Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Framför allt får nog P. leopoldi inte lika höga fenor som P. scalare, och brukar väl dessutom hålla dem mer bakåtvinklade. Se´n tror jag ju inte det är en katastrof att ha vanliga scalarer i akvarier som är 45 cm höga, har för mig att jag har läst att 45-50 cm är ok.
    mjo de står så i artbeskrivningen, men om man då ska räkna på höjden dom har å simma på så försvinner ju mellan 5-10 cm pga bottensubstratet.
    det skulle säkert gå, men om man verkligen vill att dom ska utveckla fenorna till max, vilket man vill, så bör man väll ha högre akvarium?
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Tack för god feedback ang. strömning, Gott Folk!
      Mr. H, Animaniac ger dig fina tips, så där har jag inget att tillägga - Kurvcikliden är mycket fin och trevlig!

      Jag har faktiskt aldrig haft en streamer, men antar att den strålar vattnet som ett kraftigt utblås...? Man skulle i vissa fall när man vill ha homogen rörelse i vattnet vilja ha någon sorts lite lagom "våg-görare" - har för mig att jag sett sådana i en del saltvattenskar... men är osäker.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Streamern ger ett mycket mjukare flöde än ett powerhead. Satte in en sådan i mitt kar nu, gött med lite mer rörelse!
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Streamern ger ett mycket mjukare flöde än ett powerhead. Satte in en sådan i mitt kar nu, gött med lite mer rörelse!
          Ålrajt, är det i ett Malawikar?
          Skickar streamern vattnet "mjukare", med t.ex. bred, lite spriden stråle?

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Tack för god feedback ang. strömning, Gott Folk!
            Mr. H, Animaniac ger dig fina tips, så där har jag inget att tillägga - Kurvcikliden är mycket fin och trevlig!

            Jag har faktiskt aldrig haft en streamer, men antar att den strålar vattnet som ett kraftigt utblås...? Man skulle i vissa fall när man vill ha homogen rörelse i vattnet vilja ha någon sorts lite lagom "våg-görare" - har för mig att jag sett sådana i en del saltvattenskar... men är osäker.
            streamer ger väl ett "bredare" flöde än vanligt utblås som sitter på pumphuvuden? att de blir 6" utblås ist för 2" typ, ser så ut på bilder ja sett allfall.
            den där våggrejen har ja också sett i saltkar, verkar väldigt effektivt.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag har stuckit ut hakan ang. "strömt" i vattnet några gånger här på forumet. Jag brukar säga att det är skillnad på ett "naturligt" strömmande vatten och "bra fart" i den mening att det givetvis är starka strömmar i vatten som t.ex Malawisjön och Amazonfloden, men att det skiljer sig markant från den typ av strömmande vatten man får i ett slutet rum, eller sluten behållare som ett akvarium - där vattnet oftast är riktat från ett håll och således rör sig runt i en cirklel i karet.
              Så, det är givet att t.ex. Malawi- och Tanganyikaciklider som rör sig i turbulenta vatten, där fiskarna hela tiden, så att säga, sveps med i stora massor av vatten som hela tiden rör sig - vill ha en rörelse i akvariumet som på något sätt påminner om detta.
              På samma sätt är det med cilklider (eller fiskar överhuvudtaget) som lever i floder med mer eller mindre rörligt vatten.

              Vad menar jag nu med detta? Jo, - om vi nu tar ciklider som lever i en mer eller mindre strömmande flod, flodfåra o.s.v. som exempel, så brukar jag tänka i termer som att vattnet har en lagom cirkulation om man ser eller märker att hela vattenvolymen på något sätt rör sig runt i karet.
              Om fiskarna hela tiden står vända mot vattenflödet (vilket ju är naturligt i ett kar, som är ett slutet rum, med starkt utströmmande vatten) och inte riktigt (på ett "naturligt" sätt) kan manövrera i det - då är det för mycket flöde i karet.
              Det är här många vill opponera sig och säger; "men i en flod rör sig vattnet med mycket starkare kraft än det fjuttiga flöde du beskriver".
              Ja, det är riktigt - men jag tror inte att de fiskar vi tänker på här uppehåller sig i direkta cirkulära strömvirvlar (som liknar det som uppstår vid stark ström i akvariumet) någon längre period, utan mer uppehåller sig där en homogen vattenmassa förflyttas - visserligen mycket stark strömning men fisken har ett manöverutrymme.

              Det här är svårt att beskriva i ord, men jag hoppas att du hänger med på vad jag skriver här ändå.
              Jag har egentligen ingen uppfattning om det finns några generella "mått" för vattenflöde i olika stora kar - men jag brukar inte (i mina kar) sätta vattnet i mer rörelse än att jag ser att fiskarna kan röra sig obehindrat - även om de i naturen givetvis utsätts för mycket större vattenmassaförflyttningar.
              Tittar vi på mindre ciklider typ; Apistogramma och liknande vill de ju ha betydligt mindre strömt vatten - då de lever i miljöer där det visserligen är strömt i vattnet, men uppehåller sig i hyfsat "lugna vattendrag".

