Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Jag har även jag tackat Mikolji.

    Bara ett litet inlägg i debatten om vår miljö i akvarierna. Våra fiskar i karen må inte ha hotet om att bli uppätna utav predatorer men likväl får de reagera på hot ändå och få utlopp för den naturliga instinkten. Mina altosar får banne mig öva på att fly eller förvara sig varje gång jag går förbi eller rotar runt i karet och jag är en stor ful predator om man ser det ur fiskens synvinkel. Angående lekovillighet sätter jag en bra slant på att det även sker i naturen men med skillnaden att dessa fiskar sorteras bort av evolutionen ganska snabbt så det blir inte lika frekvent förekommande.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Japp, nu är det bestämt! Ansjo kommer att ta över 540-baljan. Det gäller det bara att hitta en lämplig tidpunkt att avveckla även detta karet - det är ju lite lekar och småskit som får spela ut sin roll.
      Sedan blir det total "makeover" i stugan, för kommande 960-kar och allt som därtill hör! Jag kommer troligtvis inte att kunna hålla mig utan sätter in bilder löpande på "bygget" av inredning och inriktning i 960-karet, när det är så dags.
      Nu blir det änna som att börja från noll igen - skönt och spännande!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Japp, nu är det bestämt! Ansjo kommer att ta över 540-baljan. Det gäller det bara att hitta en lämplig tidpunkt att avveckla även detta karet - det är ju lite lekar och småskit som får spela ut sin roll.
        Sedan blir det total "makeover" i stugan, för kommande 960-kar och allt som därtill hör! Jag kommer troligtvis inte att kunna hålla mig utan sätter in bilder löpande på "bygget" av inredning och inriktning i 960-karet, när det är så dags.
        Nu blir det änna som att börja från noll igen - skönt och spännande!
        Ska bli kul att få se, vad du och Anders tänker hitta på för nyheter i era kar.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Ska bli kul att få se, vad du och Anders tänker hitta på för nyheter i era kar.

          //Inger

          Ja, det skall nog bli intressant - på något sätt.
          Anders har väl små funderingar åt Tanganyika-hållet (och jag kommer nog att försöka lägga näsan i blöt där).
          Själv funderar jag på att en gång för alla få till en riktigt murrig "djungel" i 960-karet.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            får du lite plats över i stugan så hade det varit riktigt fräckt med ett forskar som du snackade om innan. det är inget man har sett innan

            en annan typ av kar som jag har funderat på ibland är om man skulle försöka göra ett paludarium med räkhabitat. asså, ett akvarium med landdel. i vattnet skulle man försöka efterlikna t.ex körsbärsräkornas riktiga habitat men även så som det ser ut på land. så man får som en liten strandkant i någon bäck

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av freddi36
              får du lite plats över i stugan så hade det varit riktigt fräckt med ett forskar som du snackade om innan. det är inget man har sett innan

              Det är lustigt att du nämner forskar. Vi såg ett mycket intressant föredrag av Anton Lamboj på "stämman" förra helgen - där var bland annat en genomgång av Steatocranus som var mycket inspirerande. Så, något sådant skulle faktiskt kunna bli ett projekt - men först, 960-baljan!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Mm, jag väntar med spänning på att få ta över karet. Och även gott att bli av med 960-litaren som står i garaget. Jag kommer troligen att gå åt Troffehållet och en grupp snäckskalslekare i 540:t med en rejäl bakgrund i karet. Men det får bli ett eget projekt så småningom.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Det är lustigt att du nämner forskar. Vi såg ett mycket intressant föredrag av Anton Lamboj på "stämman" förra helgen - där var bland annat en genomgång av Steatocranus som var mycket inspirerande. Så, något sådant skulle faktiskt kunna bli ett projekt - men först, 960-baljan!
                  Jag missade ju ett par Steatocranus Irvinei när jag satte igång mitt 222l som senare blev Altolamprologuskaret. Låt säga att Lamboj inte hjälpte den frestelsen.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja, några "lejonskallar" skulle vara kul, igen!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5972

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, några "lejonskallar" skulle vara kul, igen!
                      Med ett maffigt gäng Kongotetror ovanför!

                      Vatten som snurrar över rundslipade flodstenar, där även en och annan mal får plats.

                      Går säkert att hitta någon Afrikansk "Vinkeltetra" till ytan.

                      Inte svårt att ge förslaget, har sugit på tanken länge...
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Med ett maffigt gäng Kongotetror ovanför!
                        Vatten som snurrar över rundslipade flodstenar, där även en och annan mal får plats.
                        Går säkert att hitta någon Afrikansk "Vinkeltetra" till ytan.
                        Inte svårt att ge förslaget, har sugit på tanken länge...
                        Visst, någonting sådant! Men, som sagt, det skall till ett sjuhelvetes 960 först!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp, nu är det bestämt! Ansjo kommer att ta över 540-baljan. Det gäller det bara att hitta en lämplig tidpunkt att avveckla även detta karet - det är ju lite lekar och småskit som får spela ut sin roll.
                          Sedan blir det total "makeover" i stugan, för kommande 960-kar och allt som därtill hör! Jag kommer troligtvis inte att kunna hålla mig utan sätter in bilder löpande på "bygget" av inredning och inriktning i 960-karet, när det är så dags.
                          Nu blir det änna som att börja från noll igen - skönt och spännande!
                          Hade jag haft plats så hade jag gärna blivit fodervärd för din apistos när det väl är dags


                          Skall bli spännande att följa dessa nya projekt vidare Hoppas på mycket kul läsning och bilder från både dig och Anders
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Hade jag haft plats så hade jag gärna blivit fodervärd för din apistos när det väl är dags
                            Skall bli spännande att följa dessa nya projekt vidare Hoppas på mycket kul läsning och bilder från både dig och Anders
                            Ja, foton och filmer kommer det att bli!
                            När väl tömmandet av 540-karet blir av så kommer "Rio Mamore"-paret att flytta till Borås - skönt då har jag placerat dom!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, foton och filmer kommer det att bli!
                              När väl tömmandet av 540-karet blir av så kommer "Rio Mamore"-paret att flytta till Borås - skönt då har jag placerat dom!
                              OM jag nu hade plats så.... men jag får väl sätta igång mitt nya kar tills dess då, hoppas du inte skall tömma det inom snar framtid
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                OM jag nu hade plats så.... men jag får väl sätta igång mitt nya kar tills dess då, hoppas du inte skall tömma det inom snar framtid
                                Nä, det är nog inte inom de närmaste veckorna iallafal - så det där löser vi!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...