Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    asså det är läskigt snyggt....så äär det bara.
    hur stort är karet?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av hannesc
      asså det är läskigt snyggt....så äär det bara.
      hur stort är karet?
      Ja, jag är beredd att hålla med dig.... jag satt en lång stund framför karet igår kväll och kände mig hyfsat nöjd med looken. Jag tror att det kan bli riktigt snyggt när det "satt sig" en smula.
      Karet är på 540 liter. Jag liksom "övar mig" lite med detta kar nu och testar lite idéer som jag har fått i skallen till 960-karet. I 960-baljan blir det dock inga löv, utan mer fri bottenyta.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        aha. fick känslan av att det var lite mindre än 540. men så blir det ju alltid på bild. hade ju varit fantastiskt att se det i verkligheten.

        Kommentar

        • Anki L
          • August 2011
          • 606

          Nu bara måste jag ut och leta upp fjolårets löv. Men vet inte vart det finns Ekar här i krokarna. Hundarna och jag får gå och leta lite för attans så snyggt det är!
          350 l

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av hannesc
            aha. fick känslan av att det var lite mindre än 540. men så blir det ju alltid på bild. hade ju varit fantastiskt att se det i verkligheten.
            Har du vägarna förbi är du välkommen!
            Ja, jösses, det går inte att få en uppfattning om hur "det egentligen ser ut" irl, jämfört med bilderna... sad but true!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Anki L
              Nu bara måste jag ut och leta upp fjolårets löv. Men vet inte vart det finns Ekar här i krokarna. Hundarna och jag får gå och leta lite för attans så snyggt det är!

              Visst, när marken torkar upp lite så är det bara att plocka! Jag har tur som har en granne med en jädra stor Ek i trädgården... bara att skyffla upp säckvis på hösten!

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Det kommer bli grymt häftigt med apor där i Mats.

                Nu tänkte jag ställa en fråga här som är lite OT från tråden. Men det är så att ett stambyte pågår hemma hos mig och nu när dom borrat o så, så har arbetarna råkat borra igenom en elledning som gjorde så att störmmen gick förut, men denna är nu igång igen. Nu min fråga. Imorgon skall dom dra ny elledningar i väggarna här och strömmen kommer vara borta ett antal timmar. Hur nervös bör jag vara tanke på alla fiskar här hemma? Jag går o svettas nu

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  inte så nervös. men du bör nog göra rent ytterfilterna innan strömmen kommer tillbaka.

                  o du kan ju passa på att göra ett VB under tiden strömmen är borta. då ska det inte vara några problem

                  anledningen till att du bör rengöra ( eller spola av) filtrena är att bakterierna riskerar att dö under tiden filtret står still o då blir det gifter.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja, det skall bli fränt med apor där, absolut!

                    Nja, fiskarna klarar sig utan pumpar och filter några timmar, men du kanske skall skölja ur filtrena lite lätt inann du kör igång efter strömavbrottet. Nu vet jag inte riktigt var tidgränsen går för hur länge ett inkört filter kan stå still utan att man behöver åtgärda det, men någon annan kanske vet och kan svara här.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Flash-Hannes-Gordon hann före! Bra!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        Baam!!

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Ja, det där med att filtrerna kan behövas göras rent vet jag. Men vad jag hört så skal det vara aktuellt när strömmen varit borta i 10-12 tim. Stämmer detta? Tror strömmen är borta 5-6 timmar imorgon, så jag hoppas slippa göra rent filterna eftersom det sitter ett gäng diskuslarver på ena pumpen också.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            beror lite på om det är ytterfilter eller inner filter etc. jag hade nog gjort det för att vara säker.-

                            är det innerfilter så kan de vara längre utan ström än ytterfilter

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              det här med att ha punktbelysning ner i karet öppnar en helt ny dimension med att sitta å titta på karen

                              ser så jäkla najs ut när fisken kommer ut ur mörkret, simmar under belysningen å lyses upp för att sedan försvinna in i mörkret igen. så underbart å rofyllt att se.

                              förstår att du njuter av din jätte ballja du har
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                visst gör det

                                Kommentar

                                Arbetssätt...