Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Yes det här tänket gillar jag. Som vi såg på tex Ivans film så lekte ju bla apistosarna i ett översvämmat område med grenar löv sediment och bööööös. Alltså en sjuhelvetes massa skrymmslen och vrår. Om jag minns rätt så var det någon ynka procent utav floderna som var klarvatten alltså är vattnet allt som oftast brunt fullt av partiklar och allmänt inte som i våra akvarier.

    Om vi leker med tanken att teleportera en liten bit översvämmad flodbank med böösvatten och hela baletten in i ett akvarie hade det troligtvis inte blivit så "snyggt" att titta på. Men förmodligen hade fiskarna haft det jävligt gött. Och Mats snygga hane hade haft hela akvariet som revir och honan har 100 skrymslen och vrår att välja som lekplats istället för den där halva kokosnöten som man lagtdit.

    Så för att hålla dvärgciklider på ett framgångsrikt sätt så krävs det nog lite mer än standard inredning man behöver nog get down get dirty och som vanligt så bigger is better och sätt fiskarnas krav på inredning snarare än sin egen fåfänga på ett perfekt och "snyggt" i första rummet.
    Varför finns det inte en tummen upp grej på forumet för sådana här inlägg? Det fick bli 3 glada gubbar i stället.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      Denna tråden blir ju bara bättre och bättre!

      Tur ni är vakna länge med så jag får intressant och underhållande läsning mitt i natten på jobbet.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Du är inne på ett intressant spår som vanligt Mats. Jag tror det att miljön i mitt Altoskar är så "rörig" att det inte finns några förutbestämda enstaka revir är en del av varför mitt par lyckats så bra. Hela revir- och rankingsystemet i det karet är så dynamiskt att fasta strider inte riktigt uppstår, det finns helt enkelt för mycket för fiskarna att pyssla med och lägga sin energi på. Sedan är det självklart att det troligtvis fungerat sämre om jag hade fler arter men det som kallas att anpassa belastningen efter karet?

        För fiskar likt altos med stora revir skulle jag kunna tänka mig att det är rätt effektivt med ett V- eller L-format kar uppbyggt med revirmöjligheter hela vägen. Då kan fiskarna mer dynamiskt välja revir inom varje del och "böjen" på karet skapar två separata större revir utom synhåll för varandra. Jag skulle tro att denna mer revirintensiva miljö skulle avleda en hel del av aggressionerna fiskarna upvisar i akvariemiljö.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          På denna bilden http://i48.tinypic.com/vxmc9h.jpg Vad var det här för fisk?
          350L Diskus

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ursprungligen postat av Einarsson
            På denna bilden http://i48.tinypic.com/vxmc9h.jpg Vad var det här för fisk?
            Apelsinciklid, Neolamprologis leleupi:
            Senast redigerad av Shepard; 20 May 2012, 16:03.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Einarsson
              På denna bilden http://i48.tinypic.com/vxmc9h.jpg Vad var det här för fisk?

              Det är en Tanganyikaciklid; Neolamprologus leleupi. En mycket vacker och intressant ciklid.
              Här är karet där en grupp sådana gick;

              (Hupps, Animaniac hann före!)
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 May 2012, 16:07.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Du är inne på ett intressant spår som vanligt Mats. Jag tror det att miljön i mitt Altoskar är så "rörig" att det inte finns några förutbestämda enstaka revir är en del av varför mitt par lyckats så bra. Hela revir- och rankingsystemet i det karet är så dynamiskt att fasta strider inte riktigt uppstår, det finns helt enkelt för mycket för fiskarna att pyssla med och lägga sin energi på. Sedan är det självklart att det troligtvis fungerat sämre om jag hade fler arter men det som kallas att anpassa belastningen efter karet?

                För fiskar likt altos med stora revir skulle jag kunna tänka mig att det är rätt effektivt med ett V- eller L-format kar uppbyggt med revirmöjligheter hela vägen. Då kan fiskarna mer dynamiskt välja revir inom varje del och "böjen" på karet skapar två separata större revir utom synhåll för varandra. Jag skulle tro att denna mer revirintensiva miljö skulle avleda en hel del av aggressionerna fiskarna upvisar i akvariemiljö.
                Intressant, VD! V-format kar... ja, varför inte!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Det är en Tanganyikaciklid; Neolamprologus leleupi. En mycket vacker och intressant ciklid.
                  Här är karet där en grupp sådana gick;

                  (Hupps, Animaniac hann före!)
                  Snyggt Men det där är inte den vanliga typen av rötter, som man brukar köra i sydamerikakar, och som sänker pH? De där är väl en lite hårdare typ av rot? Som inte sänker pH?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    jag tycker det ser ut som helt vanliga mopani (stavning?) och redmoore..

