Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    Har läst igenom hela tråden nu o det tog ju några veckor .
    Oerhört vackra kar du har, gilalde verkligen inredningen på den kubden som dina stora diskus fick sen, så som den såg ut innan de flyttade in.

    Är väldigt svartsjuk på dina windelöw vill oxå ha så fina mina är bara .. svarta , är bara 1 butik som har dem o ja där är de som sagt svarta på större delen av plantan o det är inte så snyggt.

    Ävens vartsjuk på dina tiger guppys vill med ha sånna jue.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Mats, är det i detta 540-kar du ska ha CO2?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Resan hem gick riktigt bra, nu är det bara en röjning i de flesta karen här hemma som väntar....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Ja, det blir allt spännande med kuben sen Mats.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jahapp! Då blir det en rejäl rensning imorgon (nästan idag) onsdag här i stugan. Kvar blir bara 540-karet och ena 50-kuben.
            540-baljan har jag tänkt att murra till ordentligt med mycket rötter, pinnar, grenar och löv.
            I nuläget har jag inget direkt att visa upp mer än guppy-kuben, som jag tog ett par bilder på för en stund sedan. Inget att bry sig om egentligen... jag har slängt i några rötter och pillat fast lite windelöv på ett par pinnar - sedan mer eller mindre bara släppt i det växtkrafs som fans tillhanda i vrak-karen.
            Riktigt fint Mats, man får sån go inspiration när man ser dina kar 😊
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av ansjo
              Resan hem gick riktigt bra, nu är det bara en röjning i de flesta karen här hemma som väntar....
              Gott i de flesta karen behövs det bara en liten röjning, tyckte att de såg helt ok ut
              Senast redigerad av PiaJo; 15 February 2012, 19:03.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
                Har läst igenom hela tråden nu o det tog ju några veckor .
                Oerhört vackra kar du har, gilalde verkligen inredningen på den kubden som dina stora diskus fick sen, så som den såg ut innan de flyttade in.
                Är väldigt svartsjuk på dina windelöw vill oxå ha så fina mina är bara .. svarta , är bara 1 butik som har dem o ja där är de som sagt svarta på större delen av plantan o det är inte så snyggt.
                Ävens vartsjuk på dina tiger guppys vill med ha sånna jue.
                Ja, tiger-endlersarna har jag inte sett i sverige... men de blir fler i kuben nu...
                Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om Windelöv-javan. Det enda är att man sätter dit den och låter den vara - på ett konstant ställe och i konstant ljus så kommer den - men det tar tid, den växer långsamt.
                Jag har precis satt in några stycken i guppykuben och även om de inte är så "proffsigt" satta så får de vara där de är, jag rör dom inte nu, och det tycks vara ett bra trick. På bilden är de som är i guppykyben - ingen gödning, bara två aquarelle-rör!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Mats, är det i detta 540-kar du ska ha CO2?

                  //Inger
                  Nej, i 540-baljan blir det murrig och mörk inredning, för Flaggorna och diverse apor. CO2 blir det troligvis i ett nytt 325-liters, efter det att jag har donat klart med det kommande 960-karet.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Resan hem gick riktigt bra, nu är det bara en röjning i de flesta karen här hemma som väntar....
                    Fan vad gôtt! Att krabbor och gula sakura-räkor klarar sig har jag inga tvivel om - det är det där massiva gänget med kardinalräkor jag har funderingar kring - hur verkar det med dessa?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av 127bubbel
                      Ja, det blir allt spännande med kuben sen Mats.

                      MVH/Freddan
                      You bet, Mannen! Det blir spännande att bära ut kuben till bilen... Har du plats hemma i baljorna för gracilis..?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Riktigt fint Mats, man får sån go inspiration när man ser dina kar 
                        Ja... Tack skall du ha Pia! Guppy-kuben är inget särskilt - bara ihoprafsat lite snabbt...
                        540-karet har jag gjort en initial inredning i nu. Det är alltid vanskligt att inreda med fisk i karet, men denna gången fick det gå.
                        Nya stora rötter längst bak, och lite pinntjafs längre fram - nu skall bara dimman lätta, sedan skall mulm som lagt sig sugas ur. När detta är gjort skall det i en säck torra Ek-löv, och så kan det nog bli lite go terräng för lite olika apor.
                        Om det här inspirerar vete Fan..?
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja... Tack skall du ha Pia! Guppy-kuben är inget särskilt - bara ihoprafsat lite snabbt...

                          Om det här inspirerar vete Fan..?
                          Du skoja?? detta är ju inspiration på högsta nivå, tack!

                          Du kommer när jag skall göra i ordning mitt nya 220 kar, bara så du vet...

                          jag gillar guppykaret för att det var/är just ett hopkrafs eller vad du nu väljer att kalla det...jag kallar det då inte ett hopkrafs.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            Jättefint blir det Jag skulle också vilja kunna inreda med mer grejor och mindre växter,mina kar består ju alltid av djunglar som växer igen, är lite trött på att ansa skulle vilja ha ett kar som detta som inte kräver på mycket plock bland växter
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Du skoja?? detta är ju inspiration på högsta nivå, tack!
                              Du kommer när jag skall göra i ordning mitt nya 220 kar, bara så du vet...
                              jag gillar guppykaret för att det var/är just ett hopkrafs eller vad du nu väljer att kalla det...jag kallar det då inte ett hopkrafs.
                              Jisses, Tösabit!
                              Det skulle vara riktigt kul att få "lägga en hand" i/på ditt kar. Jag kommer!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av solis
                                Jättefint blir det Jag skulle också vilja kunna inreda med mer grejor och mindre växter,mina kar består ju alltid av djunglar som växer igen, är lite trött på att ansa skulle vilja ha ett kar som detta som inte kräver på mycket plock bland växter
                                Det är riktigt trevligt, testa vet jag!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...