Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    så gôtt du har nåt som vi andra inte har i dina kar....
    Jaaa... haha... nåt crazy är det!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det här är en konstig grej... Trots att jag är mer än hyfsat initierad i Julidochromis-varianternas beteende (Tanganyika) har jag inte sett på maken till knasigt lekbeteende. De fyra J. dickfeldi (en hane och tre honor) som går i ett 112-litare har ingått ett haremsförhållande. Detta kanske i och för sig inte är så himla konstigt - men att en hona (som har bra med grott-plats) väljer att lägga en, eller en delvis, lek helt öppet är någonting jag aldrig sett förut.
      Jag såg för några dagar sedan att en av honorna tycktes ha lagt 5-8 romkorn helt öppet på en rot (hon leker alltid i sin stengrotta, rakt under roten annars). Först registrerade jag knappt att det var romkorn men antog att så ändå var fallet men att dessa helt säkert inte var befruktade - kanske hade hon lagt dom där innan själva leken tog plats i grottan..? Eller något i den stilen?
      Idag såg jag att det fanns några små pytteyngel med gulesäck som låg och darrade helt öppet på roten. Hon far mellan denna öppna plats och grottan nedanför, så jag antar att hon har fler yngel där nere.
      Jahapp, jag har då aldrig sett öppen Julle-lek någon gång iallafall...
      Här är ett par kassa bilder; där det yngel som ligger överst i bild är - där fanns de få romkornen... Ja, jädrar...
      hm..annorlunda men kul att det sker nåt nytt beteende som även du inte sett tidigare, du som varit med länge i akvarievärlden

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jaaa... haha... nåt crazy är det!
      haha ja.. inte visste jag att denna annorlunda leken sker i ditt kar när jag skrev detta
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Knepigt...eller vad ska man säga? Tuppjuck?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Nu är det sådär oroväckande lugnt i karen. Inga direkta nyheter att skriva om direkt; parilusarna la en laddning igår, Flaggorna har precis fått frisimmade yngel, de blå discusarna går med yngel... Det roligaste är att de gula sakura-räkorna har kommit igång riktigt bra nu. Försökte ta ett par bilder på några små räklingar - men det är svårt som bara den. Fick ett par bilder på en hona med rom och hon har en lite äldre räkling bredvid sig på en av bilderna. Jag la i lite mat för att samla ihop dom och man kan skönja en lten räcklingsrackare nästan i mitten på bilden.
          Skall se om det inte kommer en film på räkorna lite senare!
          Ha det gôtt så länge!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Så fin färg de gula har skall nog byta soil i min kub för jag har brunt och där kommer inte färgerna fram ordentligt men det får bli lite senare
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Så jävla läckert!!!

              Jag lovar att på en annan planet nånstans i universum så är räkorna lika stora som hästar!
              Dom har man att rida på... räktrav idag på Volsalla (solvalla)
              Räkdresyr i blogen. och såklart räkhoppning... en tyst minut för multivinnarparet, vars ryttare förlorade sin räka - dödsorsaken är ännu oklar, men man misstänker ett svårt fall av gälkollaps.


              Ja.... här spånar jag iväg som vanligt :/
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Pia och Karro!
                Jag slänger in en liten film också - lite suddig, men...

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  Underbart
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Lite ljus, lite suddig, men i det stora hela, en trevlig film, filmad av en trevlig farbror.
                    EXTREMT trevliga räkor!!! (mina amano räkor har helt mystiskt gått och dött... alla på en natt:/)
                    Mossan där bak har tagit sej bra också! från att bara ha varit en liten sorglig tuss, till allt detta gröna och fina!
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ToveTott
                      Underbart
                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Lite ljus, lite suddig, men i det stora hela, en trevlig film, filmad av en trevlig farbror.
                      EXTREMT trevliga räkor!!! (mina amano räkor har helt mystiskt gått och dött... alla på en natt:/)
                      Mossan där bak har tagit sej bra också! från att bara ha varit en liten sorglig tuss, till allt detta gröna och fina!
                      Jag skall ta en ny film. Det brukar inte bli suddigt på filmerna annars - men jag upptäckte att jag hade helt fel inställning när jag switchade över till filmläget. Jag hade tagit bilderna i inlägget innan på ganska nära håll och filmade sålunda med ett väldigt snävt skärpedjup. Jaja, det kommer mera! - som Arne Hegerfors brukade säga i et populärt TV-program förra årtusendet!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Jag blir redigt arger när jag kommit på att inställningarna var fel! då har kameran tur att han kostade 4 lax.
                        dom slänger man inte gärna i väggen liksom

                        Jag borde inte komma ihåg det där... men jag minns en Martin Timell med en väldigt fluffig kalufs.
                        Minns inte vad dom sa, eller vad det handlade om.
                        men det där "Det kommer mera, lallalala" i början och en kalufs vid namn Martin mins jag.
                        Måste varit typ 3 år då...
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          Jag blir redigt arger när jag kommit på att inställningarna var fel! då har kameran tur att han kostade 4 lax.
                          dom slänger man inte gärna i väggen liksom

                          Jag borde inte komma ihåg det där... men jag minns en Martin Timell med en väldigt fluffig kalufs.
                          Minns inte vad dom sa, eller vad det handlade om.
                          men det där "Det kommer mera, lallalala" i början och en kalufs vid namn Martin mins jag.


                          Måste varit typ 3 år då...

                          Det var Arne och Björns Skifs i början på programmet - det är möjligt att Timell tog över det senare!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Nice räkor Mats! Och du ska se att de växer jäkligt fort...
                            En stor fördel med mörkt bottenmaterial ser jag, i mitt kar är det korallgrus och gula räkor, inte den bästa kombon och det får nog ändras på när jag kommer hem från Thailand.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Nice räkor Mats! Och du ska se att de växer jäkligt fort...
                              En stor fördel med mörkt bottenmaterial ser jag, i mitt kar är det korallgrus och gula räkor, inte den bästa kombon och det får nog ändras på när jag kommer hem från Thailand.
                              Anders, hur ska dina kar klara sig utan dig...sååå länge.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Anders, hur ska dina kar klara sig utan dig...sååå länge.

                                //Inger
                                Det blir inte så stor skillnad på vad det är nu, jag gör något litet vattenbyte då och då och den biten klarar sig bra under tiden. Sedan är det bara lite käk som ska till, och det får de 2-3 ggr/veckan när jag är borta så jag känner mig ganska lugn...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...