Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Mats, kan jag använda alkvistar - eller ska jag slänga dom jag plockat idag.

    //Inger
    Dom skall du kunna använda!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Tack för det svaret.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Här är en liten guppyfilm;

        http://www.youtube.com/watch?v=NtN_uftNERM

        Oooh, mina juveler. Haha jösses vad jag längtar till det läget när de kan ses irl och...

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Här är en liten Sakura-film;
        http://www.youtube.com/watch?v=k54GOTuj7jg
        Men du är ju inte klok någonstans, jäklar vad snyggt, stilrent enkelt och supernice. Gillar urpothalerna

        Funderar på micrpo vad de nu hette lite gulgrönaktiga små typ stimfiskar Till mitt räkkar framöver...

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Pia!
        Guppyna går i ett 10-liters Dennerle, de gula räkorna och uropthalmoides-gruppen (på den senare filmen) går i ett 60-liters Dennerle.

        Ser jag oranga räkor någonstans här i stan så hör jag av mig till dig!


        Ape-Nicke ville ju även se gracilisarna - så jag skall försöka få en liten go' film på dom också!


        Japp men de 2 publicerade filmerna var superögongodis



        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          ...och här kommer gracilisarna!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jahapp, filmen på gracilisarna var poppis ser jag, jättebra!


            Men nu något mycket mer intressant;
            Att Kardinalräkorna och de olika varianterna av Elefantsnäckor har någon form av symbios är uppenbart. Här ser vi en kardinal som äter skit som en trött och mätt snigel ligger och fiser ut...

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              ...och här kommer gracilisarna!

              http://www.youtube.com/watch?v=58_bpRnkUc0
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jahapp, filmen på gracilisarna var poppis ser jag, jättebra!

              Sorry Mats, här frågar man om en filmsnutt, får den publicerad och så är man inte "på plats" när detta sker.

              Är faktiskt sóm så att jag snokade upp tråden från gonzo44 som du nästan lite indirekt tipsade om tidigare här. Fastnade i den och har nu likt många andra trådar som jag följer (bland annat denna som du vet) lusläst den till vad som för tillfället är ett slut i väntan på fler inlägg. Därav sent ute att checka gracillisarna.

              Men nu har jag gjort detta och börjar med ett Tack

              Fullkomligt älskar de små liven, älskar att se de simma runt med sina ljust stålblå vitskimrande fenspetsar och ögon liksom lyser upp tillvaron : Supernice, ska bli spännande att se sedan när en koloni gör antågande... Har ju tagit ett litet tag, kanske dröjer lite till men de ser lite finurliga ut

              Trevlig kväll Mats
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Sorry Mats, här frågar man om en filmsnutt, får den publicerad och så är man inte "på plats" när detta sker.

                Är faktiskt sóm så att jag snokade upp tråden från gonzo44 som du nästan lite indirekt tipsade om tidigare här. Fastnade i den och har nu likt många andra trådar som jag följer (bland annat denna som du vet) lusläst den till vad som för tillfället är ett slut i väntan på fler inlägg. Därav sent ute att checka gracillisarna.

                Men nu har jag gjort detta och börjar med ett Tack

                Fullkomligt älskar de små liven, älskar att se de simma runt med sina ljust stålblå vitskimrande fenspetsar och ögon liksom lyser upp tillvaron : Supernice, ska bli spännande att se sedan när en koloni gör antågande... Har ju tagit ett litet tag, kanske dröjer lite till men de ser lite finurliga ut

                Trevlig kväll Mats
                Detsamma Nicke!
                Du vet, jag brukar alltid skoja lite när det är lite "segt med kommentarer", så nu när du är den ende som tittat på filmerna, så måste jag barskt säga till alla slashasar; Vafalls! Här krävs uppsträckning i skolbänkarna. Det blir kvarsittning i minst 4.12 minuter för att hårdstudera ett rörligt bildband! Seså, om det skall bli hyfsade betyg i Naturkunskap så måste ett diagnostiskt prov genomföras!
                Nå, för de som är lite mossiga skall jag ställa endast en enkel fråga; Vad heter mossan som syns lite då och då i fokus i filmen? Och då menar jag inte den Fjädermossa som syns vid snigeln!




                Ja, Nicke, prinsessorna är lite slöa - det brukar inte ta så här lång tid för dom att leka - men det kan kanske bero på att de är ensamma i karet... eller något sådant. Vi får se vad som händer!
                Kul iallafall att du diggar stuffet här i tråden - och visst verkar gonzos hörnkar ballt? Det där blir nog en höjdare framöver!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Jag ska visa att jag också läser Helt fantastiska kar, lite avundsjuk blir man men det kommer väl med erfarenheten. Jag får se upp till allt detta och jobba på helt enkelt Tack för att du delar med dig av allt, jag blir lika hänförd varje gång!!

                  Tråden har typ haft etthundrafyrtiotusen (smaka på det) visningar nu, det är bannemig fantastiskt och det visar ju hur underbar tråden är!

                  Jag tänkte dra igång en liten balja med http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117&SOK=1 i, blir nog fränt! Prinsessor vore roligare men karet är bara på 60 liter
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Jag ska visa att jag också läser Helt fantastiska kar, lite avundsjuk blir man men det kommer väl med erfarenheten. Jag får se upp till allt detta och jobba på helt enkelt Tack för att du delar med dig av allt, jag blir lika hänförd varje gång!!

