Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av VisualDarkness

    Och jag som brukar byta mot båda reglerna. I 222l är det inte mitt fela att sanden är så högt med tanke på hur fiskarna skyflar.
    Skrattar, Afrikanska grävskopor komm samtidigt som siliconburkarna och därmed försvann lite av idealen.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Haha! VD, jag sa just nej till det karet idag - helt rivet nu... Men, tack skall du ha - karet var riktigt tjusigt, om jag får säga det själv.

      Det är som Bosse säger; inga glipor så att man ser vattenytan i glaset, och ingen sand ovanför ramen i nederkanten! Men, det här var gamla grejer som liksom var "regel" förr i tiden, och hade givetvis att göra med de ganska feta ramar många kar hade. Jag minns med njutning de fina rostfria karen, med kittade rutor och heltäckande, sluttande ramp... mmmm...

      Animaniac! Gôtt att höra att flaggorna tycks trivas, det värmer i hjärtat!

      Ursprungligen postat av Animaniac
      Hmm, minns en gång när jag skulle hjälpa till att flytta ett gammalt kar med ram i rostfritt stål, det var på ungefär 400 liter har jag för mig... Och jag har bara en sak att säga: vad det vägde!
      Ja sådan doningar kunde man drömma länge om! Men det var inte lika kul när rutorna rammlade ut för att kittet torkat när man bytte vatten eller nått!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av freddi36
        är det filmen som ljuger eller är den där räkan större än guppyna?

        härligt mönster både på räkan och gyppyna
        Haha! nä, eller ja - räkan är ungefär lika stor ellere mindre, eller större... än guppyna - kameravinkel!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Nu är det ju såhär; många som har apistogramma i sina kar, och som ibland - ganska ofta - har problem med att (framför allt) hanen blir aggressiv mot honan, jagar henne och det hela blir skit - undrar vad fan det är frågan om, eller hur?


          Ett litet sidospår; de som har dessa problem läser inte denna tråd och bryr sig föga om vad som sker i Bryzells akvarium, eller orkar läsa vad Bryzell skriver i alla de där jävla långa litaniorna som dyker upp i andra trådar som handlar om dessa problem.
          Så, för att slajda tillbaka från sidospåret och återgå till inlägget och den responsoriska bön (litania) det nu blir om detta ämne - skall jag berätta om det fantastiska vildfångade paret av Apistogramma sp. "Rio Mamore" som uppmärksamma zoopetläsare har tagit del av i denna tråd, och det par som hitintills har gått i det numer nedlagda 540-karet.


          So, here we fuckin' go;


          Vad är förutsättningarna och vad är egentligen problemet?
          Jo, de flesta som vill ha/har Apistogramma - och alla de varianter detta innebär - vill integrera dessa ciklider i ett förutbestämt system, i ett kar där det går andra fiskar, kanske andra ciklider. Detta innebär att det finns ett begränsat utrymme för Apistogrammorna att "göra sin grej" (en sak som Bryzell gaggat om i ett flertal andra trådar - utan respons överhuvudtaget).
          Vad är (på Apistogramma-sätt) att göra sin grej?
          Jo, till att börja med; Apistogrammorna har stora revir - hanar, företrädelsevis, patrullerar ett stort område, har detta som en "hometurf" och ställer iordning en plausibel lekplats för honorna att inspektera och möjligvis välja som lekplats.
          Vi kan nu, direkt, se att även om den alldeles lekstinna hanen aldrig så noga som någon kärlkslysten "hane" ställer till det för honan - kan få till det om inte just hon accepterar "turfen" som en möjlig lekplats.


          För att göra en paus nu; översätt detta till akvariemiljö som vi oftast ser den: ett par svärdsplantor... någon stengrotta... kanske, i bästa fall, en eller två rötter lagda i kors i karet...
          Vad gör hanen (om han är frisk och vid god vigör) när han ser miljön? Du behöver inte svara just nu - vi tittar bara på de vanliga förutsättningarna i de allra flesta akvariemiljöerna - ok?


