Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Jepp...får väl plocka nya å smyga dit.
    //Inger
    Javisst - men bara om det är det du själv verkligen vill! Testa igen, och bara låt pinnarna sitta kvar oavsett om de blir belamrade med klägg - det kommer att funka fint!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Ja, där kan du ha nåt

      MVH/freddan

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Detta med att sätta i inredning, lyfta ur den igen, pröva något annat och ständigt dona runt i karet är grundproblemet till att karet liksom aldrig får sätta sig till ro och komma i balans. Det blir ständiga uppbrott och nystartningar.
        Amen!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja, jag får väl bryta in här i zoopet-myset på självaste fredagen med en liten uppdatering.
          Den lilla Rio Mamore-honan är nog något av det jävligaste jag upplevt i yngelvård - hon har en ganska fin svärm med yngel kvar fortfarande, kan vara typ 10-15 stycken, och hon vaktar dessa med en frenesi som är helt makalös - otroligt roligt att kolla på!
          Jag slänger in några nya filmer på henne senare (de håller på att laddas upp nu) men drar in några bilder så länge - två på pojken (som är mycket duktig han också) och ett på några yngel. Syns senare!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Det var ju nu myset började Mats, som jag har väntat

            Vinet är redan i glaset men saknade lite goa apistobilder bara, nu är kävllen komplett
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Nice...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Det var ju nu myset började Mats, som jag har väntat

                Vinet är redan i glaset men saknade lite goa apistobilder bara, nu är kävllen komplett
                Ursprungligen postat av ansjo
                Nice...

                Japp, vinet skvimpar i glaset här också - och visst, Boy and Girl, nu är det redigt mysigt - filmerna skall bara ladda upp på YT (kan ta en stund - metatabletterna har inte värmt tillräckligt i datorn ännu...), så blir det ännu mysigare lite senare!
                Fan, nu knäckte vi sidan - så jag lägger upp bilderna en gång till!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Man funderar lite så här på fredagskvällen, utan att vara allt för klar i tankebanorna, att kan det vara så att miljön i ditt kar triggar honan att vara mer allert på att vakta rommen?

                  Mina funderingar grundar sig på genetik och att allt stämmer här med miljön.

                  Hmm, inte kan det väl vara så enkelt

                  Eller enkelt föresten, enkelt för fiskarna, men inte för oss
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    fårstår jag rätt om jag tror att du menar att honan känner igen miljön i akvariet genom medärvda instinkter och fårstår då att här finns rovfiskar?

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av freddi36
                      fårstår jag rätt om jag tror att du menar att honan känner igen miljön i akvariet genom medärvda instinkter och fårstår då att här finns rovfiskar?
                      Typ ja!

                      Rovfiskarna finns i och för sig på plats eftersom det finns Flaggor där, som verkar finnas på varje biotopfilm från SA.

                      Men jag tänker på ljus, blad, rötter ja hela paketet.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, nu hade jag ju hoppats få upp den... filmen alltså - men det är några procent kvar så det tar en stund till.
                        Honan har ett redigt saftig gäng i flaggcikliderna mot sig (detta kommer nii se på filmen om ytterligare en stund) - och det verkar faktiskt som att hon blir extra intensiv i vaktandet av att de kretsar ovanför henne ideligen.
                        Någonting i miljön kan kanske ha en viss inverkan på detta utomordentligt intensiva vaktande - hon är jätteduktig!
                        Snart så blir det film!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Sesådärja, då blir det film - för de få som är intresserade!
                          Jag får be om ursäkt för skitiga rutor o.dyl. men den som tittar hela vägen får se honans fina motande av mycket större Flaggciklid samt två fajtande Kolglödstetrahanar precis i slutet av filmen.

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            hehe tetrorn som håller sej lite i bakgrunden ser välgödda ut kan dom ha norpat ett yngel eller 2 tror du?
                            Hon är verkligen på sin vakt kul att se..
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Fin film Och den blir häftig med soundtrack (Kamelot - If Tomorrow Came i lurarna). Vill också ha löv på botten, hur fixar man det?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gonzo44
                                hehe tetrorn som håller sej lite i bakgrunden ser välgödda ut kan dom ha norpat ett yngel eller 2 tror du?
                                Hon är verkligen på sin vakt kul att se..
                                Ja, det skulle inte förvåna mig (nu har dom i och för sig fått lite artemia precis innan) för honan släpper ynglen ur sikte ibland när hon jagar iväg större hot, och då passar de säkert på att norpa åt sig något yngel. Ynglen har dock en fint nedärvd försvarsmekanism, de lägger sig platt mot bottnen så fort honan sticker iväg ett stycke, och simmar upp när hon kommer tillbaka!

                                Kul att du gillar grejerna Ulrik!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...