Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Jag sitter och småler - alltså det är tur , att det bara finns en Max B. Du vet, att jag gillar dina långa inlägg Mats - dels för att man förstår - dessutom är du en fena på svenska språket.
    Hade jag haft dig i matte i skolan, så hade nog inte mitt mattebetyg varit så uselt.

    //Inger
    Oh Boy, eller Oh Girl är nog bättre - jag kan lova dig Inger att om du hade haft mig som mattelärare så skulle du knappt få ihop 1+1 idag. Jag är fullständigt usel i matematik - men däremot väldigt intresserad av matte, det är ett ämne som verkligen facinerar mig!
    Återigen, jätteroligt att inlägget ovan gav lite mersmak!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Hannes och Mr. H.! Härligt att läsa er!

      Mr. H - det där karet behöver du inte titta så länge på/i tycker jag, du har ju fått till det jättesnyggt! Hannes är grym han också!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        pfft.. inte i samma liga som dig mats. fan spelar ju knappt samma sport :P


        skrev i min projekttråd nyss att jag gärna tar input av dig när det är dags att inreda. på samma sätt som du hjälpte mathias. behöver få en chans att förstå hur din hjärna funkar :P

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Hannes och Mr. H.! Härligt att läsa er!

          Mr. H - det där karet behöver du inte titta så länge på/i tycker jag, du har ju fått till det jättesnyggt! Hannes är grym han också!

          mjo efter att ha stirrat en stund så konstatera ja att de är faktiskt rätt bra, bara växterna kommer igång lite så kommer de bli kanon.

          de ja är mest nöjd med är de som du nämnde tidigare att ja lyckats få till 2 sidor i kuben, eller hur man ska beskriva det.
          tittar man från ett håll ser man rötter, växter å sant. går man sen till andra sidan så kommer man till ett stenröse med lite växter å där rötter har grävt ner sig bland stenen typ. 2 landskap i ett liksom
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av hannesc
            pfft.. inte i samma liga som dig mats. fan spelar ju knappt samma sport :P


            skrev i min projekttråd nyss att jag gärna tar input av dig när det är dags att inreda. på samma sätt som du hjälpte mathias. behöver få en chans att förstå hur din hjärna funkar :P
            Nåja, nog lirar vi i samma liga! Men, absolut, är det någon detalj i din inredning som du känner tvekan inför, något som "skaver" så kan vi alltid lira lite inredningsrock och kolla om man finputsa något!

            Jag vill bara säga; nu får det ju inte bli så att det jag tycker och tänker om inredning på något sätt väger tyngre än vad alla andra har för uppfattningar. Vi är olika och har alla en unik förmåga att skapa!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av MrH
              mjo efter att ha stirrat en stund så konstatera ja att de är faktiskt rätt bra, bara växterna kommer igång lite så kommer de bli kanon.

              de ja är mest nöjd med är de som du nämnde tidigare att ja lyckats få till 2 sidor i kuben, eller hur man ska beskriva det.
              tittar man från ett håll ser man rötter, växter å sant. går man sen till andra sidan så kommer man till ett stenröse med lite växter å där rötter har grävt ner sig bland stenen typ. 2 landskap i ett liksom

              Exakt! Liv och rörelse! Du har inrett den kuben riktigt snyggt, den kan du vara helnöjd med!

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Exakt! Liv och rörelse! Du har inrett den kuben riktigt snyggt, den kan du vara helnöjd med!
                danke schön
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av MrH
                  ja har sagt det förut å ja säger de igen, du är helt fantastisk på att beskriva å måla upp bilder i huvet på en
                  Håller med dig precis!



                  Var och tittade till karen nu när jag kom hem,skulle inte ha gjort det.... för nu vet jag var mina händer kommer att vara i helgen
                  Det skall göras en mindre makeover i två av karen i helgen tror jag bestämt
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Håller med dig precis!
                    Var och tittade till karen nu när jag kom hem,skulle inte ha gjort det.... för nu vet jag var mina händer kommer att vara i helgen
                    Det skall göras en mindre makeover i två av karen i helgen tror jag bestämt
                    Ibland är det riktigt gôtt att göra en makeover i karet - det blir liksom en nytändning. Nu blir det ju extra intressant att se vad du tänker hitta på, Pia - jag menar, det ser ju förjädra bra ut i dina burkar redan nu!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ibland är det riktigt gôtt att göra en makeover i karet - det blir liksom en nytändning. Nu blir det ju extra intressant att se vad du tänker hitta på, Pia - jag menar, det ser ju förjädra bra ut i dina burkar redan nu!
                      Tack för att du tycker mina kar är fina, det värmer Man har ju karen för att man själv tycker just den inredningen, fisken är snygg osv. men det är ju alltid roligt att andra tycker att man får till det.

                      Det blir en liten förändring bara, vill sära på de två större rötterna jag har i 220 karet, vill att de skall bli mer utspridda med lite grus/löv ställen emellan.

                      Får ta det lugnt bara för jag orkar inte håva ut fisken.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Tack för att du tycker mina kar är fina, det värmer Man har ju karen för att man själv tycker just den inredningen, fisken är snygg osv. men det är ju alltid roligt att andra tycker att man får till det.

