenario" kan man tänka sig att man lite kaosigt sådär, lägger några rötter, pinnar, kvistar o.s.v. Då byggs även höjden upp en bit.


                  Fjärilarna behöver inga "grottor" utan intresserar sig för runda, flata stenar, rotpartier som är jämna i strukturen - gärna i anslutning till något växtparti.


                  Säg att man har ett lämpligt kar på runt 200-300 liter. I detta släpper man ner en grupp Fjärilar, 10-12 stycken, kanske ännu fler, med hyfsad könsfördelning. Några kanske blir kassa och dukar under (i de där vanliga åkommorna som vi ofta ser hos Fjärilar), då fyller vi på med nya!
                  I början går gruppen runt, kollar läget, gör sin grej och liksom trivs. Sedan kommer ett antal par att utkristalisera sig. Dessa kommer att bilda små men intensiva revir där båda könen står och motar motsvarande par några decimeter längre bort.
                  Nu blir det lättare för paren att hålla ihop och en starkare "bondning" sker. Skulle någon hane (eller hona) få tuppjuck på sin partner kan denna/e sticka iväg och "gömma" sig i den övriga gruppen och miljön.


                  Det går förvisso att ha Fjärilspar ensamma i mindre kar också, men den där lilla rubbningen som gör att paret splittras och börjar jaga varandra är så överhängande att harmoni i ett sådant kar ofta är kortvarig.


                  Jag tror att vi bör tänka i lite andra banor än de konventionella när det gäller Fjärilsciklider - de är inte svåra, bara lite delikata - och kräver, som all annan fisk, att man kollar upp hur de vill ha sin miljö, och att man försöker eftersträva denna så gott det går.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 May 2012, 09:12.

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    • April 2009
                    • 544

                    Helt underbar fjäril Mats! Mycket fina bilder!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      så då rekomenderar du inte att köpa ett par från butiken och sätta dom ensamma (utan andra fjärilar) i ett mindre kar?
                      i zooshoppen har dom ett gäng fjärilar som inte ser så sönderavlade ut. inte så starka färger som dom hårt avlade brukar ha. tycker du jag ska testa att köpa ett par eller en av dom lär garanterat få, som du säger, "tuppjuck"?

                      kanske bättre att testa en annan apisto?

                      Edit; läste precis att det är dom med blekare färger som oftast är dom sönderavlade..
                      Senast redigerad av freddi36; 29 May 2012, 15:20.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Helt underbar fjäril Mats! Mycket fina bilder!
                        Ah, tack! Jag knäppte ett par snabba blixtbilder igår när vi gaggade om Fjärilar i Gullefjuns tråd. Ja, dom är riktigt ståtliga dessa!

                        Ursprungligen postat av freddi36
                        så då rekomenderar du inte att köpa ett par från butiken och sätta dom ensamma (utan andra fjärilar) i ett mindre kar?
                        i zooshoppen har dom ett gäng fjärilar som inte ser så sönderavlade ut. inte så starka färger som dom hårt avlade brukar ha. tycker du jag ska testa att köpa ett par eller en av dom lär garanterat få, som du säger, "tuppjuck"?

                        kanske bättre att testa en annan apisto?
                        Både nja och njä som svar på din fråga om jag rekommenderar ett enda Fjärilspar... Grejen är att det säkert funkar fint en tid, om du köper ett par - ofta är de rejält sugna på att sätta igång med revir och lek när de hamnar i ett nytt, skönt kar, efter att ha gått i något trist kar i affären. Så långt allting väl, men ofta inträffar det trista att de leker snabbt - rommen försvinner och vips så har man det där läget när en av parterna inte är med på noterna längre och det blir jagande (tuppjuck), stress och med detta någon sjukdom och död.
                        Om man seriöst vill ha Fjärilsciklider så skulle jag däremot rekommendera att prova ett hyfsat stort kar, kanske runt 200-liter, inreda det smart och dra i en grupp Fjärilar istället, åtminstone 3+3 och kolla hur det utvecklar sig.
                        Eller... gillar du Apistogramma, så varför inte testa någon ny variant av dessa!

                        För många år sedan hade jag tre fina Fjärilspar i ett 600-literskar, där var lite corysar, tetror o.s.v. och karet var lummigt inrett - där blev det under lång tid en fin balans, många lekar och yngelvårdande. Det var innan jag hade någon kamera (och zoopet), så bilder på detta finns ej, tyvärr.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Är det inte för underligt ändå?
                          Nu på lördag kommer PiaJo hit och hämtar Apistogramma. sp. Rio Mamore-paret, som varit så duktiga i 540-karet. Det skall bli skönt att det här fina paret får gå i ett av Pias underbara kar.

                          I det nu tomma (på inredning - inte vatten) 540-karet simmar ett litet stim (25 st. ungefär) Kolglödstetror, med bara eklöv på bottnen som inredning. Tetrorna skall få ett nytt hem. Jag var ute i stugan nu och gav tetrorna lite mat och satt och tittade på dom en stund... vad ser jag då? Jo, flera Rio Mamore-yngel som på någon underlig vänster klarat sig genom all turbulens den senaste tiden. Ynglen, tre - fyra stycken, som jag kunde se bland alla blad är ungefär en centimeter stora... Ja, det blir till att sitta med håven de närmaste veckorna och fiska. Pia kanske behöver fler honor vad det lider. F1:or, men ändå!

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Alltid kul med den typen av oväntade överraskningar!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              Alltid kul med den typen av oväntade överraskningar!
                              Ja, det är det verkligen - men nu har jag ju kämpat för att avveckla... så blir det ännu mer jobb...
                              Här är ett par bilder;
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ytterligare ett bevis på att det är så fiskarna ska gå....
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...