Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Ja, det var riktigt kul att snacka lite tanganyika igår. När man sitter och tittar genom alla bilder, så saknar man dessa underbara ciklider rätt mycket faktiskt. Te.x hur fräckt e det inte att se hur kullsyskon på kullsyskon vaktar varandra, det e ju hur fräckt som helst, och det e ju bara tanganyika-ciklider som har detta beteende, vilket är jäkligt charmigt. Så jag får hålla med dig Mats där, att det är väldigt tyst när det gäller Tanganyika-ciklider här på forumet, men det skall det snart bli ändring på när man själv drar igång med dessa fina ciklider igen.
    MVH/Freddan
    Fan, gôtt som sagt Freddan! Ja, Tanganyika är verkligen dött här på Zoopet - men det går i vågor, vi får väl dra på lite så kanske intresset blommar upp en aning igen!
    Jag skall säga rent ut att jag börjar bli sugen på ett lagom kar för... håll i dig nu; Zebraciklider! Det var så länge sedan jag hade dessa och jag funderar då och då på att skaffa ett eller två bra par. Dom är så jädra fräna tycker jag. Jag skiter fullständigt totalt i vad folk tycker om dessa ciklider - jag är sugen ändå, skall bara fixa ett bra kar till!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Ja, vi får mala på med lite tanganyika så och lägga upp lite sköna bilder och klipp, så kommer kanske intresset att vakna här.

      Zebraciklider? Varför inte, är en rätt skön ciklid jävligt kaxiga med ändå. Hade själv ett par utav dom när jag var yngre, som ofta gick med yngel, men det var rätt länge sen man hade dom. Kan säkert bli hur bra som helst.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jahapp, då skall jag störa Zoopetordningen lite här igen!
        Jag köpte fyra Flaggciklider för ett tag sedan. Två av dom bildade par ganska omgående och har lekt med stor framgång ett par gånger nu (bilder och filmer finns längre bak i tråden - för den nyfikne). Igår kväll såg jag att de andra två stod och putsade på en gren i andra änden av karet! Två par med andra ord! Detta blir ju toppen nu när jag skall remejka karet till ett Flaggciklidkar! Sådärja!

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Härligt med ett till par. Mina bågfensciklider som jag tjötade lite för ett tag sen hade frisimmande yngel, men fick inga bra bra bilder på detta, och efter par dar var en mal och slogs där med den ena hona, och vips så var alla ungar borta.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av 127bubbel
            Ja, vi får mala på med lite tanganyika så och lägga upp lite sköna bilder och klipp, så kommer kanske intresset att vakna här.

            MVH/Freddan
            Ja gör det! Jag är rejält sugen på att starta ett litet kar med snäcklekare


            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jahapp, då skall jag störa Zoopetordningen lite här igen!
            Jag köpte fyra Flaggciklider för ett tag sedan. Två av dom bildade par ganska omgående och har lekt med stor framgång ett par gånger nu (bilder och filmer finns längre bak i tråden - för den nyfikne). Igår kväll såg jag att de andra två stod och putsade på en gren i andra änden av karet! Två par med andra ord! Detta blir ju toppen nu när jag skall remejka karet till ett Flaggciklidkar! Sådärja!
            Härligt att höra
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ja gör det! Jag är rejält sugen på att starta ett litet kar med snäcklekare
              Härligt att höra
              Aha, Pia! Snäckskalslekare! Nu är vi verkligen inne på intressanta grejer! Här kan vi nog gagga både fram och tillbaka, in och ut och upp och ner! Jag har haft en jädrans massa av dessa - olika arter och i olika konstellationer. Det skall bli intressant att få reda på vilka du är sugen på och väljer att ha i karet/karen! Behöver du råd och tips - tveka inte att fråga gamle Bryzell!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Kör på angående Zebracikliderna! Jag har fixat ett par eldbukar och ett lekpar blåciklider till mitt kommande projekt nu, de simmar i butiken fortfarande men de håller dem åt mig! snacka om service.

                Jag har en fråga när jag ändå visar att jag smyger i tråden. Jag har en räkvas, rätt frän grej med ett litet co2-system och ett räksäkert nanofilter. Nu är det så att körsbären bildar en jäkla stor koloni, de är säkert 50-80 stycken nu i olika storlekar. När blir det för mycket? Sköter det sig självt eller ska jag börja leta hem åt dem? Det enda svåra med räkor är tydligen hur man beter sig när de förökar sig i rasande fart.

                Några roliga, spännande funderingar kring detta?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Kör på angående Zebracikliderna! Jag har fixat ett par eldbukar och ett lekpar blåciklider till mitt kommande projekt nu, de simmar i butiken fortfarande men de håller dem åt mig! snacka om service.

