Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Gott att se mannen, håll ställningarna ett tag nu...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Gott att se mannen, håll ställningarna ett tag nu...
      Visst! Ha nu en redigt god Jul- och Nyårssemester där borta! Här händer inget speciellt, som du ser, så det blir lätta ställningar att hålla!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Visst! Ha nu en redigt god Jul- och Nyårssemester där borta! Här händer inget speciellt, som du ser, så det blir lätta ställningar att hålla!
        Ansjo, jag önskar dig en god jul och gott nytt år med!

        Mats, du och även jag får ha grunnat färdig hur/vad vi skall göra med våra kar tills han kommer hem så att han får lite att göra , jag vet att jag kommer ha en massa frågor...
        Senast redigerad av PiaJo; 06 December 2011, 20:13.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ansjo, jag önskar dig en god jul och gott nytt år med!

          Mats, du och även jag får ha grunnat färdig hur/vad vi skall göra med våra kar tills han kommer hem så att han får lite att göra , jag vet att jag kommer ha en massa frågor...
          Klart som korvspad! Vi teamar ihop, Pia!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Ansjo, jag önskar dig en god jul och gott nytt år med!

            Mats, du och även jag får ha grunnat färdig hur/vad vi skall göra med våra kar tills han kommer hem så att han får lite att göra , jag vet att jag kommer ha en massa frågor...
            Jag grunnar också på nytt...

            Anders; du kommer att sakna den vita julen, men det fina vita finns säkert kvar när du är tillbaka.
            God Jul o Gott nytt år .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Underbart tack för uppdateringen och bilderna
              Oj, Sorry, Pia - jag missade att svara på ditt inlägg. Det var ju Laasesku som ville se lite bilder så jag slängde in några. Som du ser så är de flesta karen inte direkt några inredningsmässiga mästerverk utan rena "bruksburkar". De två nya 325-litarna skall jag däremot fila rejält på. Sedan skall 540-karet och några av de andra också få lite TLC.

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                Snygga kar! Du verkar ha en känsla för inredning

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av laasesku
                  Snygga kar! Du verkar ha en känsla för inredning
                  Man tackar! Jo, dom säger det här, de som kan, att man får till något kar då och då!
                  Men, visst, jag skall intre fjanta mig - ibland får man till det riktigt bra, men det har säkerligen att göra med att man inrett x-antal kar i sina dagar och man lär sig de små detaljerna.

                  Det där karet där de blå Discusarna går, 70x70x70 cm-kuben, hade jag som inrett kar för en tid sedan. Att inreda kuber är ganska lurigt då man måste tänka i alla ledder.
                  Jag har visat bilder på det karet flera gånger här i tråden, men slänger upp ett par bilder i repris (jag tänkte att du kanske inte sett dessa bilder förut - tråden är ju, som sagt, väldigt lång...).
                  När jag hade gjort inredningen i 70-kuben kände jag en liten känsla av; "mjaaaooo, där satt den inredningen ganska gôtt"
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Nu så... tänkte jag skriva nåt...
                    Jag har varit inne lite snabbt och glott,
                    men inte riktigt haft tid för att skriva nåt långt, osammanhängande och tråkigt.

                    Jävligt nice! (två ord som ofta dyker upp i denna tråden)

                    Gillar skarpt att du skriver text till varje bild.
                    Man liksom hänger med lite lättare då

                    Jag var ju hos dej på sommaren för att adoptera dina "glennar" WB-diskus.
                    Nu satt vi ju inte i din akvariestuga i 16 timmar och drack akvarievatten.
                    Men jag kikade in där nån gång (innan minnet försvann) Och det var fan som trans, meditation, ren skönhet.
                    540 karet var helt magiskt, då gick där RT-diskusarna, lite K-barker och nån dvärgciklid i nåt hörn.

                    ditt feta diskuspar i kuben, dina kardinalräkor.

