Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Då sorterade ni boys ut det hela, bra!

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      Snygga tigel läkor. Fast jag tycker de är lätta men å andra sidan har jag inte kört dem med soil utan med grus jag hämtat själv ute.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Håhåjaja... händer inte mycket...
        Men idag fick jag en trevlig bild av killen som tog över mina blå Stendkerdiscusar. De har nu gått in sig riktigt fint i hans kar - och nog är de duktiga de här präktiga fläskisarna!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Ursprungligen postat av ansjo
          De räkorna är i räkhimlen numera då de inte funkade med Shrimpsoilen i mitt kar... Deep blue tiger heter de annars!
          jädrigt lyckat att kalla en produkt för "shrimpsoil" om räkor inte tåler den..



          dom ser ut till att må bra Mats!
          måste bara fråga varför du gav bort dom? (du har säker skrivit det innan men tråden är som du vet ganska lång )

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Håhåjaja... händer inte mycket...
            Men idag fick jag en trevlig bild av killen som tog över mina blå Stendkerdiscusar. De har nu gått in sig riktigt fint i hans kar - och nog är de duktiga de här präktiga fläskisarna!
            Gott att se, och även att de funkar i ett inrett kar!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av freddi36
              dom ser ut till att må bra Mats!
              måste bara fråga varför du gav bort dom? (du har säker skrivit det innan men tråden är som du vet ganska lång )
              Nja, vi bytte tjänster - han är arborist (och akvarist) och beskär träden i min trädgård. Det där kostar pengar om man skall få det proffsigt utfört - så han får fisk och grejer av mig och så får jag gratis trädgårdsvård. Faktum är att han kommer hit imorgon, så nu skall det bli mycket fint material att stoppa i 960-burken framledes!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Gott att se, och även att de funkar i ett inrett kar!
                Ja, de var på hugget i stort sett med detsamma, men har varit lite reserverade för att glida omkring i karet. De senaste veckorna har detta beteende däremot förbytts i lekiver, så det verkar som att de har sina "tom-lek-kub"-dagar bakom sig. Riktigt skönt, tycker jag!

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  jag menade mer varför du valde att inte ha kvar dom

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av freddi36
                    jag menade mer varför du valde att inte ha kvar dom
                    Aha! Det är på grund av att jag vill ha endast ett par redigt saftiga burkar i stugan - det blir nu 540-karet samt ett 960. Jag skulle väl iofs kunna behållt Discusarna, men har lite andra planer än just Discus i 960-karet, och i 540-karet har jag två flådiga Flaggciklidpar som jag vill skall få gona in sig där tillsammans med en del apor. Kuben och Discusarna fick helt enkelt inte plats. Sedan visste jag att snubben skulle ta väl hand om dom och att de skulle trivas i hans kar - och då kändes det helt OK.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Mats, man skulle behöva ta sig en sightseeing forbi hos dig nu när jag fick tag på biljett till akvariehelgen.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Mats, man skulle behöva ta sig en sightseeing forbi hos dig nu när jag fick tag på biljett till akvariehelgen.
                        Vill du se ett 540-liters så... välkommen! Du kan även få se en guppy-kub... och ett nytt "projekt" - som inte hamnar i den här tråden...

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          Du, det låter festligt så det räcker och blir över.
                          Jag måste bara boka transporter till götet och tillbaka, hoho.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Följer utvecklingen med 540 karet mer noga numera, men på lite titta distans

                            Noterade att du har sålt in dig med bravur på "den andra" sidan, bättre sent än aldrig

                            Det behövs fler seriösa SA akvarister där, de har varit en minoritet länge, även om det har blivit bättre på de senaste åren.

                            En konkret fråga, vad har du för filtrering i 540 karet? Både i fråga om rena maskiner men även om filtermaterial?

                            Är lite nyfiken eftersom jag alltid levt efter riktmärket att växterna är en viktig del i att ha ett friskt vatten. Den regeln kan inte fungera med din belysning och de få växter du har. Men du får det att fungera, så då skulle det även kunna fungera hos mig, kanske...
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Vill du se ett 540-liters så... välkommen! Du kan även få se en guppy-kub... och ett nytt "projekt" - som inte hamnar i den här tråden...
                              Hrmm, hoppas du ser till att det kommer upp länkar här, till en gammal gubbe som inte har koll på alla trådar längre
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Följer utvecklingen med 540 karet mer noga numera, men på lite titta distans
                                Noterade att du har sålt in dig med bravur på "den andra" sidan, bättre sent än aldrig
                                Det behövs fler seriösa SA akvarister där, de har varit en minoritet länge, även om det har blivit bättre på de senaste åren.
                                En konkret fråga, vad har du för filtrering i 540 karet? Både i fråga om rena maskiner men även om filtermaterial?
                                Är lite nyfiken eftersom jag alltid levt efter riktmärket att växterna är en viktig del i att ha ett friskt vatten. Den regeln kan inte fungera med din belysning och de få växter du har. Men du får det att fungera, så då skulle det även kunna fungera hos mig, kanske...
                                Ursprungligen postat av c90368
                                Hrmm, hoppas du ser till att det kommer upp länkar här, till en gammal gubbe som inte har koll på alla trådar längre
                                Halloj Maths! Det var inte i förrgår man såg till dig här, om man säger så - kul att du tittar in (och jag såg att du tittade i en av trådarna "på andra sidan" också!)
                                Jo, man får ju "sälja in sig" lite sådär i början när man är färsking, visa llte gamla bilder och filmer - favoriter i repris, änna! Det är ju ett forum där de flesta trådarna handlar om just ciklider, hur de beter sig plus en hel del inredning, så det kändes naturligt att sajna upp sig och bli medlem.

                                Friskt vatten utan växter... ja, jag skall villigt erkänna att jag inte har funderat så jättemycket på den grejen - har ju haft en massa Tanganyika-kar som varit helt utan växter och detta har fungerat fint trots allt, och kör, som jag alltid har gjort (don't try this at home, boys and girls), i stort sett utan att ens tänka på vad jag gör...

                                Till 540-baljan har jag ett Eheim 2250 som har ett rejält lager med biobollar i botten, sedan lite klipta kuber av blå filtermedia och till slut ett tunt lager av filtervadd högst upp. Detta filter har gått utan att jag rört det (tvärs igenom remejkar och donande) sedan karet kom på plats - vad kan det vara nu..? snart ett år tror jag.
                                Jag byter styvt 30% vatten någon gång i månaden.
                                De få anubiasbuskar jag har i karet växer faktiskt riktigt fint och nu har det blossat upp en massa cryptos i sanden också, under alla eklöv. Om dessa växter egentligen har någon mätbar påverkan på vattnet, vet jag banne mig inte - så där är jag tyvärr inte mycket till hjälp, Maths. Några alger eller cyano o.s.v. finns inte tillstymelse av i baljan, men jag får putsa av framrutan då och då där solen ligger på.

                                Men, det funkar uppenbarligen - och jag tror, eller rättare sagt; vet, att du fixar detta lätt som en plätt i ditt kar - bara att köra på!

                                Jag har ju rensat ut hela stugan nu och har bara 540-karet kvar, så de två 50-kuberna står i källaren i kåken. I den ena går ett gäng Endlers och i det andra skall jag genomföra ett experiment med "svartvatten" och temp. på 30°. Karet står inte i stugan och därför kommer det en separat tråd om detta längre fram när jag är "klar".

                                Kommentar

                                Arbetssätt...