Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det blir väldigt mörkt och kontrastrikt på bild och film - det är mycket ljusare i verkligheten. Här är en bild med lite längre slutartid, då ser det en aning mer ut som på riktigt. Jag har placerat ljuskällorna ganska rakt ovanför växterna, och det funkar fint.
    du kan ju redigera filmen lite lätt så att det blir lika ljust som i verkligeheten.

    Bilden där... typ så ser det ut i mitt kar också, men jag brände med 16 spottar
    (tycker ska köpa fler också) Det blir så jädrans läckert med dessa
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Du har inga lysrör i det karet - bara spottar, eller?

      //Inger

      Japp, bara spottar!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av karrokaja
        du kan ju redigera filmen lite lätt så att det blir lika ljust som i verkligeheten.

        Bilden där... typ så ser det ut i mitt kar också, men jag brände med 16 spottar
        (tycker ska köpa fler också) Det blir så jädrans läckert med dessa
        Det blir 8 till här snart!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av MrH
          den första där va riktigt tjusig, vad är det för en filur?
          En släkting till eldbuken

          Faktum är att jag gillar även den andra, jag kollar inte bara på starka färger, utan även beteende, och utseende i övrigt, jag tycker den har en rätt häftig kroppsform, centrarchusen alltså. Och har sett en bild på ett par med yngel, och har för mig att de var svartvita, riktigt snygga.

          Här har du en till, (också i släktet Archocentrus) som visserligen är ganska vanlig, men ändå en av mina favoriter:
          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1 Den finns även i en variant med röda ögon, som jag har en bild på här:


          Se´n är ju frågan om du vill ha centralamerikanska eller sydamerikanska ciklider. Måste ju medge att jag är väldigt svag för flaggciklider, de som Mats visade.
          Senast redigerad av Shepard; 28 January 2012, 16:02.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Den rödögda spinosan på bild 2, är det din, Animaniac? I vilket fall är den för jädra grann, måste jag säga - det hade varit kul att få tag på några sådana!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Den rödögda spinosan på bild 2, är det din, Animaniac? I vilket fall är den för jädra grann, måste jag säga - det hade varit kul att få tag på några sådana!
              Japp, den var min Var några år se´n jag hade det paret. Håller med om de är riktigt snygga, multispinosan är överhuvudtaget en av mina favoritciklider, konstigt att man inte ser den oftare, med tanke på att den är vacker, fredlig, och lätt att odla. Kanske lite för lätt, kanske där problemet ligger. Hade ett par (kanske t.o.m det paret) ihop med ett par eldbukar och ett par zebraciklider, och faktum är att multispinosorna verkade vara de som bestämde, även om några regelrätta slagsmål aldrig utbröt.

              De har en kul förmåga att ändra färg, från närmast grå, till guldgul, med eller utan svarta band. Ska ha några bilder till på andra par i mitt galleri.
              Senast redigerad av Shepard; 28 January 2012, 17:20.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                Ursprungligen postat av Animaniac
                En släkting till eldbuken

                Faktum är att jag gillar även den andra, jag kollar inte bara på starka färger, utan även beteende, och utseende i övrigt, jag tycker den har en rätt häftig kroppsform, centrarchusen alltså. Och har sett en bild på ett par med yngel, och har för mig att de var svartvita, riktigt snygga.

                Här har du en till, (också i släktet Archocentrus) som visserligen är ganska vanlig, men ändå en av mina favoriter:
                http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1 Den finns även i en variant med röda ögon, som jag har en bild på här:


                Se´n är ju frågan om du vill ha centralamerikanska eller sydamerikanska ciklider. Måste ju medge att jag är väldigt svag för flaggciklider, de som Mats visade.
                den där var ju verkligen tjusig. den vore kanske något.
                har inga planer alls om vad det ska bli mer än att jag ska hålla det till en biotop, sen om de blir SA eller CA avgörs av vilken ciklid jag gillar mest.
                fyndade allafall en ganska stor rot idag på reptilmässan i sthlm.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Jag ser fram emot din nya akvariestuga

                  Den lär passa mina intressen mer än de utsvävningar du har haft de senaste året.

                  Joopp, jag är med och läser, någon gång i veckan.

                  Mina egna kar går i någon form av "stand by", händer inget särskilt och inga nya invånare kommer till.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Anki L
                    • August 2011
                    • 606

                    Snyggt med spottar. Men var fanken skulle katten ligga om man skaffade såna?
                    350 l

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Jag ser fram emot din nya akvariestuga
                      Den lär passa mina intressen mer än de utsvävningar du har haft de senaste året.
                      Joopp, jag är med och läser, någon gång i veckan.
                      Mina egna kar går i någon form av "stand by", händer inget särskilt och inga nya invånare kommer till.
                      Du menar räkor och krabbor? Njao, jag tycker nog ändå att det där är ganska kul - men nu blir det, som sagt, lite omändringar.
                      Det är kul att du är med i tråden - även om det inte blir så ofta nu för tiden. Sådär är det för min del också - "Zoopetnerven" håller på att lägga sig och det blir bara korta tittar på forumet numera - har liksom inget att komma med i trådarna längre och det man skriver saknar oftast relevans ändå... jaja, så är det!
                      På onsdag fortsätter tömmandet av kar - de blå discusarna får flytta och jag skall se om jullarna kanske åker på onsdag också - om jag hinner! Sedan skall jag faktiskt, temporärt sätta en 50-kub inne i huset där tiger-endlerserna skall få gå ett tag - måste göra på detta vis för logistikens skull!
                      Jahapp - det dröjer väl nån vecka innan du läser detta inlägg Maths, men ha det gôtt sålänge!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Avions
                        Snyggt med spottar. Men var fanken skulle katten ligga om man skaffade såna?

                        Haha! Ja, dom är för sköna alltså - jag hade en brun Orientalisk Korthår (Havanna) för många år sedan som hade sin favoritplats på en av ramperna.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Och även jag hade en Russian blue som gillade att ligga ovanpå rampen, det roligaste var den gången katten hoppade upp och där var varken ramp eller täckglas...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Och även jag hade en Russian blue som gillade att ligga ovanpå rampen, det roligaste var den gången katten hoppade upp och där var varken ramp eller täckglas...

                            Hahaha, en ofrvillig simtur alltså
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Min nuvarande katt (han är väldigt lik en Russian Blue) har aldrig gjort den tabben, däremot hade familjen en katt för en massa år se´n (hon dog 93) som skulle se vad jag höll på med, och klev ner från ett trappsteg, och ut på täckglaset, trodde hon. Plums... Däremellan hade vi norska skogskatten Kajsa, som lyckades doppa svansen i akvariet en gång. Nu har jag en ny Gloramp på akvariet, och den är utformad så att ingen kan ligga på den.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av ApeviaX
                                Hahaha, en ofrvillig simtur alltså
                                Jo, men den blev väldans kort...snabbare katt upp från vattnet har jag aldrig sett!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...