Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Om dom är själva i kuben skall det funka fint. Problemet med en inredd kub är att det blir svårare att hålla rent där i, eftersom en kub kan bli ganska skitigt eftersom man matar rätt mycket när man skall dra upp yngel. Därför e det lättare att ha det som Mats har det med sand och en lekkon i, vilket är lättare att hålla rent.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av skoda-15
      hej tänkte fråga dej en sak har du discus som lägger rom i dina kar som är inreda?. klarar sej rommen med någon annan sorts fisk,mal i kuben
      Ursprungligen postat av skoda-15
      om dom är själva i kuben och den är inredd då? sorry för frågorna i din tråd

      Halloj Skoda-15!
      Inga som helst problem med lite frågor i tråden - det är ju bara kul och intressant! (Och så vill jag tacka Freddan för svaren - Gôtt!)

      Alla de Discusar jag har, och haft (med undantag av det Blå Stendkerparet som går själva i en ganska stor oinredd lek-kub) har lekt och haft frisimmande yngel i inredda kar. När man har Discus i kar där det går annan fisk (och som är inredda) så parar de i stort sett alltid ut sig och leker. Precis som med andra ciklider vi har i våra kar tillhör detta deras natur - och man kan egentligen inte stoppa dom. Det enda som stoppar Discus från att leka, och yngelvårda, är kass skötsel och dåliga förhållanden.

      Discusar är, som t.ex. Scalarer, riktigt bra på att hålla reda på sina yngel, men det finns en liten nackdel för dom i vanliga "sällskapskar", där vi har tetror, malar och annat - och det är deras kroppsform.
      En hög och platt, flat kroppsform, dessutom med lodrät teckning i form av ränder, vittnar om att det här är fiskar som i vissa skeenden gärna uppehåller sig i miljöer där grenar, kvistar o.s.v. finns - ofta nerstuckna från träd ovanför vattenytan. Med andra ord ganska täta grenverk i vattnet. Den här miljön uppsöker de ofta när de skall leka och få sina yngel att växa upp och klara sig på egen hand.

      Studerar man dessa ciklider i kar där sådan miljö finns (och nu refererar jag till mina egna kar) så ser man tydligt att lekarna sker på platser där det finns mycket lodräta snår med pinnar och kvistar. När ynglen blir frisimmande håller sig föräldrarna företrädelsevis där de har reträttvägar - alltså snår och ställen där de kan backa tillbaka med ynglen om ett hot uppstår.
      (Malar, typ L-malar, är en liten historia för sig - de smyger gärna upp på stället där rommen sitter och käkar upp äggen. inte mycket att göra åt... men oftast klarar det sig ändå.)
      Man kan lätt förstå varför de har den kroppsform de har, när de får chans att visa sina rätta instinkter in en hyfsat "naturlig" miljö.

      Om man nu inte har så mycket grenverk i sitt sällskapskar och discusarna leker, och får frisimmande yngel - så har de svårighet att försvara sina yngel mot t.ex. en skock tetror som har bestämt sig för att käka yngel. Deras stora, flata kroppsform gör dem klumpiga i öppet vatten - de försvarar idogt, men ofta virvlar ynglen iväg när någon eller båda föräldrarna gör ett försvarsutfall - och tetrorna (eller andra typer av fiskar) brukar decimera yngelsvärmen ganska snabbt. Detta är mycket vanligt i de flesta akvarium.

      Ett litet sidospår; Det är inte under alla, exempelvis Scalarer och Discusars, faser i livet de håller till i tätbevuxna områden. Med jämna mellanrum håller de till i stora grupper på mer öppet vatten - här grupperar de sig när de inte har sina lekperioder, eller när de är unga. Det här är ett "schooling"-beteende och förväxlas ofta med direkt stimmande (som i och för sig också kallas schooling på engelska) - ett stimbeteende som skiljer sig markant mot t.ex. tetrors utpräglade stimbeteende.

