Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag tänkte på det, Pia - man behöver ju inte stirra sig blind på multisar, ocellatus, stappersi o.s.v. även om dessa är jättesnygga och trevliga.
    En T-snäkskalslekare som man inte ser i folks T-kar så ofta är t.ex. Telmatochromis vittatus. Det är en variant du skulle kunna kolla in!
    Jag har haft dessa i både mindre artkar och större "sällskaps"-T-kar, och de är förbannat kul och spännande att sitta och kolla på, när de har kommit igång.
    Inredning till exempelvis dessa är enkel; fin sand, massor av snäckor och så kan man garnera med några snyggt placerade stenar.
    Jaja, det fixar sig - gled iväg i tankarna bara...

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Visst, Pia! Vi gaggar loss mer när det närmar sig! Det finns ju lite att välja på - och man behöver inte ta de allra vanligaste snäckskalslekarna heller, de finns en hel del att kolla in, som sagt!
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag tänkte på det, Pia - man behöver ju inte stirra sig blind på multisar, ocellatus, stappersi o.s.v. även om dessa är jättesnygga och trevliga.
      En T-snäkskalslekare som man inte ser i folks T-kar så ofta är t.ex. Telmatochromis vittatus. Det är en variant du skulle kunna kolla in!
      Jag har haft dessa i både mindre artkar och större "sällskaps"-T-kar, och de är förbannat kul och spännande att sitta och kolla på, när de har kommit igång.
      Inredning till exempelvis dessa är enkel; fin sand, massor av snäckor och så kan man garnera med några snyggt placerade stenar.
      Jaja, det fixar sig - gled iväg i tankarna bara...
      Eftersom att gubben sa att det hade varit snyggare med 2 st 105 liters kar bredvid varanndra istället för ett 105L och ett 63L så har jag rätt och slätt fått fler möjligheter men, det stora mennet i det hela är om det får plats med en sån stor bänk...

      Den dagen jag skall köpa fiskar Mats så kan det vara så att jag hämtar dig och så får du följa med mig så att jag får rätt fiskar
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Visst! Vi kan teama upp, det blir kul!


        Mycket lekar och yngel i burkarna nu... Här är två bilder på de två Flaggciklidparen - som lekte samtidigt, på varsin sida av karet. Gissa om de här två paren har koll på varandra..?


        Bifogade filer

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Jätte sköna bilder att kolla på. Bild 2 ser ju ut att komma direkt från amazon-floden, grymt.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av 127bubbel
            Jätte sköna bilder att kolla på. Bild 2 ser ju ut att komma direkt från amazon-floden, grymt.

            MVH/Freddan
            Just det där täta rot/pinne/gren-klustret är det meningen att det skall bli i hela karet. Det kan nog bli fränt för de här två Flagg-paren att lulla runt i, och en massa blad och "småskit" på bottnen för typ apistos och andra att böka med.

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Det kommer säkert bli hur bra som helst. Kan förställa mig hur coolt det e att se en Apistogramma-hona vall runt sina ungar där.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Man tackar! Jo, dom säger det här, de som kan, att man får till något kar då och då!
                Men, visst, jag skall intre fjanta mig - ibland får man till det riktigt bra, men det har säkerligen att göra med att man inrett x-antal kar i sina dagar och man lär sig de små detaljerna.

                Det där karet där de blå Discusarna går, 70x70x70 cm-kuben, hade jag som inrett kar för en tid sedan. Att inreda kuber är ganska lurigt då man måste tänka i alla ledder.
                Jag har visat bilder på det karet flera gånger här i tråden, men slänger upp ett par bilder i repris (jag tänkte att du kanske inte sett dessa bilder förut - tråden är ju, som sagt, väldigt lång...).
                När jag hade gjort inredningen i 70-kuben kände jag en liten känsla av; "mjaaaooo, där satt den inredningen ganska gôtt"
                sjukt nice!
                vad är det för rötter? vanliga "mangrove"? isåfall riktiga praktexemplar. dom som man brukar se i affärer är alltid kompakta och har inga "spretigheter". såhär ska dom ju vara

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  ja, då har man läst ikapp de senaste sidorna
                  hur kul som helst att läsa! detta är ärligt talat den tråd jag uppskattar mest på zoopet!

                  såg för ett tag sedan en film på YT om en "kille" som hade ett jädra stort kar med ett 40-tal zebraciklider. ska se om jag kan hitta den igen

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    kom precis på att det inte var zebror utan cyphotilapia frontosor. hittar inte filmen men någon annan vet kanske vilken jag menar? filmen är ganska lång. det sitter "buffelhorn" åvanför karet. lite "texasstyle". tror han säger att han har 36 frontosor.
                    kanske inte så bra beskrivning men det är inte så lätt att beskriva en film om ett akvarium heller

                    Kommentar

                    • skoda-15
                      • August 2010
                      • 456

                      hej mats kapar din tråd lite för du är bra på sånt här mitt discus par har börjat bråka nu efter lite mer än en vecka i kuben han puttar på henne och jagar och är allmänt bråkig sen i bland är dom sams vad händer? vad ska man göra ?ska jag ta väck honan? tacksam för svar mvh christian
                      375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                      180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                      35 liters cocon kub med guppy och black molly

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av freddi36
                        sjukt nice!
                        vad är det för rötter? vanliga "mangrove"? isåfall riktiga praktexemplar. dom som man brukar se i affärer är alltid kompakta och har inga "spretigheter". såhär ska dom ju vara