                        Det blir en liten förändring bara, vill sära på de två större rötterna jag har i 220 karet, vill att de skall bli mer utspridda med lite grus/löv ställen emellan.

                        Får ta det lugnt bara för jag orkar inte håva ut fisken.
                        Japp, det är först och främst man själv som skall tycka om de grejer man gör i baljorna! Sedan är det ju så att det är väldigt kul att visa bilder och filmer för andra, och det är väl lite av grejen här på zoopet, att man får visa upp och ta del av andras skapelser. Jag tycker det är enormt spännande och kul att kolla på hur folk inreder och donar med sina kar - och man får massvis av inspiration!

                        Det skall bli spännande att få se ditt resultat senare!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Promise, det kommer bilder
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Inredning kan ske på många sätt, och det finns många "skolor" om detta. Ett kar kan se så väldigt mycket olikt ut, om du inreder det med mycket växter eller har mer dött material som sten och rötter/grenar.
                            Det roligaste karet jag själv haft var mitt gamla 960 med MH-belysnming och trycksatt co2, som det växte så det knakade i. Men det snyggaste karet var nog Mats gamla som var inrett med mycket rötter och sten, och lite enklare växter. Tyvärr sprack detta i botten som de flesta vet, annars hade det säkerligen stått kvar än i dag.

                            Även om man har mycket växter i sina kar, gäller det att dessa passar till det man har tänkt.
                            Visst, det är egentligen hur naturligt som helst att ha en högväxande Vallisneria 2 cm framför framrutan, men den kommer att reta gallfebern och man plockar bort den. Ett snyggt växtakvarium är ofta väldigt trevligt att se på, och det kan även vara en liten morot att försöka sig på lite ovanliga och svårare växter.

                            På samma vis är egentligen en rot som ligger för nära framrutan, men på det sättet kan man få ett djup i karet som istället kan locka fram ett helt annat tittande i/på karet, och man vill se vad som finns där inne istället för att den ska kännas som den är ivägen.
                            Här funkar ofta den sk. kaosinredningen, man tar mer eller mindre helt enkelt inredningen och släpper ner så får den hamna där den vill. Detta blir ofta väldigt snyggt och naturtroget, trots att man kanske får rätta till en och annan sten ibland.

                            Sedan finns det många som kör med båda delarna, mycket växter och "död" inredning och det är i mitt tycke nog det som ligger mig varmast om hjärtat. Detta är både lättare och svårare att få till på ett bra sätt, man vill ofta se rötterna men samtidigt ha bra fart på växterna trots att dessa inte får växa på för bra så det blir en massa ansande och omplantering...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              Det är just det med inredning som jag tycker är kul med tysklands resorna man får se så himla mycket olika inredning och prylar och fisk som man inte ser här hemma. Sedan är ju inte sällskapet, ölen och maten tråkig heller. Apisto utställningen i höstas var verkligen rolig att se.

                              Sedan är det ju väldigt individuellt vad man gillar och inte i inredningsväg det är ju en jäkla tur det för annars hade ju varenda akvarie sett likadant ut.
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Inredning kan ske på många sätt, och det finns många "skolor" om detta. Ett kar kan se så väldigt mycket olikt ut, om du inreder det med mycket växter eller har mer dött material som sten och rötter/grenar.
                                Det roligaste karet jag själv haft var mitt gamla 960 med MH-belysnming och trycksatt co2, som det växte så det knakade i. Men det snyggaste karet var nog Mats gamla som var inrett med mycket rötter och sten, och lite enklare växter. Tyvärr sprack detta i botten som de flesta vet, annars hade det säkerligen stått kvar än i dag.

                                Även om man har mycket växter i sina kar, gäller det att dessa passar till det man har tänkt.
                                Visst, det är egentligen hur naturligt som helst att ha en högväxande Vallisneria 2 cm framför framrutan, men den kommer att reta gallfebern och man plockar bort den. Ett snyggt växtakvarium är ofta väldigt trevligt att se på, och det kan även vara en liten morot att försöka sig på lite ovanliga och svårare växter.

                                På samma vis är egentligen en rot som ligger för nära framrutan, men på det sättet kan man få ett djup i karet som istället kan locka fram ett helt annat tittande i/på karet, och man vill se vad som finns där inne istället för att den ska kännas som den är ivägen.
                                Här funkar ofta den sk. kaosinredningen, man tar mer eller mindre helt enkelt inredningen och släpper ner så får den hamna där den vill. Detta blir ofta väldigt snyggt och naturtroget, trots att man kanske får rätta till en och annan sten ibland.

                                Sedan finns det många som kör med båda delarna, mycket växter och "död" inredning och det är i mitt tycke nog det som ligger mig varmast om hjärtat. Detta är både lättare och svårare att få till på ett bra sätt, man vill ofta se rötterna men samtidigt ha bra fart på växterna trots att dessa inte får växa på för bra så det blir en massa ansande och omplantering...
                                Gillar ditt sista stycke...som jag ska försöka mig på.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...