Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Vi snackade lite tanganyika för nån vecka sen nu Mats tror jag det var här lite i tråden, och hur sugen man var på att dra igång ett tanganyika-kar igen. Men nu har man gjort slag i saken, tanganyika-karet står färdigt (bara den sista finputsningen på inredningen som skall bli klar), så om allt går som det ska kommer det inhandlas iallafall några tanganyikaciklider imorgon, då man skall ut till Herkules och köpa julklappar till sig själv. Nåt som jag e väldigt sugen på att skaffa är hästnosar, så det kan hända att det bli ett par sådana imorgon och även lite jullar och snäcklekare, till att börja med.

    Bilder kommer imorgon.

    MVH/Freddan

    Fan vad fränt, Freddan! In med bilder bara!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Ja, det skall bli riktigt kul med tanganyika igen, sitter och kollar klipp på youtube och kollar lite, och även lite sökningar på google, och jag kan ju säga det, att man fastnar för väldigt många arter som man vill skaffa men man kan ju inte skaffa allt man vill ha, hehe.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Ja, det skall bli riktigt kul med tanganyika igen, sitter och kollar klipp på youtube och kollar lite, och även lite sökningar på google, och jag kan ju säga det, att man fastnar för väldigt många arter som man vill skaffa men man kan ju inte skaffa allt man vill ha, hehe.

        MVH/Freddan

        Nä, jag vet! Än värre blir det ju när man går i avvecklingstankar - jag har ju en fin grupp J. dickfeldi och ett par gracilis som skall bort senare nästa år.
        Men det skall bli oerhört spännande att få se dina hästnosar i nya karet!

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Hästnosarna blir spännande att följa. En sort jag aldrig haft förut, men enligt artbeskrivningarna så skall visst på hannen och honan ruva rom och larver, och hur häftigt är inte det alltså.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av 127bubbel
            Hästnosarna blir spännande att följa. En sort jag aldrig haft förut, men enligt artbeskrivningarna så skall visst på hannen och honan ruva rom och larver, och hur häftigt är inte det alltså.
            MVH/Freddan
            Visst! Se till att dokumentera det riktigt noga. Att de kommer att leka i ditt kar är ju givet! Måste ses!

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Absolut kommer bli en hel del bilder, skall ta lite bilder imorgon kväll på dom nya firrarna, när dom är isläppta och när dom funnit sig lite.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Ja, då har man hela kvällen inrett färdigt karet och efter många om o men så blev jag nöjd med resultatet, efter att ha svurit över mig själv när jag inte fått dit inredningen riktigt, så är jag nu färdig. Så har man kollat lite fler tanganyika-ciklider och hittade Neolamprolus Cylindrus tror jag den hette och den verkade rätt cool också. Blir kul att se var zooaffäreren kan tänkas att ha och erbjuda senare idag.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Då simmar det tanganyika ciklider här hemma igen. Dock så blev det inga hästnosar då dessa var slut, men som snart skulle komma igen snart. Istället blev det en lite mjukstart med 3 st Julidochromis regani "Malagarasi samt förhoppningsvis 3+3 Lamprologus Ocellatus "Ikola Gold" tror jag dom hette. Har inte fått till några bilder ännu, och framför allt inte på Regani då 2 av dom, redan faktiskt hållt på som tusan med att greja inne bland stenarna. Men bilder kommer snarast.

                  GOD JUL!

                  MVH/Fredan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av 127bubbel
                    Då simmar det tanganyika ciklider här hemma igen. Dock så blev det inga hästnosar då dessa var slut, men som snart skulle komma igen snart. Istället blev det en lite mjukstart med 3 st Julidochromis regani "Malagarasi samt förhoppningsvis 3+3 Lamprologus Ocellatus "Ikola Gold" tror jag dom hette. Har inte fått till några bilder ännu, och framför allt inte på Regani då 2 av dom, redan faktiskt hållt på som tusan med att greja inne bland stenarna. Men bilder kommer snarast.
                    GOD JUL!
                    MVH/Fredan
                    Ah, Härligt, Freddan! Du klämmer in bilder och uppdateringar när du kan och känner för det!

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      • April 2009
                      • 544

                      God fortsättning Mats!

                      Tänkte höra med dig angående dina Ivanacara adoketa. Vad köpte du in dina fiskar för? har hittat en grupp fiskar som är i hyffsad storlek, försäljaren vill ha 200 kr fisken. Är ju en ovanlig fisk så det priset är kanske helt okej?

                      Hur är de i humöret, skulle det vara problem att hålla en grupp fiskar i ett lite mindre kar ca 200 liter?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        God fortsättning Mats!

                        Tänkte höra med dig angående dina Ivanacara adoketa. Vad köpte du in dina fiskar för? har hittat en grupp fiskar som är i hyffsad storlek, försäljaren vill ha 200 kr fisken. Är ju en ovanlig fisk så det priset är kanske helt okej?

                        Hur är de i humöret, skulle det vara problem att hålla en grupp fiskar i ett lite mindre kar ca 200 liter?

                        Halloj!
                        200:- styck är faktiskt inte så farligt. Jag köpte mina för 400:- styck, så det pris du har fått där får väl anses vara helt ok!
                        I. adoketa är tuffa som bara den, men jag måste säga att de två par jag har haft (jag tog över Ansjos par också - men det paret har tyvärr dött) har samsats riktigt bra utan större fajter. Det par jag har kvar nu går i en av 50-kuberna för tillfället.

                        Jag tror inte det är några problem att sätta en liten grupp i 200-liter. Till slut kommer väl något par att bildas och då blir det ju alltid lite jagande och revirhävdande. Köp på dig några par - det här är verkligen härliga ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag tror inte det är några problem att sätta en liten grupp i 200-liter. Till slut kommer väl något par att bildas och då blir det ju alltid lite jagande och revirhävdande. Köp på dig några par - det här är verkligen härliga ciklider!
                          Riktigt snygga ciklider de där, såg dessa hemma hos Ansjo innan de flyttade till Mats
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • pereli

                            • March 2005
                            • 269

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj!
                            200:- styck är faktiskt inte så farligt. Jag köpte mina för 400:- styck, så det pris du har fått där får väl anses vara helt ok!
                            I. adoketa är tuffa som bara den, men jag måste säga att de två par jag har haft (jag tog över Ansjos par också - men det paret har tyvärr dött) har samsats riktigt bra utan större fajter. Det par jag har kvar nu går i en av 50-kuberna för tillfället.

                            Jag tror inte det är några problem att sätta en liten grupp i 200-liter. Till slut kommer väl något par att bildas och då blir det ju alltid lite jagande och revirhävdande. Köp på dig några par - det här är verkligen härliga ciklider!
                            Kan bara instämma med Mats.

                            Har två par som går i mitt 540 liters. Dom har delat upp karet i två delar och håller sig för det mesta i varsin del. Härligt att se på hur dom skiftar i färgerna beroende på sinnesstämning.
                            Min fotoblogg

                            http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1021.jpg
Visningar: 2
Storlek: 96,8 KB
ID: 2138225

                              Såhär blev det När jättevallisen tar sig blir det nog rätt gött
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                [ATTACH=CONFIG]50373[/ATTACH]

                                Såhär blev det När jättevallisen tar sig blir det nog rätt gött
                                Det där ser jättebra ut, och blir kanon för Blåcikliderna! Har du Eldbukar där också?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...