Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Japp
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Japp
      Ålrajt!
      Precis som du säger, kommer karet att bli hur fränt som helst när det lummat till sig lite med växterna. Nu blir man ju sugen på några av de gamla favoriterna; Blåciklider. Det ser ut att vara ett fint par du har där!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        De är rätt fina Det kommer upp lite bilder på paret i min tråd under dagen, fick dem bara bra med fel "ljus" i kameran.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1017.jpg
Visningar: 2
Storlek: 121,5 KB
ID: 2138235

          Nu ska jag inte sno mer plats i tråden men här har du en av skönheterna ordentligt på bild
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Jag har ju lovat bilder på tanganyika-cikliderna, men än så länge har jag bara fått riktiga sket bilder som jag inte tycker e någon ide att lägga upp här, men jag jobbar på det jag lovar. Kan dock säga att 2 av Regani har bildat ett starkt par och är grymt ilskna. Samt i SA-Karet så har den ena bågfenshonan en ny kull med larver inne bland rötterna som jag skal försöka få lite bilder på.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ja jävlar, alltså jag har ju inte varit inne så mycket sedan i oktober. En del att stå i hemma och på jobbet mm.

              Hur som helst, oavsett hur mycket som skrivs så lusläser jag varenda bokstav, punkt o.s.v fullkomligt älskar denna tråd, härligt folk, bra tips, fina bilder intressanta synvinklar och frågeställningar mm.

              Är nu ifatt igen och kommer vara mer aktiv på nytt, blir ju lite perioder men med lugnare jobbmässigt och lite mer koll på vardagen så är det lättare att koppla av lite här på Zoopet


              Åter igen, har mina idéer om ett kar med Ocellatus eller annan snäcklekare tagit vid då jag läste om era tanganyikafunderingar ett par sidor tillbaka. Åkte faktiskt till Arken Zoo här i LKPG idag just för att ta en kik på b.la. tanganyikacikliderna de har, såg då massor fina Apisto. och en fisk som jag länge velat se på riktigt. En egyptisk munruvare, mkt fin. Är så sugen åp nya kar, först ut blir väll just tanganyika och snäcklekare, men innan dess ska det filas på räk och snäckkaret, samt knegas ihop deg. Den finns tyvärr ej i överflöd, och kommer inte heller göra det på ett tag.

              Men härlig lösning, kul att vara här igen. Ha en god fortsättning tills vidare folks


              MVH Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Ja jävlar, alltså jag har ju inte varit inne så mycket sedan i oktober. En del att stå i hemma och på jobbet mm.
                Hur som helst, oavsett hur mycket som skrivs så lusläser jag varenda bokstav, punkt o.s.v fullkomligt älskar denna tråd, härligt folk, bra tips, fina bilder intressanta synvinklar och frågeställningar mm.
                Är nu ifatt igen och kommer vara mer aktiv på nytt, blir ju lite perioder men med lugnare jobbmässigt och lite mer koll på vardagen så är det lättare att koppla av lite här på Zoopet
                Åter igen, har mina idéer om ett kar med Ocellatus eller annan snäcklekare tagit vid då jag läste om era tanganyikafunderingar ett par sidor tillbaka. Åkte faktiskt till Arken Zoo här i LKPG idag just för att ta en kik på b.la. tanganyikacikliderna de har, såg då massor fina Apisto. och en fisk som jag länge velat se på riktigt. En egyptisk munruvare, mkt fin. Är så sugen åp nya kar, först ut blir väll just tanganyika och snäcklekare, men innan dess ska det filas på räk och snäckkaret, samt knegas ihop deg. Den finns tyvärr ej i överflöd, och kommer inte heller göra det på ett tag.
                Men härlig lösning, kul att vara här igen. Ha en god fortsättning tills vidare folks
                MVH Nicke
                Halloj Nicke!
                Kul att du är tillbaka! Jag har inte heller varit här i tråden på ganska (för att vara jag) länge... men får väl försöka rycka upp mig och komma igång med zoopandet snart. Säg till om du vill ha lite input på snäckskalslekarna (vilka det nu blir) sedan, så kan jag och andra säkert tipsa dig om hur du optimerar ett sådant kar.
                Jag vet att du är lite sugen på att se tiger-guppysarna, skall kolla om jag kan få in en skön film på dom snart.
                Annars händer det inte så mycket i stugan just nu - det puttrar på som vanligt - det leks och ynglas i sedvanlig takt...
                Det som är det stora "problemet" just nu är om/hur en eventuell avveckling på fyra-fem baljor kan göras på ett bra sätt, så att ett större kar kan få plats. Men, det får fixa sig som det brukar göra - av sig självt!

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Halloj Nicke!
                  Kul att du är tillbaka! Jag har inte heller varit här i tråden på ganska (för att vara jag) länge... men får väl försöka rycka upp mig och komma igång med zoopandet snart. Säg till om du vill ha lite input på snäckskalslekarna (vilka det nu blir) sedan, så kan jag och andra säkert tipsa dig om hur du optimerar ett sådant kar.
                  Jag vet att du är lite sugen på att se tiger-guppysarna, skall kolla om jag kan få in en skön film på dom snart.
                  Annars händer det inte så mycket i stugan just nu - det puttrar på som vanligt - det leks och ynglas i sedvanlig takt...
                  Det som är det stora "problemet" just nu är om/hur en eventuell avveckling på fyra-fem baljor kan göras på ett bra sätt, så att ett större kar kan få plats. Men, det får fixa sig som det brukar göra - av sig självt!


