Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Getingen
    Nu vill jag veta allt om detta. Ska nog själv starta upp något liknande snart.
    Det är väl en dennerlekub? Men vilken storlek?
    Vad är det för bottensubstrat? Många använder ju soil men detta ser ju ut som riktigt grus. Mkt snyggare enligt mig.
    Stora mossan i bakgrunden, är det flame mossa? Hur har du fäst den? Döljer det sig rötter under där? Har du möjligtvis en bild/film över hur det såg ut tidigare då mossan inte var lika stor?
    Vad är det för pump? Medföljade eller nån annan, monterad bakom slim-linen? Försvinner inte mkt plats då?
    Vad är det för fiskar? Tar dom räkyngel?
    Har läst en hel del om räknano men har du några speciella tips?
    Är belysningen original?
    OK! Svaren på dessa frågor finns väl dokumenterat i tråden, lite längre bak - men jag gillar att skriva, so here we go;
    Detta är mycket riktigt en Dennerlekub, 60 liter - så i detta fallet kanske vi inte riktigt snackar nano, men D-kuberna finns ju i mindre storlekar också och har samma "egenskaper".
    Bottensubstratet är ett grus från Amtra. Denna finns i flera olika storlekar och är mycket snygg att blanda i olika avdelningar, så att man får en varierande kornstorlek.
    Om du kollar Ansjos "mina Dennerlekuber" (tror jag tråden heter) så diskuteras just substrat i olika former för räkor där. Vi köpte på oss ett hyfsat gäng lådor Amtra-soil när vi var i tyskland i höstas, just på grund av att vi hade haft väldig otur med de här sakura-räkorna. De fick rom men aldrig några räklingar. Ansjo antog att det kunde ha med bottensubstratet att göra, ph-värden och så vidare. Vi testade Amtras grus och se på Fan, det blev en klar förbättring direkt - massor av räklingar, som man kan ana på filmen. Det man inte ser är det rejäla antal räklingar som sitter på bakgrunden - tittar man noga (i HD-kvalitet) så kan man skönja dom i början på filmen.

    Den stora mossan är Erect moss, de två pinnarna på höger- och vänster-sidorna är bundna med med Fissidens. Sedan finns några trådar av Fjädermossa kvar också - denna sprider sig något våldsamt, så jag brukar rensa bort nästan allt varje gång. Den hårfina Fjädermossan tycker jag man kan ha helt för sig själv i något lugnt och stilla kar - den är väldigt snygg när den får växa rakt upp.
    Erectmossan har jag bara lagt längst in i karet och förseglat med några små stenar, rakt på gruset. Mossan böljar växande framåt och uppåt i karet och ser nästan ut som en svallvåg på väg in mot stranden...
    Under mossan finns inga rötter eller annan inredning, men där bildas små naturliga tillhåll. Där står gärna den grupp på 25 st. Boraras uropthalmoides och trivs - de tycks vilja ha en lite mörkare miljö än karet i övrigt så det verkar som om att dessa små naturliga "mossgrottor" passar dessa små fiskar väldigt bra.

    Jag skall kolla om jag har några tidigare bilder då mossan var mindre - får leta lite.

    Bakom slimlinen finns en Eheim Compact 300 som drar vattnet via ett bottenfilter som är monterat framför, under och bakom slimlinen. Den lilla kompakta pumpskallen är bara ett par centimeter bred så jag upplever inte att "slimlinefiltret" tar någon plats alls - det är ju dessutom en kub så det finns gott om djup redan innan. Jag har den här typen av filter i alla mina nanoburkar - och jag tycker det funkar hur bra som helst.

    Fiskarna är, som sagt, Boraras uropthalmoides - mycket liten och snygg. Jag har inte sett dom ge sig på några räklingar, men de är nyfikna och simmar då och då fram till någon liten räka, men det händer inget.

