Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Haha, det kanske hade varit nåt det. Men nu kommer jag försvinna här i ett par timmar, skall ut till Herkles nu och köpa fisk. Så senare ikväll kanske man skulle start en tråd och samtidigt lägga in lite bilder på nyköpta firrar, ja så får det nog bli.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Haha, det kanske hade varit nåt det. Men nu kommer jag försvinna här i ett par timmar, skall ut till Herkles nu och köpa fisk. Så senare ikväll kanske man skulle start en tråd och samtidigt lägga in lite bilder på nyköpta firrar, ja så får det nog bli.

      MVH/Freddan

      Fina planer, fler fina trådar och bilder vilken kväll det kommer bli
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Nu e man hemma igen. Det gick inte riktigt som planerat, då fisken jag skulle ha inte kommit utan kommer nästa torsdag. Men fick med mig 1+2 Ap. Kakaduciklider "trippelröd" samt 1+1 Ap. Broad band, men nu tycker jag att det ser ut att vara 2 hannar som jag fått, så det får bli en resa imorgon så får man se om man kan få 2 honor, annars vet jag inte riktigt vad jag skall göra.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Freddans Fräna Burkar!
          Perfekt!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jahapp, där fick Freddan lite trubbel ser jag.
            Det gäller jävlarimej att nästan be om att få plocka upp fisken själv... Både Gubben och Kärringen där är redigt säkra - men jag brukar säga; "nä, nä... nä, inte den...ouuhhff, den ja, där... den hanen där...uhoff - där ja, där fick du den - jag kan fortsätta nu... nähä... inte det... ok då..."

            Ja, det var ju ett helvetes vispande i 540-karet i onsdags - hela rasket åkte ut och jag plumsade ner rötterna efteråt i ett duktigt grumligt vatten. Det återstår en hel del att göra inredningsmässigt i det här karet... men tillsvidare får det här duga. Flaggorna tycks iallafall trivas riktigt bra, så då återstår att finputsa lite, lägga ner en massa ekblad - så får vi se vad som kan få böka runt i bottendelen framöver. Kan nog bli lite apisar här faktiskt...
            Bifogade filer

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              Mats du har väl sysslat en del med ciklider? kan du rekommendera någon lite större, 15-30cm typ. ingen som kräver massa exakta värden, utan en liten lättskött. har precis plockat hem en 430L balja å funderar vad jag ska fylla den med å blev å fundera på ciklider/jordätare av något slag.
              väldigt tacksam för tips på någon
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av MrH
                Mats du har väl sysslat en del med ciklider? kan du rekommendera någon lite större, 15-30cm typ. ingen som kräver massa exakta värden, utan en liten lättskött. har precis plockat hem en 430L balja å funderar vad jag ska fylla den med å blev å fundera på ciklider/jordätare av något slag.
                väldigt tacksam för tips på någon
                Njooo, ciklider är min passion - men de som blir lite större (i mitt tycke stora) och som jag har haft och tycker mig "kunna" är nog åt Jack Dempsey-hållet till (15-20 cm sådär - om de växer till sig ordentligt). En ciklid runt 15-30 cm, dessutom liten och lättskött (eller menar du "en lite lättskött") kan kanske vara svårt att pinpointa till 430-liter. Jag skulle nog hållt mig till något mindre arter i det litermåttet.
                Jag skulle rekommendera - som vi ser i Mathias tråd nu - Blåciklider, Eldbukar och arter ungefär som dessa.
                Beskriv lite mer hur du känner, tycker och tänker så kan vi nog få igång en fin diskussion och massor med tips om vilka du kan välja!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 January 2012, 19:42.

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Njooo, ciklider är min passion - men de som blir lite större (i mitt tycke stora) och som jag har haft och tycker mig "kunna" är nog åt Jack Dempsey-hållet till (15-20 cm sådär - om de växer till sig ordentligt). En ciklid runt 15-30 cm, dessutom liten och lättskött (eller menar du "en lite lättskött") kan kanske vara svårt att pinpointa till 430-liter. Jag skulle nog hållt mig till något mindre arter i det litermåttet.
                  Jag skulle rekommendera - som vi ser i Mattias tråd nu - Blåciklider, Eldbukar och arter ungefär som dessa.
                  Beskriv lite mer hur du känner, tycker och tänker så kan vi nog få igång en fin diskussion och massor med tips om vilka du kan välja!
                  naturligtvis mena ja "lite lättskött"

                  ja storleken va väl inte de viktigaste, men åtminstone någon som blir över 10cm, gärna upp mot 20.
                  hmm ja tänker såhär, den ska synas! härliga färger liksom.