      Det går alltså att ha lekande Discusar i "sällskapskar" men man måste tänka på att ynglen snabbt försvinner om karet mestadels består av öppet vatten. I viss mån kan långbladiga växter fungera fint, men bäst resultat - alltså om man vill se föräldrarna ha sina yngel en längre period - får man om man inreder optimalt för sina Discusar.

      Nu kommer vi till tanken om lek-kar, eller lek-kuber. Lek-kuber är bra för de har ett format som passar Discusens kroppform; hög och platt - de behöver ganska mycket spejs, gärna i höjd och djup.
      Lek-kar använder man sig av, först och främst i syfte att få avkastning på lekarna, alltså att man vill åt ynglen och föda upp dessa i något syfte. Vad som gäller i detta läget är att få så många yngel som möjligt att klara sig, med andra ord behöver man kanske punktmata (efter en tid) och detta innebär (som Freddan var inne på tidigare) att man behöver städa undan en massa skit - och detta görs lättast i ett oinrett kar. Sedan är ett oinrett kar lättare att pyssla med när man skall separera ynglen från föräldrarna.

      Om man nu enbart vill njuta av att discusarna leker och yngelvårdar (vilket verkligen är en syn för gudar), och inte bryr sig så mycket om att föda upp yngel - förutom dom som man med lätthet kan fånga ur efter en tid - så kan man ju låta Discusarna gå själva i ett inrett kar - eller en lek-kub. Det är alltså helt OK att inreda en lek-kub, inga problem med det - bara man vet vad man själv vill med avkomman.

      Ett litet speciellt kapitel, som många undrat över när det gäller det Stendkerpar som jag har i en oinredd kub, är varför jag har just denna kub oinredd? Faktum är att jag initialt inredde kuben - men dessa Discusar är så präglade på tomma kar att de helt enkelt inte trivdes med inredning och blev helt stillastående bland alla pinnar. Så fort jag tog bort inredningen och satte ner en lek-kon så satte de igång med sina lekar. Så, för min del är det helt enkelt bara så att jag har fått rätta mig efter vad Discusarna "vill". Jag hade mycket hellre haft inredning till mina två Stendkerdiscusar... men...


      Här är några bilder på Discusar i mina kar, med yngel och som går med en hel del annan fisk (mycket grenar och pinnar finns det dock)!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Kan bara hålla med Mats till 100% här. Att diskusarna gärna drar sig till snåriga ställen vid lek. Mitt par lägger alltid rommen på pumpen trots en massa grenar i karet, men där har dom skydd i form av en massa jätte vallisenra som simmar emelllan vilket dom verkar vara nöjda med.

        Sen från det ena till det andra, så satt jag ikväll länge framför mitt ena kar och följde bågfens-honornas rom/larvaktande. Den ena honans rom kläcktes i förrgår, medans hona nr 2 rom kläcktes nu ikväll till larver, och genast flyttade hon dom till en utvald plats på en rot, en rot lite längre upp i karet. Jag blev fast med detta i ca 40 min, och det var jäkligt kul att se hur bråttom hon hade mellan den nya och gamla platsen. Det var som var så imponerande att se var det att hon verkligen kollade om kusten var klar för lämna det ena stället för det andra, då hon flyttade larverna i omgångar.

        Tror det blir lite frisimmande i helgen så skall jag försöka få upp lite bilder då.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja... nä... nu var det oerhört länge sedan jag var inne här i tråden och skrev någon längre grej, eller la upp några bilder - jag måste bättra mig! Kanske en liten filmsnutt kan pigga upp?
          Det var många, förr i tiden, som brukade säga; "Oaaah, alla dina ciklider leker och håller på, har du hällt fertilitetsmedicinen Niagara i vattnet"... eller något åt det hållet.
          Tvärtom, jag får banne mig vänta på utdelning jag också! Tålamodets båge spänner sig och snart måste en pil sitta mitt i tian! Neolamprologus gracilis-paret trodde jag skulle leka omedelbart när jag tog hem dom. De har swischat, swoschat och swaschat med varandra i över en månad nu, säkert fem, sex veckor - spänt sig inför varandra och snabbt (som bara T-ciklider kan) kilat ut och in bland stenarna och sett pilska ut.
          Nu har den större av dom, (hanen, men jag är lite osäker här faktiskt), börjat tillbringa en del tid i stenhögen, grävandes och donandes. Den något mindre av dom (antagligen honan) är mestadels utanför stenhögen och verkar pirrig... Kanske, kanske, kanske är det nåt fuffens på gång!
          Som vanligt kommer jag givetvis att redovisa resultat - om det blir något... Men jag har en feeling att...
          Så länge dock - en liten förfilm!

