Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jaaaa, men det gör inget, Anders, jag har en fiffig lösning på det problemet; man ställer BTN-bakgrunden på en 20 cm hög filtermatta-bit som sträcker sig jämns med hela bakgrundens underkant. Sedan döljer man filtermattan med ett intrikat system av rötter, sten och sand - så ser hela bakgrunden ännu mäktigare ut och borgar för härliga inredningsarrangemang - på styvt en meter - fram till frontrutan. How 'bout them apples, Bro?
    Jag har sett den lösningen i ett kar som är 70 högt, och det funkar väl sådär. Det är en sån jäkla lyftkraft i bakgrunden så den drar upp filtermattan så du ser den ovan gruset. Inte för att jag helt dissar din idé, men den tål att funderas på. Vi får nog gagga mer om detta på lördag nästa vecka!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av ansjo
      Vi får nog gagga mer om detta på lördag nästa vecka!
      När ni gaggat färdigt så dela gärna med er vad ni kom fram till för detta är båda spännande och lärorikt
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag har sett den lösningen i ett kar som är 70 högt, och det funkar väl sådär. Det är en sån jäkla lyftkraft i bakgrunden så den drar upp filtermattan så du ser den ovan gruset. Inte för att jag helt dissar din idé, men den tål att funderas på. Vi får nog gagga mer om detta på lördag nästa vecka!
        Jag vet vilket kar du menar!

        Jag har tänkt såhär; Om man så att säga ställer, kloss an, BTN-bakgrunden på en 20 cm hög filtermatta som ligger under hela bakgrundens nederkant, och siliconar fast bakgrunden i ändarna mot karets gavlar (som vanligt) - så borde bakgrunden sitta fast och inte lyfta sig. Har du en annan tanke om detta Anders, så måste vi snacka om det - kan alltså bakgrunden lyfta sig om den inte är siliconerad i bottendelen, utan bara i gavelkanterna? Är det så, så får jag tänka om.
        Nu kommer vi till den exponerade filtermattedelen; Det blir ju ett fult "trappsteg" där filtermattedelen syns, rakt under bakgrunden - men, det tänkte jag dölja genom att varva ganska stora stenar, singel och rötter i en förgård framför bakgrunden - sedan fylla denna med sand en bit upp så att det täcker filtermattedelen och den nedersta kanten på bakgrunden.
        Så går funderingarna i alla fall, och jag tror det kan funka.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Jepp, den sitter fast i sidorna men flyter upp på mitten, om du hänger med?
          Då tror jag mer på att sätta någon slags stag i tex plexiglas som man silikonar fast i, dessa går att värma och vinkla ganska bra för att få bra fästpunkter. Sedan kan du lägga filtermattan!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jepp, den sitter fast i sidorna men flyter upp på mitten, om du hänger med?
            Då tror jag mer på att sätta någon slags stag i tex plexiglas som man silikonar fast i, dessa går att värma och vinkla ganska bra för att få bra fästpunkter. Sedan kan du lägga filtermattan!
            Ah, du menar att den så att säga vrider sig, buktar ut på mitten och uppåt? Ja, det verkar logiskt! OK, några stag i nedre mittenpartiet skall man väl kunna få dit, så att den liksom sitter still och inte rör sig - bra där, Anders!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              [QUOTE=Mats Bryzell;1593134]
              Ursprungligen postat av gullefjun

              Kolla inlägget ovan, Inger!
              Haha - vad hände.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                [QUOTE=gullefjun;1593147]
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Haha - vad hände.

                //Inger
                Du ställde frågan innan jag svarade - och jag hann inte läsa din fråga innan jag svarade på ett tidigare inlägg, så vi gick änna om varandra - lätt hänt!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Lite konstigt att det inte finns någon bakgrundstillverkare som tillverkar bakgrunder som är högre än 60 cm, där borde finnas en marknad att hämta en del av.
                  Köper man tex ett 1120 liters kar som är 70 högt och vill ha en snygg bakgrund, så läggar man troligen dessa pengar istället för att mecka med distanser och annan bröte som sällan funkar. Visst kan man köra med moduler, men det är inte riktigt samma sak...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Lite konstigt att det inte finns någon bakgrundstillverkare som tillverkar bakgrunder som är högre än 60 cm, där borde finnas en marknad att hämta en del av.
                    Köper man tex ett 1120 liters kar som är 70 högt och vill ha en snygg bakgrund, så läggar man troligen dessa pengar istället för att mecka med distanser och annan bröte som sällan funkar. Visst kan man köra med moduler, men det är inte riktigt samma sak...
                    Ja, jag har funderat på detta också!
                    Det är väl kanske inte hela världen att skippa en bakgrund i det nya karet, men jag skulle vilja ha filter-funktionen och det faktum att just BTN-Amazonas skulle se rätt mullig ut, speciellt som den kommer en bit bak i karet. Jag skiter i om typ var och varannan människa har den i sina kar, den ser fanimej mäktig ut och fyller sin funktion.
                    Kommer du ihåg det här karet från mässan i tyskland?


                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jepp, men karet skulle varit fyllt med räkor istället!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jepp, men karet skulle varit fyllt med räkor istället!
                        Haha! Yeah! Right on!

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          Ett par stag i glas/plexi som är borrade är nog ingen dum ide då kan man dessutom få olika filterfack. Man skall nog inte skoja bort lyftkraften i en såpass stor bakgrund.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            ansjo; nu förstår jag vad du menade med "om man inte har en jäkligt tjock plånbok" till ett 2000 liters kar blir det en hel del pengar. klart, LED:s är dyra men man känar ju rätt bra på det. inköpskostnaden blir ju ganska stor men man sparar väldigt mycket i elkostnader då en 60W LED panel motsvarar en 250W MH i ljus. det gör ju också att dom inte blir så himmla varma vilket är en mycket viktig sak innom saltakvaristiken.

                            Mats; om detta ska bli ett växt kar antar jag att man måste sköta det ganska noga. klippa växter osv. man är helt enkelt mycket i karet. men hur ska du då nå runt överallt? klart, man kan använda klotänger men är inte det ganska svårt?

                            hursom ser jag fram emot detta och det ska bli riktigt kul att följa

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Det finns en feting-armatur på akvarist-sidan på fejjan. Det kanske vore något
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jovisst, Freddi, nog måste man sköta ett växtkar med lite extra finess, men det kommer inte att bli ett renodlat växtkar spm sådant, utan mer djunglig lummighet. Jag får helt enkelt hitta någon metod att fixa växterna som behöver gallras.

                                Här är en liten "avskeds"-film på 540-karet;

                                Kommentar

                                Arbetssätt...