                  å inredningsmässigt tänker ja lite växter, mycke grenar å stenar. hade en tanke först på att köra asien å mycke växter men inser att ja antagligen kommer å tröttna på att få växterna å funka då ja verkligen inte har "gröna" fingrar...
                  så nästa tanke blev då, ciklider, mycke grenar, stenar, rötter å nåra rejäla ormbunkar å anubis typ.
                  de är väl grundtanken ja har just nu.
                  akvariet är bara 45 högt men å andra sidan är det 60 djupt så de finns ju lite yta å leka med.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

                    Det har löst sig med mina Apistogramma iallafall. Ringde nämligen ut till zoo affären när jag såg att jag fått 2 hannar, istället för ett par som var meningen. Men det löste sig på så sätt att, det fanns 2 honor kvar där ute som nu är undanlagda som jag skall hämta i morgon förmiddag. (Får hoppas att det är honor nu också).

                    MVH/Freddan

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av MrH
                      naturligtvis mena ja "lite lättskött"

                      ja storleken va väl inte de viktigaste, men åtminstone någon som blir över 10cm, gärna upp mot 20.
                      hmm ja tänker såhär, den ska synas! härliga färger liksom.

                      å inredningsmässigt tänker ja lite växter, mycke grenar å stenar. hade en tanke först på att köra asien å mycke växter men inser att ja antagligen kommer å tröttna på att få växterna å funka då ja verkligen inte har "gröna" fingrar...
                      så nästa tanke blev då, ciklider, mycke grenar, stenar, rötter å nåra rejäla ormbunkar å anubis typ.
                      de är väl grundtanken ja har just nu.
                      akvariet är bara 45 högt men å andra sidan är det 60 djupt så de finns ju lite yta å leka med.

                      Ålrajt! Jag skall iväg här nu men återkommer typ imorgon - jag skall fundera lite (och andra är välkomna att ge tips på arter) så kanske man kan komma på något!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av 127bubbel
                        Det har löst sig med mina Apistogramma iallafall. Ringde nämligen ut till zoo affären när jag såg att jag fått 2 hannar, istället för ett par som var meningen. Men det löste sig på så sätt att, det fanns 2 honor kvar där ute som nu är undanlagda som jag skall hämta i morgon förmiddag. (Får hoppas att det är honor nu också).

                        MVH/Freddan
                        Ok, hoppas det fixar sig fint!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ursprungligen postat av MrH
                          naturligtvis mena ja "lite lättskött"

                          ja storleken va väl inte de viktigaste, men åtminstone någon som blir över 10cm, gärna upp mot 20.
                          hmm ja tänker såhär, den ska synas! härliga färger liksom.

                          å inredningsmässigt tänker ja lite växter, mycke grenar å stenar. hade en tanke först på att köra asien å mycke växter men inser att ja antagligen kommer å tröttna på att få växterna å funka då ja verkligen inte har "gröna" fingrar...
                          så nästa tanke blev då, ciklider, mycke grenar, stenar, rötter å nåra rejäla ormbunkar å anubis typ.
                          de är väl grundtanken ja har just nu.
                          akvariet är bara 45 högt men å andra sidan är det 60 djupt så de finns ju lite yta å leka med.
                          Jag tänker på en liten jordätare när du skriver detta.
                          Dock finns det ju delade meningar om dom, jag gillar dom, andra hatar dom.
                          Dom finns i otroliga färger, går bra med småfisk, och dom gräver inte extremt mkt heller (inte dom som jag har iaf)
                          Och så finns dom i GIGANTUM-storlek, medium och små.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            Jag tänker på en liten jordätare när du skriver detta.
                            Dock finns det ju delade meningar om dom, jag gillar dom, andra hatar dom.
                            Dom finns i otroliga färger, går bra med småfisk, och dom gräver inte extremt mkt heller (inte dom som jag har iaf)
                            Och så finns dom i GIGANTUM-storlek, medium och små.
                            ja de är inte helt omöjligt att de blir någon sådan. är dock helt novis på ciklider så man hör gärna vad andra tycker å tänker som har lite erfarenhet av dom.
                            någon speciell art du tänker på?
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jahapp, där fick Freddan lite trubbel ser jag.
                              Det gäller jävlarimej att nästan be om att få plocka upp fisken själv... Både Gubben och Kärringen där är redigt säkra - men jag brukar säga; "nä, nä... nä, inte den...ouuhhff, den ja, där... den hanen där...uhoff - där ja, där fick du den - jag kan fortsätta nu... nähä... inte det... ok då..."

                              Ja, det var ju ett helvetes vispande i 540-karet i onsdags - hela rasket åkte ut och jag plumsade ner rötterna efteråt i ett duktigt grumligt vatten. Det återstår en hel del att göra inredningsmässigt i det här karet... men tillsvidare får det här duga. Flaggorna tycks iallafall trivas riktigt bra, så då återstår att finputsa lite, lägga ner en massa ekblad - så får vi se vad som kan få böka runt i bottendelen framöver. Kan nog bli lite apisar här faktiskt...
                              Mmm, det såg ju tråkigt ut...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                MrH: Nå´t så´nt här kanske?


                                Eller:
                                Senast redigerad av Shepard; 27 January 2012, 22:01.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...