Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Visst, jag har funderat på att vi skulle kunna spåna lite om fisk och inredningsmaterial. Jag har fått tag på en hel del riktigt fina grenar och smala stammar, men det går alltid att addera mer.
    De där scalarerna verkar mycket intressanta!
    Jag väntar in din thai-resa så kan vi kolla lite vad som finns att tillgå efter det att du kommit hem!
    Gott! Det får även bli en sväng till Nol med skulle jag tänka...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av ansjo
      Gott! Det får även bli en sväng till Nol med skulle jag tänka...
      Kan tänka mig att hänka på en resa till Nol Om jag får följa med er vill säga...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Kan tänka mig att hänka på en resa till Nol Om jag får följa med er vill säga...
        Givetvis! Kanske ett litet affärsrace över en lördag?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av ansjo
          Givetvis! Kanske ett litet affärsrace över en lördag?
          Låter bra
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Fundera både en och två gånger innan du blandar Skalarer och Flaggor.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Fundera både en och två gånger innan du blandar Skalarer och Flaggor.
              Japp, i nuläget är det Flaggorna som gäller, och jag vill att dessa skall ha fritt utrymme i karet - men man kan ju inreda ett annat kar till en grupp scalarer - om de är riktigt fina!

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Blir säkert jättebra med flaggcikliderna Mats. Var ute på Herkules för en stund och tittade på en grupp, men det blev inget köp idag, skall först bli helt klar med karet dom skall gå i ovh få ner PH-värdet.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Fundera både en och två gånger innan du blandar Skalarer och Flaggor.
                  varför är det på detta viset?
                  Jag är lite sugen på flaggor (eller nyckelhål) och då skulle dom gå med skalarerna i 560 liters.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    varför är det på detta viset?
                    Jag är lite sugen på flaggor (eller nyckelhål) och då skulle dom gå med skalarerna i 560 liters.
                    Jag har i och för sig haft både scalarer och Flaggor ihop förr, men jag tror att Maths menar att dessa två ciklider håller sig i ungefär samma del av karet - och de är båda kraftigt revirhävdande då de leker. Nu kommer jag ju också att inreda riktigt saftigt för flaggorna, och drar man i scalarer också, så kan det nog bli en del fajtande.
                    Men det kunde vara kul om Maths tittar in någon gång i framtiden och utvecklar lite!

                    Skall se om jag kan putta in en film ikväll på ett av parilus-paren som går med en skön skock yngel just nu! Det kanske skulle smaka?
                    Flaggorna har snart sin senaste lek frisimmande, ynglen ligger och darrar på ett blad nu. Det är den leken man ser på fotona på förra sidan!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Är det lika många yngel - som det var ägg?

                      Mats, jag har just läst en tråd som du startade 2007 - jag undrar vad är "Lasses häxbrygd", fast den kanske man måste prata tyst om.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Är det lika många yngel - som det var ägg?

                        Mats, jag har just läst en tråd som du startade 2007 - jag undrar vad är "Lasses häxbrygd", fast den kanske man måste prata tyst om.

                        //Inger
                        Ja, det är mer eller mindre 100% kläckning på äggen. Det här är ju ciklider (åtminstone dessa exen) som inte har det minsta bekymmer att befrukta rom, och som dessutom är helt kapabla att yngelvårda från start. Sedan går det givetvis åt yngel i "hanteringen" med jämna mellanrum - likadant när de blir frisimmande. Yngelsvärmen reduceras ganska snabbt av tetror och lösdrivande Platys. Det skall därför bli enormt skönt att rensa ur det här karet och låta Flagorna ha hela det övre skiktet för sig själva - lugnt och stilla liksom!

                        Jag tror att du menar "häxbrygden" mot cyano, som Lasse rekommenderade. Det var egentligen bara några skopor kno3 extra i vattnet - en förenklad PMDD-gödning med andra ord, väldigt enkelt! Detta var i T-karet om jag inte minns fel, va? Har glömt av det nu, det var ju ett tag sedan.
                        Som tur är har jag haft, och har, inga problem med cyano - eller alger som stör. Jag fick en litet angrepp av cyano i T-burken, men det gav sig av sig självt (med hjälp av "häxbrygden) och återkom aldrig...
                        Jag har väl antagligen "tur" eller nåt - för cyano och besvärande alger dyker liksom inte upp i burkarna. Om det mot förmodan skulle komma någon fläck på något utsatt ställe, rensar jag undan och låter det vara så brukar det ge sig efter ett tag...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ja, det var i T-karet.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Jag skrev för ett tag sen att ett nytt diskus-par bildats i mitt kar och att det vart lek på g. Men det blev inte riktigt som jag tänkt då hannen inte visade minsta intresse när det väl var dags för romläggning, så honan la rommen själv och käkade upp det på en gång. Det kanske beror på att dom aldrig lekt förut plus att dom är ganska unga?

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av 127bubbel
                              Jag skrev för ett tag sen att ett nytt diskus-par bildats i mitt kar och att det vart lek på g. Men det blev inte riktigt som jag tänkt då hannen inte visade minsta intresse när det väl var dags för romläggning, så honan la rommen själv och käkade upp det på en gång. Det kanske beror på att dom aldrig lekt förut plus att dom är ganska unga?

                              MVH/Freddan
                              Ja, det kan säkert bero på den saken - och lite annat... Men, som vanligt, tror jag att det enda är att låta dom hålla på tills det löser sig av sig självt. Har dom nu parat ut, så är det lika bra att de får fortsätta!

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Ja, jag tror också att det löser sig. Det enda jag tyckte var lite märkligt var det att han dagarna innan hela tiden var med och putsade och så. Att dom fattat tycke för varandra märks då dom hela tiden visar upp sig för varandra och så.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...