    Belysningen är den som medföljer Dennerlekubarna - har ingen teknisk spec. på denna, men det går nog att googla fram.

    Några egentliga (expert)-tips angående räknanos har jag inte... Men, jag tror att man skall kolla upp det här med vattensammansättningen - det verkar som att de här räkorna (och jag tror dessa är ungefär som crystal-red och liknande) vill ha ett högre och jämnt ph-värde, och det verkar som om soil som Amtra och liknande ser till detta. Kolla gärna Ansjos Dennerletråd där detta diskuteras ingående.
    Annars är de enkla tips jag kan ge att; planera, ordna karet och inredningen - att från början ha ett genomtänkt och stabilt system för sin räkburk och att försöka, så gott det går, hålla en jämn kvalitet på vattnet!

    Kommentar

    • Getingen
      • August 2010
      • 325

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      OK! Svaren på dessa frågor finns väl dokumenterat i tråden, lite längre bak - men jag gillar att skriva, so here we go;
      Detta är mycket riktigt en Dennerlekub, 60 liter - så i detta fallet kanske vi inte riktigt snackar nano, men D-kuberna finns ju i mindre storlekar också och har samma "egenskaper".
      Bottensubstratet är ett grus från Amtra. Denna finns i flera olika storlekar och är mycket snygg att blanda i olika avdelningar, så att man får en varierande kornstorlek.
      Om du kollar Ansjos "mina Dennerlekuber" (tror jag tråden heter) så diskuteras just substrat i olika former för räkor där. Vi köpte på oss ett hyfsat gäng lådor Amtra-soil när vi var i tyskland i höstas, just på grund av att vi hade haft väldig otur med de här sakura-räkorna. De fick rom men aldrig några räklingar. Ansjo antog att det kunde ha med bottensubstratet att göra, ph-värden och så vidare. Vi testade Amtras grus och se på Fan, det blev en klar förbättring direkt - massor av räklingar, som man kan ana på filmen. Det man inte ser är det rejäla antal räklingar som sitter på bakgrunden - tittar man noga (i HD-kvalitet) så kan man skönja dom i början på filmen.

      Den stora mossan är Erect moss, de två pinnarna på höger- och vänster-sidorna är bundna med med Fissidens. Sedan finns några trådar av Fjädermossa kvar också - denna sprider sig något våldsamt, så jag brukar rensa bort nästan allt varje gång. Den hårfina Fjädermossan tycker jag man kan ha helt för sig själv i något lugnt och stilla kar - den är väldigt snygg när den får växa rakt upp.
      Erectmossan har jag bara lagt längst in i karet och förseglat med några små stenar, rakt på gruset. Mossan böljar växande framåt och uppåt i karet och ser nästan ut som en svallvåg på väg in mot stranden...
      Under mossan finns inga rötter eller annan inredning, men där bildas små naturliga tillhåll. Där står gärna den grupp på 25 st. Boraras uropthalmoides och trivs - de tycks vilja ha en lite mörkare miljö än karet i övrigt så det verkar som om att dessa små naturliga "mossgrottor" passar dessa små fiskar väldigt bra.

      Jag skall kolla om jag har några tidigare bilder då mossan var mindre - får leta lite.

      Bakom slimlinen finns en Eheim Compact 300 som drar vattnet via ett bottenfilter som är monterat framför, under och bakom slimlinen. Den lilla kompakta pumpskallen är bara ett par centimeter bred så jag upplever inte att "slimlinefiltret" tar någon plats alls - det är ju dessutom en kub så det finns gott om djup redan innan. Jag har den här typen av filter i alla mina nanoburkar - och jag tycker det funkar hur bra som helst.

      Fiskarna är, som sagt, Boraras uropthalmoides - mycket liten och snygg. Jag har inte sett dom ge sig på några räklingar, men de är nyfikna och simmar då och då fram till någon liten räka, men det händer inget.

      Belysningen är den som medföljer Dennerlekubarna - har ingen teknisk spec. på denna, men det går nog att googla fram.