                    Mitt i allt detta har du ställt en stol, sätter man sej på den så är man i centrum av all världens skönhet, man behöver inte gör NÅNTING för (förutom att köpa en svindyr biljett till tåget) denna skönhet och detta gör såklart att man njuter ännu mer av den

                    Men då, när jag var där, så såg det HELT annorlunda ut.
                    Nu, när jag kollar på bilderna (önskar att jag var där!!) så ser jag samma magiska skönhet - fast den är helt annorlunda.
                    En riktig talang är att kunna variera sej, så som du gör.
                    Att vara hejvillt duktig på att inreda Malawi, Tanganyika, Sa-kar eller Asien är väl ganska normalt.
                    Men att kunna inreda allt och SAMTIDIGT inreda för den typen av fisk man ska ha,
                    jag menar, det flesta inreder sina kar otroligt vackert,
                    med växter i överflöd, vackra rötter osv.
                    men du inreder så som fisken har det i det vilda. Och då gör du det jävligt nice!
                    Man hade kunnat inreda med lite brunt, brunt och mer brunt, då hade det ju blivit som i det vilda.
                    Men du har nån magisk känsla för nåt magiskt som gör att den fisk du inreder för, lyser med sin skönhet.

                    För att en ros ska bli riktigt röd så tar du inte kort på den mot himlen utan du tar kort på den mot en grön gräsmatta,
                    då ser det fortfarande naturligt ut och rosen lyser rött mot det gröna.
                    Du får fram motsattsfärger (fast du gör det mer som en feeling) på ett naturligt sätt.

                    Extremt svårt att sätta fingret på. Du är unik helt enkelt, ser detaljer som få andra gör.

                    Fan! detta låter som ett jävla kärleksbrev eller en helgon-förklaring
                    Det är ju inte riktigt så jag vill att detta ska uppfattas, men men.


                    Och sen vill vi ju ha fler såna här bildbomber emellanåt - MED text

                    Puss o kram
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247



                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Oj, jädrar!

                        Svårt att svara på så mycket... vad skall man säga? Beröm? Jag tackar och bugar djupt - och får en feeling av att jag vill sätta tänderna i ett nytt växtkar med co2, men det får bli i början av nästa år!

                        Karro! Jag har ju aldrig inrett något Malawi-kar och då jag troligvis aldrig kommer att skaffa Malawiciklider så blir det nog inte av att man kommer att göra det i framtiden heller. Jag har trots detta en hel del idéer om hur man skulle kunna göra en riktigt svinfrän Malawi-inredning...

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Oj, jädrar!

                          Svårt att svara på så mycket... vad skall man säga? Beröm? Jag tackar och bugar djupt - och får en feeling av att jag vill sätta tänderna i ett nytt växtkar med co2, men det får bli i början av nästa år!

                          Karro! Jag har ju aldrig inrett något Malawi-kar och då jag troligvis aldrig kommer att skaffa Malawiciklider så blir det nog inte av att man kommer att göra det i framtiden heller. Jag har trots detta en hel del idéer om hur man skulle kunna göra en riktigt svinfrän Malawi-inredning...
                          aaa..det där med malawi kom av bara farten!
                          Men jag vet att om du skulle ge dej på det så skulle det bli out standning som allt annat du gör.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • skoda-15
                            • August 2010
                            • 456

                            hej tänkte fråga dej en sak har du discus som lägger rom i dina kar som är inreda?. klarar sej rommen med någon annan sorts fisk,mal i kuben
                            375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                            180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                            35 liters cocon kub med guppy och black molly

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Jag kan la svara dig eftersom jag har ett lekpar i ett sällskaps akvarium fullt med tetror. dvärgciklider och malar. Mitt par lyckas försvara rommen väl mot malar och andra hot., det svåra börjar när yngelna blir frisimmande då brukar dom försvinna rätt snabbt

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • skoda-15
                                • August 2010
                                • 456

                                om dom är själva i kuben och den är inredd då? sorry för frågorna i din tråd
                                375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                                180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                                35 liters cocon kub med guppy och black molly

                                Kommentar

                                Arbetssätt...