                    Tråden har typ haft etthundrafyrtiotusen (smaka på det) visningar nu, det är bannemig fantastiskt och det visar ju hur underbar tråden är!

                    Jag tänkte dra igång en liten balja med http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117&SOK=1 i, blir nog fränt! Prinsessor vore roligare men karet är bara på 60 liter

                    Jo, tack (fotskrap, fotskrap), det är väl en och annan som tittar in då och då!

                    Ja, det kan nog bli fränt med Multisar, och dessa är riktigt roliga när de drar igång! Bra val!

                    (du slipper det diagnostiska provet och behöver inte säga vad mossan heter!)

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Seså, om det skall bli hyfsade betyg i Naturkunskap så måste ett diagnostiskt prov genomföras!
                      Nå, för de som är lite mossiga skall jag ställa endast en enkel fråga; Vad heter mossan som syns lite då och då i fokus i filmen? Och då menar jag inte den Fjädermossa som syns vid snigeln!



                      Kan det vara starmoss? Vet inte om den heter stjärnmossa på svenska...
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Tjosan i vinterförmiddagen äntligen en dust av det vackra vita

                        Jo att du är en skämtlysten man är ju inte att förglömma haha. Men 4.12 minuter det var en precis kvarsittning


                        Nog fan diggar jag stuffet, blev så inspirerad att jag tog en sväng till mina föräldrar och riktigt ser fram emot att rengöra deras Malawikar haha, ska göra lite ommöblering också. Tyvärr rätt fattigt inrett med för många olika typer av stenar, för blandat substrat samt ingen höjdarpump. Men firrarna trivs iaf och frodas.


                        Längtar med spänning på updates och nu vet jag att krabborna är lite svåra p.g.a kondens men en önskning iaf om det


                        ---
                        I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.191166,15.566962
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Nå, för de som är lite mossiga skall jag ställa endast en enkel fråga; Vad heter mossan som syns lite då och då i fokus i filmen? Och då menar jag inte den Fjädermossa som syns vid snigeln!
                          Ser ut som någon Fissidens.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av oaken
                            Ser ut som någon Fissidens.

                            Bra! Det skall till lite hårda tag ibland! Straff-kvarsittning verkar vara en fostrande metod!
                            Nu är det ju såhär att jag själv är fullständigt värdelös på växter - så jag fick liksom lura er till att kläcka svaret på mossfrågan.
                            Jag köpte två rotpinnar med fastbunden mossa av en kille på tysklandsmässan - och jag har för mig att han sa "Fissidens", och jag ville ha detta bekräftat!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Tjosan i vinterförmiddagen äntligen en dust av det vackra vita
                              Jo att du är en skämtlysten man är ju inte att förglömma haha. Men 4.12 minuter det var en precis kvarsittning
                              Nog fan diggar jag stuffet, blev så inspirerad att jag tog en sväng till mina föräldrar och riktigt ser fram emot att rengöra deras Malawikar haha, ska göra lite ommöblering också. Tyvärr rätt fattigt inrett med för många olika typer av stenar, för blandat substrat samt ingen höjdarpump. Men firrarna trivs iaf och frodas.
                              Längtar med spänning på updates och nu vet jag att krabborna är lite svåra p.g.a kondens men en önskning iaf om det
                              ---
                              I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.191166,15.566962
                              Krabborna är svinsvåra att filma... men jag skall kolla om jag kan få till några bra bilder. Ibland sitter dom precis lägligt, men när man har hämtat kameran så har de sprungit iväg...
                              Krabblingarnas ömsningsskal kan jag plåta lätt, dock! Det är nog 10-15 Vampyrkrabblingar nu - de är någon centimeter över skalet bara och de har inte fått sin blå färg på kroppen och purpurfärgade klor ännu. Red Devil-krabborna har jag inte sett några krabblingar av.
                              Det har bildats små vita loppor (eller något åt det hållet) i substratet - och dessa springer, eller snarare sitter, krabborna och plockar i sig, och jävlar vad snabba de är alltså - jag hoppas kunna filma detta vid tillfälle!

                              Kommentar

                              • Getingen
                                • August 2010
                                • 325

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Här är en liten Sakura-film;
                                http://www.youtube.com/watch?v=k54GOTuj7jg
                                Nu vill jag veta allt om detta. Ska nog själv starta upp något liknande snart.

                                Det är väl en dennerlekub? Men vilken storlek?
                                Vad är det för bottensubstrat? Många använder ju soil men detta ser ju ut som riktigt grus. Mkt snyggare enligt mig.
                                Stora mossan i bakgrunden, är det flame mossa? Hur har du fäst den? Döljer det sig rötter under där? Har du möjligtvis en bild/film över hur det såg ut tidigare då mossan inte var lika stor?

                                Vad är det för pump? Medföljade eller nån annan, monterad bakom slim-linen? Försvinner inte mkt plats då?

                                Vad är det för fiskar? Tar dom räkyngel?

                                Har läst en hel del om räknano men har du några speciella tips?

                                Är belysningen original?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...