      Några egentliga (expert)-tips angående räknanos har jag inte... Men, jag tror att man skall kolla upp det här med vattensammansättningen - det verkar som att de här räkorna (och jag tror dessa är ungefär som crystal-red och liknande) vill ha ett högre och jämnt ph-värde, och det verkar som om soil som Amtra och liknande ser till detta. Kolla gärna Ansjos Dennerletråd där detta diskuteras ingående.
      Annars är de enkla tips jag kan ge att; planera, ordna karet och inredningen - att från början ha ett genomtänkt och stabilt system för sin räkburk och att försöka, så gott det går, hålla en jämn kvalitet på vattnet!

      Tack för att du tog dig tid att svara. Jag antog att allting redan står här men det är lite svårt att hitta det då det skrivs om alla dina andra akvarier också. Amtra soilen har jag googlat utan att få en enda träff så den blir kanske svår att få tag på. Men som jag har förstått det så sänker den mesta soilen ph och det är medvetet för det är så räkorna visst ska vilja ha det, då är det konstigt att det inte funkade för er. Men man får väl prova sig fram antar jag. Men om man kommer fram till att högre ph funkar bättre, finns det nån fördel med amtra soil då jämfört med vanligt grus som inte påverkar ph? Anjos trådar har jag läst och då klarnade en del. Lutar åt att bli en 60-kub med Crystal Red och nån liten rasbora likt dina. Men om jag sedan minns rätt så hade anjo problem med för högt ph och misstänkte att det var stenarna som gav ifrån sig kalk. Så jag har inte riktigt blivit klok på vilket ph man ska sikta in sig på. Vad är det för sten du har i din kub. Ser ut som Dragon stone eller seiry stone (landscape). Hade som sagt gärna kollat på äldre bilder men att leta i tråden känns hopplöst. Fanns det inte nån funktion då man kunde få fram alla bilder enbart? Jag minns inte hur man gjorde iaf. Har kollat på din youtube kanal och där fanns inget äldre material ifrån kuben. Tack för ditt svar.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Getingen
        Tack för att du tog dig tid att svara. Jag antog att allting redan står här men det är lite svårt att hitta det då det skrivs om alla dina andra akvarier också. Amtra soilen har jag googlat utan att få en enda träff så den blir kanske svår att få tag på. Men som jag har förstått det så sänker den mesta soilen ph och det är medvetet för det är så räkorna visst ska vilja ha det, då är det konstigt att det inte funkade för er. Men man får väl prova sig fram antar jag. Men om man kommer fram till att högre ph funkar bättre, finns det nån fördel med amtra soil då jämfört med vanligt grus som inte påverkar ph? Anjos trådar har jag läst och då klarnade en del. Lutar åt att bli en 60-kub med Crystal Red och nån liten rasbora likt dina. Men om jag sedan minns rätt så hade anjo problem med för högt ph och misstänkte att det var stenarna som gav ifrån sig kalk. Så jag har inte riktigt blivit klok på vilket ph man ska sikta in sig på. Vad är det för sten du har i din kub. Ser ut som Dragon stone eller seiry stone (landscape). Hade som sagt gärna kollat på äldre bilder men att leta i tråden känns hopplöst. Fanns det inte nån funktion då man kunde få fram alla bilder enbart? Jag minns inte hur man gjorde iaf. Har kollat på din youtube kanal och där fanns inget äldre material ifrån kuben. Tack för ditt svar.

        Jag skall precis sticka iväg här nu - men jag kollar igenom lite bilder och skall även checka upp det där med ph-värdet för dessa räkorna (jag vet att det diskuterats i div. trådar) - så, jag återkommer lite senare!

        Visst, jag fattar precis att det är en jädra myrstack att leta igenom den här tråden - No Probs!

