Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Ja, här var ju lite att läsa ikapp sedan man var inne sist...
    Jadu... Haha! Och ikväll skall vi ta oss ett redigt gôtt telefonsamtal - har lite att berätta!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Absolut, skall försöka få till nån bild. Tog ett par igår men dom blev suddiga, samt att diskusarna inte fåg helt till freds ut när jag stod och fotade dom, så jag ville inte störa dom mer. Skulle vara kul att få nån bild ikväll när dom kläcks när dom flyttar sina larver. Skall kolla senare på detta.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Absolut, skall försöka få till nån bild. Tog ett par igår men dom blev suddiga, samt att diskusarna inte fåg helt till freds ut när jag stod och fotade dom, så jag ville inte störa dom mer. Skulle vara kul att få nån bild ikväll när dom kläcks när dom flyttar sina larver. Skall kolla senare på detta.

        MVH/Freddan
        Ös på bara, Freddan!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jadu... Haha! Och ikväll skall vi ta oss ett redigt gôtt telefonsamtal - har lite att berätta!
          Mmm, det ska bli trevligt!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Visst, du har tänket där. Ett murrigt malkar vore väl verkligen häftigt - ett stim tetror.
            Jaa, det har du rätt i ett stim tetror, bara en sort och ganska många kunde ju ara fint, men vilken typ? Hmm.. några förslag? Själv tror jag mycket på kolglödstetran som du tidigare har nämnt...

            Ursprungligen postat av ansjo
            Ja, här var ju lite att läsa ikapp sedan man var inne sist...

            Välkommen tillbaka, brun som en pepparkaka förstår jag?
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Jaa, det har du rätt i ett stim tetror, bara en sort och ganska många kunde ju ara fint, men vilken typ? Hmm.. några förslag? Själv tror jag mycket på kolglödstetran som du tidigare har nämnt...

              Ja, Kolglödstetra! Att inte fler har upptäckt denna fina tetra är lite skumt! Testa den!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, Kolglödstetra! Att inte fler har upptäckt denna fina tetra är lite skumt! Testa den!
                Ja, jag såg den (lite stressad i lite för ljus miljö dock) på arken Zoo i lkpg för ett tag sedan, supersnygg, detta trots en icke optimal miljö. Stimmar de bra?

                Nu är vi på 200 sidor
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ApeviaX
                  Ja, jag såg den (lite stressad i lite för ljus miljö dock) på arken Zoo i lkpg för ett tag sedan, supersnygg, detta trots en icke optimal miljö. Stimmar de bra?

                  Nu är vi på 200 sidor

                  Ja, när de får lite mörkare miljö att vara i och sedan färgar ut blir dessa verkligen som orange lysande kolgöd - otroligt snygga!
                  Tråden är 200 sidor säger du... ja, jag skulle nog kunna skriva 200 sidor enbart om stimmande beteende. Nej, KG-tetrorna stimmar inte bättre än andra tetror i våra kar - även om det finns tendenser hos t.ex. rödmunstetran att "hålla ihop" ganska tajt - utan uppvisar samma betende som man kan förvänta sig, alltså; nyisläppta i karet håller de ihop tätt och stimmar en period, för att sedan luckras upp alltmer, men de håller sig i näheten av varandra. Får de gå i lite större kar, "stimmar" de när de gör förflyttningar i karet - de drar ihop sig och letar upp en plats där de ställer sig ganska stillastående, för att sedan dra ihop sig och ställa sig på ett annat ställe. I mindre kar har de egentligen ingenstans att ta vägen så detta uppträdande blir väldigt sporadiskt - men vackra är de!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, när de får lite mörkare miljö att vara i och sedan färgar ut blir dessa verkligen som orange lysande kolgöd - otroligt snygga!
                    Tråden är 200 sidor säger du... ja, jag skulle nog kunna skriva 200 sidor enbart om stimmande beteende. Nej, KG-tetrorna stimmar inte bättre än andra tetror i våra kar - även om det finns tendenser hos t.ex. rödmunstetran att "hålla ihop" ganska tajt - utan uppvisar samma betende som man kan förvänta sig, alltså; nyisläppta i karet håller de ihop tätt och stimmar en period, för att sedan luckras upp alltmer, men de håller sig i näheten av varandra. Får de gå i lite större kar, "stimmar" de när de gör förflyttningar i karet - de drar ihop sig och letar upp en plats där de ställer sig ganska stillastående, för att sedan dra ihop sig och ställa sig på ett annat ställe. I mindre kar har de egentligen ingenstans att ta vägen så detta uppträdande blir väldigt sporadiskt - men vackra är de!
                    Ja, det är en intressant synvinkel och en bra iaktagelse, som du säger är karen små och det ska väll gärna till åtminstone 1.000 liter för att bli mer "rätt" stimmning? Sen är det väll så att då de inte utsätts för samma "hot" i ett akvarium så är inte heller stimmning för säkerheten lika viktig.

                    Har du någon annan favoritfisk, måste inte vara en tetra
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, Kolglödstetra! Att inte fler har upptäckt denna fina tetra är lite skumt! Testa den!
                      Underbar lite tetra, de är görsnygga i ett lite större stim
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Underbar lite tetra, de är görsnygga i ett lite större stim
                        Japp!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Ja, det är en intressant synvinkel och en bra iaktagelse, som du säger är karen små och det ska väll gärna till åtminstone 1.000 liter för att bli mer "rätt" stimmning? Sen är det väll så att då de inte utsätts för samma "hot" i ett akvarium så är inte heller stimmning för säkerheten lika viktig.

                          Har du någon annan favoritfisk, måste inte vara en tetra
                          När de blir "hotade" i ett akvarium så är det mer så att de splittrar upp sig totalt och sprider ut sig - men i ett riktigt stort kar så!

                          Tänker du på favoritfisk till ditt möjliga malkar? Ja, det finns många som skulle kunna gå i ett sådant, levandefödare till exempel.
                          Annars är det svårt att välja ut några egentliga favoriter - men det är klart, ciklider i nästan alla olika former ligger mig varmt om hjärtat!

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Kolglödstetran har man allt tittat mycket på i zooaffären. Är faktiskt en utav mina favoriter till att skaffa till Apistogramma-karet när det är klart.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av 127bubbel
                              Kolglödstetran har man allt tittat mycket på i zooaffären. Är faktiskt en utav mina favoriter till att skaffa till Apistogramma-karet när det är klart.

                              MVH/Freddan
                              Ja, Freddan - det är bara att ställa in skärpan på kameran snart!

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Ja, man får väl nästan göra detta, hehe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...