          Innan vare sig du eller jag svarar på frågan - så skall jag först berätta vad honan kan ha i sina "tankar" - för hon tänker inte, utan följer en instinktiv ingivelse som följer de direktiv som det naturliga "urvalet" (ja, jag sätter "urvalet" inom citationstecklen därför att Darwins teori om naturligt urval är en teori- och en dålig sådan dessutom) utgör.


          Har du tänkt klart?


          ....


          Nåväl, vad har nu honan för "tankar"? (vi tittar på detta enbart som en Apistogramma-tanke, därför att vi måste överföra deras naturliga beteende till akvariemiljö - och sänka oss till fisknivå.)
          Jo, honan tittar på vad hanen har att erbjuda. Har han en "turf" som är acceptabel, kan hon gå in i revieret och ta över det.
          Det är just den här "fighten" vi ser i karet - har hanen ett ställe som han regerar över, vill han visa honan detta och "bjuder in" henne med att visa en vacker, aggressiv, intensiv och våldsam uppenbarelse - alltså, flashar han fenorna och uppträder "aggressivt" mot henne,
          Är honan intresserad (och inte genast sticker iväg - vilket kan vara svårt i ett mindre akvarium) tar hon över hanens territorium - gör det till hennes eget och tittar runt på de olika möjligheter till lekplatser som finns att tillgå.


          Det är nu vi ser en drastisk förändring i hanens och honans interaktion. Där hanen har varit aggressiv, "flashande" och inbjudande - ser vi nu ett matriarkalt övertagande. Genast tar honan (om hon är villig och kapabel att ta över reviret) över hela serven och regerar fullständigt i reviret. Plötsligt har hanen, hur mycket han än har "flashat" sig innan, en underordnad roll och blir förpassad till ytterkanterna av reviert.


          Det är i detta skede, boys and girls, agnarna skiljs från vetet - akvariemässigt. Det är nämligen nu vi har att göra med frågan; "Har vi ett akvarium där dessa faktorer uppfylls?"


          Det enkla svaret är; NEJ!
          De allra flesta akvarister har inte de förutsättningar som behövs, när det gäller Apistogramma - det är så enkelt som detta!




          Long way to go, huh? Eller på svenska; nu vore det fint om du kunde koka ner det här jävla svamlet till något begripligt, som typ; ge oss det korta svaret nu - så att vi kan ha Apistogramma i karet utan att behöva tänka en sekund...


          Njaeee, det går inte riktigt - för om du inte gör "på rätt sätt" - så är du Royally Fucked - och du kan bara göra på ditt eget sätt och på dina egna förutsättningar - (och på dina fiskars förutsättningar).


          Trodde du att det var slut nu?


          Nähääääädå! Jag fortsätter;


          Nu var det ju det A. sp. "Rio Mamore"-par inlägget ursprungligen handlade om; och här är är storyn - so far;


          Jag köpte ett par - en hona och en hane. Honan och hanen kom ner i 540-baljan (nu måste vi visualisera att 540-karet var fullständigt belamrat med gömställen) och honan tog över fullständigt. (hanen var av dålig kvalitet och dog bara ett par dagar efter att jag släppt i honom).
          Vad som händer nu är en av de underliga historier när honan (matriarkatet - för detta är också en händelseutveckling som sker) tar över ett revir och bestämmer.
          Honan dödade hanen... Jag var devastaded...
          Men, jag mindes att det fanns en tanig hane kvar i karet i z-shopen. Jag köpte den här mesige hanen och släppte i honom i karet - och visst, han gjorde alla rätt - höll sig undan, lät honan bjuda in till lek och det blev ju resultat direkt (för dom som sett inläggen tidigare i tråden).




          Ålrajt - vad hände nu vid tömningen av 540-karet? (för det är ju lite vad det här inlägget handlar om - bland annat!).


