Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    flaggorna har ju vuxit till sig

    kommer nästa skötare av detta karet ha kvar temat eller blir det något nytt

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av freddi36
      flaggorna har ju vuxit till sig

      kommer nästa skötare av detta karet ha kvar temat eller blir det något nytt
      Ja, dom börjar bli malliga nu, den största är runt decimetern, lite större till och med, tror jag.

      Jag hade några PM-samtal med AffeAlien, han ville ju ha Flaggor till sitt nya projekt och jag tyckte de kunde få gå i hans nya kar.
      Avstånd, logistik och ren tidsbegränsning gjorde att vi tyvärr fick skippa den planen, Affe och jag.
      Jag behöver få 540-karet tömt, typ nu, så jag frågade Animaniac, nu senast när han fick en påse Eklöv av mig, om han kunde ta Flaggorna - och så blev det.
      Vi får ställa frågan om hur karet/karen Flaggorna skall gå i ser ut, till Animaniac. Jag tror dock att han skall splitta paren och försöka dra upp lite yngel på något av paren i ett separat kar.
      Animaniac får Flaggorna idag vid 14-tiden - så jag skall snart förbereda påsar och upphåvning!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Det var länge sedan jag skrev något här i stugtråden men jag tittar in allt som oftast. Kul med helrenovering trots att jag gillade alla dina burkar och variationen du hade.
        Det där med ljuset i ett djupt akvarium är lite lurigt. Har du kollat med Kjell? Jag vet att han höll på och laborerade med ljus och vattendjup och har för mig det slutade med att han körde med sänkt vatten nivå.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av bossep
          Det var länge sedan jag skrev något här i stugtråden men jag tittar in allt som oftast. Kul med helrenovering trots att jag gillade alla dina burkar och variationen du hade.
          Det där med ljuset i ett djupt akvarium är lite lurigt. Har du kollat med Kjell? Jag vet att han höll på och laborerade med ljus och vattendjup och har för mig det slutade med att han körde med sänkt vatten nivå.

          Ja, nu blir det nya projekt - och man får hoppas att de planer som finns går att sätta i verket och realisera.
          Animaniac har nu Flaggorna, och A. Rio Mamore-paret går i en 50-kub.

          Jo, vi får se hur det blir med ljuset - men som sagt, jag skall inte ha ett utpräglat växtkar, utan det får bli ljus efter bästa möjlighet - och vattenytan skall vara högst upp, inga glipor i överkantaen av glaset!

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ja, nu blir det nya projekt - och man får hoppas att de planer som finns går att sätta i verket och realisera.
            Animaniac har nu Flaggorna, och A. Rio Mamore-paret går i en 50-kub.

            Jo, vi får se hur det blir med ljuset - men som sagt, jag skall inte ha ett utpräglat växtkar, utan det får bli ljus efter bästa möjlighet - och vattenytan skall vara högst upp, inga glipor i överkantaen av glaset!
            Det blir nog bra skall du se. Jag håller helt med angående glipor och vattenyta. Enligt de gamla akvarielagarna var det nono med synlig glipa och sand över framkanten på ramen. Dessa reglar har ju försvunnit till viss del med ramlösa akvarier men i bland var det bättre förr!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, jag har funderat på detta också!
              Det är väl kanske inte hela världen att skippa en bakgrund i det nya karet, men jag skulle vilja ha filter-funktionen och det faktum att just BTN-Amazonas skulle se rätt mullig ut, speciellt som den kommer en bit bak i karet. Jag skiter i om typ var och varannan människa har den i sina kar, den ser fanimej mäktig ut och fyller sin funktion.
              Kommer du ihåg det här karet från mässan i tyskland?

              http://www.youtube.com/watch?v=QRZQjIFzJIs
              Du får inte visa sådant, jag som försöker att inte starta nya kar.
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jovisst, Freddi, nog måste man sköta ett växtkar med lite extra finess, men det kommer inte att bli ett renodlat växtkar spm sådant, utan mer djunglig lummighet. Jag får helt enkelt hitta någon metod att fixa växterna som behöver gallras.

              Här är en liten "avskeds"-film på 540-karet;

              http://www.youtube.com/watch?v=piRp_biTGIY
              Vilken avslutning! Vilket fantastiskt kar och läckra fiskar. Man hade inte sagt nej till det.
              Ursprungligen postat av bossep
              Det blir nog bra skall du se. Jag håller helt med angående glipor och vattenyta. Enligt de gamla akvarielagarna var det nono med synlig glipa och sand över framkanten på ramen. Dessa reglar har ju försvunnit till viss del med ramlösa akvarier men i bland var det bättre förr!
              Och jag som brukar byta mot båda reglerna. I 222l är det inte mitt fela att sanden är så högt med tanke på hur fiskarna skyflar.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Animaniac har nu Flaggorna
                Japp Här flaggas det för fullt. De simmar runt och bekantar sig med sitt nya hem, och sina nya grannar. Scalarerna är kanske inte jätteimponerade, men de tycks ändå finna sig hyfsat i det hela.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Haha! VD, jag sa just nej till det karet idag - helt rivet nu... Men, tack skall du ha - karet var riktigt tjusigt, om jag får säga det själv.

                  Det är som Bosse säger; inga glipor så att man ser vattenytan i glaset, och ingen sand ovanför ramen i nederkanten! Men, det här var gamla grejer som liksom var "regel" förr i tiden, och hade givetvis att göra med de ganska feta ramar många kar hade. Jag minns med njutning de fina rostfria karen, med kittade rutor och heltäckande, sluttande ramp... mmmm...