          N. gracilis. 8-12-2011. Female outside the stonerubble, male digging inside.

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Dom verkar ju helt klart ha nåt fuffens för sig. Kommer säkert yngel där snart, och när dessa ciklider väl börjat, så brukar det inte finnas nån ända på det.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Dom verkar ju helt klart ha nåt fuffens för sig. Kommer säkert yngel där snart, och när dessa ciklider väl börjat, så brukar det inte finnas nån ända på det.

              MVH/Freddan
              Nä, jag vet! Fasen, jag hade ju ett helt 960 fyllt av gracilis förr...

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Ja, detta kommer jag ihåg. Man kollade på många sköna klipp från det karet.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Alltid kul att läsa ifatt veckans Akvariestuga

                  Denna vecka fanns det ovanligt mycket matnyttigt att läsa!
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Skoda-15!
                    Inga som helst problem med lite frågor i tråden - det är ju bara kul och intressant! (Och så vill jag tacka Freddan för svaren - Gôtt!)

                    Alla de Discusar jag har, och haft (med undantag av det Blå Stendkerparet som går själva i en ganska stor oinredd lek-kub) har lekt och haft frisimmande yngel i inredda kar. När man har Discus i kar där det går annan fisk (och som är inredda) så parar de i stort sett alltid ut sig och leker. Precis som med andra ciklider vi har i våra kar tillhör detta deras natur - och man kan egentligen inte stoppa dom. Det enda som stoppar Discus från att leka, och yngelvårda, är kass skötsel och dåliga förhållanden.

                    Discusar är, som t.ex. Scalarer, riktigt bra på att hålla reda på sina yngel, men det finns en liten nackdel för dom i vanliga "sällskapskar", där vi har tetror, malar och annat - och det är deras kroppsform.
                    En hög och platt, flat kroppsform, dessutom med lodrät teckning i form av ränder, vittnar om att det här är fiskar som i vissa skeenden gärna uppehåller sig i miljöer där grenar, kvistar o.s.v. finns - ofta nerstuckna från träd ovanför vattenytan. Med andra ord ganska täta grenverk i vattnet. Den här miljön uppsöker de ofta när de skall leka och få sina yngel att växa upp och klara sig på egen hand.

                    Studerar man dessa ciklider i kar där sådan miljö finns (och nu refererar jag till mina egna kar) så ser man tydligt att lekarna sker på platser där det finns mycket lodräta snår med pinnar och kvistar. När ynglen blir frisimmande håller sig föräldrarna företrädelsevis där de har reträttvägar - alltså snår och ställen där de kan backa tillbaka med ynglen om ett hot uppstår.
                    (Malar, typ L-malar, är en liten historia för sig - de smyger gärna upp på stället där rommen sitter och käkar upp äggen. inte mycket att göra åt... men oftast klarar det sig ändå.)
                    Man kan lätt förstå varför de har den kroppsform de har, när de får chans att visa sina rätta instinkter in en hyfsat "naturlig" miljö.