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Du är inne på ett intressant spår som vanligt Mats. Jag tror det att miljön i mitt Altoskar är så "rörig" att det inte finns några förutbestämda enstaka revir är en del av varför mitt par lyckats så bra. Hela revir- och rankingsystemet i det karet är så dynamiskt att fasta strider inte riktigt uppstår, det finns helt enkelt för mycket för fiskarna att pyssla med och lägga sin energi på. Sedan är det självklart att det troligtvis fungerat sämre om jag hade fler arter men det som kallas att anpassa belastningen efter karet?

                      För fiskar likt altos med stora revir skulle jag kunna tänka mig att det är rätt effektivt med ett V- eller L-format kar uppbyggt med revirmöjligheter hela vägen. Då kan fiskarna mer dynamiskt välja revir inom varje del och "böjen" på karet skapar två separata större revir utom synhåll för varandra. Jag skulle tro att denna mer revirintensiva miljö skulle avleda en hel del av aggressionerna fiskarna upvisar i akvariemiljö.
                      Kommer du ihåg hur mycket du studerade Altos och vilka krav de ställer. Långt innan du tog hem fisken?

                      Kommer du ihåg hur mycket sten, snäckskal osv du sedan stoppade i? Hur många gånger fyllde du på med sten?

                      Mats gjorde lika dant med en av de sista T burkarna. Byggde massor med grottor och labyrinter men han gick på erfarenhet och magkänsla. Är man lika påläst som du var eller/och har lika stor erfarenhet som Mats har brukar det gå bra. Det finns helt enkelt inga ”short cuts”.

                      Det där med revir är en sak men man kan faktiskt minska stridigheter genom att kraftigt öka befolkningen. Men då blir det ingen lek. Dessutom finns risken att det bara blir små tusenbröder. Så det är en ganska svår balansgång.
                      Hur menar du med V och L format? Kanske du kan utveckla det lite?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Snyggt Men det där är inte den vanliga typen av rötter, som man brukar köra i sydamerikakar, och som sänker pH? De där är väl en lite hårdare typ av rot? Som inte sänker pH?
                        Ursprungligen postat av freddi36
                        jag tycker det ser ut som helt vanliga mopani (stavning?) och redmoore..
                        Japp, det är vanliga mopani och red moore. Jag brydde mig inte så jätte mycket om ph-värdet - jag körde bara på, men bytte vatten, typ 30% regelbundet, någon gång i veckan. Tanken var att man ser en hel del "trä" på filmer från Tanganyikasjön, och jag tyckte det kunde vara snyggt att ha med lite rötter trots att det var ett T-kar, och liksom bryta en invand regel. Det fungerade fint!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp, det är vanliga mopani och red moore. Jag brydde mig inte så jätte mycket om ph-värdet - jag körde bara på, men bytte vatten, typ 30% regelbundet, någon gång i veckan. Tanken var att man ser en hel del "trä" på filmer från Tanganyikasjön, och jag tyckte det kunde vara snyggt att ha med lite rötter trots att det var ett T-kar, och liksom bryta en invand regel. Det fungerade fint!
                          Ok, ja, det ser ju helt klart snyggt ut, och ger en naturlig känsla
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Kommer du ihåg hur mycket du studerade Altos och vilka krav de ställer. Långt innan du tog hem fisken?

                            Kommer du ihåg hur mycket sten, snäckskal osv du sedan stoppade i? Hur många gånger fyllde du på med sten?

                            Mats gjorde lika dant med en av de sista T burkarna. Byggde massor med grottor och labyrinter men han gick på erfarenhet och magkänsla. Är man lika påläst som du var eller/och har lika stor erfarenhet som Mats har brukar det gå bra. Det finns helt enkelt inga ”short cuts”.

                            Det där med revir är en sak men man kan faktiskt minska stridigheter genom att kraftigt öka befolkningen. Men då blir det ingen lek. Dessutom finns risken att det bara blir små tusenbröder. Så det är en ganska svår balansgång.
                            Hur menar du med V och L format? Kanske du kan utveckla det lite?
                            Allt blir lättare när man har ett hum om hur man ska göra ja.

                            Tänk dig som ett hörnkar men istället för en diagonal frontruta (triangelformat kar) så bygger man det som ett L eller ett V sett uppifrån. Tänk dig en kraftig flodkrök i miniatyr.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Allt blir lättare när man har ett hum om hur man ska göra ja.

                              Tänk dig som ett hörnkar men istället för en diagonal frontruta (triangelformat kar) så bygger man det som ett L eller ett V sett uppifrån. Tänk dig en kraftig flodkrök i miniatyr.
                              Du menar att man bygger efter de vinklade sidorutorna? Typ som gonzo har gjort eller? Jag testade lite olika saker en gång i världen. Det ena var att bygga stenröse mot det bortre hörnet och upp mot ytan. Det andra var att bygga tunt vid sidorna och sedan en klippa mitt i så fisken kunde simma runt den. Båda funkade bra. Probemet med stenröset var alltid en viss skräck med dålig vattencirkulation längst in.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Mats, nu får du snart se till, att du får något kar att pyssla med - i stället för att hålla på med att byta avatarer hela tiden. Man blir ju snurrig i skallen ju....

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...