Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av skoda-15
    wow vilken film man vill ju bygga nytt kar läckert
    Visst är det så! Man kan ju åtminstone "bygga" lite i de kar man har... Det är en grej jag försöker mig på mellan varven. Oavsett om det är mindre eller större kar man har att tillgå så är inredningen så vansinnigt intressant att lägga lite fokus på!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Alltid lika kul att se på filmer från naturen. När jag kolla på sådana här filmer, så får jag alltid nyttigt med tips hur jag skall inreda karen, för dom fiskar man skall ha för att göra det så .likt naturen som möjligt.

      Förresten tänkte på det Mats, att den cikliden som nämner är enligt mig fruktansvärt lika Dubiosi från tanganyikasjön.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Alltid lika kul att se på filmer från naturen. När jag kolla på sådana här filmer, så får jag alltid nyttigt med tips hur jag skall inreda karen, för dom fiskar man skall ha för att göra det så .likt naturen som möjligt.

        Förresten tänkte på det Mats, att den cikliden som nämner är enligt mig fruktansvärt lika Dubiosi från tanganyikasjön.

        MVH/Freddan
        Japp, den kallas i vissa fall "poor mans duboisi", väldigt lik faktiskt, både till kroppsform och färg, när den är utfärgad. Inte ofta man ser den i affärerna - men den finns dock...

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Sökte på mig själv på nätet, av en anledning och då dök detta upp! Hade nästan glömt bort, men det platsar väl bland Mat(h)s långa inlägg.

          Nästan alla akvarister man pratar med har någon form av relation till dvärgciklider. Ta den typiska inkörda nybörjaren som antingen nyss har köpt sitt andra akvarium på runt 100 liter eller däröver, eller börjat göra om sitt första akvarium som redan från början var lite större. De har gått igenom fisksoppan, med att blanda allt och förmodligen har antalet fiskar minskat ordentligt genom sjukdomar och vanlig misskötsel. De som nu inte ger upp utan fortfarande är intresserade börjar skaffa sig lite kunskap. Man träffar dem på olika forum.

          Resultatet brukar bli en ny fisksammansättning som överensstämmer mer med akvariets storlek och att invånarna på ett ungefär har samma önskemål om vattenkvalitet och temperatur. Nu blir det lite lugn och ro ett tag i akvariet, medan ägaren lär sig mer.

          Så efter någon månad gör den första dvärgcikliden entré! Tyvärr är det ofta en fjärilsciklid Mikrogeophagus ramirezi, som dör efter någon eller några månader. Den andra som dyker upp kan vara en regnbågsciklid, Apistogramma agassizii, eller en palettciklid, Pelvicachromis pulcher.

          Det är nu det märkliga händer. Akvariet är fullt av trevliga tetror, skalarer, malar, svärdbärare, silverhajar och allt annat man kan hitta i en akvarieaffär. Dessa fiskar simmar glatt fram och tillbaka, visar sig så fort matburken kommer fram och är jättetrevliga.

          Ser ägaren dessa fiskar? Nej, han eller hon ligger och kryper vid gaveln på akvariet med en liten fickspegel för att kolla vad regnbågsciklidparet gör! När det kommer besök och akvariet ska visas upp, inte är det de stora fiskarna längst fram ägaren pratar om – nej, det är de där små nere i hörnet som kanske lade rom i grottan häromdagen. Ni kan se, där vid roten av svärdsplantan, där är hanen, är han inte fin!

          Men detta gäller inte bara den inkörda nybörjaren. Ta den vana akvaristen som har haft hur många akvarier som helst genom de unga åren, nu när det har fixats fast jobb och flyttats till egen lya ska naturligtvis ett 720 inhandlas! Detta tvåmeterskar brukar fyllas enligt en av tre olika inriktningar, afrikanska sjöciklider, centralamerikaner eller sydamerikaner.

          Ni som är insnöade på sjöciklider eller centralare har verkligen något att se fram emot. Ni andra som har valt Sydamerika och velat mellan diskus och skalarer, eller kanske till och med superskalaren altum börjar nog förstå vart jag vill komma. Drömmarna kretsar först runt diskusen eller skalarerna. Sedan ska man naturligtvis ha några stim med tetror och ett gäng malar. Det är nu som dvärgcikliderna brukar dyka upp också, för naturligtvis ska det i några par Apistogramma!

          Resultatet brukar bli detsamma som för nybörjarakvaristen ovan. Det slutar med att ägaren ligger och kryper runt akvariet för att se om ciklidparet har lekt. Sedan när de har lekt och de första ynglen blir synliga, då kommer man på att tetror och malar också tycker om yngel. Jaha, vad göra nu? Jag vill ju bara ha yngel av dessa små juveler!