        Kommentar

        • Getingen
          • August 2010
          • 325

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jag skall precis sticka iväg här nu - men jag kollar igenom lite bilder och skall även checka upp det där med ph-värdet för dessa räkorna (jag vet att det diskuterats i div. trådar) - så, jag återkommer lite senare!

          Visst, jag fattar precis att det är en jädra myrstack att leta igenom den här tråden - No Probs!
          Ok tack. Det är ingen brådska, jag sitter bara och uppdatera lite då och då så hungrig jag är på kunskap
          Om du kom ihåg hur man sökte efter bara bilder så vore det också kanon.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Exakt vad det var som gjorde att våra räkor inte fick räklingar vet jag inte men har för mig att det handlade om att dessa räkor ville ha ett någorlunda högt ph.
            När Ansjo spanade in substratet från Amtra passade jag på att testa också - för oss blev det markant skillnad när den nya soilen kom i karen - varför vet jag inte riktigt... Men det funkade!


            Här är några saxningar från Ansjos tråd;


            Ansjo;
            "Det är för att jag misstänker att soilen gör något med vattnet. Jag har inte haft några räklingar i någt av mina kar med shrimpsoil, men däremot i karet med korallgrus är det fullt. Räkorna bär på ägg, men de kläcks inte av någon anledning och soilen är den enda gemensamma nämnaren som jag kan tänka mig. Den kanske inte funkar ihop med vårt mjuka vatten här..."


            Mats Bryzell;
            "Anders! Jag tror du hade helt rätt i dina aningar om att soilen var "boven i dramat" ang. räklingarna. Såg i går kväll cirka 10 stycken pyttesmå gula sakura-räklingar i 60-Dennerlekuben. Två kärringar med rom nu, och några av de andra har alltså släppt. Så, det verkar banne mig funka!"




            Ason sa såhär;
            "Tack Anders och Mats för era utlåtanden.
            Jag talade med "räk-Janne" på utställningen i Malmö och han har ju inga problem med Ebi shrimpsoil - tvärtom. Malmö har vad jag förstår lite hårdare vatten, så hårdhetsgraden kan kanske vara orsak till problemen. Jag har sett andra rekommendationer om att t.ex. blanda snäckskal i bottnen (eller dyr minerallösning i vattnet) för att räkorna skall ömsa skal korrekt.
            Tack också Anders för att du gav mätvärden. För att jag skall kunna lukta mig till surhetsgrad och hårdhet så krävs det nog att vätskan kommer från jästa druvor, trots den föredömliga instruktionen från karrokaja.
            Jag får väl fundera vidare då. Shrimsoil med kalciumtillsats - hårdare och högre buffringsförmåga mot surhetsdippar? Eller annan botten som ger lagom räksurt och säkert vatten...?
            Tack för alla svar!"


            Patrikmalmo;
            "Man kan koka ned det till två faktorer: med extremt mjukt vatten (KH = 0) och hyfsad eller stor växtmassa under vattnet så är risken mycket stor att man får problem med pH-svängningar. Extremt mjukt vatten är helt enkelt instabilt. Soil gör ju sitt till för att knapra KH/sänka pH, så det blir ytterligare en riskfaktor i detta sammanhang.
            Var hemma hos Janne igår, och det blev naturligtvis lite akvarieprat. Trots den erfarenhet Janne har så är det vissa kar som helt enkelt "funkar" medans andra inte gör det. Alla burkarna körs med mycket liknande setup. Fö mycket flytväxter (andmat) i alla kar. Vi har tröskat detta problem fram och tillbaks många gånger, men hittar inte någon vettig förklaring till skillnaderna mellan burkarna. Vi lär nog fortsätta tröska det med "trial & error" tills det tänds ett Liljeholmens.
            Detta med soil är ju något som kommit "utsocknes ifrån", kanske är det så att det är mer skadligt än nyttigt i det mesta svenska kranvattnet? Många länder har betydligt sämre kranvatten än vi har, både ur hårdhetssynpunkt och annat, så soilen kan göra en bra skillnad där - men vara skadlig här. Det kan vara lite obetänksamt att nappa på världstrender rakt av, utan att tänka på sådant. Många tips från t ex Tyskland behövs öht inte med svenskt kranvatten, eftersom det är betydligt bättre i många sammanhang."


