Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Fin film Och den blir häftig med soundtrack (Kamelot - If Tomorrow Came i lurarna). Vill också ha löv på botten, hur fixar man det?
    Aah, ja, jag ser vad du lyssnar på i "just nu lyssnar jag på..."-tråden!
    Jo, löv - (i detta fall Eklöv, plockade när de föll i höstas) - samlar du in och faktiskt bara slänger i karet. Många kokar och blötlägger löven innan de går i karet - men jag slänger bara ner ett par, tre, fyra grabbnävar löv, så får de virvla runt ett par dagar - sedan lägger de sig fint på botten.
    Detta med löv är inte bara dekorativt utan tycks vara rena "himmelriket" för ciklider av Apistogramma-typ och liknande. Mina D. foirni älskar löven och bökar runt bland dessa hela tiden, letandes efter mat. Till och med Flaggcikliderna (kan ses på en film några inlägg tillbaka) som helst håller sig i de övre regionerna på karet verkar tycka det är mycket trevligt att gå omkring bland löven och böka.
    Testa du också Animaniac - du har ju en jädra massa fina ciklider som säkert skulle gilla en lövbotten!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Aah, ja, jag ser vad du lyssnar på i "just nu lyssnar jag på..."-tråden!
      Jo, löv - (i detta fall Eklöv, plockade när de föll i höstas) - samlar du in och faktiskt bara slänger i karet. Många kokar och blötlägger löven innan de går i karet - men jag slänger bara ner ett par, tre, fyra grabbnävar löv, så får de virvla runt ett par dagar - sedan lägger de sig fint på botten.
      Detta med löv är inte bara dekorativt utan tycks vara rena "himmelriket" för ciklider av Apistogramma-typ och liknande. Mina D. foirni älskar löven och bökar runt bland dessa hela tiden, letandes efter mat. Till och med Flaggcikliderna (kan ses på en film några inlägg tillbaka) som helst håller sig i de övre regionerna på karet verkar tycka det är mycket trevligt att gå omkring bland löven och böka.
      Testa du också Animaniac - du har ju en jädra massa fina ciklider som säkert skulle gilla en lövbotten!
      Hehe, ja, skriver en del i den tråden

      Ja, jag tycker ju att det ser så mysigt och naturtroget ut, och så är det ju bra gömställen för yngel, och bra grogrund för organismer för ynglen att äta är det väl också Ruttnar de inte efter ett tag om man inte gör nå´t med dem innan?

      Förresten, hur klarar sig kolglödstetrorna från att bli uppätna av flaggcikliderna? Jag har ett stim på ca 30 kolglödstetror, men de går med mindre sällskap.
      Senast redigerad av Shepard; 20 April 2012, 23:09.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Hur fasen klarar hon av flaggan? Vilken tuffing!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Animaniac
          Hehe, ja, skriver en del i den tråden

          Ja, jag tycker ju att det ser så mysigt och naturtroget ut, och så är det ju bra gömställen för yngel, och bra grogrund för organismer för ynglen att äta är det väl också Ruttnar de inte efter ett tag om man inte gör nå´t med dem innan?

          Förresten, hur klarar sig kolglödstetrorna från att bli uppätna av flaggcikliderna? Jag har ett stim på ca 30 kolglödstetror, men de går med mindre sällskap.
          Ja, löven bidrar verkligen till att göra "looken" mer naturtrogen, och det bildas pyttesmå "djur" i lövmassorna som fiskarna och ynglen tycks uppskatta att äta av. Just Eklöv verkar ligga ganska länge innan de multnar sönder - några månader iallafall. Jag vet inte om förkokning och blötläggning bidrar till att de håller sig längre... Jag har aldrig testat detta, utan bara pytsat i löven "instant" så att säga - inga förberedelser eller något annat och det gäller i stort sett allt jag petar ner i karen, sten, pinnar, grenar, kvistar - jag tvättar inte ens nyköpt sand - allt åker ner oavkortat, rätt i baljan - så får det ordna sig bäst det vill!

          Några Kolglödstetror har nog hamnat i magarna på de största Flaggcikliderna, gruppen är helt klart decimerad - men det är så jädra mycket täta buskage av kvistar i karet så det verkar som att de klarar sig hyfsat trots allt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Hur fasen klarar hon av flaggan? Vilken tuffing!

            Ja, det är en salt tös!
            Här är ytterligare en liten filmsnutt på henne;

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, löven bidrar verkligen till att göra "looken" mer naturtrogen, och det bildas pyttesmå "djur" i lövmassorna som fiskarna och ynglen tycks uppskatta att äta av. Just Eklöv verkar ligga ganska länge innan de multnar sönder - några månader iallafall. Jag vet inte om förkokning och blötläggning bidrar till att de håller sig längre... Jag har aldrig testat detta, utan bara pytsat i löven "instant" så att säga - inga förberedelser eller något annat och det gäller i stort sett allt jag petar ner i karen, sten, pinnar, grenar, kvistar - jag tvättar inte ens nyköpt sand - allt åker ner oavkortat, rätt i baljan - så får det ordna sig bäst det vill!