                    Om man nu inte har så mycket grenverk i sitt sällskapskar och discusarna leker, och får frisimmande yngel - så har de svårighet att försvara sina yngel mot t.ex. en skock tetror som har bestämt sig för att käka yngel. Deras stora, flata kroppsform gör dem klumpiga i öppet vatten - de försvarar idogt, men ofta virvlar ynglen iväg när någon eller båda föräldrarna gör ett försvarsutfall - och tetrorna (eller andra typer av fiskar) brukar decimera yngelsvärmen ganska snabbt. Detta är mycket vanligt i de flesta akvarium.

                    Ett litet sidospår; Det är inte under alla, exempelvis Scalarer och Discusars, faser i livet de håller till i tätbevuxna områden. Med jämna mellanrum håller de till i stora grupper på mer öppet vatten - här grupperar de sig när de inte har sina lekperioder, eller när de är unga. Det här är ett "schooling"-beteende och förväxlas ofta med direkt stimmande (som i och för sig också kallas schooling på engelska) - ett stimbeteende som skiljer sig markant mot t.ex. tetrors utpräglade stimbeteende.

                    Det går alltså att ha lekande Discusar i "sällskapskar" men man måste tänka på att ynglen snabbt försvinner om karet mestadels består av öppet vatten. I viss mån kan långbladiga växter fungera fint, men bäst resultat - alltså om man vill se föräldrarna ha sina yngel en längre period - får man om man inreder optimalt för sina Discusar.

                    Nu kommer vi till tanken om lek-kar, eller lek-kuber. Lek-kuber är bra för de har ett format som passar Discusens kroppform; hög och platt - de behöver ganska mycket spejs, gärna i höjd och djup.
                    Lek-kar använder man sig av, först och främst i syfte att få avkastning på lekarna, alltså att man vill åt ynglen och föda upp dessa i något syfte. Vad som gäller i detta läget är att få så många yngel som möjligt att klara sig, med andra ord behöver man kanske punktmata (efter en tid) och detta innebär (som Freddan var inne på tidigare) att man behöver städa undan en massa skit - och detta görs lättast i ett oinrett kar. Sedan är ett oinrett kar lättare att pyssla med när man skall separera ynglen från föräldrarna.

                    Om man nu enbart vill njuta av att discusarna leker och yngelvårdar (vilket verkligen är en syn för gudar), och inte bryr sig så mycket om att föda upp yngel - förutom dom som man med lätthet kan fånga ur efter en tid - så kan man ju låta Discusarna gå själva i ett inrett kar - eller en lek-kub. Det är alltså helt OK att inreda en lek-kub, inga problem med det - bara man vet vad man själv vill med avkomman.

                    Ett litet speciellt kapitel, som många undrat över när det gäller det Stendkerpar som jag har i en oinredd kub, är varför jag har just denna kub oinredd? Faktum är att jag initialt inredde kuben - men dessa Discusar är så präglade på tomma kar att de helt enkelt inte trivdes med inredning och blev helt stillastående bland alla pinnar. Så fort jag tog bort inredningen och satte ner en lek-kon så satte de igång med sina lekar. Så, för min del är det helt enkelt bara så att jag har fått rätta mig efter vad Discusarna "vill". Jag hade mycket hellre haft inredning till mina två Stendkerdiscusar... men...


                    Här är några bilder på Discusar i mina kar, med yngel och som går med en hel del annan fisk (mycket grenar och pinnar finns det dock)!
                    Mats, det du skriver om platta fiskar med lodrätta linjer - blir ju så glasklart när du skriver. Jag menar - att dom vill ha "just" sådan inrednig, som kvistar b.l.a. så att dom liksom kan "flyta in" i sin rätta miljö så att säga.
                    Så jäkla bra skrivet Mats. Antar, att du studerat detta i din stuga.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Skoda-15!
                      Inga som helst problem med lite frågor i tråden - det är ju bara kul och intressant! (Och så vill jag tacka Freddan för svaren - Gôtt!)