                  Ja skitkul att vara här. Är liksom mitt temple of Zen. Är rätt stressad och så lite undermedvetet tror jag, men när jag sätter mig här så kopplar jag av riktigt bra.

                  Japp input i massor kommer önskas, är sugen på Ocellatus, hittade en variant på Arken Zoo, tog en bild med min ifån ska se om jag får upp den idag eller i helgen. Så får ni identifiera den.

                  Kommer endast kunna starta med ett av de små befintliga kar jag har, så det får bli en riktigt liten grupp i ett 54 liters om det är OK?
                  Om inte kanske de vackra multisarna på bilden kan funka?

                  Jahapp i övrigt blev det ju lite dubbelt för dig Mats då du fick ett om nästan snarlikt med föregående inlägg. Haha ja

                  Hat bra, nu ska jag lusläsa lite i PiaJo's tråd igen

                  Nicke



                  EDIT: Kunde inte hålla mig, slänger upp det jag tror är en Ocellatus? Plus en bild på en superfin vit Malawi, vet inte varför, kanske för att dela med mig av en vacker fisk?


                  Ocellatus? Snäcklekare?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,0 KB
ID: 2138341


                  Vacker viting

                  Klicka på bilden för större version

Namn: bild (1).JPG
Visningar: 1
Storlek: 117,8 KB
ID: 2138342

                  Nicke
                  Senast redigerad av ApeviaX; 05 January 2012, 20:13.
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Nicke!
                    Den otroligt vackra lilla snäckskalslekaren på bild 1 är en Lamprologus stappersi. Kan du få en liten grupp av dessa, typ 3+3, så kan du hålla dom ungefär som L. ocellatus.

                    Här är en liten tråd om L. ocellatus i 100-liter - så ser du ungefär hur de funkar!



                    (Den vita malawin är jättefin. Malawi kan jag dock nada om, så...).

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Nicke!
                      Den otroligt vackra lilla snäckskalslekaren på bild 1 är en Lamprologus stappersi. Kan du få en liten grupp av dessa, typ 3+3, så kan du hålla dom ungefär som L. ocellatus.

                      Här är en liten tråd om L. ocellatus i 100-liter - så ser du ungefär hur de funkar!



                      (Den vita malawin är jättefin. Malawi kan jag dock nada om, så...).

                      Aha stappersi, trodde den hette något med Ocellatus, därför jag trodde skyltarna var fel i butik haha. Å andra sidan står inte nåt om stappersi heller... hmmm...

                      Klicka på bilden för större version

Namn: bild (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,2 KB
ID: 2138346Klicka på bilden för större version

Namn: bild (3).jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,7 KB
ID: 2138347Klicka på bilden för större version

Namn: bild (4).jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,9 KB
ID: 2138348

                      Ja njae mest för o vis en fin firre, Malawin alltså

                      Då ska jag forska lite om de t-cikliderna, tror jag har läst den tråd du refererar till men en repris är inte fel om så är fallet

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Det var inte lite överpriser där i den affären kan man säga, hehe. 150 kr st för Regani kipilli, här i göteborg ligger dom på 45 kr st.

                        MVH/freddan

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja, det var ena jädra priser...
                          Ålrajt, den lille snäckskalslekaren på bilden du visade är en L. stappersi. Kanske hade de bara en... och sket i att sätta pris på den lille juvelen?

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Jepp, säger som Mats det är L. Stappersi på bilden.

                            Från det ena till det andra så tuffar tanganyika-karet på här hemma tror att mina Regani kanske kanske har yngel på G, dom är vart iallafall grymt ilskna vid sitt stenröse där honan hela tiden tittar till en gång dom gjort mellan lite skiffer o lavastenar. Får dock skaffa nåt mer snart eftersom dom tatt hela karet som revir just nu och terrar dom stackars snäcklekarna rätt mycket, får snart bli en sväng till zooaffären o kolla om dom fått in något nytt i nästa vecka.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av 127bubbel
                              Jepp, säger som Mats det är L. Stappersi på bilden.

                              Från det ena till det andra så tuffar tanganyika-karet på här hemma tror att mina Regani kanske kanske har yngel på G, dom är vart iallafall grymt ilskna vid sitt stenröse där honan hela tiden tittar till en gång dom gjort mellan lite skiffer o lavastenar. Får dock skaffa nåt mer snart eftersom dom tatt hela karet som revir just nu och terrar dom stackars snäcklekarna rätt mycket, får snart bli en sväng till zooaffären o kolla om dom fått in något nytt i nästa vecka.

                              MVH/Freddan
                              Gôtt, Freddan! Lite bilder nu också...

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Det kommer har dragit ut lite på tiden bara, hehe. Fick dock ett par ok bilder mina Regani ikväll, som jag skall få in imorgon skall bara göra ett försök till på att få bra bilder även på snäcklekarna. Men imorgon kommer iallafall bilder på jullarna o kanske snäcklekare.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...