              Några Kolglödstetror har nog hamnat i magarna på de största Flaggcikliderna, gruppen är helt klart decimerad - men det är så jädra mycket täta buskage av kvistar i karet så det verkar som att de klarar sig hyfsat trots allt.
              Ok Funderar på om det finns några ekar häromkring.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Animaniac
                Ok Funderar på om det finns några ekar häromkring.
                Kolla läget - annars bor vi ju nästgårds, så löv kan jag ordna till dig i det fall du inte hittar några bra!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Jag har ju mina catappablad här som dock har "gått ut" för länge sedan enligt lappen jag fick med, men jag ser inget fel på dem. Kanske borde man använda upp dem?
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Kolla läget - annars bor vi ju nästgårds, så löv kan jag ordna till dig i det fall du inte hittar några bra!
                    Ok, tack, ser nu att du bor i Göteborg Var på Trop för ett tag se´n, och då har jag för mig att han hade ett eklöv i ett kar, hoppades att han kanske sålde löv, men det gjorde han inte, det var bara ett han hade fått nå´nstans ifrån. Håller sig löven över vintern, då det inte finns några?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Jag har ju mina catappablad här som dock har "gått ut" för länge sedan enligt lappen jag fick med, men jag ser inget fel på dem. Kanske borde man använda upp dem?
                      Ös på bara!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Ok, tack, ser nu att du bor i Göteborg Var på Trop för ett tag se´n, och då har jag för mig att han hade ett eklöv i ett kar, hoppades att han kanske sålde löv, men det gjorde han inte, det var bara ett han hade fått nå´nstans ifrån. Håller sig löven över vintern, då det inte finns några?
                        De löv jag har nu finns i plastpåsar, plockade en torr och krispig höstdag förra året. De är snustorra och jag kan inte se att de förfars på något sätt - de bara väntar på att få komma i vatten, luktar gott gör de också - som en skogsglänta!
                        Det bästa är alltså att gå ut efter lövfällningen, gärna då det varit torrt i markerna en tid och samla på sig några påsar - så har man ett "stash" som räcker länge!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          De löv jag har nu finns i plastpåsar, plockade en torr och krispig höstdag förra året. De är snustorra och jag kan inte se att de förfars på något sätt - de bara väntar på att få komma i vatten, luktar gott gör de också - som en skogsglänta!
                          Det bästa är alltså att gå ut efter lövfällningen, gärna då det varit torrt i markerna en tid och samla på sig några påsar - så har man ett "stash" som räcker länge!
                          Ok Suck, tänkte jag skulle köra med nattlampa till mitt red backpar och deras yngel, men när jag tände den, och släckte rampen, så samlades alla ynglen vid ytan. Hade kanske inte gjort så mycket, om det inte varit för bilbukarna
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jahapp, vi bränner väl på en film till - och här kan vi se hur jädra nära Kolglödstetrorna är ynglen. Klart att de nappar åt sig yngel när de får möjlighet.


                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Angående kolglödstetrorna, har för mig jag läst att vissa bara har fått fler helt plötsligt Att de inte verkar röra sina ägg och yngel, och jag tänkte att de kanske har för små munnar? Tar de Apistogrammayngel då?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Ok Suck, tänkte jag skulle köra med nattlampa till mitt red backpar och deras yngel, men när jag tände den, och släckte rampen, så samlades alla ynglen vid ytan. Hade kanske inte gjort så mycket, om det inte varit för bilbukarna
                                Nattlampa? Hmmm, klassiker när det gäller Scalarer och att ynglen försvinner. Scalarer har gärna ynglen högt upp i karet - sällan eller aldrig de drar med dom ner i bottenskiktet. Det bästa (åtminstone som jag har kunnat utvärdera då man har scaleryngelhordar) är att faktiskt ha det mörkt på nätterna, och se till att det finns massor av exempelvis långa valisneriablad som ringlar sig vid ytan där de kan samlas vid mörkare timmar.
                                Nattlampa funkar ganska dåligt i de flesta fall, då ynglen gärna är aktiva när det är det minsta ljus - de drar sig mot ytskiktet, somnar och stannar liksom till när det mörknar (gärna bland ytväxtlighet) vilket gör det svårare för exempelvis bilbukar och tetror i de övre skikten av karet att plocka dom...
                                Fanken, undar om du inte skulle testa att faktsikt släcka karet för dina Redbacks nattetid, när de går med yngel - kan vara värt att prova iallafall.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...