Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Mats, nu får du snart se till, att du får något kar att pyssla med - i stället för att hålla på med att byta avatarer hela tiden. Man blir ju snurrig i skallen ju....

    //Inger
    Haha! Jag har inget annat för mig... not!
    Jag var och hälsade på Anders i Varberg i lördags och tittade på alla räk-karen. Det är lustigt, men vi två tycks ha någon sorts symbios när det gäller "akvarieintresset". Anders går liksom och väntar in lite inspiration i nuläget och jag förbereder mig på att röja igång för ett större kar i stugan - men innan man kan sätta igång med det så skall Anders hämta 540-karet (som troligtvis blir ett sjuhelvetes Troffe-kar) och så har jag "tjôtat mig till" en klinkersläggning i hela källaren i kåken - det är Anders grym på... också!

    Nu har jag ju funderingar på att faktiskt göra som en del av er, lite på skoj, sagt; "Gör hela stugan till ett akvarium"... Riktigt så kul skall jag dock inte ha, men en stor del av stugans golv blir ett fundament, eller grund till det nya karet. Eventuellt går vi igenom golvet och säkrar från marken under - eller något i den stilen.
    Man kommer helt enkelt att få förlita sig till annat folks tid och kompetens (själv är jag hur vimsig som helst när det gäller sånt här), för att göra ett projekt i den här storleken. Så, mina tankar om att detta blir klart till sommaren är nog lite optimistiska - någonstans på höstkanten ser väl mer realistiskt ut.

    Sååå, nu är det inte mycket annat än guppys i en kub och lite apor i en annan kub, i akvarieväg... inget att skriva om här känns det som.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Haha! Jag har inget annat för mig... not!
      Jag var och hälsade på Anders i Varberg i lördags och tittade på alla räk-karen. Det är lustigt, men vi två tycks ha någon sorts symbios när det gäller "akvarieintresset". Anders går liksom och väntar in lite inspiration i nuläget och jag förbereder mig på att röja igång för ett större kar i stugan - men innan man kan sätta igång med det så skall Anders hämta 540-karet (som troligtvis blir ett sjuhelvetes Troffe-kar) och så har jag "tjôtat mig till" en klinkersläggning i hela källaren i kåken - det är Anders grym på... också!

      Nu har jag ju funderingar på att faktiskt göra som en del av er, lite på skoj, sagt; "Gör hela stugan till ett akvarium"... Riktigt så kul skall jag dock inte ha, men en stor del av stugans golv blir ett fundament, eller grund till det nya karet. Eventuellt går vi igenom golvet och säkrar från marken under - eller något i den stilen.
      Man kommer helt enkelt att få förlita sig till annat folks tid och kompetens (själv är jag hur vimsig som helst när det gäller sånt här), för att göra ett projekt i den här storleken. Så, mina tankar om att detta blir klart till sommaren är nog lite optimistiska - någonstans på höstkanten ser väl mer realistiskt ut.

      Sååå, nu är det inte mycket annat än guppys i en kub och lite apor i en annan kub, i akvarieväg... inget att skriva om här känns det som.

      Ja, det skulle vara kul att lyssna, när Anders å du surrar på om kommande projekt. Sen ser jag fram emot Anders kommande kar - med "riktiga fiskar" i (förlåt Anders - fast räkor är fina dom med). Jag har en liten aning om, hur det kommer att se ut.

      Å du Mats - bilder på apisar är aldrig fel.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Mmm, hade det funnits en gillaknapp hade jag tryckt på den!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Mmm, hade det funnits en gillaknapp hade jag tryckt på den!

          Jag vet vilken gillaknapp jag vill trycka på; Troffarna i 540-karet - jag vill hänga som en skugga där när det skall fixas till!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Ja, det skulle vara kul att lyssna, när Anders å du surrar på om kommande projekt.