            Sedan startade Bosse denna tråden;
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150171&p=1556996#post1556996


            Här är några bilder på karet i ett tidigare skede;
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 January 2012, 18:44.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              hmm, funderar på de där ni skriver om soilen, ja har shrimpsoil hos mina räkor å ja upplever inga som helst problem, har fått räklingar å dom överlever vad jag kan se.
              kan de va som så att ja har nått annat värde på min vatten som gör att det fungerar för mig?
              eller ja, ja antar att typ Ph värde skiljer sig här uppe i dalarna mot nere götet.
              men intressant ändå att diskutera lite om varför de funkar =)
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Getingen
                • August 2010
                • 325

                Tack. Då blir det att testa sig fram lite försiktigt antar jag. Kuben kommer då befinna sig i Halmstad så jag kommer kanske ha liknande vattenvärden som er... Uppstart blir antagligen nån gång i mars. Blir kanske ett butiksrace in till köpenhamn i samma vända då. Har upplevt betydligt mer vänliga priser på allt som har med akvaristik att göra där än här i Sverige.

                Btw är jag imponerad av att du kan få mossan så fin på de senaste filmerna utan nån fästpunkt. Trodde det var ett krav.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av MrH
                  hmm, funderar på de där ni skriver om soilen, ja har shrimpsoil hos mina räkor å ja upplever inga som helst problem, har fått räklingar å dom överlever vad jag kan se.
                  kan de va som så att ja har nått annat värde på min vatten som gör att det fungerar för mig?
                  eller ja, ja antar att typ Ph värde skiljer sig här uppe i dalarna mot nere götet.
                  men intressant ändå att diskutera lite om varför de funkar =)

                  Ja, det har säkerligen något med vattnet att göra. För min egen del tänker jag inte så mycket på värdena... utan kör på det som tycks funka.
                  Om det fungerar fint för dig så är det bara att fortsätta på den banan! Jag och Ansjo hade rejäla bekymmer med våra gula Sakuraräkor - och det blev bra med soilbytet, nu är det så mycket räkor i karet att man blir häpen. Jag byter några liter vatten typ var tredje, fjärde vecka - och på den vägen är det.
                  Vi har ännu inte riktigt kommit fram till vad detta beror på, att det plötsligt blev sådan skillnad, men som du säger, det är intressant att följa diskussionerna och kanske få en slutgiltig lösning på vad det kan vara.

                  Ett annat exempel är Sulawesi Kardinal-räkorna som hos Ansjo inte funkat alls, men som i min balja trivs alldeles förträffligt - vet banne mig inte hur många där är nu - låt oss säga att det kryllar! Dessa skall ju ha hög temperatur och högt ph - soilen är därför någon typ av snäckskal/korallsand.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Getingen
                    Tack. Då blir det att testa sig fram lite försiktigt antar jag. Kuben kommer då befinna sig i Halmstad så jag kommer kanske ha liknande vattenvärden som er... Uppstart blir antagligen nån gång i mars. Blir kanske ett butiksrace in till köpenhamn i samma vända då. Har upplevt betydligt mer vänliga priser på allt som har med akvaristik att göra där än här i Sverige.

                    Btw är jag imponerad av att du kan få mossan så fin på de senaste filmerna utan nån fästpunkt. Trodde det var ett krav.
                    Ja, du får väl helt enkelt testa och se hur det går - så hoppas vi på det bästa!