                      Alla de Discusar jag har, och haft (med undantag av det Blå Stendkerparet som går själva i en ganska stor oinredd lek-kub) har lekt och haft frisimmande yngel i inredda kar. När man har Discus i kar där det går annan fisk (och som är inredda) så parar de i stort sett alltid ut sig och leker. Precis som med andra ciklider vi har i våra kar tillhör detta deras natur - och man kan egentligen inte stoppa dom. Det enda som stoppar Discus från att leka, och yngelvårda, är kass skötsel och dåliga förhållanden.

                      Discusar är, som t.ex. Scalarer, riktigt bra på att hålla reda på sina yngel, men det finns en liten nackdel för dom i vanliga "sällskapskar", där vi har tetror, malar och annat - och det är deras kroppsform.
                      En hög och platt, flat kroppsform, dessutom med lodrät teckning i form av ränder, vittnar om att det här är fiskar som i vissa skeenden gärna uppehåller sig i miljöer där grenar, kvistar o.s.v. finns - ofta nerstuckna från träd ovanför vattenytan. Med andra ord ganska täta grenverk i vattnet. Den här miljön uppsöker de ofta när de skall leka och få sina yngel att växa upp och klara sig på egen hand.

                      Studerar man dessa ciklider i kar där sådan miljö finns (och nu refererar jag till mina egna kar) så ser man tydligt att lekarna sker på platser där det finns mycket lodräta snår med pinnar och kvistar. När ynglen blir frisimmande håller sig föräldrarna företrädelsevis där de har reträttvägar - alltså snår och ställen där de kan backa tillbaka med ynglen om ett hot uppstår.
                      (Malar, typ L-malar, är en liten historia för sig - de smyger gärna upp på stället där rommen sitter och käkar upp äggen. inte mycket att göra åt... men oftast klarar det sig ändå.)
                      Man kan lätt förstå varför de har den kroppsform de har, när de får chans att visa sina rätta instinkter in en hyfsat "naturlig" miljö.

                      Om man nu inte har så mycket grenverk i sitt sällskapskar och discusarna leker, och får frisimmande yngel - så har de svårighet att försvara sina yngel mot t.ex. en skock tetror som har bestämt sig för att käka yngel. Deras stora, flata kroppsform gör dem klumpiga i öppet vatten - de försvarar idogt, men ofta virvlar ynglen iväg när någon eller båda föräldrarna gör ett försvarsutfall - och tetrorna (eller andra typer av fiskar) brukar decimera yngelsvärmen ganska snabbt. Detta är mycket vanligt i de flesta akvarium.

                      Ett litet sidospår; Det är inte under alla, exempelvis Scalarer och Discusars, faser i livet de håller till i tätbevuxna områden. Med jämna mellanrum håller de till i stora grupper på mer öppet vatten - här grupperar de sig när de inte har sina lekperioder, eller när de är unga. Det här är ett "schooling"-beteende och förväxlas ofta med direkt stimmande (som i och för sig också kallas schooling på engelska) - ett stimbeteende som skiljer sig markant mot t.ex. tetrors utpräglade stimbeteende.

                      Det går alltså att ha lekande Discusar i "sällskapskar" men man måste tänka på att ynglen snabbt försvinner om karet mestadels består av öppet vatten. I viss mån kan långbladiga växter fungera fint, men bäst resultat - alltså om man vill se föräldrarna ha sina yngel en längre period - får man om man inreder optimalt för sina Discusar.

                      Nu kommer vi till tanken om lek-kar, eller lek-kuber. Lek-kuber är bra för de har ett format som passar Discusens kroppform; hög och platt - de behöver ganska mycket spejs, gärna i höjd och djup.
                      Lek-kar använder man sig av, först och främst i syfte att få avkastning på lekarna, alltså att man vill åt ynglen och föda upp dessa i något syfte. Vad som gäller i detta läget är att få så många yngel som möjligt att klara sig, med andra ord behöver man kanske punktmata (efter en tid) och detta innebär (som Freddan var inne på tidigare) att man behöver städa undan en massa skit - och detta görs lättast i ett oinrett kar. Sedan är ett oinrett kar lättare att pyssla med när man skall separera ynglen från föräldrarna.