                        Nu var det så länge sedan jag puttade in just dessa bilderna, så jag fick gå tillbaka och kolla vad det är vi talar om här...
                        Nåväl - i just detta karet (som du refererar till) är det faktiskt bara Red Moore-rötter, upphängda i kanterna av karet. På bottnen är det en blandning av vanlig "mangrove"- (egentligen sketabillig teak-skit från Taiwan - som all annan bråte vi köper i zoo-affärerna) och mopani-rötter som ligger till grund för inredningen. Denna form av "rotdelar" finns i alla välsorterade zoo-shopar... tror jag... dyrt men effektivt!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 December 2011, 09:56.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          kom precis på att det inte var zebror utan cyphotilapia frontosor. hittar inte filmen men någon annan vet kanske vilken jag menar? filmen är ganska lång. det sitter "buffelhorn" åvanför karet. lite "texasstyle". tror han säger att han har 36 frontosor.
                          kanske inte så bra beskrivning men det är inte så lätt att beskriva en film om ett akvarium heller
                          Jo, jag vet - när man nämner "zebror" blir det ofta lite "olika information"...
                          Jag menar faktiskt de vanliga Zebracikliderna när jag beskriver de cilklider jag är sugen på igen... Det var så länge sdan jag hade dessa, och varje gång jag ser dom i någon zoo-shop så blir jag tårögd och sugen på ett par eller flera av dessa... Aldrig några problem, aldrig några sjukdomar - och alltid ett jävla ståhej av goodness - i form av härlig yngelvård - vad mer kan man önska (egentligen)...?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av skoda-15
                            hej mats kapar din tråd lite för du är bra på sånt här mitt discus par har börjat bråka nu efter lite mer än en vecka i kuben han puttar på henne och jagar och är allmänt bråkig sen i bland är dom sams vad händer? vad ska man göra ?ska jag ta väck honan? tacksam för svar mvh christian
                            Halloj Skoda-15!
                            Njaaaaaoooo... Det där är en fråga som tarvar lite mer "titta i karet och kolla vad som egentligen händer" - om du förstår vad jag menar...?
                            När det gäller discus - och många av de andra vanliga cikliderna vi håller i våra kar - så händer det allt som oftast att ett par (som sätts i ett lek-kar, för sig och separat) att man inte alltid kan "tänka sig" att de håller sams.
                            Ett par som skall gå i ett separat kar (ofta handlar detta om discus - som i ditt fall nu) eller ett kar där man har lämnat ett lekpar ensamt för att göra "sin grej", så måste det vara ett etablerat par.
                            OK - ett etablerat par kan vara svårt att definiera. Vad är det, till att börja med?
                            Jo, det är två "individer" som man har haft absolut "koll på", och är säker på att dessa passar tillammans - ergo; sätter ihop i ett lek-kar för att dessa skall producera yngel... (i något speciellt syfte...)
                            Nåväl - OK - igen... Du har nu ett par i en kub! Ålrajt! Nu uppstår en mängd frågeställningar; Är detta ett lekpar? Är det ett tänkbart lekpar?
                            Har de lekt innan de sattes i kuben? Är det deras första tid i ett lek-kar som två ensamma individer?

                            Såhär funkar det; även etablerade par - som är vansinnigt samkörda (kolla gärna mina YouTube-filmer på Stendker-paret som jag har ) så uppstår det ibland tillfällen då de inte alls har "samma idéer" om vad romläggning och yngelvård innebär. Det här är djur med helt egensinniga "referenser", "uppfattningar" om hur tillvaron skall levas... Med andra ord; både honan och hanen kan ibland bli stup-stock-helgalen på sin partner och jaga runt denna när saker och ting inte passar.
                            Om det är så att du har detta (vi förmodar) lekpar i en separat lek-kub, så låt dom reda ut sin "bissniss" mellan varandra - de kommer att fixa upp de mellanhavanden de har och bli sams igen!
                            Nu återstår en detalj dock, och det är denna; Om du har "öga" för cikliders beteende, så ser du direkt om det är "rätt eller fel" mellan dina discusar. Det här tarvar en del erfarenhet, och en viss "feeling" för vad som är rätt och fel när det gäller fiskars - vara eller inte vara - i ett kar, och det är i detta läge man, via bilder, filmer - eller att faktiskt se ditt kar "live", kan avgöra vad som kan göras med dina discusar.
                            Summasummarum; Jag tror inte du skall labba med att ta bort den ena eller andra individen - utan låta ditt par gå i karet och lära känna varandra, tills det blir resultat. Däremot - om det är våldsamma fajter, jagande eller rent av "mobbing", så måste vi snacka om andra åtgärder - men, i sådant fall kanske paret inte passar ihop...
                            Christian! Fråga gärna fler frågor, släng in lite bilder/filmer på ditt discuspar. Har du en tråd kanske, om dina fiskar? - kanske kan man se om jag och andra kanske kan bistå dig med hjälp där... Det är dock inga problem att fråga här - du är välkommen - men discusar är lite speciella och behöver lite "knowhow" för att lyckas med. Jag vill gärna hjälpa dig!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 December 2011, 00:44.

                            Kommentar

                            • skoda-15
                              • August 2010
                              • 456

                              JAG flyttade honan igår för JAG tyckte Han var för drygt hon har sknog inte blivit skadad ser det ut som Han liksom puttar på henne och jagar henne ska JAG låta Han lungna sej lite o sen släppa över henne igen om jag släpper över henne kan Han ta kol på henne då?
                              375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                              180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                              35 liters cocon kub med guppy och black molly

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Mats, jag har sagt det förrut och jag säger det igen - du är helt överlägsen, när du förklarar dina iakttagelser och erfarenheter för oss här på forumet. Ditt svar till skoda-15, är bara så jäkla bra.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...