Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Ursprungligen postat av ansjo
    Jo, men den blev väldans kort...snabbare katt upp från vattnet har jag aldrig sett!
    Det skulle du haft på film eller på en såndär galen stillbild Hahahha, här hemma ligger lillkatten gärn apå remperna, men hon fiskar också gärna så det vore inte helt fel om hon fick ett dopp och blev lite avsrkäckt, hon stressar firrarn alite väl tkr jag
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Ja, då kom en ny diskuslek nu alldeles nyss. Är ett jäkla tempo dom har på sitt lekande. Nu skall man bara få hem kameran o lägga upp lite bilder, och då kommer jag starta min egna tråd.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        min siameskatt gör om misstaget att hoppa upp när vattenbyte pågår...igen o igen o.....Huskatten gjorde det en gång och aldrig mer.
        350 l

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av 127bubbel
          Ja, då kom en ny diskuslek nu alldeles nyss. Är ett jäkla tempo dom har på sitt lekande. Nu skall man bara få hem kameran o lägga upp lite bilder, och då kommer jag starta min egna tråd.
          MVH/Freddan
          Låter gôtt med discusarna Freddan! En egen tråd kan nog bli fränt, så att man kan följa dina kar kontinuerligt.

          Jag hör av mig till dig ang. Jullarna - jag får se om vi kan hinna med dom i morgon onsdag. Jag hänger med snubben som tar mina blå discusar hem, så att jag kan vara med när de koppas in - kan ta lite tid. Vi hörs!

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Det låter bra Mats.

            MVH/Freedan

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              finns det något generellt mått för vattenflöde när de handlar om ciklider? säg SA ciklider för å göra det enklare. eller skiljer det väldigt mycket mellan olika ciklid arter?
              tänker som för malawi så äre ju fullt ös som gäller för dom flesta.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av MrH
                finns det något generellt mått för vattenflöde när de handlar om ciklider? säg SA ciklider för å göra det enklare. eller skiljer det väldigt mycket mellan olika ciklid arter?
                tänker som för malawi så äre ju fullt ös som gäller för dom flesta.
                Jag har stuckit ut hakan ang. "strömt" i vattnet några gånger här på forumet. Jag brukar säga att det är skillnad på ett "naturligt" strömmande vatten och "bra fart" i den mening att det givetvis är starka strömmar i vatten som t.ex Malawisjön och Amazonfloden, men att det skiljer sig markant från den typ av strömmande vatten man får i ett slutet rum, eller sluten behållare som ett akvarium - där vattnet oftast är riktat från ett håll och således rör sig runt i en cirklel i karet.
                Så, det är givet att t.ex. Malawi- och Tanganyikaciklider som rör sig i turbulenta vatten, där fiskarna hela tiden, så att säga, sveps med i stora massor av vatten som hela tiden rör sig - vill ha en rörelse i akvariumet som på något sätt påminner om detta.
                På samma sätt är det med cilklider (eller fiskar överhuvudtaget) som lever i floder med mer eller mindre rörligt vatten.

                Vad menar jag nu med detta? Jo, - om vi nu tar ciklider som lever i en mer eller mindre strömmande flod, flodfåra o.s.v. som exempel, så brukar jag tänka i termer som att vattnet har en lagom cirkulation om man ser eller märker att hela vattenvolymen på något sätt rör sig runt i karet.
                Om fiskarna hela tiden står vända mot vattenflödet (vilket ju är naturligt i ett kar, som är ett slutet rum, med starkt utströmmande vatten) och inte riktigt (på ett "naturligt" sätt) kan manövrera i det - då är det för mycket flöde i karet.
                Det är här många vill opponera sig och säger; "men i en flod rör sig vattnet med mycket starkare kraft än det fjuttiga flöde du beskriver".
                Ja, det är riktigt - men jag tror inte att de fiskar vi tänker på här uppehåller sig i direkta cirkulära strömvirvlar (som liknar det som uppstår vid stark ström i akvariumet) någon längre period, utan mer uppehåller sig där en homogen vattenmassa förflyttas - visserligen mycket stark strömning men fisken har ett manöverutrymme.

                Det här är svårt att beskriva i ord, men jag hoppas att du hänger med på vad jag skriver här ändå.
                Jag har egentligen ingen uppfattning om det finns några generella "mått" för vattenflöde i olika stora kar - men jag brukar inte (i mina kar) sätta vattnet i mer rörelse än att jag ser att fiskarna kan röra sig obehindrat - även om de i naturen givetvis utsätts för mycket större vattenmassaförflyttningar.
                Tittar vi på mindre ciklider typ; Apistogramma och liknande vill de ju ha betydligt mindre strömt vatten - då de lever i miljöer där det visserligen är strömt i vattnet, men uppehåller sig i hyfsat "lugna vattendrag".

                Så visst skiljer sig vattenflödet för olika ciklidarter. Man brukar ju ge Malawiciklider en ganska stark cirkulation i karet och det är ju helt OK tycker jag - sålänge det inte strömmar så intensivt att de hela tiden står och simmar motsröms i karet (jag har sett exempel på det).
                I naturen simmar Malawiciklider mer eller mindre hela tiden "mot strömmen" när de uppehåller sig över klippskrevor och stenbäddar - men de kan följa med i vattnet, manövrera i det - åka med en bit, och så att säga, simma tillbaka till t.ex ett revir eller matplats utan större bekymmer.

