Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Japp, nu blir det till att försöka ta så bra blider (i mörkret bland alla löv och bråte i 540-karet) som möjligt på de nyinköpta Apistogramma sp. "Rio Mamore" - och sedan verkligen kolla om det stämmer.
    A.sp. "Rio Mamore" ingår i Trifasciatagruppen med A. trifasciata och A. maciliensis - och påträffas alltså i Rio Mamore-området.
    Kul iallafall att se dom gå omkring och böka bland löven. Tyvärr är det bara en hona och en hane - de enda som fanns kvar, förutom en hane som inte såg så kul ut, men skall se om jag inte kan få tag i åtminstone en hona till.
    Så fort jag får vettiga bilder på dessa så slänger jag in dom här!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Va kul, att få se en art som inte är så vanlig.

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Va kul, att få se en art som inte är så vanlig.

        /Inger
        Japp, jag skall lägga på en ljusramp på karet och se om jag kan få till några sköna bilder med lite bättre ljus. Hanen är riktigt snygg med en fin tuppkam och röd stjärtfena!
        Det är verkligen dags att köpa en extern blixt och börja ta lite ordentliga bilder!

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Låter bra mats, ska bli spännande att se den apan. Ni har det bra ni i södern som kan få tag på så roliga fiskar, här uppe finns bara de två stora grossisterna. :/
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Låter bra mats, ska bli spännande att se den apan. Ni har det bra ni i södern som kan få tag på så roliga fiskar, här uppe finns bara de två stora grossisterna. :/
            Ja, det är trist när det blir så...

            Här nere, på västkusten, dyker det upp lite ovanliga grejer med jämna mellanrum. En sådan ciklid var ju t.ex. Dicrossus foirni, som jag skulle vilja ha tag på några fler exemplar av!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Låter bra mats, ska bli spännande att se den apan. Ni har det bra ni i södern som kan få tag på så roliga fiskar, här uppe finns bara de två stora grossisterna. :/
              Instämmer med dig Moving Waves - vi norrlänningar, som håller på med den här hobbyn, har inte mycket att välja på i butikerna.

              /Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Det finns inte fler grossister här omkring, däremot är det nog fler privatodlare som gör livet lite lättare för oss akvarister.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det finns inte fler grossister här omkring, däremot är det nog fler privatodlare som gör livet lite lättare för oss akvarister.
                  Jaa, ni har ju liksom allt serverat där nere. Dessutom en massa zoopetare som bor nästan grannar - vilken lycka.

                  /Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Och inte så långt till Tyskland som har ett helt annat utbud!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Fattar du, vad vi får kämpa här uppöver - jag som faktiskt är en 08 och inte en "äkta" norrlänning.

                      /Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Japp, nu blir det till att försöka ta så bra blider (i mörkret bland alla löv och bråte i 540-karet) som möjligt på de nyinköpta Apistogramma sp. "Rio Mamore" - och sedan verkligen kolla om det stämmer.
                        A.sp. "Rio Mamore" ingår i Trifasciatagruppen med A. trifasciata och A. maciliensis - och påträffas alltså i Rio Mamore-området.
                        Kul iallafall att se dom gå omkring och böka bland löven. Tyvärr är det bara en hona och en hane - de enda som fanns kvar, förutom en hane som inte såg så kul ut, men skall se om jag inte kan få tag i åtminstone en hona till.
                        Så fort jag får vettiga bilder på dessa så slänger jag in dom här!
                        Skall bli spännande att få se dessa, spännande med ny fisk
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja, nog vill man ta lite sköna bilder på dessa vackra apor, men... jag kände inte för att dra på ramper och grejer, för de, eller rättare sagt, honan höll på med så fräna beteendegrejer idag att jag inte ville störa dom/henne.
                          Med all brôten på botten har dom verkligen massor av ställen att rumstera i. Honan har ett speciellt, litet trångt ställe under en lång rot som ligger platt på sanden. Där är hon ofta och åker in och ut med jämna mellanrum, samtidigt som hon drar omkring bland bladen precis utanför "trägrottan". Det ser banne mig ut som om hon försöker att arrangera bladen så att de skall ligga lite nämare öppningen!
                          Hanen är inte direkt hjälpsam med detta utan simmar mest runt cirka 30-40 cm utanför det här, skall vi kalla det "reviret"?
                          De möts inte heller speciellt ofta utan ganska sporadiskt - men när de faktiskt kommer i näheten av varandra spänner hanen upp tuppkammen riktigt fint några sekunder, för att sedan simma iväg igen.
                          Ja, det här (känner man ju i nerverna) är säkerligen förberedelser, eller åtminstone ett "småtestande" beteende för en framtida eventuell lek. Vi får se vad det kan bli!

                          En sak som är riktigt kul att titta på är honans teckning, som är gul med en enda svart punkt mitt på kroppen, när hon kommer ut ur rotöppningen - för att genast, när hon är bland bladen, få ett svart streck från gällocken till stjärtfenan.
                          Hanen har vitgrå grundfärg med ett svart band från gälarna till stjärtfenan, vilken är starkt röd. Ryggfenans övre söm och de främsta fenstrålarna, som är förlängda, är gulfärgade.

                          Det här verkar vara en riktigt trevlig apa!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Och vi får inte ens se den....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              haha, håller med ansjo, detta är något man vill se! det är ingen apa jag sett innan iallafall

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jodå boys, ni skall få se dom! Jag skall köpa en extern blixt så blir det ordning på grejerna.
                                Här är två riktigt risiga bilder på hanen. Bilden där han spänner ut sig lite är oskarp (såklart) men man kan se lite ändå hur han ser ut. Honan är mestadels nere och donar i den lilla "rotgrottan" rakt under hanen på första bilden, och hon åker ut och in där så jädra snabbt att jag inte fick någon bild på henne.
                                Inom kort blir det bättre bilder!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...