          Jo, när jag tömde karet - flaggorna skulle ut! Sagt och gjort - det var ingen option på att göra detta på ett varsamt sätt - (jag hade en förhoppning att fånga flaggorna "in a swooping way"), But, fuck me, flaggorna visde sig vara ena jävla delfiner - inte en möjlighet!
          Jag fick riva hela karet - med "rio mamore"- paret som offer... De hade en ynglesvärm gåendes....
          När hela skiteländet var klart... så gick "Rio Mamore"-honan kvar med en skock yngel kvar i karet - snacka om dedicated female power! Och jag beslutade mig för att flytta paret, med offrade yngel...


          Nu över till (och nu snackar vi plötligt engelska här) present days reality;


          När detta par kom till 50-kuben så fick hanen ett jädra övertag - han jagade honan kontinuerligt, och jag tänkte; Ok, nu är det så att hanen tar övertaget - antagligen har honan ingen chans att agera och hanen jagar undan henne..


          Om inte; - och det är nu den intressearde kan titta på filmen - man presenterar och "providar" ett alternativ i akvariets inredning (och tanke) - en helvetes massa gömställen, och "möjligheter" för de Apistos man vill ha i karet!




          Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 May 2012, 12:26.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Mats.. lova mig att du aldrig slutar skriva sådana här inlägg, lova!

            De är ju helt crazy bra

            Edit: Lova att aldrig sluta inreda kar på detta sättet heller
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jag säger bara halelulija.
              Sen instämmer jag med Pias inlägg.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                Du har en riktigt Nice stil att skriva såna inlägg, så jag håller med Pia, keep up the Good work!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Och ändå, trots att jag bredde ut mig å det grövsta i inlägget ovan - och med rätta (take that to the bank) så fick jag inte med det viktigaste - och det var/är att när "rio mamore"-paret kom ner i 50-kuben, så tog hanen över - han jagagde honan något så inihelvete - och jag tänkte; Jahapp... sesådär, nu har den där lilla fina balansen rubbats och hon har inte en chans att etablera ett eget revir inom hanens revir... Men i och med att karet är inrett som det är så går det ganska fint ändå - därav det förra inlägget - det handlar om inredning (kan vi diskutera detta?).
                  Nu är detta vildfångade par individer som gör lite som de vill (och som det skall vara) - och så har honan - som vi ser på filmen - tagit kommandot igen, precis som det skall vara - ergo; filmen;



                  Och det kommer fler filmer!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 May 2012, 20:35.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Gott Mats! Det ska bli jäklens trevligt att gagga loss om detta om en vecka, då jävlar!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Gott Mats! Det ska bli jäklens trevligt att gagga loss om detta om en vecka, då jävlar!

                      Oooh Man, Yo Bet! Och jajjamensan - då jävlar skall vi gagga loss - smida enajädrans planer om fortsatt akvariegojs!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 May 2012, 20:46.

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        Yes det här tänket gillar jag. Som vi såg på tex Ivans film så lekte ju bla apistosarna i ett översvämmat område med grenar löv sediment och bööööös. Alltså en sjuhelvetes massa skrymmslen och vrår. Om jag minns rätt så var det någon ynka procent utav floderna som var klarvatten alltså är vattnet allt som oftast brunt fullt av partiklar och allmänt inte som i våra akvarier.

                        Om vi leker med tanken att teleportera en liten bit översvämmad flodbank med böösvatten och hela baletten in i ett akvarie hade det troligtvis inte blivit så "snyggt" att titta på. Men förmodligen hade fiskarna haft det jävligt gött. Och Mats snygga hane hade haft hela akvariet som revir och honan har 100 skrymslen och vrår att välja som lekplats istället för den där halva kokosnöten som man lagtdit.

                        Så för att hålla dvärgciklider på ett framgångsrikt sätt så krävs det nog lite mer än standard inredning man behöver nog get down get dirty och som vanligt så bigger is better och sätt fiskarnas krav på inredning snarare än sin egen fåfänga på ett perfekt och "snyggt" i första rummet.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • irwin_fletch
                          • April 2009
                          • 544

                          Underbar film Mats. Ska denna kub vara kvar i stugan även när det stora karet kommer?

                          Har du upplevet några fördelar med att ha några "strykfiskar" när apisto går med yngel. Jag har några guppy i mina småburkar och dessa funkar bra ihop. Apistosarna jagar dem en liten bit och guppysarna förstår att de inte ska vara där (de verkar inte ta skada).