                Jag tror att man måste avväga hur strömt vatten "man" (eller fiskarna) vill ha i sitt kar, från fall till fall. Om t.ex. löv och annan bråte inte kan ligga still på bottnen i karet (även om det nu uppträder såhär i fiskens naturliga miljö) så upplever åtminstone jag att det är för hård ström i karet - om man nu inte har valt fiskar, malar t.ex. som vill ha det så.
                Då är det bättre, tycker jag, att på något sätt fördela det utströmmande vattnet över lite rötter, stenar, annan inredning - mot rutorna o.s.v. för att få en mer spridd spridning av vattnet i karet.

                En svår fråga detta, och ännu svårare att definiera i ord, då det ofta blir missuppfattningar om vad man menar - men jag hoppas att du ändå har fått ett hyfsat svar. Och jag tror inte att man liksom på förväg kan säga; "karet skall ha si och så stark cirkulation". Man får ha lite fingertoppskänsla när det gäller detta, och titta på hur vattnet, växterna och framför allt fiskarna beter sig i karet och utgå från det.
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 January 2012, 16:24.

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  aa vilket fantastiskt svar, förstår precis hur du menar.
                  jag fiskar ju mycket på sommrarna å där ser man ju samma beteende, om man är på jakt efter en fisk, låt oss säga öring, den befinner sig oftast gärna i strömt vatten så som i forsar å strömma bäckar osv, men det är i bakedan å dom lugna partierna man får napp
                  så bara för att dom lever i strömt vatten så står dom ju inte i strömmen hela tiden.

                  anledningen till min fråga var att jag fått tag på ett eheim ytterfilter modell skitstor!!! det är en av dom äldre modellerna med pumpen uppe på locket så att säga, å ja funderade mest om den kommer ge lagom cirkulation, tror den låg på 700L/h eller nått sånt.
                  så om man tänker rent generelt så borde det inte bli för strömt då det bara är dubbla akvarievolymen som dras igenom, å skulle de behövas mer så kan man alltid kompletera med en extra cirkulations pump
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    hittade denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191&SOK=1

                    har du någon erfarenhet av den? såg riktigt trevlig ut.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Vilken kanon utläggning där Mats!

                      Jag skrev i en annan tråd angående jämförelse av temperatur i akvarier och i naturen. Idén var att i naturen så kan det bli stora svängningar så varför inte göra lika i ett akvarium. Mitt svar var då att i naturen så kan fisken simma dit där det är behagligt i ett akvarium har de ingen stans att ta vägen.

                      Det är samma i ett akvarium. Vill man simulera strömt vatten så måste man simulera lugna områden där vattnet i princip står still och en zon där man har en blandning av detta. Sedan är det så att i naturen sitter det inga pumpar som gör en jetstråle av vattnet. Det är hela vattenmassan som rör sig.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Sitter med ett leende på läpparna - Mats, jag har sagt det förrut, men säger det igen. Du är helt oslagbar, när det gäller att på ett enkelt sätt förklara för oss, som inte begriper en massa konstiga termer eller blir hänvisade till olika forskningsresultat. Gillar dina långa genomtänkta inlägg.

                        När man inom den här hobbyn kan lita "på sitt sunda förnuft" som jag vet att du gör - då har man kommit långt...hoppas, att jag också kommer dit till slut.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          det optimala för ett akvarium torde ju då vara en streamer som ger ett brett fattenflöde? kombinerat med lite stora rötter/stenar som skapar lugna områden.
                          detta är fruktansvärt roligt och intresant att disskutera tycker jag.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av MrH
                            hittade denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191&SOK=1

                            har du någon erfarenhet av den? såg riktigt trevlig ut.
                            Kurvcikliden är en vacker dvärgciklid, som även är fredlig av sig. Inget att ha ihop med de tidigare tipsen jag kom med De funkar bra i en lugn SA-biotop, gärna med dämpad belysning, med t.ex scalarer, discus, tetror, och pansarmalar.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Kurvcikliden är en vacker dvärgciklid, som även är fredlig av sig. Inget att ha ihop med de tidigare tipsen jag kom med De funkar bra i en lugn SA-biotop med dämpad belysning, med t.ex scalarer, discus, tetror, och pansarmalar.
                              härligt, då har jag nog hitta min fisk
                              dock vette tusan om ja ska ha scalarer, akvariet är bara 45 högt :/ men kanske kan ha spetsnosar? dom blir väl inte fullt lika stora.
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av MrH
                                härligt, då har jag nog hitta min fisk
                                dock vette tusan om ja ska ha scalarer, akvariet är bara 45 högt :/ men kanske kan ha spetsnosar? dom blir väl inte fullt lika stora.
                                Framför allt får nog P. leopoldi inte lika höga fenor som P. scalare, och brukar väl dessutom hålla dem mer bakåtvinklade. Se´n tror jag ju inte det är en katastrof att ha vanliga scalarer i akvarier som är 45 cm höga, har för mig att jag har läst att 45-50 cm är ok.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...