              Så visst skiljer sig vattenflödet för olika ciklidarter. Man brukar ju ge Malawiciklider en ganska stark cirkulation i karet och det är ju helt OK tycker jag - sålänge det inte strömmar så intensivt att de hela tiden står och simmar motsröms i karet (jag har sett exempel på det).
              I naturen simmar Malawiciklider mer eller mindre hela tiden "mot strömmen" när de uppehåller sig över klippskrevor och stenbäddar - men de kan följa med i vattnet, manövrera i det - åka med en bit, och så att säga, simma tillbaka till t.ex ett revir eller matplats utan större bekymmer.

              Jag tror att man måste avväga hur strömt vatten "man" (eller fiskarna) vill ha i sitt kar, från fall till fall. Om t.ex. löv och annan bråte inte kan ligga still på bottnen i karet (även om det nu uppträder såhär i fiskens naturliga miljö) så upplever åtminstone jag att det är för hård ström i karet - om man nu inte har valt fiskar, malar t.ex. som vill ha det så.
              Då är det bättre, tycker jag, att på något sätt fördela det utströmmande vattnet över lite rötter, stenar, annan inredning - mot rutorna o.s.v. för att få en mer spridd spridning av vattnet i karet.

              En svår fråga detta, och ännu svårare att definiera i ord, då det ofta blir missuppfattningar om vad man menar - men jag hoppas att du ändå har fått ett hyfsat svar. Och jag tror inte att man liksom på förväg kan säga; "karet skall ha si och så stark cirkulation". Man får ha lite fingertoppskänsla när det gäller detta, och titta på hur vattnet, växterna och framför allt fiskarna beter sig i karet och utgå från det.
              Tack snälla Mats för dina fina uttömmade beskrivningar, man förstår precis vad du menar och de är så lärande
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Nej, det är i blåciklidkaret, juwelpumpen orkar inte med att fixa rörelsen när det blir lite gött i filtret. Det är en klen streamer, den minsta man kan finna.

                Sen om det är bra eller inte, det vette fåglarna. Skadar inte att prova

                I malawikaret så blåser det en fx5:a till 310 liter, det räcker gott

                Streamern är som en lugn bris om man jämför med en powerhead. Otroligt brett och snällt flöde!
                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 31 January 2012, 19:10.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Tack snälla Mats för dina fina uttömmade beskrivningar, man förstår precis vad du menar och de är så lärande
                  Tack själv, Pia!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Nej, det är i blåciklidkaret, juwelpumpen orkar inte med att fixa rörelsen när det blir lite gött i filtret. Det är en klen streamer, den minsta man kan finna.
                    Sen om det är bra eller inte, det vette fåglarna. Skadar inte att prova
                    I malawikaret så blåser det en fx5:a till 310 liter, det räcker gott
                    Streamern är som en lugn bris om man jämför med en powerhead. Otroligt brett och snällt flöde!
                    OK, då hänger jag med!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Här är ett par avskedsbilder på de blå Stendkerdiscusarna. Lite trista blixtbilder... men, ändå...
                      Imorgon skall de flytta och det är inte utan att jag känner en liten klump i magen... Nåja, de får nu gå i ett större kar, med rötter och växter, och förhoppningsvis leker de inte ihjäl sig där. Jag åker med dom imorgon, koppar in dom och ser till att allt går fint.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Tråkigt, men nu är det läge att gå vidare...flytten går säkert bra!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Här är ett par avskedsbilder på de blå Stendkerdiscusarna. Lite trista blixtbilder... men, ändå...
                          Imorgon skall de flytta och det är inte utan att jag känner en liten klump i magen... Nåja, de får nu gå i ett större kar, med rötter och växter, och förhoppningsvis leker de inte ihjäl sig där. Jag åker med dom imorgon, koppar in dom och ser till att allt går fint.
                          Fint, att du åker med Mats - inte så konstigt, att man saknar dessa skönheter/personligheter

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            riktigt fina fiskar är det. de är ju inte utan att man blir lite sugen
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Angående streamers. Jag håller på att experimentera lite med sånna och vanliga sänkpumpar typ powerhead. Det blir absolut lite mjukare flöde med en streamer om man har ungefär samma flöde. Vad som är intressant i mitt fall är att de tycks riva med sig minst lika mycket sekundärflöde. Dvs vatten som inte direkt passerar genom pumpen. Vad jag också ser är 0 fiskar vid "utblåset" även när det blev rejäl syrebrist i resten av tanken.
                              Testar också linjärt flöde genom 10 ppi filtermatta. Renar vattnet bra men i princip ingen rörelse med 10 ggr akvarievolymen som timflöde. Dock är det 100% syremättnad vilket jag förövrigt har också i burken med bottenfilter då med ett flöde på ca 2ggr. Där står vattnet absolut still.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                hmm intressant input, detta tåls att forska vidare med. avlägg gärna mera rapporter om hur det går bosse,
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...