                      Om man nu enbart vill njuta av att discusarna leker och yngelvårdar (vilket verkligen är en syn för gudar), och inte bryr sig så mycket om att föda upp yngel - förutom dom som man med lätthet kan fånga ur efter en tid - så kan man ju låta Discusarna gå själva i ett inrett kar - eller en lek-kub. Det är alltså helt OK att inreda en lek-kub, inga problem med det - bara man vet vad man själv vill med avkomman.

                      Ett litet speciellt kapitel, som många undrat över när det gäller det Stendkerpar som jag har i en oinredd kub, är varför jag har just denna kub oinredd? Faktum är att jag initialt inredde kuben - men dessa Discusar är så präglade på tomma kar att de helt enkelt inte trivdes med inredning och blev helt stillastående bland alla pinnar. Så fort jag tog bort inredningen och satte ner en lek-kon så satte de igång med sina lekar. Så, för min del är det helt enkelt bara så att jag har fått rätta mig efter vad Discusarna "vill". Jag hade mycket hellre haft inredning till mina två Stendkerdiscusar... men...


                      Här är några bilder på Discusar i mina kar, med yngel och som går med en hel del annan fisk (mycket grenar och pinnar finns det dock)!
                      Verkar vara riktigt intressant, detta skall jag läsa mer om när hjärnan är lite mer alert gott trött i huvet efter en veckas arbete...






                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja... nä... nu var det oerhört länge sedan jag var inne här i tråden och skrev någon längre grej, eller la upp några bilder - jag måste bättra mig! Kanske en liten filmsnutt kan pigga upp?
                      Det var många, förr i tiden, som brukade säga; "Oaaah, alla dina ciklider leker och håller på, har du hällt fertilitetsmedicinen Niagara i vattnet"... eller något åt det hållet.
                      Tvärtom, jag får banne mig vänta på utdelning jag också! Tålamodets båge spänner sig och snart måste en pil sitta mitt i tian! Neolamprologus gracilis-paret trodde jag skulle leka omedelbart när jag tog hem dom. De har swischat, swoschat och swaschat med varandra i över en månad nu, säkert fem, sex veckor - spänt sig inför varandra och snabbt (som bara T-ciklider kan) kilat ut och in bland stenarna och sett pilska ut.
                      Nu har den större av dom, (hanen, men jag är lite osäker här faktiskt), börjat tillbringa en del tid i stenhögen, grävandes och donandes. Den något mindre av dom (antagligen honan) är mestadels utanför stenhögen och verkar pirrig... Kanske, kanske, kanske är det nåt fuffens på gång!
                      Som vanligt kommer jag givetvis att redovisa resultat - om det blir något... Men jag har en feeling att...
                      Så länge dock - en liten förfilm!

                      http://www.youtube.com/watch?v=YsnBUJ5uVlU
                      Kul med lite fuffens spännande att få höra om det blev nåt resultat av fuffenset..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Japp, som jag sa mycket intressant i veckan.

                        Du har som vanligt lyckats att få ner det både du, jag och Ansjo vetat länge så att alla andra kan få del av det.

                        Jag kan bara buga och bocka för din förmåga att förklara det i skrift
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Boys and Girls! Det är ju fantastiskt att ni tycker ett svar som var till Skoda-15 är värt att läsa - värmer skönt att det uppskattas. Sedan kommer kanske inte Skoda-15 att läsa det, men det finns säkert andra, som av en händelse kikar in här, som kan ha nytta av infon ändå!

                          Oboy vilken helg det är - gigga på fredagsnatten och slipa källargolv lördag-söndag... nästan så man längtar till måndag!