            //Inger
            Inger, jag har hört dem Det är riktigt underhållande den ene säger nåt och den andre säger hrmmm, ja ja ja det blir bra så gör vi....
            Senast redigerad av PiaJo; 28 May 2012, 15:37.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              Tycker Herr Bryzell är lite snett på framtida inredning av minihuset.

              Tycker han borde bli den förste på zoopet som kan skryta med att han har ALLA Limia-arter hemma.

              Finns enligt uppgift på fishbase 21 st.

              De klarar sig på 60 liter per art.

              Säg att man behöver 3 kar per art för att kunna skyffla firrar mellan karen för att undvika inavel = 63 st kar

              Till detta behöver han nog 4-5 karantänskar "just to be safe".

              Summa cirka 67-68 små kar i trevliga ställningar.

              Summa 4020 - 4080 liter

              Drivs alla med en fetestor kompressor - luft.

              När jag skall upp till Apelvikens camping i höst så kan jag tänka mig att göra en utflykt
              och kolla läget........



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Inger, jag har hört dem Det är riktigt underhållande den ene säger nåt och den andre säger hrmmm, ja ja ja det blir bra så gör vi....
                Tror jag kan gissa, vilken av dom två som säger hrmmmmm, jajaja.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Tror jag kan gissa, vilken av dom två som säger hrmmmmm, jajaja.

                  //Inger
                  Vi får väl se om du har rätt, vem tror du?

                  Fast i och för sig så är båda herrarna rätt rejäla idésprutor
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Kensa
                    Tycker Herr Bryzell är lite snett på framtida inredning av minihuset.

                    Tycker han borde bli den förste på zoopet som kan skryta med att han har ALLA Limia-arter hemma.

                    Finns enligt uppgift på fishbase 21 st.

                    De klarar sig på 60 liter per art.

                    Säg att man behöver 3 kar per art för att kunna skyffla firrar mellan karen för att undvika inavel = 63 st kar

                    Till detta behöver han nog 4-5 karantänskar "just to be safe".

                    Summa cirka 67-68 små kar i trevliga ställningar.

                    Summa 4020 - 4080 liter

                    Drivs alla med en fetestor kompressor - luft.

                    När jag skall upp till Apelvikens camping i höst så kan jag tänka mig att göra en utflykt
                    och kolla läget........
                    .
                    Jamen, det var ju så jag hade det i stugan - oräkneliga småkar! Nä, nu blir det en stor balja i stugan - men fiskarna blir (självklart) små.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Tror jag kan gissa, vilken av dom två som säger hrmmmmm, jajaja.

                      //Inger
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Vi får väl se om du har rätt, vem tror du?

                      Fast i och för sig så är båda herrarna rätt rejäla idésprutor
                      Ni har rätt! Det sprutas både högt och lågt från båda håll - ofta, dock, är det "han den andre" som kommer fram till de smartaste lösningarna, och jag som brukar säga; hrmmmmm, jajaja!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Vet inte hur många gånger jag satt och flinade i baksätet när ni gaggade idéer på Tysklandsresan
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Vet inte hur många gånger jag satt och flinade i baksätet när ni gaggade idéer på Tysklandsresan

                          Ja, det var verkligen kul - och du är jädrar inte dålig på att hålla låda heller! En bra Tysklandstrio, helt klart!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Tyskland ja, nu börjar även den resan suga i tarmen. Men först Thailand och Norge, sedan så.....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, det var verkligen kul - och du är jädrar inte dålig på att hålla låda heller! En bra Tysklandstrio, helt klart!
                              Japp, prata kan jag men det värre att vara tyst... det går bara inte...
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                om det nu inte kan bli en massa småkar, utan bara större baljor, så är det väl egentligen
                                bara två vettiga spår att gå på.

                                A) SA med fetescalarer eller jordisar

                                Eller

                                B) Tanga med någon mycket ovanlig svart/orange liten fisk i vettig mängd.




                                Hoppas han väljer rätt......




                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...