          Det där 60-liters karet som står i källaren borde väl fungera? Ja, resten känner ni till, det blir ett otal små burkar med torvfiltrering och nattliga jakter i stora burken för att fånga lekpar.

          Här har jag nu förklarat del ett av rubriken. Varför dvärgciklider – jo, för att de hamnar i centrum oberoende av vilka andra invånare du har!

          Istället för att blanda dvärgcikliderna med allt som finns i akvarieaffären eller med en perfekt sydamerikansk biotopsammansättning, så prova med att verkligen sätta dvärgcikliderna i centrum!

          Ingen kan nog påstå att dvärgcikliderna är särskilt företagsamma mot andra arter, förutom när de har yngel att beskydda. Det klassiska är att vid matning står de stora fiskarna och gapar vid ytan, därunder stimmar tetrorna och tar det som de stora missar. Längs ner vid botten står dvärgcikliderna och väntar på att några smulor ska falla ner. Låt istället dvärgcikliderna få ett eget rejält akvarium, utan tetror, pansarmalar eller L-malar. Då får ni verkligen chansen att se deras rätta jag, utan konkurrens blommar de upp och visar sitt rätta beteende. De kommer fram och man behöver inte krypa runt vid gavlarna för att se vad de håller på med!

          Det bästa av allt är att när de lagt rom, kommer ingen mal och käkar kaviar som nattmat. Likaså blir inte ynglen proteintillskott till tetrorna. Det ”värsta” som kan hända hos Apistogramma är att en annan hona ”adopterar” några yngel, men det är ju också en del av deras charmiga beteende. Okey, det är inte ”fart och fläkt” i akvariet, som många småungar eller besökare gillar. Men besökarna ville du ju ändå bara visa dvärgcikliderna.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Har läst det där förr och det är en klockren beskrivning C!
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ja, det där är bra skrivet Maths!

              Fan, nu har det börjat snurra runt rejält i skallen... det kommer nog bli ett kar modell större i stugan. Jag har mätt och donat där idag och två och en halv meter långt får lätt plats, en meter djupt är inga problem heller. Ja, jädrar, nu gäller det bara att bestämma sig för metoden; limma ett helglas eller gjuta i någon typ av glasfiber - har varit på massor av akvarieforum och kollat, både engelskspråkiga och svenska.
              Nästa steg är att kolla golvet, hur det egentligen är byggt och hur man bäst säkerställer det för karets tyngd.
              Japp, så nu är planeringen igång på vart alla räkor, krabbor och fisk skall ta vägen framledes - jag är rätt noga med att de hamnar på bra ställen - men det löser sig!
              Jag vill ha ett maffigt kar som centerpiece, att labba med och njuta av, men det blir såklart några småburkar runt om på de andra väggarna också.
              Hmmm, angenäma bekymmer detta!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, det där är bra skrivet Maths!

                Fan, nu har det börjat snurra runt rejält i skallen... det kommer nog bli ett kar modell större i stugan. Jag har mätt och donat där idag och två och en halv meter långt får lätt plats, en meter djupt är inga problem heller. Ja, jädrar, nu gäller det bara att bestämma sig för metoden; limma ett helglas eller gjuta i någon typ av glasfiber - har varit på massor av akvarieforum och kollat, både engelskspråkiga och svenska.
                Nästa steg är att kolla golvet, hur det egentligen är byggt och hur man bäst säkerställer det för karets tyngd.
                Japp, så nu är planeringen igång på vart alla räkor, krabbor och fisk skall ta vägen framledes - jag är rätt noga med att de hamnar på bra ställen - men det löser sig!
                Jag vill ha ett maffigt kar som centerpiece, att labba med och njuta av, men det blir såklart några småburkar runt om på de andra väggarna också.
                Hmmm, angenäma bekymmer detta!
                Du är närmare dina drömmar än vad jag är, vilket är bra för dig

                Det jag har i skallen är ett kar i vinkel, ja två kar sammansatta och med en 90 graders sväng. Helt ärligt skulle jag vilja ha tre kar sammansatta så jag kunde sitta mitt i och ha akvarier runt om mig

                Men varför? Jo tanken är att ha ett kraftigt utblås mot en massa stenar och rötter, här bor L-Malar. Sen kommer en del med fin sand och bra snurr på vattnet, här bor jordätarna. Ja nu är vi framme vid 90 graders kröken, som är fylld av valle för att minska ner strömmen. Härnäst kommer ett parti med höga smalbladiga växter där skalar eller discus trivs. Sen kommer den ljusintensiva växtregionen där diverse små tetror och kanske någon Ap hittar ett hem?