                    Mossan ligger liksom helt för sig själv och skulle det vara lite mer strömt i vattnet så skulle den nog börja röra på sig. Nu är det ganska lugn strömning och det finns inga djur som bökar runt, så den ligger där den ligger. Tricket är också att helt och hållet låta den vara - inte flytta och den och dona runt. Efter några veckor kommer så de fina skotten och den sprider sig på ett naturligt sätt.
                    Skulle man nu vilja punktmarkera med mossan, låt oss säga på någon rot eller liknande, så skulle nog en bindning krävas.
                    Fissidensmossan är dock bunden på två rotpinnar. Fjädermossan behöver också stå i lugnt vatten, då växer denna uppåt med skira, tunna långa trådstänglar.
                    Jag skall nog sätta lite fjädermossa i någon nanoburk - bara som exempel. Kan bli fränt!

                    Kommentar

                    • Getingen
                      • August 2010
                      • 325

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, du får väl helt enkelt testa och se hur det går - så hoppas vi på det bästa!

                      Mossan ligger liksom helt för sig själv och skulle det vara lite mer strömt i vattnet så skulle den nog börja röra på sig. Nu är det ganska lugn strömning och det finns inga djur som bökar runt, så den ligger där den ligger. Tricket är också att helt och hållet låta den vara - inte flytta och den och dona runt. Efter några veckor kommer så de fina skotten och den sprider sig på ett naturligt sätt.
                      Skulle man nu vilja punktmarkera med mossan, låt oss säga på någon rot eller liknande, så skulle nog en bindning krävas.
                      Fissidensmossan är dock bunden på två rotpinnar. Fjädermossan behöver också stå i lugnt vatten, då växer denna uppåt med skira, tunna långa trådstänglar.
                      Jag skall nog sätta lite fjädermossa i någon nanoburk - bara som exempel. Kan bli fränt!
                      Tack för alla svar och tips. Hör nog av mig igen när det börjar närma sig. Belysningen som följer med till 60 liters kuben är väl 2 x 11w? Hur upplever du det ljuset i förhållande till vad växter kräver. Iofs har du kanske inte testat mer än mossa? Vore coolt med lite mer växter än bara mossa. Dock har det sin charm det med. Sen en sista fråga. (För stunden ) Hur många rasboror har du där i? Svårt att veta vad som är lagom när dom är så små.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Getingen
                        Tack för alla svar och tips. Hör nog av mig igen när det börjar närma sig. Belysningen som följer med till 60 liters kuben är väl 2 x 11w? Hur upplever du det ljuset i förhållande till vad växter kräver. Iofs har du kanske inte testat mer än mossa? Vore coolt med lite mer växter än bara mossa. Dock har det sin charm det med. Sen en sista fråga. (För stunden ) Hur många rasboror har du där i? Svårt att veta vad som är lagom när dom är så små.
                        Jag skall kolla imorgon vad det är för spec. på lampan! Jag har bara haft mossor i det här karet. Windelöven växer ju i och för sig som skam i guppy-tian så den typen av växter tycks också funka bra!
                        Det är 25 st. B. uropthalmoides i 60-karet.

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          jag kollar aldrig några värden i mina kar heller, funkar det så funkar det, funkar det inte får man mixtra med det som kan va fel, mat, ljus, växter osv.... fast å andra sidan har ja inga super känsliga fiskar som måste ha exakta värden heller, men ändå.
                          kör på ren magkänsla å de har gått bra hittills
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Getingen
                            • August 2010
                            • 325

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag skall kolla imorgon vad det är för spec. på lampan! Jag har bara haft mossor i det här karet. Windelöven växer ju i och för sig som skam i guppy-tian så den typen av växter tycks också funka bra!
                            Det är 25 st. B. uropthalmoides i 60-karet.

                            Vad kom du fram till angående belysningen?

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Kul med lite rörelse på nattkvisten Händer alltid grejor i stugan
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Halloj Getingen. Dennerlelampan är på 11 W. Man kan ju sätta dit två om man vill - jag har bara en i nuläget.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...