                  Animaniac! Gôtt att höra att flaggorna tycks trivas, det värmer i hjärtat!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jag minns med njutning de fina rostfria karen, med kittade rutor och heltäckande, sluttande ramp... mmmm...

                    Animaniac! Gôtt att höra att flaggorna tycks trivas, det värmer i hjärtat!

                    Hmm, minns en gång när jag skulle hjälpa till att flytta ett gammalt kar med ram i rostfritt stål, det var på ungefär 400 liter har jag för mig... Och jag har bara en sak att säga: vad det vägde!


                    Ja, flaggorna tycks trivas bra, de simmar runt, tyckte nästan de såg ut att skimra i grönt, det är väl växterna som speglar sig i deras blanka fjäll De mystiska guppyna tycks också gilla sitt nya hem, de simmade runt och åt på algerna på växterna förut såg jag. Har fått nå´n sorts gröna, korta "algstrån" på växterna i det karet, och det verkar guppyna (och även platyna som jag flyttade på förut) tycka om att gå och nafsa och slita i.
                    Senast redigerad av Shepard; 19 May 2012, 01:04.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Hmm, minns en gång när jag skulle hjälpa till att flytta ett gammalt kar med ram i rostfritt stål, det var på ungefär 400 liter har jag för mig... Och jag har bara en sak att säga: vad det vägde!


                      Ja, flaggorna tycks trivas bra, de simmar runt, tyckte nästan de såg ut att skimra i grönt, det är väl växterna som speglar sig i deras blanka fjäll De mystiska guppyna tycks också gilla sitt nya hem, de simmade runt och åt på algerna på växterna förut såg jag. Har fått nå´n sorts gröna, korta "algstrån" på växterna i det karet, och det verkar guppyna (och även platyna som jag flyttade på förut) tycka om att gå och nafsa och slita i.

                      Japp, det var tunga as de där gamla rostfria burkarna - men så vackra! Fy fasen, man kunde design förr i tiden...
                      Kompisen som tog över Stendkerdiskusarna har ett sådant gammalt rostfritt kar.
                      Jag vet inte om de lite äldre akvaristerna här på forumet (från Göteborg) kommer ihåg det mäktiga rostfria karet som stod på Storkgatans Zoo för många herrans år sedan? Ett högt, djupt kar. I alla fall - det är just det karet han har ståendes hemma idag - numera med siliconerade rutor, men stommen och den flådiga rampen är original... ja, jädrar vad snyggt!

                      Det stämmer att flaggorna skiftar i grönt, och de har även en rödaktig ton när de färgar ut rejält. Det här är ju en underskattad ciklid - och som discusen, väldigt personlig, nyfiken och framåt i sin natur.
                      Jag har sett på de här Endlers-guppyna att de ofta går och småbetar på alger och växtdelar - inte så att de rensar och håller undan på det viset, men ändå.
                      Kul att höra att fiskarna trivs och mår bra!
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, vafan, nu är jag här igen och stör.
                        Jag tog en liten film på en Amanoräka. De här räkorna är ju helt underbara - donar runt och röjer hela tiden. Och, jag måste säga att de faktiskt är riktigt vackra. En riktig tillgång i karet. Om man kollar filmen så syns några av Endlers-guppyna också...


                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          En bild också!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jag tycker, att det bara är kul, när du "stör" med både filmer å bilder.

                            Mats, hur gick det med dina fjärilsciklider?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japp, det var tunga as de där gamla rostfria burkarna - men så vackra! Fy fasen, man kunde design förr i tiden...
                              Kompisen som tog över Stendkerdiskusarna har ett sådant gammalt rostfritt kar.
                              Jag vet inte om de lite äldre akvaristerna här på forumet (från Göteborg) kommer ihåg det mäktiga rostfria karet som stod på Storkgatans Zoo för många herrans år sedan? Ett högt, djupt kar. I alla fall - det är just det karet han har ståendes hemma idag - numera med siliconerade rutor, men stommen och den flådiga rampen är original... ja, jädrar vad snyggt!

                              Det stämmer att flaggorna skiftar i grönt, och de har även en rödaktig ton när de färgar ut rejält. Det här är ju en underskattad ciklid - och som discusen, väldigt personlig, nyfiken och framåt i sin natur.
                              Jag har sett på de här Endlers-guppyna att de ofta går och småbetar på alger och växtdelar - inte så att de rensar och håller undan på det viset, men ändå.
                              Kul att höra att fiskarna trivs och mår bra!
                              Ja, snygga är de, de karen, snyggare än de nya möbelkaren tycker jag. Men de ställde nog helt andra krav på armmuskler, och golv.

                              Ja, de är riktigt vackra, måste säga att flaggcikliden är en av mina favoritciklider, lugn, fredlig, och vacker, litegrann som jag, eller ja, i alla fall när det gäller de två första sakerna, den tredje är ju mer tveksam om den stämmer in på mig Fina bilder på dem, antar att det är samma fiskar på de bilderna? Men de ser ut att ha varit lite mindre då

                              Nej, rensar gör de ju inte, men de ser i alla fall ut som de jobbar Och de är lite kul att kolla på när de simmar runt och sliter i algstråna. Några av hanarna är riktigt fina.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                är det filmen som ljuger eller är den där räkan större än guppyna?

                                härligt mönster både på räkan och gyppyna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...