                  Jag har en fråga när jag ändå visar att jag smyger i tråden. Jag har en räkvas, rätt frän grej med ett litet co2-system och ett räksäkert nanofilter. Nu är det så att körsbären bildar en jäkla stor koloni, de är säkert 50-80 stycken nu i olika storlekar. När blir det för mycket? Sköter det sig självt eller ska jag börja leta hem åt dem? Det enda svåra med räkor är tydligen hur man beter sig när de förökar sig i rasande fart.

                  Några roliga, spännande funderingar kring detta?
                  Kul med dina Eldbukar och Blåciklider! Jag gillar de här "enkla" och rejäla cikliderna väldigt mycket, och tycker dom är hur fräna som helst att ha i någon skön balja. Jag skall mäta upp någon bra plats att ställa en "Zebra-burk" på - får se bara när det kan bli.

                  Häftigt också att du har fått snurr på räkorna. Det är svårt att säga när de blir för många... man får väl ha någon sorts magkänsla på den grejen, att börja gallra när det ser ut som att de liksom "går" på varandra. Så länge de kan gå omkring och käka och dona med sitt utan att trängas med varandra, så är det väl ok.
                  Jag har både Sulawesi-kardinaler och gula Sakura-räkor som förökar sig i snabb takt - men i dom burkarna finns det fortfarande mycket plats för räkorna!

                  Det vore kul att se bilder på dina nya ciklider senare! Gôtt att de får gå i shopen tills du är klar med karet!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    tack!

                    Bilder kommer, väntar bara på karet och den nya slimlinen
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • HAC
                      • March 2005
                      • 11

                      Undrar lite om detär möjligt att återförena en liten grupp 5st 2 hanar+ 3 honor (multisar) som blivit splittrade

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av HAC
                        Undrar lite om detär möjligt att återförena en liten grupp 5st 2 hanar+ 3 honor (multisar) som blivit splittrade
                        Jaaaa... det behövs nog lite mer "background information" för att svara på den frågan. Hur stort är karet, inredning, fisksammansättning o.s.v.?
                        Multisar kan ju leva ganska tätt inpå varandra om omständigheterna är de rätta - så berätta lite mer HAC!

                        Kommentar

                        • HAC
                          • March 2005
                          • 11

                          Ja så här ere 190l Hörn med 12st duboisi 5st multisar å 6 st sumbu Shell inredning med Blästersand å 20 ICA skal + ett 20tal mindre skal d va d hele !
                          Senast redigerad av HAC; 15 December 2011, 16:09.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Aha, Pia! Snäckskalslekare! Nu är vi verkligen inne på intressanta grejer! Här kan vi nog gagga både fram och tillbaka, in och ut och upp och ner! Jag har haft en jädrans massa av dessa - olika arter och i olika konstellationer. Det skall bli intressant att få reda på vilka du är sugen på och väljer att ha i karet/karen! Behöver du råd och tips - tveka inte att fråga gamle Bryzell!
                            Ja du, Mats du kommer att få måånga frågor om detta om/när det väl startas.

                            Kan berätta lite om vad jag tänkt mig, ett standard 63 liters med standard mått eller ett måttbeställt med måtten L60,D40 och H35, det är det jag vet.
                            Fiskar, inredning, grus, sten, ja allt behöver jag hjälp med. Har inte en susning om denna sortens fisk men vill testa nåt nytt

                            Fundera på vad för fisk jag kan ha ett ett sånt kar och hur du hade gjort med inredning och så, så kollar vi mer på detta när det väl blir dags.

                            tack på förhand, unge herr Bryzell
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av HAC
                              Undrar lite om detär möjligt att återförena en liten grupp 5st 2 hanar+ 3 honor (multisar) som blivit splittrade
                              Ursprungligen postat av HAC
                              Ja så här ere 190l Hörn med 12st duboisi 5st multisar å 6 st sumbu Shell inredning med Blästersand å 20 ICA skal + ett 20tal mindre skal d va d hele !
                              Ja, det skall väl fungera med multisar där, bara de får ha en liten plätt med snäckor där de kan dona runt! Att dina multisar är "splittrade" vet jag inte riktigt vad det innebär... men, dessa är ju lätta att hålla om de får lite bra förutsättningar - så det skall funka tycker jag!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Ja du, Mats du kommer att få måånga frågor om detta om/när det väl startas.

                                Kan berätta lite om vad jag tänkt mig, ett standard 63 liters med standard mått eller ett måttbeställt med måtten L60,D40 och H35, det är det jag vet.
                                Fiskar, inredning, grus, sten, ja allt behöver jag hjälp med. Har inte en susning om denna sortens fisk men vill testa nåt nytt

                                Fundera på vad för fisk jag kan ha ett ett sånt kar och hur du hade gjort med inredning och så, så kollar vi mer på detta när det väl blir dags.

                                tack på förhand, unge herr Bryzell
                                Visst, Pia! Vi gaggar loss mer när det närmar sig! Det finns ju lite att välja på - och man behöver inte ta de allra vanligaste snäckskalslekarna heller, de finns en hel del att kolla in, som sagt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...