                          Kommentar

                          • skoda-15
                            • August 2010
                            • 456

                            jag har läst tack för alla tips o trix paret går i kuben här nu och har det bra med lite växter rötter o kon haha
                            375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                            180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                            35 liters cocon kub med guppy och black molly

                            Kommentar

                            • tobpal
                              • December 2011
                              • 1

                              Nu har jag läst hela tråden, tog ett par dagar/nätter... Mäkta imponerad, inte bara av kunskapen, bilderna/filmerna och alla fina inredningar och fiskar, utan också tålamodet passionen och kanske främst tonen och vänligheten i tråden. Till en början var det nästan lite tjatigt med folk som inte orkade läsa åtminstonde ett par inlägg bakåt i tråden fast den just "brutit sida", men efter ett tag tog vänligheten och hjälpsamheten liksom överhand, som om "vi vill bara visa våra kar och dela med oss av vår passion". Dubbelinläggen av bilder och filmer blev liksom charmiga.

                              Detta är det första inlägg jag gör på zoopet, kanske oxå det sista! Såvida inte mitt nyåterfunna akvarieintresse håller i sig. Den hår tråden har absolut hjälpt till att befästa det ytterligare. Mina tidigare djupdykningar liknande denna, jag har för fiskar just, tenderar att svalna efter en tid. Dock hoppas jag verkligen att det håller i sig.

                              Det var i augusti som jag av en händelse tyckte att jag skulle placera ett akvarie på en nybyggd fast möbel under trappan till övervåningen. Efter ett samtal till mina föräldrar visade det sig att det gamla 80 litersakvariet från min barndom fortfarande stod på vinden. Nästa vända till barnbarnen fick bli akvariets biljett.

                              Efter varningar och förmaningar om gammal silikon osv(typ 20-25 år gammalt), startades ändå burken upp. Den har nu gått i drygt fyra månader och det är både roligt, spännande, tillfredställande och avslappnande. Paletterungar i överflöd (mamman o pappan fick åka tillbaka till butiken), kardinaltetror, kolglödstetror och ancistrusmalar och relativt mycket växter som jag inte kan vid namn.

                              Drömmer om stora Sydamerikaska kar med många små fiskar och mycket inredning, hmm kan det ha ngt med den här tråden att göra...

                              Fortsätt med det ni gör så bra och på ett sådant sätt ni gör det, tack För att jag fått skrapa på ytan till er hobby/passion!

                              Edit, sa jag att jag gillar långa och förklarande inlägg

                              /Tobias
                              Senast redigerad av tobpal; 11 December 2011, 23:24.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av tobpal
                                Nu har jag läst hela tråden, tog ett par dagar/nätter... Mäkta imponerad, inte bara av kunskapen, bilderna/filmerna och alla fina inredningar och fiskar, utan också tålamodet passionen och kanske främst tonen och vänligheten i tråden. Till en början var det nästan lite tjatigt med folk som inte orkade läsa åtminstonde ett par inlägg bakåt i tråden fast den just "brutit sida", men efter ett tag tog vänligheten och hjälpsamheten liksom överhand, som om "vi vill bara visa våra kar och dela med oss av vår passion". Dubbelinläggen av bilder och filmer blev liksom charmiga.

                                Detta är det första inlägg jag gör på zoopet, kanske oxå det sista! Såvida inte mitt nyåterfunna akvarieintresse håller i sig. Den hår tråden har absolut hjälpt till att befästa det ytterligare. Mina tidigare djupdykningar liknande denna, jag har för fiskar just, tenderar att svalna efter en tid. Dock hoppas jag verkligen att det håller i sig.

                                Det var i augusti som jag av en händelse tyckte att jag skulle placera ett akvarie på en nybyggd fast möbel under trappan till övervåningen. Efter ett samtal till mina föräldrar visade det sig att det gamla 80 litersakvariet från min barndom fortfarande stod på vinden. Nästa vända till barnbarnen fick bli akvariets biljett.

                                Efter varningar och förmaningar om gammal silikon osv(typ 20-25 år gammalt), startades ändå burken upp. Den har nu gått i drygt fyra månader och det är både roligt, spännande, tillfredställande och avslappnande. Paletterungar i överflöd (mamman o pappan fick åka tillbaka till butiken), kardinaltetror, kolglödstetror och ancistrusmalar och relativt mycket växter som jag inte kan vid namn.

