Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Japp, både grupper och låtar har haft den här förkortningen i sina namn. Har för mig att Michael Jackson hade någon låt på Thrilleralbumet som heter så också.

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      Erkänner att jag inte minns hur de såg ut, Pia... men därimot minns jag att TLC var en slinga som fastnade i min omusikaliska skalle .

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        En liten snutt till;

        Kommentar

        • Frfoto
          • March 2012
          • 29

          Jävla snyggt kar och fiskar

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            [QUOTE=Mats Bryzell;1582976]En liten snutt till;
            http://www.youtube.com/watch?v=QIr2LMcUpHE[/QUO

            Mats, jättehärlig film som vanligt.
            Det jag är nyfiken på är, vad du vill uppnå med dom här fjärilarna. Är det kanhända din inredning, som kanske kommer att få dom att trivas och leva lite längre - eller kanhända "kanske bättre yngelvård" - eftersom dom får vistas i en "naturlig" miljö?

            /Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Frfoto
              Jävla snyggt kar och fiskar
              Tack! Men, jag skall ha mig en ny blixt, så det inte blir så mörkt - vattnet är starkt tefärgat!
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 March 2012, 01:37.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                [QUOTE=gullefjun;1582985]
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                En liten snutt till;
                http://www.youtube.com/watch?v=QIr2LMcUpHE[/QUO

                Mats, jättehärlig film som vanligt.
                Det jag är nyfiken på är, vad du vill uppnå med dom här fjärilarna. Är det kanhända din inredning, som kanske kommer att få dom att trivas och leva lite längre - eller kanhända "kanske bättre yngelvård" - eftersom dom får vistas i en "naturlig" miljö?

                /Inger
                Jag vill bara kolla om man skapa en god miljö och slippa faktorer som gör att fjärilar så ofta får sjukdomar som hih, svampangrepp, popeye o.s.v.
                Tanken är att köra med ett surt vatten och ganska hög temperatur, att ha alkottar - som har en antiseptisk egenskap på vattnet - i karet och se om det kan funka. Om dom leker, att kolla om yngel kan överleva o.s.v. Ett rent experiment med andra ord.
                Nu borde man kanske testa med de vanliga fjärilarna - men jag hittade dessa och de såg så friska och spänstiga ut. Det här gula varianten är ju en odlad variant (tror jag iallafall... men så måste det väl vara?), men funkar det skall jag även testa vanliga fjärilar.
                Jag skulle dock vilja hitta VF fjärilar - och köra en runda på sådana!

                Kommentar

                • Frfoto
                  • March 2012
                  • 29

                  gör inget att det är mörkt i videon, de gjorde bara karet mer spännande

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    [QUOTE=Mats Bryzell;1582989]
                    Ursprungligen postat av gullefjun

                    Jag vill bara kolla om man skapa en god miljö och slippa faktorer som gör att fjärilar så ofta får sjukdomar som hih, svampangrepp, popeye o.s.v.
                    Tanken är att köra med ett surt vatten och ganska hög temperatur, att ha alkottar - som har en antiseptisk egenskap på vattnet - i karet och se om det kan funka. Om dom leker, att kolla om yngel kan överleva o.s.v. Ett rent experiment med andra ord.
                    Nu borde man kanske testa med de vanliga fjärilarna - men jag hittade dessa och de såg så friska och spänstiga ut. Det här gula varianten är ju en odlad variant (tror jag iallafall... men så måste det väl vara?), men funkar det skall jag även testa vanliga fjärilar.
                    Jag skulle dock vilja hitta VF fjärilar - och köra en runda på sådana!
                    Jag anade, att det var nåt sånt.

                    Jag tycker att dessa fiskar är bland det vackraste man kan se. Jag har haft dom "vanliga fjärilarna" och även "electric blue" (som var svindyra då när dom kom), dom gick tillsammans med diskusarna, men misslyckades totalt - dom bara dog, utan några synliga tecken på sjukdom.
                    Jag skulle gärna vilja testa bolivianerna - men jag vet inte.

                    /Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      jag har läst någonstans att den gula fjärilcikliden som säljs i butikerna är en framodlad variant men att det lär finnas en vild gul form.

                      kör du med LED:s på detta karet också Mats eller är dte en ramp?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Frfoto
                        gör inget att det är mörkt i videon, de gjorde bara karet mer spännande
                        Aaah! Sicken jädra go' inställning! Kul att du upplever det så! Grejen är ju ofta att man vill visa hur det ser ut i verkligeheten - jag kan ju se alla detaljer då karet är mycket ljusare irl än vad som syns på bilder och filmer!
                        Härligt!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          [QUOTE=gullefjun;1582995]
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Jag anade, att det var nåt sånt.

                          Jag tycker att dessa fiskar är bland det vackraste man kan se. Jag har haft dom "vanliga fjärilarna" och även "electric blue" (som var svindyra då när dom kom), dom gick tillsammans med diskusarna, men misslyckades totalt - dom bara dog, utan några synliga tecken på sjukdom.
                          Jag skulle gärna vilja testa bolivianerna - men jag vet inte.

                          /Inger
                          Ja, jag har ju haft vanliga (förr i tiden var det inga större problem att få dessa att valla runt stora yngelsvärmar) och även Electric Blue som trivdes och lekte (finns en separat tråd om dessa). Grejen är att jag vill knäcka koden, hur man skall få de "känsliga" fjärilarna att trivas lite bättre och överleva utan att sjukdomar bryter ut.
                          Så, här testas det utav bara helsike! Och, jag håller med dig - de gula är verkligen tjusiga - och har faktiskt de skimrande prickarna man ser hos de vanliga. den lilla honan har nu till och med en liten rodnad på buken!

                          Här ett par bilder på en stöddig gul hane som jag plåtade i tyskland.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av freddi36
                            jag har läst någonstans att den gula fjärilcikliden som säljs i butikerna är en framodlad variant men att det lär finnas en vild gul form.

                            kör du med LED:s på detta karet också Mats eller är dte en ramp?
                            Jo, nog är de här odlade - men de är fräna ändå! Nej, inga led-ljus på detta karet, det är två valiga sketramper med lysrör - har inte en aning om vad det är för lysrör tyvärr...

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Hitta nu "koden" Mats - hur man ska få dessa vackra fiskar att överleva som "vanliga" fiskar.

                              /Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Hitta nu "koden" Mats - hur man ska få dessa vackra fiskar att överleva som "vanliga" fiskar.

                                /Inger
                                Jag ämnar försöka! Det skulle iallafall vara intressant att kunna ge en fingervisning om hur det kan funka!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...