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av lillfrasse
                            Yes det här tänket gillar jag. Som vi såg på tex Ivans film så lekte ju bla apistosarna i ett översvämmat område med grenar löv sediment och bööööös. Alltså en sjuhelvetes massa skrymmslen och vrår. Om jag minns rätt så var det någon ynka procent utav floderna som var klarvatten alltså är vattnet allt som oftast brunt fullt av partiklar och allmänt inte som i våra akvarier.

                            Om vi leker med tanken att teleportera en liten bit översvämmad flodbank med böösvatten och hela baletten in i ett akvarie hade det troligtvis inte blivit så "snyggt" att titta på. Men förmodligen hade fiskarna haft det jävligt gött. Och Mats snygga hane hade haft hela akvariet som revir och honan har 100 skrymslen och vrår att välja som lekplats istället för den där halva kokosnöten som man lagtdit.

                            Så för att hålla dvärgciklider på ett framgångsrikt sätt så krävs det nog lite mer än standard inredning man behöver nog get down get dirty och som vanligt så bigger is better och sätt fiskarnas krav på inredning snarare än sin egen fåfänga på ett perfekt och "snyggt" i första rummet.
                            Jaaaa, Frasse... du har rätt!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av irwin_fletch
                              Underbar film Mats. Ska denna kub vara kvar i stugan även när det stora karet kommer?

                              Har du upplevet några fördelar med att ha några "strykfiskar" när apisto går med yngel. Jag har några guppy i mina småburkar och dessa funkar bra ihop. Apistosarna jagar dem en liten bit och guppysarna förstår att de inte ska vara där (de verkar inte ta skada).

                              Vi får se om kuben "får plats"... Och, ja, jag tror att några strykfiskar kan vara till nytta - om inte annat än att hanen (det har jag sett tydliga exempel på) får något att jobba med när honan (och faktiskt hanen) vaktar yngel - han kan annars lätt (i ett mindre kar) bli en aning överflödig och tappa... hmmm... "the neighborhood watch", om du läser mig?!?

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Så där ja nu har Bryzells pojke rutit till och inte en dag för sent.

                                Men tänker somliga slängde ris och löv på Majbrasan och andra byggde majbrasa i akvariet… SKRATTAR

                                Ställer mig upp och bockar och nickar, mycket bra skrivet. Jag har full förståelse för att du blir lite frustrerad när du ger tips och råd till inredningar och folk tror som du säger att två korslagda rotbiter skapar en miljö för denna typ av fisk. Jag upplever samma sak i många inlägg jag gör exempelvis om växter. Säger man lummigt så får man se att antalet Vallisneria har ökat från 2 till 4. Samma sak gäller för afrikanska ciklider må de vara från Tanganyika eller Malawi. Så kan inte folk förstå att det behövs gömställen och åter gömställen. Detta är också fallet med massor av andra fiskar vi håller i våra akvarier. Man borde ha som tummregel att man aldrig skall se alla fiskar samtidigt.

                                Så en diskussion om hur man inreder och får till det för både fiskar och den som tittar in i akvariet tycker jag vi borde trycka riktigt rejält på. Du om någon kan ju båda delarna.

                                Det snackas mycket om biotopakvarier eller rättare biotopliknande akvarier. Detta betyder INTE att bara fiskar och växter kommer från samma flodkrök. Tvärs om det kan gå utmärkt med fisk från Sydamerika, växter från Asien och löv och pinnar från en svensk skogsbacke. Det är hur man totar ihop det som har betydelse.

                                Att man sedan inte behöver ha en biotop för att vissa fiskar skall leka och föröka sig är en annan sak. Din diskuskub var ett ypperligt exempel på detta.

                                Det där med löv föresten är en intressant grej du tycks ha återintroducerat. Vart tror ni man hittar fiskyngel i massor om man som jag rotar runt i bäckar och diken och letar fisk? Jo där det finns en massa löv. Om det inte finns löv så där det flyter en massa böss på ytan. Mitt i är det tomt.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...