                                Drömmer om stora Sydamerikaska kar med många små fiskar och mycket inredning, hmm kan det ha ngt med den här tråden att göra...

                                Fortsätt med det ni gör så bra och på ett sådant sätt ni gör det, tack För att jag fått skrapa på ytan till er hobby/passion!

                                Edit, sa jag att jag gillar långa och förklarande inlägg

                                /Tobias
                                Hej Tobias!
                                Välkommen till forumet - och välkommen tillbaka till akvariehållningen! Hoppas verkligen att intresset får lite fäste!
                                Det var trevligt att läsa ditt inlägg och jag hoppas att du inte drar dig för att kika in här på zoopet igen, i vilka "ärenden" det än månde vara. Har du frågor, undrar över något - eller bara vill "tjôta" lite i största allmänhet - så känn dig välkommen.

                                Jag råkade hitta forumet här när jag kikade runt på nätet efter lite information. Jag har (som du säkert läst dig till i tråden) hållt på några år med akvariehobbyn - och den kan ju bli lite "ensam" sådär... Man pysslar med sina burkar, skapar inredningar, njuter av cikliders lekar och trivs med sina kar o.s.v. Men det blir alltid mycket roligare när man kan fråga, svara och diskutera olika spörsmål aktivt med andra. Framför allt tycker jag att det är kul att fotografera och filma karen - detta är ett nyfunnet intresse hos mig, och jag måste säga att just Zoopet är den stora katalysatorn, det är helt enkelt kul att visa sina kar och få lite input på grejerna man gör.
                                Sedan har det inneburit, för min del, att jag fått en hel del kompisar här på forumet. Jag och Anders, Ansjo kallad, fann varandra direkt när jag efter en tids "lurkande" här på forumet beslöt mig för att bli Guldmedlem (vilket är billigt - ett par hundra om året och man får ta del av massor av bra artiklar, ett omfattande artregister m.m.), något jag verkligen rekommenderar!

                                Det här med mycket text, långa utläggningar - kallat vad du vill - har varit uppe i trådarna som diskussionsämne många gånger. Jag har känt att jag kanske skriver lite för mycket ibland - men jag gillar att skriva och uttrycka mig i ord, och det verkar faktiskt som att de flesta gillar att läsa lite längre, kanske mer nogrannt berättande, förklarande textsjok trots allt. Extra kul är det iallafall att du, i ditt första inlägg, skriver att det känns kul att läsa det som dryftas här av mig och andra!
                                God information tycker jag att man skall dela med sig av - och jag gör detta med glädje - åtminstone den lilla info jag kan ge. Trots att man någonstans känner att man har kläm på det mesta inom akvaristiken upptäcker man att det hela tiden finns saker att lära sig, det dyker upp nya "aha-upplevelser" varje vecka, känns det som.

                                Ja, den här tråden har ju blivit till av den anledningen att jag flyttade till ett hus och fick en chans att helt och hållet skapa ett eget "rum" för mina kar - tråden fortsätter således så länge det händer grejer (och det gör det) i de kar som finns, försvinner och adderas i stugan.
                                Om du gillar att läsa lite matigare trådar så kan jag länka två här;





                                Detta är trådar där ett 960-literskar står i centrum - det kan kanske vara lite kul läsning?

                                Om du klickar på min "avatar" så hittar du lite ner på sidan, under avatarbilden; "hitta alla startade ämnen". Där finns en hel del trådar som jag skrivit under de år jag varit på Zoopet.
                                Men, framför allt, det finns så många andra oerhört spännande, bra, informativa, trevliga och, rent ut sagt; härliga trådar, som hela tiden ploppat och ploppar upp här på forumet. Här finns fantastiskt mycket bra information och trevlig läsning!

                                Åter igen, Tobias, Välkommen! Hoppas vi får höra lite mer om dina akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...