                Det viktigaste i min tanke är att det i slutet av karet ska finnas en vägg av filtermattor och det ska sluta i en "sump" där det står en pump, inte för akvariebruk, utan för betydligt större uppgifter. Denna pump ska pumpa tillbaka vattnet till punkt ett och ge en cirkulation som vi i vanliga fall bara kan drömma om i våra akvarier!

                Ja, nu har jag gett dig och alla andra mina tankar om framidens drömkar, jag både hoppas och inte att någon förverkligar det före mig
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Du är närmare dina drömmar än vad jag är, vilket är bra för dig

                  Det jag har i skallen är ett kar i vinkel, ja två kar sammansatta och med en 90 graders sväng. Helt ärligt skulle jag vilja ha tre kar sammansatta så jag kunde sitta mitt i och ha akvarier runt om mig

                  Men varför? Jo tanken är att ha ett kraftigt utblås mot en massa stenar och rötter, här bor L-Malar. Sen kommer en del med fin sand och bra snurr på vattnet, här bor jordätarna. Ja nu är vi framme vid 90 graders kröken, som är fylld av valle för att minska ner strömmen. Härnäst kommer ett parti med höga smalbladiga växter där skalar eller discus trivs. Sen kommer den ljusintensiva växtregionen där diverse små tetror och kanske någon Ap hittar ett hem?

                  Det viktigaste i min tanke är att det i slutet av karet ska finnas en vägg av filtermattor och det ska sluta i en "sump" där det står en pump, inte för akvariebruk, utan för betydligt större uppgifter. Denna pump ska pumpa tillbaka vattnet till punkt ett och ge en cirkulation som vi i vanliga fall bara kan drömma om i våra akvarier!

                  Ja, nu har jag gett dig och alla andra mina tankar om framidens drömkar, jag både hoppas och inte att någon förverkligar det före mig
                  Jag var på ett forum och läste idag, minns tyvärr inte vilket, och det var en snubbe som var inne på din idé med ett stort kar i vinkel. Jag kom inte så långt i den tråden att jag fick se om han realiserade planen. Men din idé är ju hur frän som helst. Jag hoppas du kan förverkliga drömmen om ett sådant kar - det vill jag få se!

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    nått i den här stilen? http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=7230.0
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av MrH
                      Samma tanke, men med en meters djup och åttio i höjd, så börjar det likna något
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Sökte på mig själv på nätet, av en anledning och då dök detta upp! Hade nästan glömt bort, men det platsar väl bland Mat(h)s långa inlägg.
                        Jag skulle ju ha informerat om att detta är en gammal artikel i ciklidbladet som jag skrev för något år sedan.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Men det där "sängkaret" var ändå rätt fränt! Lite för smalt bara, men ändå!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Klickade på knappen "Vad är nytt", det är nog några månader sedan jag gjorde det.

                            Man blir ju inte direkt inspirerad av att slänga sig in och svara på trådar när man läser rubrikerna, typ!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Klickade på knappen "Vad är nytt", det är nog några månader sedan jag gjorde det.

                              Man blir ju inte direkt inspirerad av att slänga sig in och svara på trådar när man läser rubrikerna, typ!
                              Jag har mer eller mindre slutat att skriva i trådarna över huvudtaget, och har endast ögonen på några stycken som jag följer med intresse. En tråd som är skön just nu är den om gonzos hörnkar, där han har fått i en riktigt bra egengjord frigolitbakgrund. Dessa bakgrunder är ju till 99% ingen "hit" utseendemässigt i mitt tycke, men gonzo har jädrarimej fått till det vrålbra, och det skall bli ordentligt spännande att föja det karets utveckling.
                              Annars är det ju så, Maths, (och detta har jag skrivit förr) att man har en viss "brinntid" på ett forum - och detta visar sig nu på hur ofta man/vi frekventerar trådarna. Nu är det andra cats som får vara de aktiva i trådarna, ungefär så som vi var för några år sedan då man hängde på zoopet mer eller mindre dygnet runt.
                              Jag har en akvariestuga att planera för och förändra - och om detta blir det såklart uppdateringar löpande!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 December 2011, 09:09.

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Vi snackade lite tanganyika för nån vecka sen nu Mats tror jag det var här lite i tråden, och hur sugen man var på att dra igång ett tanganyika-kar igen. Men nu har man gjort slag i saken, tanganyika-karet står färdigt (bara den sista finputsningen på inredningen som skall bli klar), så om allt går som det ska kommer det inhandlas iallafall några tanganyikaciklider imorgon, då man skall ut till Herkules och köpa julklappar till sig själv. Nåt som jag e väldigt sugen på att skaffa är hästnosar, så det kan hända att det bli ett par sådana imorgon och även lite jullar och snäcklekare, till att börja med.

                                Bilder kommer imorgon.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...